10 decembrie 2018 – Reexaminarea Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr.528 din 17 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.676 din 3 august 2018 (Pl-x 73/2018/3.09.2018). ( rămasă pentru votul final )

Florin Iordache 15. Reexaminarea Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 528 din 17 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 3 august 2018; PL-x 73/2018/3.09.2018. Avem amendamente admise şi respinse. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu doreşte. Comisia pentru învăţământ? Doamna preşedinte Gavrilă, vă rog, raport comun, Comisia pentru învăţământ şi Comisia juridică.

Camelia Gavrilă Voi puncta succint, pentru că raportul este destul de complex. Cele două comisii - Comisia pentru învăţământ, Comisia juridică - au analizat în şedinţe separate Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 528 din 17 iulie 2018. Legea are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art. 99 din Legea educaţiei naţionale, în sensul organizării în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale a centrelor atestate de formare continuă în limbile minorităţilor naţionale, cu personalitate juridică. Vorbim de lege organică. Camera Deputaţilor este prima Cameră sesizată. S-au formulat critici de neconstituţionalitate de natură extrinsecă - acestea au fost respinse, nu mai intru în detalii, raportul le conţine detaliat - şi critici de natură intrinsecă. Şi din acestea o parte nu au fost considerate viabile de către Curtea Constituţională. Mă refer la art. 2 acum, cu referire la art. 32 1 din Ordonanţa de urgenţă nr. 75, prin care se consideră că s-a realizat o extindere a obiectului de reglementare care nu a fost avută în vedere în varianta iniţiatorului, respectiv asigurarea formării continue în limbile minorităţilor naţionale, în această nouă formă, într-o formă puţin clară, insuficientă şi care creează impredictibilitate, legat de efectele fuziunii sau divizării, prin care se poate ajunge la alte entităţi cu personalitate juridică, şi care să nu mai îndeplinească condiţiile necesare iniţiale. Se fac referiri aici la responsabilităţile ARACIP - Autoritatea de Acreditare - care acordă fie autorizare de funcţionare, fie acreditare şi care dacă, într-o anumită măsură, la reorganizarea prin fuziune ar putea rămâne valabilă, în privinţa divizării, efectele sunt mai puţin predictibile. Sunt detaliate aceste aspecte, motiv pentru care s-a considerat că articolul respectiv nu este constituţional. Comisiile au analizat. În acest sens s-au făcut completări, reformulări, amendamente care fac parte din raportul prezentat. Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a dezbătut legea, în data de 27 noiembrie. Cu majoritatea voturilor, s-a acceptat raportul şi s-au acceptat amendamentele admise şi respinse care fac parte integrantă din acest raport. De asemenea, membrii Comisiei juridice s-au întâlnit în şedinţă separată, în 4 decembrie, şi au aprobat, cu majoritate de voturi, raportul de adoptare a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei, cu amendamente admise şi respinse din anexă, deci, de asemenea, parte integrantă din acest raport. Mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc, doamnă preşedinte. Dacă sunt intervenţii din partea colegilor? Nu sunt. Avem 11 amendamente admise. Dacă la titlul legii avem intervenţii? Nu. La... A, domnul Ganţ, vă rog. Domnul Ganţ.

Ovidiu Victor Ganţ Vă mulţumesc, stimate domnule preşedinte. Stimate doamne şi stimaţi domni deputaţi, Apreciem ca bună soluţia care a fost găsită, în sensul că a se înfiinţa astfel de centre de formare continuă în limba minorităţilor naţionale o să contribuie la creşterea calităţii învăţământului de această factură. Faptul că se foloseşte pluralul e interesant, în sensul că în momentul de faţă există un singur astfel de centru - cel pentru formare în limba germană, de la Mediaş. Asta înseamnă că putem de acum să salutăm înfiinţarea unor noi astfel de centre. Vreau să spun că acela de la Mediaş e un exemplu de bună practică. La iniţiativa minorităţii germane, cu sprijinul Guvernului României şi cel al Republicii Federale Germania, s-a creat cu mulţi ani în urmă acest centru - deja sunt 20. A dat rezultate foarte bune, aşa că nu putem decât să recomandăm ca acest exemplu de bună practică să se multiplice. Pe de altă parte, insistăm asupra faptului că această entitate cu personalitate juridică se află direct în subordinea Ministerului Educaţiei şi, în consecinţă, nu va putea să fie, ştiu şi eu, adus într-o altă construcţie administrativă, împreună cu alţii, în subordinea altora, pentru că face obiectul tratatului bilateral dintre cele două ţări, deci trebuie să rămână o entitate cu personalitate juridică de sine stătătoare. Pe de altă parte, în chestiunea legată de formarea duală. Aici, dincolo de faptul că e bizar să vorbim de formare duală făcută de stat. Dual tocmai asta înseamnă, că alte entităţi, nu statul, se ocupă de asta. Dar mai bine aşa decât nimic. E o soluţie bună pentru rezolvarea parţială a deficitului de forţă de muncă calificată. Tocmai ce am înfiinţat prin lege un centru naţional în subordinea prim-ministrului. În consecinţă, e bine să rămână acolo, să nu-l mutăm iarăşi la Ministerul Educaţiei, cunoscând de altfel aversiunea Ministerului Educaţiei pentru această formare profesională. Nu are rost să insistăm, ştim şi cine e de vină pentru asta. Aşa că, cu atât mai mult, salutăm faptul să rămână în subordinea prim-ministrului, deşi, sigur, naşte discuţii referitoare la dubla subordonare, ingerinţă a unora în treaba celorlalţi, chestiuni legate de acreditare şi aşa mai departe, amănunte care însă trebuie rezolvate prin legislaţia subsecventă. În consecinţă, trăgând linie, vom vota în favoarea acestui proiect. Vă mulţumesc frumos.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc, domnule Ganţ. Dacă mai sunt alţi colegi care intervin? Nu. Dacă la titlul legii vrea să intervină cineva? Nu. Adoptat. Articolul I? De la 3 la 10? 11? Rămâne la votul final; are caracter organic. Şi ultimul.