19 noiembrie 2018 – Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranţei publice (PL-x 405/2018). ( retrimis comisiilor )

Florin Iordache 6. Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranţei publice; PL-x 405/2018. Caracter organic. 65 de amendamente admise. Guvernul? Domnul secretar de stat. Apărarea? Domnule secretar de stat? Vă rog. Sunteţi iniţiator.

Florin Iordache Numai puţin! Comisia? Raport comun Comisia juridică şi Comisia pentru apărare, şi apoi facem din partea grupurilor dezbateri.

Alina-Elena Tănăsescu Mulţumesc, domnule preşedinte. Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi şi Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională au fost sesizate, spre dezbatere în fond, în procedură de urgenţă, cu acest proiect de lege. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranţei publice, în scopul adoptării unor măsuri care să conducă la creşterea capacităţii de intervenţie în acest domeniu, prin instituirea instrumentelor legale necesare exercitării atribuţiilor de serviciu sau îndeplinirii misiunilor, dar şi a celor necesare asigurării unei protecţii juridice şi fizice a personalului angajat. Consiliul Legislativ a avizat favorabil acest proiect de lege. Comisia pentru drepturile omului şi Comisia pentru administraţie publică au avizat favorabil. În urma dezbaterilor, deputaţii prezenţi la şedinţa comună a celor două comisii sesizate în fond au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaţilor, spre dezbatere şi adoptare, un raport comun de adoptare a Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranţei publice, cu amendamentele admise din Anexa nr. 1 şi cu amendamentele respinse din Anexa nr. 2, anexe care fac parte integrantă din prezentul raport. În raport cu obiectul şi conţinutul său, iniţiativa legislativă face parte din categoria legilor organice . Mulţumesc.

Florin Iordache Mulţumesc mult. La dezbateri generale, Grupul Partidul Naţional Liberal. Domnul Victor Paul Dobre. Vă rog.

Victor Paul Dobre Stimaţi colegi, Avem pe ordinea de zi un proiect de lege foarte important şi cred că era obligaţia Parlamentului să asigure o dezbatere serioasă, cu argumente solide, astfel încât să legiferăm în interesul cetăţeanului şi pentru consolidarea capacităţii operaţionale a structurilor cu atribuţii în domeniul ordinii şi siguranţei publice. Se modifică, într-un singur proiect, mai multe legi şi se impunea să primim explicaţii din partea iniţiatorului, în speţă, doamna ministru. Din păcate, aşa cum am semnalat, încă de la dezbaterea acestui proiect, în şedinţa comisiilor, este inadmisibil ca reprezentanţii Guvernului să sfideze pur şi simplu Parlamentul şi să nu se prezinte pentru a-şi prezenta viziunea în acest domeniu şi resorturile care au stat la baza propunerii acestui act normativ. Modul acesta de a dezbate pe repede-nainte un astfel de act normativ este unul abuziv şi nu face decât să sporească suspiciunile asupra intereselor ascunse care au stat la baza acestui demers, iar aceasta în condiţiile în care proiectul nu a avut parte de o dezbatere serioasă nici la Senat, acolo unde a fost adoptat tacit. PNL are serioase semne de întrebare în privinţa oportunităţii adoptării acestui act normativ, în condiţiile în care Guvernul pare tot mai preocupat să înăbuşe vocea cetăţenilor paşnici care apelează la singura modalitate democratică pentru a-şi face cunoscut punctul de vedere. Înăsprirea amenzilor, întărirea prerogativelor instituţiilor de forţă ale statului nu fac altceva decât să suprime dreptul cetăţenilor de a protesta paşnic şi să pună în umbră reglementările care chiar propun întărirea autorităţii poliţistului. Ministerul ignoră cu bună ştiinţă că principala problemă cu care se confruntă Poliţia Română este finanţarea. Consider că poliţiştii au nevoie de un cadru legislativ care să le asigure îndeplinirea în condiţii prielnice a misiunilor, iar ministerul ar trebui să ştie că o protecţie reală a oamenilor legii nu se poate face decât printr-o finanţare adecvată. În momentul de faţă avem de-a face cu un deficit de personal de aproximativ 30.000 de oameni în sistem, dar şi cu o incapacitate în asigurarea unei finanţări corespunzătoare pentru logistică. Am ajuns în situaţia în care aproape 40% din parcul auto este uzat, neexistând bani nici pentru cauciucuri de iarnă, benzină sau reparaţii auto. La nivelul ministerului se înregistrează o disfuncţionalitate managerială. Nevoia de protecţie a poliţiştilor este una reală. Cu toate acestea, sunt necesare şi măsuri care să vizeze responsabilizarea forţelor de ordine, astfel încât să nu mai fie posibile abuzuri, şi nu doar întărirea autorităţii statului în raport cu cetăţenii. Din aceste considerente, Partidul Naţional Liberal nu va vota acest proiect de lege. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Domnul Ion Stelian. Vă rog.

