24 octombrie 2018 – Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore (PL-x 33/2018/25.09.2018). ( rămasă pentru votul final )

Florin Iordache Bună dimineaţa, stimaţi colegi. Continuăm partea a doua a şedinţei noastre şi vă anunţ că, din totalul celor 329 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa un număr de 192. Ordinea de zi a fost distribuită. Până la 11,30 avem dezbateri asupra problemelor înscrise pe ordinea de zi; la ora 12,00 avem vot final. La încheierea şedinţei de vot final avem şedinţa de Birou permanent. La poziţia 9 avem reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către...

Tudor - Vlad Benga Procedură!

Florin Iordache Procedură. Vă rog, domnule deputat. Domnul Benga.

Tudor - Vlad Benga Mulţumesc, domnule preşedinte. Am dori să solicităm retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege, dat fiind că ziua de ieri, în cursul celor 5 sau 6 ore de dezbateri din comisiile reunite - pentru industrii, pentru buget şi pentru administraţie - a fost pentru prima dată, după trei luni de discuţii, când statul român şi-a asumat nişte cifre clare pe acest proiect de lege, o dimensiune a rezervelor, un preţ mediu estimat pentru vânzarea lor. În condiţiile acestea, ieri să fi dat un vot final în comisie şi astăzi să şi trecem legea, este absolut aberant. Noi am insistat, încă de acum trei luni, că, înainte de a lua o decizie, trebuie să avem cifrele asumate de statul român, în această negociere. Mai mult decât atât, este aproape ridicol modul în care informaţia asta a fost împărtăşită cu decidenţii din comisie. Adică am ajuns să printăm Excel-uri pe foi A3. Este de minim bun-simţ pentru naţia asta şi pentru viitorul ei să lăsăm măcar o săptămână ca aceste cifre, finalmente asumate de statul român, să fie trecute şi prin filtrul publicului. Mulţumesc frumos.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Rog colegii să-şi introducă cartelele. Este o solicitare de retrimitere.

Raluca Turcan Procedură!

Florin Iordache Dăm un vot pe această solicitare şi după aceea, dacă mai sunt...

Raluca Turcan Procedură!

Florin Iordache Păi, altă procedură? Haideţi să termin cu votul pe această chestiune, după care vă dau pe procedură dumneavoastră cuvântul. (Domnul deputat Virgil-Daniel Popescu solicită să ia cuvântul.) Pe aceeaşi chestiune, domnule coleg?

Virgil-Daniel Popescu Înainte de a da votul pe chestiunea aceasta, aş vrea să se ştie că ieri, în dezbaterile din comisiile reunite, a fost, practic, un simulacru. Cum vreţi dumneavoastră să dăm un vot astăzi de retrimitere, în condiţiile în care şi PSD, şi USR s-au opus acestei investiţii, prin vot împotriva stabilităţii şi predictibilităţii unei investiţii. Ieri am pus un impozit nou, suplimentar. Foarte bine! Nu comentez cât este, dacă este mare, dacă este mic, dar dacă refuzăm ca să-l stabilim şi să-l facem predictibil şi stabil, atunci despre ce este vorba? Acest lucru este o condiţie pentru Partidul Naţional Liberal, nenegociabilă...

Florin Iordache Da, mulţumesc.

Virgil-Daniel Popescu ...predictibilitatea şi stabilitatea!

Florin Iordache Când ajungem acolo, domnule coleg. Bun. Este o solicitare de retrimitere la comisie. Să înceapă votul.

Cosette-Paula Chichirău Drept la replică!

Florin Iordache 28 de voturi pentru, 114 voturi împotrivă. Solicitarea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi. Care replică? Nu v-a zis nimic! Guvernul? Vă rog. (Doamna deputat Cosette-Paula Chichirău solicită să ia cuvântul.) Numai puţin! Guvernul, vă rog. Când vă dau cuvântul puteţi avea un răspuns. Guvernul, vă rog.

Florin Iordache Cele trei comisii. Cine prezintă? Domnul Budăi? Cine prezintă raportul? Avem raport al celor trei comisii - Comisia pentru industrii, Comisia pentru buget şi Comisia pentru administraţie. Cine prezintă raportul? Este procedură de urgenţă. Să ne solicitaţi şi timpii de dezbatere. Vă mulţumesc.

