5 noiembrie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea obiectivului de investiţii "Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, Autostrada Unirii" (PL-x 557/2017). ( rămas pentru votul final )

Carmen-Ileana Mihălcescu 4. Proiectul de Lege privind aprobarea Obiectivului de investiţii "Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, Autostrada Unirii" - PL-x 557/2017; lege ordinară Procedură. Vă rog.

Alfred - Robert Simonis Mulţumesc, doamnă preşedinte. Am să vă rog să supuneţi votului retrimiterea la comisie, pentru două săptămâni, a acestui proiect de lege. (Vociferări.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să votaţi retrimiterea la comisie, pentru două săptămâni, a acestui proiect de lege. Vot, vă rog. (Aplauze.) Propunerea de retrimitere a fost respinsă cu 81 de voturi pentru, 84 de voturi contra şi o abţinere. Din partea comisiei sesizate în fond, prezentarea raportului. Domnul Lucian Bode.

Lucian Nicolae Bode Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru transporturi şi infrastructură a fost sesizată, spre dezbatere şi avizare în fond, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Obiectivului de investiţii "Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, Autostrada Unirii", Camera Deputaţilor fiind Cameră decizională. La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizele favorabile ale Consiliului Legislativ şi Comisiei pentru afaceri europene. Guvernul, prin punctul sau de vedere, din 10 august 2017, nu susţine adoptarea acestei... (Se întrerupe microfonul.) Da, mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu La dezbateri generale? (Vociferări.) Nu sunt eu de vină pentru întreruperea microfonului.

Lucian Nicolae Bode Vă rog... Bun. Reiau, pentru că s-a întrerupt. Guvernul, prin punctul sau de vedere, nu susţine adoptarea acestei iniţiative legislative. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea executării Obiectivului de investiţii "Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, Autostrada Unirii", care urmează a fi finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor. În urma finalizării dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Obiectivului de investiţii "Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, Autostrada Unirii", cu amendamentele admise şi respinse, prevăzute în Anexele nr. 1 şi nr. 2, care fac parte integrantă din prezentul raport. În raport de obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Dezbateri generale. Domnul Băişanu Ştefan-Alexandru.

Ştefan-Alexandru Băişanu Bună ziua! Doamnelor, Domnilor, ALDE a susţinut în Comisia pentru transporturi trecerea acestei iniţiative legislative, dar ar trebui să facem vorbire despre lucruri serioase. Sub nicio formă, nu o lege poate reglementa chestiunea construirii unei autostrăzi, ci trebuie dată o hotărâre de Guvern, care să-şi urmeze paşii, ca atare. Prin urmare, vreau să vă spun că mai există o lege pentru o autostradă specială, la Satu Mare, de vreo 12 ani votată. Legea există, autostrada aşteaptă. Ca principiu, bucovinean fiind, moldovean fiind, e clar că voi susţine până la capăt o autostradă, Suceava-Târgu Mureş sau Iaşi-Târgu Mureş, la care să se lipească toate judeţele din Moldova. Dar, conform unor studii făcute de o societate serioasă, s-a demonstrat că, dacă am face de la Bacău la Braşov o autostradă şi de la Suceava la Cluj o altă autostradă, sumele necesare construirii celor două autostrăzi ar fi egale cu sumele necesare construirii autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş. Cred că trebuie să ne gândim mai serios la oportunităţile financiare pe care le are România şi la posibilitatea de a face două autostrăzi, în loc de una la acelaşi preţ. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Domnul Drulă Cătălin.