Stelian-Cristian Ion Din păcate, şi acest proiect de lege se înscrie pe aceeaşi traiectorie pe care ne-o propune PSD, de la începutul acestei legislaturi, şi anume aceea a întăririi autorităţii statului, a parcurgerii unui drum foarte, foarte precis către autoritarism, în România, în ciuda declaraţiilor că în centrul atenţiei lor se află cetăţeanul, drepturile şi interesele cetăţeanului. Păi, cetăţeni ai României sunt - e adevărat - şi infractorii, în favoarea cărora se legiferează atât de mult în ultimul timp, dar cetăţeni ai României sunt şi cei care îndrăznesc să nu mai creadă în minciunile PSD şi ALDE. Aceşti cetăţeni, care îndrăznesc să nu mai creadă aceste minciuni, au dreptul să protesteze. Împotriva acestor cetăţeni doamna ministru Carmen Dan, care a aplaudat la scenă deschisă intervenţia abuzivă, violentă a jandarmeriei din 10 august anul acesta, vine cu un proiect care dă şi mai multe puteri forţelor de ordine. Începând cu acest proiect de lege, dacă va fi votat în această formă, poliţiştii vor putea să se năpustească asupra protestatarilor doar pentru că aceştia nu se conformează tuturor solicitărilor acestora. Faptul de a nu te conforma solicitării unui poliţist, de a te prezenta la secţie sau de a merge la secţie împreună cu el va constitui un act de agresiune, deşi tu manifestezi absolut paşnic. Va putea poliţistul acela să folosească bastoanele împotriva acestor protestatari, fără să răspundă în faţa legii? Mai mult decât atât, cei care îndrăznesc să nu mai creadă în minciunile acestui Guvern şi în minciunile acestei puteri şi îndrăznesc să protesteze împotriva puterii actuale vor putea fi consideraţi infractori doar pentru faptul că nu se conformează indicaţiilor poliţiştilor de a se prezenta, de a fi conduşi la secţii. Ca atare, dacă va fi votat în această variantă acest proiect de lege, cu siguranţă vom vota împotrivă şi vom căuta toate argumentele pentru atac la Curtea Constituţională, însă până atunci avem o dezbatere de făcut în acest Parlament, şi în cazul în care ne veţi admite amendamentele pe care le-am făcut, putem vota chiar pentru acele prevederi care sunt pozitive şi care vin în sensul protecţiei poliţiştilor în faţa infractorilor. Nu transformaţi protestatarii României, care nu sunt de acord cu puterea politică, în infractori. Pentru că, din păcate, o parte importantă a acestei legi asta face - îi transformă pe aceşti protestatari în victime ale forţelor de opresiune, pe care le condamnaţi dumneavoastră, dar, iată că legiferaţi în favoarea lor, şi îi vulnerabilizează şi îi transformă în infractori. Să nu fii de acord cu puterea actuală, dar cu orice putere, într-o democraţie, nu înseamnă să fii infractor!

Florin Iordache Domnul Bacalbaaşa şi apoi doamna Tănăsescu. Sunt cinci minute. Vă rog.

Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa Domnule vicepreşedinte, Stimaţi colegi, În sfârşit, o lege absolut necesară într-o ţară care este împinsă pe căi ilegale spre anarhie. Eu, unul, am fost agresat la ieşirea din Parlament pentru ce am votat în Parlament. Chestiune de o gravitate extremă. Domnul vicepreşedinte a fost agresat acasă. Agresaţi, şi unul, şi celălalt, de o bandă - #rezist -, care s-a dovedit a fi agenţi plătiţi ai unor structuri din străinătate care au transferat, aşa cum cercetează organele de stat în acest moment, în trei ani, 14 milioane de dolari. 14 milioane de dolari nu se dau numai ca să agresezi un doctor bătrân şi un avocat! Ca atare, se dau, de obicei, banii ăştia ca să dărâmi ordinea de stat. Constat acum că o structură care strigă "Hoţii!" sunt hoţii. Sunt cei care, ca eurodeputaţi, au votat, ca trădători de neam, împotriva propriei ţări. Iată o lege care, în sfârşit, apără structura de stat din România, pe care unii caută să o distrugă. Pentru că a protesta este una, a protesta cu încălcarea legii te transformă în infractor, şi în orice altă parte eşti pedepsit. Apropo, ieri sau alaltăieri, în Franţa, la demonstraţii s-au folosit gaze toxice, a fost gazată populaţia, cum spuneau unii - un mort, 14 grav răniţi, 400 de răniţi şi 280 de arestaţi. (Aplauze.)

Florin Iordache Doamnă Tănăsescu, mai aveţi două minute şi apoi domnul Popescu Pavel, de la PNL. Al doilea vorbitor.

Alina-Elena Tănăsescu Îi primul rând, s-au spus lucruri, de la acest microfon, care nu sunt adevărate. Amintesc colegilor din cele două comisii că Ministerul Afacerilor Interne a fost reprezentat la aceste dezbateri care au durat cel puţin 5-6 ore şi a fost reprezentat prin domnul secretar de stat Mihai Chiriţă, prin domnul Geani Nica, secretar general adjunct în Ministerul Afacerilor Interne, şi domnul Lucian Marin, de la IGPR. Vă amintesc că toţi parlamentarii, de la toate partidele, au avut amendamente depuse şi au solicitat lămuriri de la reprezentanţii Ministerului Afacerilor Interne şi inclusiv membri şi parlamentari ai opoziţiei au fost de acord cu ceea ce dânşii ne-au prezentat. Să nu uităm că acest proiect de lege este în principal pentru siguranţa cetăţeanului, pentru că o structură de stat puternică şi bine organizată asigură siguranţa cetăţeanului. Prin acest proiect de lege, de fapt, nu a făcut altceva, Ministerul Afacerilor Interne, decât să ne aducă la normele europene şi să ne uităm ce înseamnă un aparat de stat în Franţa, în Belgia şi în alte ţări ale Uniunii Europene. Partidul Social Democrat susţine acest proiect de lege pentru că ne interesează în primul rând siguranţa oamenilor şi a cetăţenilor. Mulţumesc. (Aplauze.)

Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Popescu. Domnul Popescu Pavel, vă rog. Al doilea vorbitor de la Grupul PNL.

Pavel Popescu Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Stimate coleg, În spiritul Parlamentului şi în spiritul adevărului pe care trebuie să-l apărăm cu toţii, ca parlamentari, vă rog din suflet ca atunci când faceţi nişte afirmaţii de la acest pupitru, să le faceţi în spiritul adevărului. Îmi pare foarte rău pentru ceea ce vi s-a întâmplat şi pentru agresivitatea cu care s-a acţionat asupra dumneavoastră şi asupra colegului nostru, dar, totuşi, acuzaţiile pe care le faceţi aici sunt acuzaţii extrem de grave, vizavi de agenţii plătiţi, vizavi de aceste grupări care urmăresc stricarea ordinii de stat în România. Domnule coleg, sunteţi responsabil pentru fiecare afirmaţie pe care o faceţi şi gândiţi-vă că tot ceea ce spuneţi de aici se duce în media. Şi una dintre afirmaţiile mincinoase, sau făcute într-un mod tendenţios, este cea care ţine de proteste şi de gazarea populaţiei. A veni în Parlamentul României şi a invoca că o acţiune ca cea din Franţa poate scuza o acţiune ca cea din România este complet greşit. Dumneavoastră şi noi suntem parlamentari ai României şi, da, este de datoria noastră, a tuturor grupurilor parlamentare, să facem inclusiv comisii de anchetă, atunci când apar acţiuni precum cea din 10 august. Vă readuc aminte tuturor că 400 de oameni au fost călcaţi în picioare şi bătuţi, poate mai rău ca în Franţa sau la fel ca în Franţa, şi nu aceasta este metoda de măsurare a agresivităţii îndreptate către poporul român. Treaba noastră, domnule deputat, este aici - să aflăm adevărul aspra datei de 10 august şi să luăm măsuri împotriva tuturor organelor de stat care au acţionat agresiv asupra cetăţenilor pe care-i reprezentăm aici. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Domnul Viziteu. (Domnul deputat Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa solicită să ia cuvântul.) N-am drept la replică, domnule Bacalbaşa. Vă rog. Domnule Viziteu, mai aveţi două minute. Al doilea vorbitor de la Grupul USR.

Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu Mulţumesc. Am auzit la colega noastră de la Partidul Social Democrat o apologie a unui stat mai puternic, în contextul în care vorbim despre o lege care oferă drepturi sporite organelor de forţă, represive ale statului. Îmi pare rău, dragi colegi, dar sunteţi într-o gravă eroare. Un stat cu adevărat mai puternic este un stat care are oameni puternici, în care se investeşte în educaţia lor, în mediul lor de trai, în infrastructură, în care statul protejează afacerile, nu le suprataxează, în care statul încurajează munca, nu o suprataxează. Dumneavoastră aveţi o definiţie greşită a statului, încurajând forţa statului, încurajând un stat poliţienesc şi represiv. Dacă aţi investi aceşti bani şi aceste resurse acolo unde trebuie, am avea cu toţii cetăţeni mai puternici şi asta ar face un stat mai puternic, nu drepturi mai mari pentru Poliţie. (Aplauze.)

Florin Iordache Bun. Dacă mai sunt alţi vorbitori de la alte grupuri parlamentare? Nu mai sunt. Stimaţi colegi, Aveţi 65 de amendamente admise şi 6 respinse. Dacă colegii vor să le susţină? Mergem pe amendamente admise. De la 1 la 10 dacă sunt intervenţii? Voci din sală : Respinse!

Florin Iordache Numai puţin, că la respinse, primul este la art. 9. Vreţi să interveniţi?

Stelian-Cristian Ion Da.

Florin Iordache Păi, apăsaţi dacă vreţi! Vreţi să interveniţi la art. 9, art. 9 1 sau unde? Primul amendament respins se regăseşte la art. 9 1 . Propuneţi dumneavoastră să se introducă un articol nou. Aici suntem. La art. 9 1 propuneţi eliminarea.

Stelian-Cristian Ion Articolul 9 1 din acest proiect practic incriminează o faptă care până de curând, ca şi în prezent, constituie contravenţie, fără să existe niciun studiu criminologic care să impună o astfel de necesitate. Deci nu avem nicio motivare clară pentru ce motiv de acum încolo fapta persoanei care, după ce a fost avertizată, împiedică în mod nemijlocit organul de ordine publică de a-şi îndeplini în condiţiile legii obligaţiile de serviciu referitoare la legitimarea, controlului corporal al bagajelor sau vehiculului, sau conducerea unei persoane la sediul poliţiei sau al unui organ de stat, să constituie infracţiune, iar această infracţiune urmează să fie pedepsită cu închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă. Problema este că în prezent această faptă este considerată contravenţie şi că, pe viitor, dumneavoastră, dacă nu veţi vota amendamentul nostru de eliminare, adică de păstrare a acelei contravenţii, veţi considera că persoana care nu se supune indicaţiei poliţistului de a se prezenta la secţie, de a-l însoţi pe poliţist la secţie sau care face acel lanţ uman, paşnic, pe care l-am văzut în Piaţa Victoriei, spre exemplu, şi nu se supune acelei solicitări, va săvârşi o infracţiune. Repet, este vorba despre protestatari paşnici. Dacă există o problemă legată de acest lucru, trebuie conduşi la secţie. Dacă nu vor să o facă, trebuie ridicaţi şi duşi, pur şi simplu, pe braţe, la secţie, dacă este necesar. Dar nu-i transformăm în niciun caz în infractori, pentru că nici măcar în regimurile totalitare, în toate regimurile totalitare nu se întâmplă acest lucru.

Florin Iordache Mulţumesc.

Stelian-Cristian Ion Şi e foarte grav că facem comparaţie cu evenimente regretabile în care au decedat oameni şi care au ...

Florin Iordache Vă mulţumesc.

Stelian-Cristian Ion ... fost încadrate cu astfel de ... (Aplauze.)

Florin Iordache Două minute! Bun. Stimaţi colegi, Supun votului dumneavoastră propunerea USR de eliminare. Să înceapă votul. Bun. 83 de voturi pentru, (Aplauze.) 76 de voturi împotrivă, 3 abţineri. Propunerea de eliminare a fost adoptată. Supun votului dumneavoastră ... A fost adoptată. Mergem mai departe. (Vociferări.) Asta-i viaţa! Mergem mai departe. Art. 31 alin. (1). Dacă se susţine? Nu. Art. 32 1 dacă se susţine?