Marius-Constantin Budăi Mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Raport comun suplimentar asupra Legii privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore. Camera Deputaţilor, în conformitate cu prevederile art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, a hotărât retrimiterea Legii privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere offshore, reexaminată, la cererea Preşedintelui României, Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci, Comisiei pentru industrii şi servicii şi Comisiei pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului, în vederea reexaminării şi depunerii unui nou raport. Legea supusă reexaminării are ca obiect de reglementare adoptarea unor măsuri în vederea implementării operaţiunilor petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi de abandonare, precum şi a lucrărilor la sonde aferente operaţiunilor petroliere, desfăşurate de titularii de acorduri petroliere cu privire la perimetrele petroliere offshore. În urma reexaminării legii şi a opiniilor exprimate, deputaţii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaţilor admiterea parţială a cererii de reexaminare şi adoptarea Legii privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, cu amendamentele admise prevăzute în Anexa nr.1. Amendamentele respinse se regăsesc în Anexa nr.2. În raport cu obiectul şi conţinutul său, legea face parte din categoria legilor organice. Prezentul raport înlocuieşte raportul depus în data de 3 octombrie 2018. În cadrul Anexei nr. 2, dintr-o eroare de tehnoredactare, un amendament la art. 18 nu a fost trecut, a fost doar citit. Se introduce acum acel amendament, pentru a putea fi citit. Domnule preşedinte, Vă solicit aprobarea unui termen de dezbatere de 30 de minute.

Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule coleg. Pregătiţi cartelele, stimaţi colegi. Supun votului dumneavoastră propunerea făcută de preşedintele Comisiei pentru buget. Să înceapă votul. 140 de voturi pentru, 20 de voturi împotrivă, două abţineri, un coleg nu şi-a exprimat votul. A fost adoptat timpul propus. Încep dezbaterile. Câte cinci minute. Câte doi vorbitori, în timpul de cinci minute, că nu e procedură de urgenţă. Grupul PNL, domnul Bode. Se pregăteşte domnul Borza. Fiecare grup poate, potrivit Regulamentului, să-şi desemneze doi vorbitori care să se încadreze în cele cinci minute. Vă rog, domnule Bode, Grupul PNL.

Lucian Nicolae Bode Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Stimaţi colegi, Campaniile publice, care ţin agenda publică, se vor încheia mai devreme sau mai târziu, iar într-un viitor, sper eu, cât mai apropiat, vom fi obligaţi să discutăm cu toţii despre România, despre un proiect economic sănătos pentru România. Legea offshore ar fi putut fi o astfel de oportunitate, dar pentru asta am fi avut nevoie, de la Guvern, de date exacte, de calcule economice precise, astfel încât noi, toţi, să fundamentăm o poziţie corectă. Nu am avut aceste date. Ieri, în timpul dezbaterilor, aşa cum s-a spus şi de la acest microfon, în comisiile de specialitate, ANRM ne-a povestit nişte lucruri, iar Ministerul de Finanţe ne-a prezentat într-un mod cu totul şi cu totul rudimentar o proiecţie pentru un singur perimetru. Asta, în absenţa ministrului de finanţe, a ministrului energiei şi a şefului ANRM. Totul este bazat pe emoţie şi pe percepţie. Or, proiectele de ţară nu se construiesc aşa. De modul în care PSD-ALDE a gestionat promovarea Legii offshore, din păcate au ratat această şansă, şi singurii responsabili de eventualul eşec sunteţi dumneavoastră, cei din majoritatea PSD-ALDE. Nu poţi construi un proiect de ţară în domeniul energiei fără a avea la bază o strategie energetică aprobată de Parlament, din care să rezulte foarte clar modul în care România îşi trasează parcursul în acest domeniu, o strategie energetică care să includă obligatoriu şi modul în care România îşi propune să valorifice rezervele de gaze naturale din Marea Neagră. Parcursul acestei legi îl cunoaştem cu toţii, toate etapele având aceeaşi decidenţi majoritari PSD-ALDE. Începând din 2007, Guvernul Tudose ne propunea o variantă cu zero impozit pe venitul suplimentar şi un credit furnizor, echivalentul unui ajutor de stat, cu cele patru variante aduse în Camera Deputaţilor de la zero impozit pe venitul suplimentar, la discuţiile din Senat, cu 60% deducere din impozitul pe venitul suplimentar, respectiv ultimele două variante dezbătute în Camera Deputaţilor, care schimbă complet filozofia fiscală a acestui proiect, deocamdată şi fără clauză de stabilitate şi predictibilitate. Stimaţi colegi, Este foarte important câţi bani câştigă România din această afacere, dar este la fel de important ce facem cu gazele din Marea Neagră. Noi, toţi, ar trebui să fim preocupaţi de faptul că aceste gaze naturale extrase din Marea Neagră să fie utilizate pentru dezvoltarea comunităţilor locale şi pentru a aduce valoare adăugată în economie. Ce ne propune actuala majoritate astăzi, vedem cu toţii. Astăzi nu ştim despre ce cantităţi de gaze naturale vorbim - 80, 100, 200, 400 de miliarde de metri cubi. De asemenea, nu ştim despre ce dimensiune a investiţiilor vorbim - 3, 5, 11 miliarde? Aşadar, nu ştim nici valoarea deducerilor. Nu ştim dacă ANAF are capacitatea administrativă sau dispune de mecanismele necesare prin care poate evalua valoarea acestor investiţii. Categoric, România trebuie să-şi urmărească propriul interes în această afacere, însă principalul obiectiv pe care trebuie să-l urmărim cu toţii este acela ca investitorii să decidă demararea exploatării. România nu-şi poate permite un nou eşec în ceea ce priveşte strategiile din domeniul energetic, după eşecul Nabucco, proiect prin care România s-a ales cu zeci de milioane de euro pierderi. Avem şansa să ne asigurăm securitatea energetică şi să ne consolidăm ca lideri în regiune, ca furnizor de securitate energetică, reuşind astfel să ne dezvoltăm şi economic şi să asigurăm şi bunăstarea cetăţenilor României. Aşadar, dezvoltarea sectorului offshore de gaze naturale este o oportunitate istorică pentru România, putând aduce beneficii de securitate energetică, economică şi socială. Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal rămâne consecvent şi vă propune, celor din majoritatea PSD-ALDE, acum, în al doisprezecelea ceas, să acceptaţi în timpul dezbaterilor de astăzi amendamentele fără de care acest proiect noi credem că nu poate fi aplicat niciodată. Vorbim de distribuirea echitabilă a beneficiilor între stat şi investitori. În al doilea rând, ceea ce-i rămâne României din această afacere, să fie utilizată pentru dezvoltarea comunităţilor locale, prin extinderea reţelelor de distribuţie gaze naturale către populaţie şi prin modernizarea CET-urilor, încă funcţionale în România, şi pentru aducerea de valoare adăugată în România. Şi nu în ultimul rând, clauza de stabilitate şi predictibilitate pe termen lung a cadrului legal aplicabil acestui sector este nenegociabilă pentru PNL. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Florin Iordache Vă mulţumesc. Aţi vorbit cinci minute şi 20 de secunde. Aţi depăşit timpul, deci de la Grupul PNL nu mai poate interveni nimeni. Domnul Borza. Vă rog.