Cătălin Drulă Vă mulţumesc. Este, într-adevăr, un pas neobişnuit să avem o lege pentru un obiectiv de investiţii, dar nu este fără precedent. Acest lucru se întâmpla şi în România, în perioada antebelică, când au fost legi emise de Parlament pentru mari obiective de investiţii - calea ferată către Moldova, de exemplu. Acest lucru se întâmplă şi în alte ţări ale lumii europene, în prezent, care îşi aprobă marile proiecte de investiţii prin legi. Această lege vine dintr-o mare frustrare, frustrarea unei întregi regiuni, a întregii ţări, până la urmă, că acest proiect bate pasul pe loc, de aproape 2 ani, deşi Comisia Europeană se roagă de noi să luăm bani, să facem acea parte de proiectare, de studii geotehnice, pentru ca apoi să se poată face execuţia acestui proiect. În comisie am adus o serie de amendamente pentru a îmbunătăţi forma legii, amendamente care au fost asumate în numele Comisiei pentru transporturi - şi le mulţumesc colegilor de acolo pentru asta. Este vorba despre precizarea punctului de conexiune cu Republica Moldova. Autostrada era trecută doar în forma Târgu Mureş-Iaşi, şi, după amendament, este clar că merge până la Râul Prut. Este vorba despre obligaţia de a asigura finanţare, anual, pentru acest obiectiv de investiţii, conform necesarului. Deci, orice Lege a bugetului de stat, pe viitor, prin care nu se alocă bani, conform necesarului solicitat de Ministerul Transportului, va trebui să deroge explicit de la Legea autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi, ceea ce cred că este un lucru bun, pentru că va fi clar, politic, că se sabotează şi se subfinanţează acest obiectiv de investiţii. Acest proiect de lege mai prevede că ministerul responsabil este Ministerul Transporturilor, astfel încât să nu facem autostrăzi la Comisia de prognoză, pentru că, până la urmă, Ministerul Transporturilor gestionează transporturile în această ţară. Şi am introdus acolo, împreună cu colegii, un termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, în care procedurile necesare realizării acestui obiectiv de investiţii trebuie începută, adică acele proceduri de achiziţii publice, achiziţii care trenează de doi ani. Este un proiect esenţial pentru Moldova, pentru Republica Moldova, este conexiunea cu Uniunea Europeană, cu Vestul continentului, înseamnă dezvoltare economică. Orice zi pierdută este o crimă. Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere au tratat absolut iresponsabil şi cred că este momentul, dincolo de orice apartenenţă politică, ca orice om responsabil din această sală, orice om învestit cu votul, să dea votul acestei legi, să transmitem un semnal. Este pronunţarea Legislativului asupra importanţei acestui proiect de conexiune între două provincii istorice. Mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc frumos. Domnul deputat Paşcan Emil-Marius.

Emil-Marius Paşcan Vă mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Distinşi colegi, Trebuia să iau cuvântul în calitate de iniţiator, fiindcă subsemnatul, în calitate de deputat de Mureş, în mod simbolic, împreună cu Petru Movilă, deputat de Iaşi, făcând legătura între cele două destinaţii ale acestei autostrăzi, am iniţiat acest proiect legislativ la care s-au raliat, înainte de toţi ceilalţi colegi parlamentari ai partidului Mişcarea Populară, şi, mai apoi, foarte mulţi colegi, transpartinic, din cam toate celelalte formaţiuni politice. Vă mulţumesc! V-am mai mulţumit şi anterior, vă mulţumesc şi acum. Este un proiect necesar. Personal, consider că România nu are alte priorităţi astăzi, decât cele legate de dezvoltarea infrastructurii, implicit, acestea fiind o garanţie şi reprezintă un pilon de stabilitate pentru dezvoltarea şi stabilitatea României pe termen lung. Acest proiect, din păcate, este şi astăzi negociat, dezbătut. Nu se ştie de ce şi ce interese stau în spatele acestor contestări, pentru că, iată, se discută despre alte trasee, deşi este un MasterPlan General de Transport cu această autostradă, A 8, care este aprobată la nivelul Uniunii Europene, şi astăzi, iată, se negociază fiecare cauză, cumva, politic, să o ducă într-o direcţie care îi convine, şi care să vină, oarecum, să mulţumească propriul electorat. Eu cred că nu putem fi egoişti în această privinţă. Este un proiect al nostru, al tuturor, sigur, care urmează o cale extraordinară. În mod normal, Guvernul ar fi trebuit să-şi asume un astfel de proiect, dar, iată, câtă vreme, de 10 ani încoace, s-au făcut studii şi parastudii de fezabilitate pe acest traiect al drumului, s-au cheltuit milioane de lei, şi nu s-a întâmplat nimic. Astăzi se propun alte variante adiacente. Eu cred că singura variantă legală este aceasta - iniţiativa legislativă care trebuie asumată de noi toţi, astfel încât să fie o garanţie pe termen lung. În acest an cu semnificaţii centenare, în acest an în care aniversăm 100 de ani de la Marea Unire a tuturor românilor, vom avea şi Autostrada Unirii, pentru că astfel am botezat-o în acest proiect legislativ, care este spre binele nostru, al tuturor. De aceea, stimaţi colegi, treceţi peste orice patimă, peste orice lucrătură, peste orice fel de laboratoare secrete ale dezbaterilor şi asumaţi-vă acest proiect, spre binele României, în primul rând, dar şi al nostru, al tuturor. Ar fi un bun exemplu şi am avea siguranţa, astfel, că, printr-o lege, această autostradă ar putea fi realizată într-un termen cât se poate de scurt şi la modul eficient. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Domnul Iulian Bulai.

