Carmen-Ileana Mihălcescu 92. Propunerea legislativă pentru modificarea art. 94 alin. (2), lit. a) şi lit. b) din Legea nr. 208 din 20 iulie 2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente - Pl-x 328/2016. Pentru prezentarea raportului comun, doamna deputat Bucura-Oprescu. Vă rog.
Simona Bucura-Oprescu În temeiul dispoziţiilor art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi şi Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului au dezbătut Propunerea legislativă pentru modificarea art. 94 alin. (2) lit. a) şi lit. b) din Legea nr. 208 din 20 iulie 2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente - Pl-x 328 din 13 septembrie 2016. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă, în şedinţa din 5 septembrie 2016. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Consiliul Legislativ a avizat favorabil. Guvernul României, prin punctul de vedere nr. 562/DPSG din 5 aprilie 2016, apreciază că Parlamentul este singurul în măsură să se pronunţe cu privire la oportunitatea modificării legii, în sensul urmărit prin propunerea legislativă. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art. 94 alin. (2) lit. a) şi lit. b) din Legea nr. 208/2015, în sensul reducerii pragului electoral de la 5% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel naţional, la nivelul de 3%. La dezbaterile care au avut loc a participat şeful Autorităţii Electorale Permanente. În conformitate cu Regulamentul, în urma examinării iniţiativei legislative, a expunerii de motive, a avizului Consiliului Legislativ, a punctelor de vedere transmise de Guvern, membrii celor două comisii au hotărât respingerea Propunerii legislative pentru modificarea art. 94 alin. (2) lit. a) şi lit. b) din Legea nr. 208 din 20 iulie 2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente. În raport cu obiectul şi conţinutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Sunt intervenţii la dezbateri generale. Domnul deputat Florin Roman.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, doamnă preşedinte. Discutăm despre scăderea pragului electoral de la 5% la 3% prin această propunere legislativă. Referitor la ceea ce am vorbit înainte, apropo de democraţie, eu cred este normal să deschidem şi să lăsăm opţiunile democratice să se exprime prin alegeri. Problema este că, dacă stăm să ne uităm cel puţin la ce s-a întâmplat în administraţia publică locală, vedem că avem la ora actuală, dacă nu mă înşel eu, 9 preşedinţi de consilii judeţene care au fost aleşi cu unul sau două voturi venite de la partide care au reuşit să reintroducă unul sau doi consilieri judeţeni. Şi practic s-au dat peste cap majorităţi. Acolo unde s-au întrunit 18, 19 mandate, preşedintele sau vicepreşedintele provine de la partidul care a venit cu unul sau doi consilieri judeţeni. Revenind la noi, în Parlament, vedeţi că este destul de greu să lucrăm de foarte multe ori în actuala formă, cu 7 grupuri parlamentare. Scăderea acestui prag ar putea fi grozavă, dacă ar exista şi democraţie. Numai că la noi lucrurile funcţionează taman invers. O astfel de iniţiativă, mai mult ca lăudabilă, mai mult ca bună, nu ar face decât să ne blocheze şi să ne trezim că astfel de fracţiuni care intră pe un prag de 3% să poată să dea tonul în zonele unde s-a muncit mai mult, unde au existat mai multe voturi şi practic există grupuri parlamentare mai mari. În spiritul democraţiei, recunosc, ar fi o idee extraordinară. problema este să vedem şi dacă funcţionăm sau ne blocăm. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Nu mai sunt alte intervenţii. Iniţiativa merge la votul final.