Remus-Adrian Borza Mulţumesc, domnule preşedinte. Dragi colegi, Noi vom susţine acest proiect de lege. Chiar dacă este a patra variantă, sper ca de data aceasta să fie cu noroc. Cu noroc şi pentru poporul român! Războaiele secolului al XXI-lea se duc pe resurse. Lupta împotriva terorismului, statul de drept, respectarea drepturilor omului, răsturnarea unor regimuri dictatoriale sunt doar pretexte. Pretexte folosite foarte subtil în a pune mâna pe resurse. Din păcate noi, ca ţară, după '90, am fost foarte voluntari când e vorba de a da şi foarte timoraţi sau complexaţi când e vorba de a cere. Motiv pentru care a fost un proces, pe de o parte, agresiv de dezindustrializare şi de spoliere, de devalizare a resurselor ţării. În '90 am pus eticheta pe industria românească - "un morman de fiare vechi" -, pe care să o tăiem şi să o vindem la fier vechi ca o marcă. Aşa am pierdut poziţii de top în economia globală, aşa am pierdut peste 4 milioane de salariaţi, care astăzi sunt celebrii căpşunari şi care contribuie cu peste 100 de miliarde de euro în fiecare an la formarea PIB-ului din ţările de adopţie, fie că vorbim de Italia, Franţa, Germania, Spania. Am pus toată industria metalurgică, industria prelucrătoare pe butuci. Am cedat, în 2004, după cum ştiţi, Petrom-ul. Cele două războaie mondiale s-au dus pe petrolul românesc. O afacere proastă pentru statul român! Am vândut pachetul majoritar cu 668 de milioane de euro, şi în primul an, în 2005, OMV a declarat un profit de 700 de milioane de euro. Deci, iată că şi-a recuperat investiţia după primul an. În zece ani de la momentul privatizării Petrom, OMV-ul a făcut peste 15 miliarde de euro profit. A venit, începând cu 2007-2008, vremea să ne cedăm resursele, tot aşa, pe nimic, de pe platoul continental al Mării Negre. Atunci am plecat cu stângul. Am modificat Legea petrolului din 2004, prin care am renunţat la acea cotă în natură de 45%, prin acele contracte de împărţire a producţiei încheiate cu concesionarii, în 1992, şi am renunţat la 45% din producţia de gaze de pe platoul continental, ca să o înlocuim cu o redevenţă...