Iulian Bulai Vă mulţumesc din inimă, doamnă preşedinte. Dragi colege, Dragi colegi, Sunt moldovean şi sunt foarte, foarte emoţionat de faptul că astăzi discutăm despre cea mai importantă lege pentru Moldova. Această autostradă este importantă. Ne va scoate din sărăcie, ne va scoate din izolare. Şi o să vă spun un lucru minunat. Am participat la lucrările şedinţei Comisiei pentru transporturi în care s-a discutat această propunere legislativă. A fost unanimitate pentru amendamentele depuse de colegul meu. Este extraordinar că într-o comisie parlamentară se poate discuta constructiv şi se pot depune amendamente care sunt asumate de comisie, nu de parlamentari, în mod individual. Societatea civilă din Moldova a jucat un rol foarte, foarte important, pentru a face din acest proiect un punct crucial pe ordinea de zi a dezbaterii publice. Avem nevoie de această autostradă. Să ştiţi că noi, moldovenii, suntem aşa de lipsiţi, şi aşa de emoţionaţi de acest moment incredibil, de a discuta despre autostrada noastră în Parlamentul României, încât am primit un comentariu foarte relevant de pe Facebook, atunci când am anunţat că acest lucru se va desfăşura în Parlamentul României şi că asociaţiile din societatea civilă moldavă au jucat un rol aşa de important în a aduce acest subiect pe ordinea de zi. Şi o să vă dau citire. "Este poate cea mai importantă lege pentru un proiect de investiţii din Moldova. Toată regiunea Moldovei îşi doreşte acest proiect. Şi părerea mea - adică a celui care a scris - este că dacă nu o trece e o declaraţie de război între cetăţeanul de rând din Moldova şi mediul politic. Urmărim cu interes. Şi multe felicitări asociaţiilor şi politicienilor care faceţi acest efort posibil, ne informaţi şi ţineţi legătura pe acest subiect de agendă naţională. Vă mulţumesc din inimă". (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Domnul Marius Bodea, vă rog.

