29 octombrie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.51/2018 pentru modificarea Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul şi pentru prorogarea unor termene (PL-x 453/2018). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache 17. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/2018 pentru modificarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul şi pentru prorogarea unor termene; PL-x 453/2018. Guvernul. Cine vorbeşte? Domnul secretar de stat, vă rog. Şi apoi, Comisia pentru administraţie.

Florin Iordache Numai puţin. Comisia pentru administraţie, vă rog. Vă rog, doamnă Simona Oprescu. Domnule ministru, lăsaţi-o pe doamna deputat să prezinte raportul.

Simona Bucura-Oprescu Notă asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/2018 pentru modificarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul şi pentru prorogarea unor termene. În conformitate cu art. 95 şi 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului a fost sesizată prin adresa PL-x 453/2018 din 11 septembrie 2018. Senatul a adoptat proiectul de lege în şedinţa din 3 septembrie. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. S-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Comisiei pentru industrii şi servicii. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr. 350/2001, în sensul modificării termenului de valabilitate a Planului Urbanistic General, precum şi în sensul extinderii valabilităţii prevederilor documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism. Potrivit prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, Comisia pentru administraţie a luat în discuţie actul normativ în data de 25 septembrie 2018. La lucrările comisiei au fost prezenţi 21 de deputaţi, din 23 de membri ai comisiei. La dezbateri a participat domnul secretar de stat Ciprian Roşca. În urma examinării iniţiativei legislative, comisia a hotărât, cu majoritate de voturi - 11 voturi pentru şi 7 abţineri - adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/2018. Amendamentul respins se găseşte în Anexa prezentului raport. În raport cu obiectul şi conţinutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Florin Iordache Vă mulţumesc. La dezbateri generale, domnul Paşcan. Se pregăteşte domnul Roman.

Emil-Marius Paşcan Vă mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Bună ziua, distinşi colegi. Sigur, în principiu, nu poţi să ai nimic împotrivă în a prelungi un termen legat de Planul Urbanistic General. Este legitatea care practic gestionează tot ceea ce înseamnă proiecte de dezvoltare pe termen lung, la nivelul unei unităţi administrativ-teritoriale. Eu vreau să vă spun însă că nu înţeleg de ce se ajunge mereu în asemenea situaţii-limită, câtă vreme pot să vă spun că în urmă cu patru sau cinci ani, exact pe aceleaşi argumentaţii, pe o expunere de motive similară, s-a făcut acelaşi lucru. Adică s-a prorogat termenul acesta. Cât se va mai merge aşa, căutându-se continuu argumente, motivaţii şi scuze pentru a nu se transpune, de fapt, în practică necesara finalizare a respectivelor planuri urbanistice generale? Acum se face acest lucru. Probabil, peste un an, peste doi, peste trei, se va veni cu o nouă reglementare în acelaşi sens. Şi este incredibil cât se poate continua în acest fel. Tocmai de aceea, Partidul Mişcarea Populară se va abţine de la acest vot, noi considerăm că această prorogare şi revenire asupra ei, ciclică, nu face altceva decât să nu finalizeze acele planuri urbanistice generale, nepunând totuşi o limită clară, concisă, certă, în care acestea să poată fi finalizate şi să devină cu adevărat legi operabile şi, în acelaşi timp, platforme pentru asigurarea investiţiilor la nivelul comunităţilor locale. Aşa, se tot adăugesc, se tot modifică, se tot completează la infinit, fără niciun fel de noimă, fără nicio finalitate concretă. Mulţumesc.

Florin Iordache Da. Domnul Roman, vă rog.

Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor colegi, O să vă rog să aveţi îngăduinţă astăzi cu mine, pentru că vreau să vă citesc ce ne scrie un primar din România în legătură cu modul în care noi vom vota sau nu acest proiect de lege. "Sunt primarul oraşului Haţeg, judeţul Hunedoara, Marcel Adrian Goia, şi vreau să vă spun birocraţia la care s-a ajuns pentru obţinerea unor avize în vederea realizării unor proiecte sau documentaţii necesare în administraţia publică locală". Şi domnul primar ne face referire la modul în care încearcă, din 2011, să obţină un plan urbanistic general. A început în 2011, când a încheiat un contract, conform legii, în valoare de 186.893 de lei, cu TVA inclus şi cu un termen de elaborare de 18 luni. Ei, de aici începe calvarul acestui primar. Şi vă rog, stimaţi colegi, să fiţi atenţi, pentru că nu cred că aţi auzit deseori cu ce se lovesc aceşti oameni. A avut nevoie de 28 de avize pentru Planul Urbanistic General. Recordul de aşteptare l-a înregistrat la Ministerul Culturii, unde, din momentul depunerii documentaţiei şi până la obţinerea avizului, vorbim de 2 ani şi 7 luni. Tot acolo i se cere suplimentar un studiu istoric şi de arheologie. La Ministerul Dezvoltării Regionale, documentaţia a stat pentru avizare 22 de luni. La Agenţia Judeţeană pentru Protecţia Mediului, 11 luni a stat bietul primar să-şi obţină avizul. A ajuns la Consiliul Judeţean, în sfârşit, unde i-au mai cerut şi avizul de la Ariile Naţionale Protejate. În concluzie. Suntem în 2018 şi, după 7 ani de zile de la pornirea licitaţiei, omul nu are plan urbanistic general. Costurile pentru documentaţiile suplimentare au crescut cu 55%, stimaţi colegi, 55%! Mesajul acestui primar către domnii parlamentari este unul foarte simplu - "Oameni buni, dacă nu ne puteţi ajuta, vă rugăm măcar nu ne încurcaţi!". Asta este România reală. Asta este modalitatea în care un primar îşi obţine planul urbanistic. Nu şi-l obţine nici după 7 ani, pentru că noi tot le dăm peste cap, şi peste cap, şi peste cap. Nu, soluţia ar fi ca aceia care stau la această masă - miniştri, secretari de stat, funcţionari -, care ţin peste lege aceste documentaţii, să plătească. Aşa cum un primar greşeşte şi plăteşte, aşa şi aceşti oameni, la un moment dat, trebuie să înţeleagă că nu-şi mai pot bate joc de primari, de aleşii locali. Ei nu sunt numiţi, sunt aleşi de cetăţeni. Şi cred că în momentul în care vom veni cu o lege şi îi vom obliga să plătească din propriul lor buzunar pentru orice zi de întârziere, atunci, cu siguranţă, nu vom mai bloca dezvoltarea României. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Florin Iordache Bun. Domnul Stanciu-Viziteu. Vă rog. Grupul USR. Vă rog. Am înţeles, aveţi treabă. Da.

Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu Apreciez grija domnului Roman pentru soarta unor primari ai PNL. Să ştiţi că nu doar primarii PNL se plâng de cât de stufoasă este administraţia locală. Primarul Bacăului, de nenumărate ori, în cei doi ani de mandat, s-a plâns de acest lucru. Dar să ştiţi că nu-i obligă nimeni să stea acolo. Dacă nu pot face faţă hainei de primar, pot demisiona. Sunt alţii care aşteaptă. (Vociferări.)

Florin Iordache Am înţeles. Totuşi, primarii se aleg în urma unor alegeri. Mergem mai departe. Avem un singur amendament respins. Dacă se susţine? Nu se susţine. Rămâne la votul final.