Florin Iordache Vă rog să concluzionaţi!

Remus-Adrian Borza ... o redevenţă... Păi, am acele cinci minute! ... o redevenţă foarte mică, între 3,5 şi 13%. Câtă vreme, dragii mei, în Austria, de unde vin OMV-ul, minimul redevenţei este între 19 şi 22%. Vecinii noştri bulgari, pe seama cărora facem numai glume, au 25% nivelul redevenţei, în Germania este între 18 şi 40%. Atenţie, vorbesc de operaţiuni offshore, nu onshore!

Florin Iordache Concluzionaţi, domnule coleg!

Remus-Adrian Borza Mi-aţi mai dat cinci minute!

Florin Iordache Păi, nu v-am dat cinci minute! Dumneavoastră sunteţi din partea neafiliaţilor, aveţi două minute. Aţi depăşit! Vă mulţumesc. Concluzionaţi!

Remus-Adrian Borza Domnule preşedinte, ...

Florin Iordache Concluzionaţi! Decât să-mi povestiţi mie, concluzionaţi!

Remus-Adrian Borza Dragii mei, Varianta aceasta, a patra, este o variantă echitabilă, e un fel de parteneriat, cum le place unora dintre colegii noştri să spună, win-win, în care şi statul român câştigă. Nivelul redevenţei a rămas acela din acordurile petroliere, deci nu trebuie să plângem pe umerii multinaţionalelor. Rămân în continuare cu o redevenţă foarte mică, de 13%. În ceea ce priveşte impozitul pe venitul suplimentar, aici trebuie să facem nişte consideraţii. Timp de 15 ani, în industria aceasta am avut un preţ reglementat de 45 de lei pe megawatt. Chiar şi la 45 de lei pe megawatt, şi OMV-ul, şi Romgazul care deţin 90% din producţie...

Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule coleg!

Remus-Adrian Borza În fine, e o caricatură de dezbatere...

Florin Iordache Mulţumesc. Moderaţi-vă discursul, domnule coleg! Dacă aveţi două minute şi nu vă puteţi încadra în ele nu mai... (Vociferări.) Vă mulţumesc. Citiţi Regulamentul! Mulţumesc. Grupul USR, aveţi trei vorbitori. Vă rog să vă încadraţi în cele cinci minute. Vă rog. Doamna deputat Prună. Se pregăteşte domnul Dan Nicuşor.