Marius Bodea Mulţumesc, doamnă preşedinte. Stimaţi colegi, Mă număr şi eu printre iniţiatorii acestui proiect de lege. Vreau să încep prin a contrazice ceea ce spunea un antevorbitor, şi anume, că am putea face două autostrăzi, pe alte trasee, mai ieftine decât această autostradă. Este fals. Atâta timp cât cheltuim un euro din bugetul de stat este mai scump decât atunci când cheltuim din bani europeni. Această autostradă se află pe culoarul principal de autostrăzi al Europei, stabilit de Comisia Europeană, şi are finanţare de la Comisia Europeană, adică bani gratis. Niciun ministru al transporturilor, în ultimii ani, nu a prevăzut în buget bani pentru acest obiectiv de investiţii, în condiţiile în care şi de la Bruxelles se transmit semnale foarte clare că acest proiect este finanţabil din bani europeni, dar că Ministerul Transporturilor nu a trimis proiect spre finanţare. Cu atât mai mult se impune o măsură excepţională, şi anume, să aprobăm acest proiect de investiţii, printr-o lege. Vreau să vă aduc şi câteva argumente, ale disperării zonei Moldova, legate de acest proiect de investiţii. Moldova este cea mai populată regiune a României, iar acest obiectiv ar scoate efectiv din izolare peste 4 milioane de oameni. Este cea mai numeroasă, dar este şi cea mai săracă regiune a Uniunii Europene, cu un PIB cu 40% mai mic decât media naţională, cu o rată de deprivare materială severă a populaţiei, cea mai mare din Uniunea Europeană, de 38%. De aceea pleacă oamenii din Moldova, în pribegie, să-şi caute un loc mai bun. Tot ce se produce în Moldova este cu 30% mai puţin competitiv decât ce se produce în celelalte regiuni ale ţării, tocmai pentru că nu avem transport rapid şi costurile de transport sunt foarte mari. Mai mult, 70% din producţia regiunii Moldova se adresează părţii de vest a României şi a Europei; de aceea, şi nevoia de conectivitate. Această autostradă nu ajută doar regiunea Moldovei, ajută inclusiv Republica Moldova. Şi fiecare dintre noi afişăm un discurs pro-european pentru Republica Moldova. Haideţi să facem şi ceva în acest sens! Moldova are cea mai mică alocare pe infrastructură de la bugetul Ministerului Transporturilor. De aceea, alocarea pentru un proiect major cum este autostrada nu este un moft. În fine, suntem în an Centenar, ne bucurăm cu toţii că avem dezveliri de busturi, că plătim bani pe tot felul de concerte, pe tot felul de colecţii filatelice aniversare, însă nu rămânem cu nimic concret. De aceea, acest mare proiect, proiectul autostrăzii Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş poate primi şi numele de Legea Marii Uniri. Aşadar, vă invit pe toţi să îl susţinem necondiţionat. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc. Domnul Benedek Zacharie, vă rog.

Zacharie Benedek Vă mulţumesc, doamnă preşedinte. Stimaţi colegi, Grupul parlamentar al UDMR sprijină acest proiect de lege. Noi suntem de acord că în România este nevoie de autostrăzi. Deci orice autostradă care se va construi sau se construieşte este un element de dezvoltare, este un element care ne leagă mai strâns de Uniunea Europeană. Dar totodată nu trebuie să uităm că această autostradă, dacă se va finaliza, şi Autostrada Transilvania până atunci nu va fi finalizată, atunci iar discutăm de câteva elemente de transport, câteva elemente de dezvoltare, până la un anumit punct. Deci acestea două, Autostrada Transilvania, respectiv Autostrada Unirii - A8 - sunt legate. Deci noi dorim ca amândouă să se finalizeze cât mai repede. Prin proiectul de lege există un termen de 30 de zile de la promulgarea acestei legi până când Ministerul Transporturilor este obligat să demareze documentaţiile necesare demarării SF-urilor. Ştim că deja, de mai mult de 10 ani, se discută de această autostradă, şi suntem în diverse faze, cu diverse SF-uri. Eu aş fi dorit să avem şi un termen foarte clar de finalizare, adică să nu lăsăm la latitudinea ministerului sau la latitudinea celor care se vor întâmpla de acum înainte, ca în următorii 10-15 ani să tot discutăm de autostrada A8. Deci aş propune, şi o să am o propunere în sensul acesta, ca în termen de 7 ani să fie finalizată această autostradă. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnul Alexandru Rotaru.