Stelian-Cristian Ion Da.

Florin Iordache Da.

Stelian-Cristian Ion Acest articol este foarte important pentru că el instituie o prezumţie de agresivitate din partea unor persoane care pot fi paşnice. Şi anume, dacă poliţistul vă solicită - iată, putem fi noi înşine într-o astfel de situaţie - să staţi cu faţa la perete, să vă culcaţi pe jos, cu mâinile lateral şi cu picioarele desfăcute şi nu faceţi lucrul acesta, în secunda imediat următoare se consideră că sunteţi agresivi faţă de organul de poliţie şi puteţi fi supuşi unui tratament de forţă, unor violenţe considerate legitime din partea forţelor de ordine. Pe de altă parte, este nevoie de o schimbare, în sensul protecţiei poliţiştilor faţă de infractori periculoşi. Uneori este posibil să fie în faţa unor persoane care sunt înarmate sau au anumite elemente care duc la concluzia că ar putea fi agresive. Astfel încât, amendamentul nostru vine să corecteze acest exces şi să fie considerată o astfel de prezumţie numai în cazul în care există elemente concrete din care poliţistul poate trage concluzia că acea persoană în faţa căreia se află poate fi agresivă.

Florin Iordache Mulţumesc. Concluzionaţi, vă rog.

Stelian-Cristian Ion Numai puţin! Să citesc doar textul pe care-l propunem: "În cazul în care există motive verosimile pentru a bănui că persoana care face obiectul legitimării poate deveni agresivă, poliţistul are dreptul să-i solicite acesteia să ţină mâinile la vedere şi, după caz, să renunţe temporar la mijloacele care pot fi folosite pentru un atac armat". Deci acesta este textul. El înlătură posibilitatea de abuz din partea poliţistului, dar, pe de altă parte, îi şi conferă protecţie în faţa unor posibili agresori.

Florin Iordache Da. Mulţumesc. Stimate coleg, Voi supune votului alin. (1) şi alin. (2). Deci supun votului amendamentul în integralitate. (Vociferări.) Păi, e citit amendamentul! Aveţi două minute! V-am rugat să vă încadraţi în două minute. Voi supune votului alin. (1) şi (2). Dacă se adoptă forma dumneavoastră... Păi, aici suntem.

Stelian-Cristian Ion 15 secunde.

Florin Iordache 15 secunde. Vă rog.

Stelian-Cristian Ion "În cazul în care există motive verosimile pentru a bănui că persoana care face obiectul controlului corporal poate deveni agresivă, poliţistul are dreptul să-i solicite acesteia să adopte o poziţie inofensivă care permite realizarea efectivă şi în siguranţă a acestui control."

Florin Iordache Mulţumesc.

Stelian-Cristian Ion "Prin poziţie inofensivă se înţelege..." Esenţa am citit-o deja.

Florin Iordache Restul textului e la fel. Supun votului amendamentul USR de la art. 32 1 . Să înceapă votul. (Aplauze. Râsete.) Nu, nu, staţi puţin! (Aplauze.) Sunt 80... Numai puţin, v-aţi bucurat degeaba! Matematica e simplă. Deci, afişaţi, vă rog! Afişaţi! Sunt 80 de voturi pentru, 79 de voturi împotrivă, 5 abţineri. Deci amendamentul nu a întrunit numărul..., majoritate. Supun votului dumneavoastră art. 32 1 , în formularea comisiei. Să înceapă votul. Să înceapă votul! Voci din sală : N-a trecut!

Florin Iordache E egalitate. (Râsete. Aplauze.) E egalitate. Deci amendamentul comisiei nu a întrunit numărul de voturi. Aici suntem.

Alina-Elena Tănăsescu Domnule preşedinte, Solicităm retrimiterea la comisii a acestui proiect legislativ, pentru a vedea care este situaţia. Mulţumim.

Florin Iordache Bun. Din partea celor două comisii s-a solicitat retrimiterea la comisie. Să înceapă votul. 99 de voturi pentru, 75 de voturi împotrivă. A fost retrimis la comisii o săptămână. Cele două comisii, veniţi cu un nou raport către plen. Voci din sală : Cât timp?