Carmen-Ileana Mihălcescu 23. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 85/2018 pentru abrogarea unor dispoziţii legale în domeniul investiţiilor finanţate din fonduri publice; raport fără amendamente; are caracter ordinar; ne aflăm în procedură de urgenţă; PL-x 613/2018. Din partea Guvernului? Procedură, domnul Florin Roman. Vă rog.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor colegi, Standardele de cost, scoaterea, introducerea lor vor genera întotdeauna discuţii foarte ample. Există o parte a administraţiei publice locale care se blochează din cauza acestor standarde de cost neactualizate din 2009. Şi cei care trăiesc în România reală ştiu că foarte multe licitaţi la nivelul administraţiei...
Carmen-Ileana Mihălcescu Pe procedură, domnule Roman, vă rog frumos.
Florin-Claudiu Roman Numai o secundă doamnă, daţi-mi voie, că totuşi trebuie să explic colegilor de ce. Sau, dacă vreţi, spuneţi dumneavoastră. Dar eu zic că atunci când dezbatem o lege trebuie să fim... Întâmplător sunt şi la Comisia pentru administraţie.
Carmen-Ileana Mihălcescu Nu o dezbatem, aţi cerut cuvântul...
Florin-Claudiu Roman Păi, haideţi, vă rog frumos.
Carmen-Ileana Mihălcescu ... pe procedură.
Florin-Claudiu Roman Nu ştiu...
Carmen-Ileana Mihălcescu N-am intrat în dezbaterea acesteia. Vă rog frumos...
Florin-Claudiu Roman Păi, doamnă, nu...
Carmen-Ileana Mihălcescu ... aveţi cuvântul.
Florin-Claudiu Roman Doamnă preşedinte, Totuşi suntem în Parlament, doamnă. Dacă aici nu putem dezbate, unde să dezbatem, pe stradă? (Vociferări.)
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog frumos.
Florin-Claudiu Roman Deci, stimaţi colegi, Partidul Naţional Liberal vă propune să retrimitem comisiei, două săptămâni, acest proiect de lege, din următorul motiv. Dacă vom trece în forma propusă de Guvern, vor fi colegi care probabil vor spune: "Hoţii, primarii! Îşi scot standardele de cost, ca să fure!" pentru că aşa spun unii colegi, de la tribuna Parlamentului. Dacă lăsăm actuala formă, blocăm tot ceea ce înseamnă licitaţii pentru administraţiile publice. Primarii îşi doresc aceste standarde de cost, dar şi le doresc actualizate în fiecare an, pentru că, de anul trecut, salariul minim s-a dus cu 30%, preţul curentului a crescut cu 30%, preţul gazului a crescut cu 24%, cei care toarnă asfalt ştiu că bitumul era 1,200/tonă la semnare, acum este 2.400 şi se blochează toate lucrările de investiţii de la nivel local.
Carmen-Ileana Mihălcescu Avem o solicitare. Vă mulţumesc.
Florin-Claudiu Roman Din acest motiv, stimaţi colegi, vă propun să fiţi de acord să retrimitem comisiei, două săptămâni, să introducem acea precizare, cu reactualizarea anuală a standardelor de cost, astfel încât să deblocăm şi investiţiile şi să nu mai poată spune nimeni în ţara aceasta că primarii fac şi dreg. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc. Avem o solicitare de retrimitere la comisie, din partea Grupului PNL. Vot, vă rog. Propunerea a fost respinsă cu 61 de voturi pentru, 81 de voturi împotrivă şi un coleg fără opţiune. Vă rog frumos, reprezentantul Guvernului, aveţi cuvântul.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Din partea Comisiei pentru buget, prezentarea raportului? Domnule Sorin Lazăr, vă rog.
Sorin Lazăr Mulţumesc, doamnă vicepreşedinte. Referitor la acest proiect de lege - Conform art. 75 din Constituţia României, republicată, şi art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat acest proiect de lege, în şedinţa din 22 octombrie 2018. Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementarea abrogarea art. VI din O.U.G. nr. 6/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind realizarea investiţiilor finanţate din fonduri publice. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, membrii comisiei au examinat proiectul de lege menţionat mai sus, în şedinţa din data de 20 noiembrie 2018. La lucrările comisiei şi-au înregistrat prezenţa un număr de 24 de deputaţi, din totalul de 25 de membri. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, deputaţii prezenţi la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaţilor, spre dezbatere şi adoptare, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 85/2018 pentru abrogarea unor dispoziţii legale în domeniul investiţiilor finanţate din fonduri publice, în forma adoptată de Senat. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Dezbateri generale? Domnul Benedek Zacharie.
Zacharie Benedek Vă mulţumesc, doamnă preşedinte. Renunţarea la acest, să-i zicem, fenomen - standard de cost - este foarte bine-venită, având în vedere că acest standard de cost n-a fost reactualizat de când a fost inventat, ducând la scăderea preţurilor lucrărilor pe construcţii. Mai mult decât atât, acest standard de cost nu are absolut nicio legătură cu preţurile unitare date de statistică. Deci, această propunere legislativă va fi votată de Grupul UDMR. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnul Claudiu Năsui.
Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Practic suntem în faţa unui proiect de lege care abrogă standardele de cost, pentru simplul motiv că Guvernul nu le-a mai actualizat. Deci Guvernul le-a actualizat ultima dată în 2010, iar acum, ceea ce ni se spune este că e mai uşor să le eliminăm cu totul din legislaţie decât să le actualizăm. Standardele de cost aveau un rol şi au un rol în orice instituţie, corporaţie privată mare, să-ţi estimeze costurile, să-ţi fundamenteze o lucrare, şi puteau fi foarte bine folosite. Decât să le eliminăm, mai bine le actualizam. Nu trebuia dat nici O.U.G., putea fi făcut prin H.G. Doar că pentru actualizare trebuia cineva să-şi facă treaba, lucru pe care se pare că Guvernul acesta nu-l vrea. Mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnul Florin Roman. Nu? Renunţaţi? Domnul Victor Paul Dobre.
Victor Paul Dobre Colegul meu, domnul deputat Florin Roman, v-a spus argumentele noastre. Eu aş vrea să mai adaug un singur argument. În Ţara Românească, de ani şi ani de zile, se fac cei mai puţini kilometri de autostradă, cu cele mai mari costuri. Este vorba nu să dăm liber legilor pieţei, este vorba despre investiţii din fonduri publice, care trebuie să aibă reguli, care trebuie să aibă standarde. Şi trebuie să ne gândim la banii acestei ţări, pe care îi plăteşte fiecare contribuabil, fiecare firmă, fiecare întreprinzător. Nu ştiu de ce vă grăbiţi, pentru că timp ar fi. Bugetul încă nu a venit. Până va ajunge bugetul la unităţile administrativ-teritoriale, mai trebuie să treacă prin consilii judeţene, va dura. Dar, haideţi să facem o treabă în care să nu mai risipim, în care să nu mai cheltuim la voia întâmplării sau din alte motive! Aveţi un moment de raţiune!
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnul Petru Movilă.
Petru Movilă Doamnă preşedinte, Stimaţi colegi, Vom vota împotriva acestei ordonanţe. O să vă aduc câteva argumente importante. Primul. O să vorbesc despre studiul de fezabilitate al celebrei autostrăzi Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, finalizat în 2011, care, în filozofia de atunci, vorbea despre o autostradă care costă în jur de 11 miliarde de euro. După ce România a adoptat standardele de cost şi au fost introduse în ecuaţia de traseu valorile de kilometru - fie că vorbim despre pantă, despre rampă, despre şes, despre podiş, ce vreţi dumneavoastră -, costurile acestui proiect, conform studiului de fezabilitate, erau sub 5 miliarde de euro. Un al doilea exemplu. Achiziţiile publice şi licitaţiile publice. Sunt foarte multe situaţii în care, la licitaţii publice, vin tot soiul de firme-fantomă care nu au niciun fel de caracteristică pozitivă, licitează la preţuri minimale, preţuri care, dintr-un calcul elementar, nu rezultă că pot realiza, la valoarea respectivă lucrările, contractate, strică - în sensul bun - atmosfera instituţiei publice care achiziţionează. Şi fiecare dintre dumneavoastră aveţi exemplul unor primării, instituţii publice, consilii judeţene care au fost obligate ca, pe Legea achiziţiilor, să atribuie lucrarea respectivă, prestarea de servicii, unui câştigător care, ulterior, nu a putut să-şi execute lucrarea, să presteze serviciul. Ba din contră, a mai dat şi faliment şi a plecat cu banii respectivi, iar şeful instituţiei care a făcut achiziţia a trebuit să răspundă penal sau cu averea personală. Cred că este absolut necesar să avem un standard minim pentru acest lucru, şi din raţionamentul că, pe Legea achiziţiilor publice, nu am reuşit să scoatem această prostie perpetuată, preţul cel mai mic. Dacă o instituţie publică are un milion de euro pentru o lucrare şi se adjudecă cu 500.000 de euro, nici firma care a câştigat nu face lucrarea de calitate, nici salariile pentru muncitorii firmei respective nu sunt corespunzătoare, pentru că, din valoarea alocată, un milion de euro, jumătate din bani se întorc - şi vorbim, de exemplu, despre fonduri europene - se întorc, în condiţiile în care, spuneam, lucrările sunt proaste, iar firmele, licitând fără aceste standarde de cost, dau salarii mici muncitorilor români care, astfel, pleacă în străinătate, în loc să-i plătim la preţuri decente. Vă rog, analizaţi încă o dată aceste lucruri! Şi o să vedeţi că o decizie bună va veni şi în sprijinul Asociaţiei Constructorilor din România, care, acum câteva săptămâni, s-au întâlnit cu prim-ministrul României, cu ministrul finanţelor, cu alţi miniştri şi au avut garanţia că vor avea o legislaţie bună şi corectă. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Nu mai sunt alte intervenţii la dezbateri generale. Nefiind amendamente, proiectul merge la votul final.