Alexandru Rotaru Vă mulţumesc, doamnă preşedinte. Stimaţi colegi, Într-adevăr, toţi membrii Comisiei pentru transporturi am votat această iniţiativă legislativă, şi anume, Autostrada Unirii, Iaşi-Târgu Mureş. Pe lângă ceea ce au precizat colegii mei, vreau să vă mai adaug câteva chestiuni tehnice. Şi anume, că un amendament susţinut de toţi membrii comisiei prevede în felul următor, că sursa de finanţare a autostrăzii va fi din fonduri europene, fonduri - bugetarea de stat sau prin parteneriat public-privat. Inginer fiind, întâmplător, cred că acum jumătate de an, mă aflam într-un vârf de munte, în zona comunei Poiana Teiului, exact pe unde trece autostrada, şi practic am rămas uimit că un astfel de studiu de fezabilitate a fost redactat în aşa fel încât această autostradă să traverseze o zonă, vă spun sincer, foarte complicată, din punct de vedere ingineresc. Să sperăm că Parcul Naţional Ceahlău nu va pune probleme, în vederea construcţiei şi proiectării acestei autostrăzi. Şi, de aceea, dragi colegi, vă îndemn să votăm cu toţii această iniţiativă, acest proiect de lege, pentru că este un punct foarte important pentru ţară şi pentru zona Moldovei, în mod special. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc. Domnul Cătălin Nechifor.

Cătălin-Ioan Nechifor Doamnă preşedinte, Vă mulţumesc foarte mult. E, într-adevăr, un lucru extraordinar. Şi cred că, mai mult decât atât, ar trebui ca la fiecare kilometru pe traseul Iaşi-Târgu Mureş, să punem şi numele parlamentarilor, nu? La kilometrul 85, numele cuiva, la 88, al altcuiva. Mai puţin al meu, că aş fi în conflict de interese, nu? E ruşinos, stimaţi colegi, şi spun cu simţ de răspundere că ajungem în Parlament, după 30 de ani de Parlament, după atâtea schimburi de guverne, să decidem prin lege o chestiune care ţine de evidenţă, ţine de normalitate. Ar trebui cumva să legiferăm că apa are doi atomi de hidrogen? Oare n-au fost destule legi în ţara asta, care n-au avut finalitate? Vă aduc aminte, în 2008, s-au mărit salariile profesorilor, cu votul tuturor. Şi s-a aplicat? Din păcate, nu. Şi vă spun că e trist pentru că nu avem curaj ca în Parlamentul României să înţelegem un lucru, că Guvernul este în măsură şi obligat să dea raport Parlamentului. Şi cât timp vom adopta prin lege bugetul de stat şi nu o să avem descărcarea bugetului de stat tot prin Parlament, vă spun că vom fi întotdeauna nişte oameni mărunţi, în cabinete la miniştri, în anticameră, aşteptând ca cineva să ne primească, eventual cu cafea, cu un răspuns politicos şi cu: "La revedere, drum bun!". E păcat că suntem în România Centenară şi decidem astfel de lucruri. Şi sunt foarte pesimist că această lege, pe care probabil toţi o s-o votăm, în această săptămână, va fi şi pusă în aplicare. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc. Domnul Ovidiu Ganţ, vă rog.