Cristina-Mădălina Prună Vă mulţumesc frumos, domnule preşedinte de şedinţă. Nu vreau să mai insist pe maniera în care s-au desfăşurat dezbaterile pe această lege, faptul că în continuare nu ne-aţi dat acel Excel, să vedem şi noi cum au fost făcute calculele şi estimările despre cât câştigă România şi cât câştigă investitorii. În fine, chiar şi aşa, să spunem că e un pas înainte faptul că în ceasul al treisprezecelea ministerul a venit cu nişte estimări de cifre. Însă aceste cifre denotă, pe de o parte, amatorism economic şi, de cealaltă parte, lipsă de viziune pentru viitorul României. Şi am să vă explic şi de ce. Aceste calcule, care merită toată atenţia noastră, trebuiau rafinate, trebuia să vedem la începutul producţiei, pe vârf şi în declinul producţiei, cât va câştiga România din aceste gaze naturale, din aceste exploatări, să vedem scenarii de preţ. La fiecare etapă a curbei de producţie trebuia să ne uităm la potenţialul de absorbţie pe piaţa internă, să vedem ce poate face România pentru a-şi dezvolta industria petrochimică, industria consumatoare de gaz, să vedem cât timp avem să ne extindem reţelele de gaze la nivel naţional, să vedem ce facem cu consumatorii vulnerabili, pentru că s-au făcut nişte estimări de preţ destul de mari, şi degeaba construim reţele de gaze dacă nu o să avem consumatori care să preia acele gaze. S-a vorbit foarte mult de un preţ de referinţă, de 130 de lei, care este preţul de pe hub-ul din Austria - acesta este preţul la care se va aplica redevenţa -, însă nu s-a vorbit de preţul de vânzare pe piaţa internă la care, de fapt, se aplică impozitul special. Şi dacă preţul stagnează, dacă el creşte, ce se întâmplă? Trebuia să se vină cu scenarii reale pentru aceste exploatări de gaze, pentru a vedea cât câştigă România. Cât îi priveşte pe colegii de la ALDE, stimaţi colegi, dumneavoastră ce aţi dorit este demn de personaje din Caragiale. Aş dori să se revizuiască această lege, însă, practic, să nu se modifice absolut nimic la final. Aţi negociat cu colegii dumneavoastră de coaliţie. Aţi spus, chiar acum trei săptămâni, colegul dumneavoastră, domnul Gerea, spunea că, cu această formă a legii, versiunea Dragnea II, cineva doreşte să crească importurile de gaze ruseşti. Cu toate acestea, am avut fix aceeaşi lege ieri, la comisiile reunite, şi am văzut că v-aţi schimbat deodată părerea. Şi întrebarea mea către dumneavoastră este dacă v-aţi încurcat cumva în procente? Am fost întrebaţi în comisie, de colegii de la PSD, dacă susţinem impozitul suplimentar. Şi vă aduc aminte că USR a venit chiar cu o viziune pe acest impozit suplimentar, să se ducă în investiţii, prin Pilonul II, în industria petrochimică, în extinderea reţelelor de gaze. Dumneavoastră, în schimb, aţi votat cu toţii - şi PNL, şi PSD, toate partidele - să se ducă într-un cont special, care, prin hotărâre de Guvern, discreţionar, să se aloce pe tot felul de proiecte, în loc să se ducă în proiecte energetice şi să încurajăm sistemul energetic. Iar strategia fiscală trebuia să ţină cont atât de interesele bugetare, cât şi de consumatorii români, cât şi de stabilitatea fiscală, ca să-i răspund colegului de la PNL, pentru că USR nu s-a opus stabilităţii fiscale. Şi, astăzi, iată că, de la această tribună, or să curgă râuri de patriotism, despre cum aceste exploatări de gaze vor fi în favoarea României, când, de fapt, deşi domnul Dragnea nu a mai venit să ne arate pe flipchart la televizor cât o să câştige România, până la urmă s-a făcut tot voia dumnealui. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Mulţumesc. Mai aveţi un minut. Domnul Nicuşor Dan, vă rog.

Nicuşor Daniel Dan Stimaţi colegi, E o lege importantă. Suntem toţi de acord că România trebuie să exploateze resursele din Marea Neagră, nu e niciun dubiu. Suntem toţi de acord că trebuie să le exploateze acum, cât mai repede, niciun dubiu. Problema este cât câştigă statul român faţă de cât câştigă companiile, şi ieri am avut cifrele pe care, pe un model, ni le-a dat Ministerul de Finanţe. După ce companiile îşi deduc toate cheltuielile şi-şi plătesc toate taxele, profitul lor este de 18 miliarde de dolari şi profitul statului român este de 13 miliarde de dolari. Adică statul român ia 42%, companiile iau 58%. În ţări cu zăcăminte similare statul ia 60-80% şi companiile iau 20-40%. Aici este, de fapt, marea problemă cu Legea offshore. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Florin Iordache Vă mulţumesc. Numai puţin, domnule Bumb! Este domnul Paşcan, Grupul PMP. Vă rog, domnule Paşcan şi apoi domnul Bumb. Vă rog. Pe procedură. Să terminăm fiecare grup parlamentar, şi în final şi domnul Budăi.