Ovidiu Victor Ganţ Vă mulţumesc, stimată doamnă vicepreşedinte. Stimate colege, Stimaţi colegi, Evident că proiectul se bucură şi de susţinerea mea, chiar dacă sunt timişorean, şi nu moldovean. Că asta nu are, de fapt, nicio importanţă. E un proiect foarte bun. Şi dezvoltarea echilibrată a României nu se poate produce în absenţa unor astfel de proiecte de infrastructură mare. Pentru că, aşa cum se spunea aici, regiuni cu un PIB foarte mic, la coada Uniunii Europene, dar cu un potenţial uman imens nu se pot valorifica decât prin construcţia unor astfel de autostrăzi. E regretabil, după părerea mea, că a fost necesar mai mult de un an ca să ajungă acest proiect în plen, ca să votăm asupra lui. Şi am venit în faţa dumneavoastră, de fapt, pentru a supune atenţiei un aspect care s-ar putea să nască discuţii. Am înţeles că în Comisia pentru transporturi, în unanimitate, a fost admis acest amendament privind finanţarea. Şi anume - scrie aici - "şi/sau prin parteneriat public-privat". România se luptă în interiorul Uniunii Europene pentru păstrarea politicii de coeziune şi păstrarea fondurilor structurale pentru România cel puţin la nivelul la care au fost. Respectiv, ne dorim să fie mai mari, în ciuda intereselor altor state care cer reducerea acestor fonduri. Faptul că invocăm parteneriatul public-privat - nota bene - nu mi-e cunoscut niciun proiect de mare anvergură din România care s-ar fi realizat în parteneriat public-privat până în prezent, dar sunt optimist, poate că în viitor se va reuşi. Dar inducerea acestei idei, că fondurile bugetare şi structurale pot fi înlocuite - scrie acolo "sau parteneriat public-privat" -, cred că e un semnal, de politică europeană, greşit, pe care îl dă România, în contextul în care fondurile structurale sunt departe de a fi epuizate. Evident, susţinerea există în continuare, pentru proiect, e un deziderat extrem de important. Dar aceste nuanţe cred că sunt la fel de importante. Vă mulţumesc frumos.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc. Domnul Laurenţiu Leoreanu.

Laurenţiu-Dan Leoreanu Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Stimaţi colegi, 70 de parlamentari au semnat, în calitate de iniţiatori, acest proiect de lege, din care 30 sunt membri ai Partidului Naţional Liberal. Prin urmare, Partidul Naţional Liberal susţine în forţă acest proiect de lege. De asemenea, parlamentari ai Partidului Naţional Liberal au solicitat introducerea acestui proiect de lege în dezbatere, deci pe ordinea de zi, la Comisia pentru transporturi, unde s-a dezbătut, a fost amendat şi votat, în unanimitate. Iată, putem vorbi de un exemplu de bună practică, atunci când discutăm despre un obiectiv de interes naţional în care forţele politice pot să conlucreze. De asemenea, Partidul Naţional Liberal a solicitat introducerea acestui proiect de lege pe ordinea de zi, astăzi. Şi mulţumim colegilor care au votat pentru dezbaterea acestui proiect, şi, iată, îl avem în discuţie, în momentul de faţă. Iată, vorbim despre un obiectiv concret, dintr-o zonă reprezentativă a României. Moldovenii aşteaptă de prea mult timp acest lucru. Mereu disputat, mereu motivat, că se poate face ba din fonduri europene, ba din bugetul naţional, ba pe parteneriat public-privat, ba că s-ar putea să nu se mai facă deloc, ba că vin discuţii din partea Ministerului Transporturilor, că s-ar putea acest proiect să fie înlocuit cu altul, adică să se facă mai deloc. Mereu Moldova a fost căutată, în perioada campaniilor electorale, şi votul moldovenilor a fost important. Şi cred că Partidul Social Democrat are obligaţie faţă de moldoveni. Şi, iată, este un moment când trebuie să dea o dovadă de bună-credinţă. Pentru că avem un obiectiv concret în faţă, despre care astăzi discutăm şi pentru care putem lua decizii. Ne aducem cu toţii aminte de versurile unui cântec-imn - "Treceţi, batalioane române, Carpaţii!", vorbim de Războiul de reîntregire. Şi venim acum, la 100 de ani, când ar trebui să gândim reîntregirea şi în spaţiul economic, şi pentru această zonă istorică a României. Am spune acum: "Treceţi, investitori, Carpaţii!". Dar fără acest obiectiv se întâmplă foarte greu acest lucru. Şi Moldova va rămâne în continuare condamnată, în subdezvoltare, încercând de la zi la zi să-şi gestioneze cât mai bine sărăcia. Stimaţi colegi...

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc.

Laurenţiu-Dan Leoreanu ... avem obligaţia, cu toţii, să susţinem un proiect pe care astăzi, concret, îl avem în faţă. Şi numai intenţia de bună-credinţă şi oamenii cu capul pe umeri...