Emil-Marius Paşcan Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Distinşi colegi, Este, probabil, cel mai important subiect pe care-l dezbatem astăzi, cu atât mai mult cu cât resursele energetice generează astăzi un război la nivel mondial. E un război absolut nefactual, lupta între puteri spre asta conduce şi asta au în spate, de fapt. Noi, mi se pare că hotărâm mult prea uşor, mult prea emoţional, mult prea repede, mult prea în pripă ce se întâmplă cu aceste zăcăminte importante pe care le are România, din care ar trebui să existe venituri şi pentru generaţiile care vin. Pornesc de la o premisă, de la felul în care a început, de fapt, explorarea acestor perimetre, secretomania de la început manifestată, nu se ştie cum au fost concesionate. Astăzi li se plânge prin spaţiul public de milă companiilor care au investit în nişte resurse. Chipurile, acum trebuie să şi le recupereze. De acord! Dar noi nu trebuie să transformăm România într-o simplă conductă, într-o ţeavă prin care trec aceste gaze exploatate din Marea Neagră. Ar trebui să gândim într-un concept mai amplu, mai extins, ca România să fie şi destinatara, şi beneficiara prioritară a acestor gaze. Şi cum se poate realiza acest lucru? Nimic mai simplu. Decât, de pildă, să dublăm numărul celor care sunt conectaţi la reţeaua de gaz, a consumatorilor casnici, dar şi a celor industriali. Avem 30% casnici astăzi, se poate creşte la 60%. De asemenea, să relansăm industria chimică şi petrochimică, care are ca materie primă gaz şi funcţionează pe bază de gaz. De asemenea, să realizăm acele staţii de comprimare, să facem gaz lichefiat, care poate fi utilizat la transportul în comun, şi mai sunt atâtea multiple posibilităţi, încât noi să nu rămânem în acest stadiu, doar de transportator, o ţeavă care duce gazul din Marea Neagră către Ungaria şi Austria. Acesta ar fi un concept just, în ansamblu, care ar putea fi supus dezbaterii publice şi absolut românii să voteze şi să-şi asume, prin reprezentanţii lor, în cunoştinţă de cauză, o asemenea proiecţie viitoare a exploatării gazelor româneşti din Marea Neagră. Până atunci, câtă vreme aceste lucruri nu sunt clare, câtă vreme România nu este o prioritate în valorificarea acestor gaze naturale în interesul ţării, Partidul Mişcarea Populară va vota împotriva acestui proiect legislativ. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule deputat. Procedură, domnul Bumb. Vă rog. Şi domnul Budăi apoi.

Sorin-Ioan Bumb Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Una din cele mai importante legi de după Revoluţie, Legea offshore, a fost tratată cu un extraordinar de mare diletantism de Guvernul României, ca şi iniţiator, şi aş vrea să vă reamintesc că în vară, în timp ce noi încercam, cât de cât, să facem legea astfel încât să fie bine atât pentru investitori, cât şi pentru poporul român, un anumit domn ne prezenta la televizor deja cât câştigă poporul român şi ne prezenta faza finală a legii, ceea ce nu cred că a fost corect nici faţă de colegii dânsului din PSD-ALDE. Această lege a fost retrimisă de preşedintele României, şi pe bună dreptate, pentru că sub forma în care a fost votată în vară nu aducea niciun beneficiu nici poporului român, şi nici investitorii nu erau tentaţi să exploateze resursele pe care le avem în Marea Neagră. Ultima formă a legii, deşi după multe dispute abia în ultima şedinţă au reuşit cei de la Ministerul Finanţelor şi de la ANR să ne pună nişte date la dispoziţie - mai mult pentru cei care nu au lucrat în acest domeniu - şi mi se pare foarte corect ca toată lumea care votează această lege să fie în cunoştinţă de cauză. Ne-au pus nişte date la dispoziţie - nu vreau să fac referire la cât de reale sau la cât de elocvente au fost -, dar ne-au pus, totuşi, nişte date la dispoziţie, pe baza cărora să putem purta o discuţie. Această lege a ieşit, sub forma pe care astăzi o vom vota sau vom fi împotriva ei, în urma multor dezbateri. Partidul Naţional Liberal, de la început, a ţinut la două chestiuni: clauza de stabilitate, pentru că noi suntem pentru atragerea de investitori şi pentru exploatarea resurselor şi bogăţiilor pe care le avem în Marea Neagră. Şi, în al doilea rând, având în vedere că deocamdată aproape întreg consumul de gaz este asigurat din onshore, ce vom face cu gazele care vor fi extrase din Marea Neagră? Şi pentru aceasta am avut un amendament la care s-au adăugat doar trei cuvinte. Deci, Partidul Naţional Liberal a avut amendamentul prin care se vor înfiinţa distribuţii de gaze şi racordarea lor la sistemul naţional de transport, din redevenţe şi din o parte din impozitul pe profit. Este, cel puţin pentru noi, o chestiune atipică şi o chestiune care nu cred că trebuia să se întâmple. Nici cei din Guvernul României,...

Florin Iordache Concluzionaţi, domnule coleg!

Sorin-Ioan Bumb ...nici cei din comisii nu trebuiau să poată să ia decizii fără a avea la bază date reale, care puteau fi puse la dispoziţie pentru a vota în cunoştinţă de cauză. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Budăi.

Marius-Constantin Budăi Mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Aş vrea să încep prin a mulţumi tuturor colegilor deputaţi pentru modul cum am dezbătut ieri şi pentru faptul că am reuşit, în final, să dăm un raport final pe această lege foarte importantă. Oricât am spune că am dezbătut, că am întors, că am reîntors legea, eu cred că bine am făcut. Este una din legile unde trebuie să măsurăm de zece ori şi să tăiem o dată. PSD, de la început şi până la sfârşit, nu a renunţat la trei lucruri foarte importante - spunem noi - pentru România. Şi anume, din momentul dereglementării preţurilor, clar că se creează un venit suplimentar, şi acest venit suplimentar trebuia impozitat pentru ca şi România să fie parte la acest câştig. A doua chestiune. Tranzacţionare transparentă şi nediscriminatorie pe platformă, pe piaţa angro, pe bursa din România, pentru ca şi noi, românii, să avem acces la acest gaz. Şi a treia chestiune. Clar, avem nevoie de reţele noi de gaze naturale, dar, foarte important, aceste reţele nu trebuie realizate doar din momentul în care începem să încasăm bani, ci trebuie până atunci noi să avem aceste reţele. Şi foarte, foarte important, alte proiecte hotărâte prin hotărâre de Guvern. Şi aş putea să vă dau un exemplu. Am putea face un proiect, de exemplu, în industria regenerabilă, pentru că la un moment dat resursele se vor termina, stimaţi colegi, şi avem nevoie de acest proiect. Şi multe altele. Referitor la calcule. Toţi colegii, care au fost până acum aici, au spus că ne învârtim în jurul procentelor de 40 şi ceva pentru România, 50 şi ceva pentru investitori. Dar uităm să spunem că, pe lângă aceste procente, mai există costul cu munca, cu impact social şi social-economic în România, mai există dezvoltare de industrii pe orizontală. Deci, cu siguranţă, cu siguranţă, noi vom ajunge la ceea ce ne-am dorit 50 noi, 50 investitorii. Iar vizavi de predictibilitate, am lăsat predictibilitatea asupra redevenţelor, am lăsat predictibilitate la ceea ce se întâmplă în tranzacţionarea la bursă şi putem discuta, sigur, şi despre predictibilitate fiscală, dacă opinia majoritară consideră că e foarte important. Dar de precizat că doar pentru aceste acorduri care sunt acum în executare, nu şi pentru acorduri viitoare. În final, vreau să vă spun exact cu ceea ce am început. Bine că am dezbătut de mai multe ori, bine că am măsurat de mai multe ori, ca să tăiem o singură dată. Vă mulţumesc frumos.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc, domnule coleg. Am finalizat dezbaterile. Avem 44 de amendamente admise, 8 amendamente respinse. Voi ajunge la amendamentele respinse. Primul amendament respins este la art. 7. Dacă se doreşte? Da, domnul Nicuşor. Grupul USR. Vă rog.

Nicuşor Daniel Dan Stimaţi colegi, Avem o prevedere pentru conductele subterane. Investitorii nu trebuie să obţină autorizaţie, doar o autorizare prealabilă de la Ministerul Economiei. Faptul că există o conductă subterană pentru zona de protecţie din jurul acestei conducte subterane implică nişte obligaţii, inclusiv obligaţia de a nu construi. Adică, vecinii acestei conducte subterane dobândesc nişte sarcini. Problema este că în mecanismul de autorizare ei nu pot să participe. Varianta pe care am propus-o a fost ca aceste conducte subterane să se facă prin PUZ sau PUD, şi legea le permite vecinilor să participe la dezbatere, să-şi exprime faţă de autoritatea locală punctul de vedere. Este o chestiune importantă care ţine de dreptul de proprietate.

Florin Iordache Mulţumesc. Supun votului dumneavoastră... Practic, dumneavoastră v-aţi referit la alin. (4), acolo aveţi un amendament. Ca să fie uşor, urmăriţi amendamentele respinse. Supun votului dumneavoastră amendamentul respins, susţinut de domnul Nicuşor Dan la poziţia 1. Să înceapă votul. 29 de voturi pentru, 73 de voturi împotrivă, 37 de abţineri. Nu a întrunit numărul de voturi. Supun, în formularea comisiei. Să înceapă votul. E vorba de art. 7. 86 de voturi pentru, 20 de voturi împotrivă, 45 de abţineri. A fost adoptat. Mergem la art. 8. La art. 8 avem mai multe amendamente. Dacă doreşte cineva? Domnule Bejinariu, nu vreţi să interveniţi? Nu doreşte nimeni să intervină. Vă rog. Dar nu aveţi cartelă, că nu aţi marcat? Vă rog, domnule Popescu.