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc frumos.

Laurenţiu-Dan Leoreanu ... îl pot susţine şi demonstra Moldovei că României îi pasă de ea. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Domnul Constantin Codreanu.

Constantin Codreanu Mulţumesc, doamnă vicepreşedinte. Distinşi colegi, Pe 27 martie, cele două Camere ale Parlamentului votau o declaraţie în care se spunea foarte clar că România este pregătită să răspundă afirmativ dorinţei organice a românilor din Basarabia, de a se reuni. După - am deplâns lipsa oricăror proiecte punctuale care să transpună în practică această apropiere. Avem, aşadar, ocazia, ca prin acest proiect, printr-un vot pozitiv dat acestui proiect, să transmitem un semnal foarte clar, în anul Centenarului, şi să transmitem un semnal ante factum pentru pregătirea preluării de către România a preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene. Ca şi coiniţiator, ca deputat care îi reprezintă inclusiv pe românii din Republica Moldova, ca şi cetăţean al celor două state româneşti, îmi exprim speranţa ca miercuri să avem un vot în oglindă celui dat în Comisia pentru transporturi şi infrastructură. Pentru că este nevoie de un astfel de semnal. O denumire alternativă a acestui proiect de lege face vorbire despre o autostradă Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni. Pentru că proiectul prevede inclusiv construcţia unui pod. Este, sper eu, primul dintre cele 14 pe care le vom reconstrui - poduri distruse de sovietici. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Doamna Camelia Gavrilă.

Camelia Gavrilă Mulţumesc, doamnă preşedinte. Au fost atât de multe argumente, s-au dat detalii tehnice, s-au adus argumente culturale, argumente istorice, argumente economice, încât repetarea lor ar da doar sentimentul unei asocieri şi atâta tot. E firesc să se întâmple acest lucru. E firesc să votăm acest proiect. E firesc să găsim o formă prin care toate regiunile să se adune într-o reţea de comunicare şi de infrastructură de calitate, aşa cum şi spre Sud trebuie să fie autostradă, aşa cum relaţia cu Republica Moldova este extrem de importantă. Nu doar argumentele sentimentale sunt cele care trebuie să predomine în acest moment, ci argumentele logice, de respect faţă de toate zonele ţării, de încercare de a găsi structura care să le unească şi de a trece dincolo de proiectele, să spunem, din zonele noastre. Fiecare avem proiecte personale, proiecte regionale. S-a creat o falsă impresie de rivalitate între zone diferite; cu cât mai multe autostrăzi, cu atât mai bine. E loc pentru fiecare proiect să se decupeze şi să lege lucrurile. Şi e bine să căutăm aspectele care ne unesc, nu aspectele care ne diferenţiază. Dincolo de bucuria şi de sentimentul cultural al acestei legături între Republica Moldova, Moldova, regiunea noastră, Transilvania, îmi păstrez totuşi luciditatea să-mi dau seama că această lege are valoare mai mult de semnal. Că decizia va trebui luată la nivel guvernamental, că fondurile vor trebui să fie găsite, că e un proiect de distanţă, de durată. Important este că s-a dat semnalul şi cred că... aş fi aşteptat mai multă unitate şi mai multă implicare şi din partea unor colegi de-ai noştri din diferite judeţe. Mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Trecem la dezbaterea proiectului de lege. Sunt 4 amendamente admise, un amendament respins. Dacă de la marginal 1 la 4 sunt obiecţii? La cele respinse - avem un singur amendament respins. Domnule Drulă, doriţi să-l susţineţi?

Cătălin Drulă Da. Stimaţi colegi, În ultimii 20 de ani, Compania de Drumuri a demonstrat cu prisosinţă, spun eu, că nu e capabilă să gestioneze proiecte complexe de autostradă, aşa cum este cazul autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi. Pentru a realiza această autostradă e necesară o echipă dedicată acestui obiectiv, profesionistă, cu experienţă în domeniul managementului de proiecte de transport de anvergură mare. Am propus un amendament care vine ca un articol final. Legea are 4 articole, acesta ar fi art. 5. Am să vi-l citesc, ca să votaţi în cunoştinţă de cauză. Spune aşa: "Gestionarea proiectului autostrăzii va fi făcută în primă fază de o unitate specială de proiect din cadrul Ministerului Transporturilor. Personalul angajat în cadrul acestei unităţi va fi angajat prin concurs şi va fi înalt calificat, cu experienţă în proiecte internaţionale de magnitudine similară, salarizarea urmând a fi făcută la nivelul pieţei, prin derogare de la Legea nr. 153/2017. Ministerul Transporturilor va implica experţi ai instituţiilor financiare internaţionale pentru asistenţă tehnică către unitatea specială de proiect, iar gestionarea proiectului de investiţii Autostrada Unirii va putea fi ulterior externalizată către un partener privat cu experienţă relevantă pe plan internaţional". Cu alte cuvinte, oferă baza legală pentru ca un proiect de 4 sau 5 sau 6, nimeni nu ştie, miliarde de euro, să nu fie gestionat de oameni care sunt plătiţi cu 3.000 de lei/lună. E nevoie de oameni care au experienţă în astfel de megaproiecte. Este recomandarea instituţiilor financiare internaţionale, a Băncii Mondiale, ca o echipă strânsă de profesionişti să se ocupe de la început până la sfârşit de un proiect de această natură. Deci, repet...

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc.

Cătălin Drulă ... este un articol care vine ca art. 5, în completare la cele 4 existente, şi se referă doar la gestionarea profesionistă a investiţiei. Aşa că vă rog să-l votaţi. Mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Supun votului dumneavoastră amendamentul respins, al colegului nostru. Vot, vă rog. Nu a fost aprobat. Respins, cu 53 de voturi pentru, 81 de voturi împotrivă. Avem 4 amendamente admise. Dacă la marginal 1 sunt obiecţii? Nu sunt. Adoptat. Marginal 2. Obiecţii? Vă rog, domnul Bode.

Lucian Nicolae Bode Mulţumesc foarte mult. Vedeţi, s-au spus foarte multe lucruri de aici, de la această tribună, şi cred că s-a epuizat cu totul latura emoţională a acestui subiect. Aş vrea să revenim la lege. Dincolo de voinţă, dincolo de voinţa politică, din 2007 şi până în prezent, ca să lămurim implicarea tuturor celor care s-au succedat la conducerea Ministerului Transporturilor. Din 2007 până astăzi, acest proiect a fost rostogolit prin minister şi, din păcate, nu a fost...

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să susţineţi amendamentul, domnule Bode.

Lucian Nicolae Bode ... adus în discuţia... nu a fost adus în dezbatere şi implementat. La marginal 2 se discută despre finanţare. Deci, încă o dată, dincolo de voinţă, foarte important pentru noi, în comisie, a fost capitolul legat de finanţare. Şi pentru că s-a discutat aici, de ce parteneriat public-privat? Pentru că noi aşa am înţeles, în comisie, să acceptăm punctele de vedere ale tuturor celor care au participat la aceste dezbateri, să le cuprindem pe toate într-un articol, într-un amendament, la marginal 2. Şi, din acest motiv, astăzi vorbim de toate variantele posibile de finanţare. Şi daţi-mi voie să le prezint. "Se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin parteneriat public-privat". Deci acesta este motivul. Şi am vrut să intervin, să apăr oarecum poziţia comisiei noastre. Pentru că am ţinut cont de toate variantele posibile de finanţare a acestui obiectiv. Mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Pe acelaşi... Dacă la marginal 2? Supun votului dumneavoastră marginal 2. Vot, vă rog. Adoptat. 135 de voturi pentru, două voturi contra, două abţineri. Marginal 3. Dacă sunt obiecţii? Dacă nu, adoptat. Marginal 4. Dacă sunt obiecţii? Nu sunt. Adoptat. Proiectul merge la votul final. Mai departe.