Virgil-Daniel Popescu Domnule preşedinte, Aş vrea să se consemneze că toate aceste amendamente, care sunt la Capitolul I din lege, exced cererea preşedintelui de reexaminare care se referă la predictibilitate, stabilitate, împărţirea justă a venitului stat-investitor şi renunţarea la acea împărţire prin parteneriate publice-private. Tot ce discutăm acum, ca să ştiţi, excede cererea preşedintelui, de reexaminare, şi Partidul Naţional Liberal se va abţine de la vot, de la aceste amendamente care nu sunt, din punctul de vedere al Partidului Naţional Liberal, constituţionale.

Florin Iordache Mulţumesc, domnule Popescu. Am consemnat poziţia dumneavoastră. Mergem mai departe. Mergem la art. 8. Dacă se susţin? Nu se susţin. Deci e vorba de 2 marginal. 3 marginal, art. 16. Dacă se susţine amendamentul? Nu. 4 marginal, art. 18, intervenţii? Vă rog. Domnul Popescu. E amendamentul dumneavoastră. Cel cu stabilitatea, nu?

Virgil-Daniel Popescu Este vorba de un principiu la care Partidul Naţional Liberal ţine foarte mult şi este nenegociabil. E vorba de principiul stabilităţii şi predictibilităţii. Nu putem avea pretenţii de a avea investiţii, de a fi o ţară credibilă, dacă nu avem predictibilitate şi stabilitate. În articolul următor, 19, o să vedeţi că este vorba de un impozit pe venitul suplimentar. Dacă noi punem un impozit în această lege, dar nu garantăm viitorilor investitori că nu ne vom răzgândi după un an, doi, trei, cinci, pe perioada unui acord pe care-l încheie statul român, că-l menţinem, atunci ce să mai avem pretenţii de la acel investitor? De aceea, vă citesc şi vă rog pe dumneavoastră, pe toţi colegii din Parlament, să fiţi de acord cu acest principiu şi cu acest articol.

Florin Iordache Este vorba de alin. (1), domnule coleg!

Virgil-Daniel Popescu Alineatul 1. Şi vă citesc acum.

Florin Iordache Păi, nu! Domnule coleg, dumneavoastră veniţi la final şi spuneţi aşa, ce se adaugă: "regimul fiscal specific aplicabil activităţilor de explorare, dezvoltare...".

Virgil-Daniel Popescu Domnule preşedinte, lăsaţi-mă să-mi susţin amendamentul, vă rog frumos!

Florin Iordache Vă rog.

Virgil-Daniel Popescu "Titularilor acordurilor petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate în curs de executare" - deci nu vorbim de alte acorduri petroliere care vor fi ulterior încheiate - "la data intrării în vigoare a prezentei legi li se aplică nivelul de redevenţă, cotele procentuale de redevenţă petrolieră, pragurile de producţie brută aferente acestor cote şi regimul fiscal specific, aplicabil activităţilor de explorare, dezvoltare, exploatare şi abandonare desfăşurate în baza acordurilor existente la data intrării în vigoare a prezentei legi". Adică pentru toate impozitele, pe care le-am pus prin această lege, garantăm stabilitatea şi predictibilitatea lor. Nu vorbim de alte impozite fiscale. Mulţumesc. Este un principiu de la care Partidul Naţional Liberal nu va abdica niciodată. Predictibilitatea şi stabilitatea sunt esenţiale pentru noi.

Florin Iordache Domnul Korodi şi apoi domnul Niţă, de la Grupul ALDE. Domnule Korodi, vă rog. Se pregăteşte domnul Mihai Niţă. Susţineţi acelaşi lucru, domnule Niţă? Domnule Korodi, vă rog.

Attila Korodi Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Vreau să subliniez că prin acest amendament respins, dacă este adoptat, îmbunătăţim cadrul legal şi stabilitatea actului normativ. Dacă Parlamentul reuşeşte să ajungă la o concluzie cu privire la impozitarea redevenţei, atunci cred că trebuie să-i acordăm o stabilitate. De aceea, cred că ar fi oportun să se adopte acest amendament respins.

Florin Iordache Domnul Niţă. Şi dumneavoastră susţineţi? Vă rog.

Mihai Niţă Mulţumesc, domnule preşedinte. ALDE susţine adoptarea acestui amendament.

Florin Iordache Am înţeles. Domnul Varujan Pambuccian, liderul Grupului minorităţilor. Vă rog. Şi dumneavoastră susţineţi?

Varujan Pambuccian Nu pot să spun că sunt foarte confortabil cu ideea, dar, da, are sens. Ideea stabilităţii este o idee importantă, şi, până la urmă, dacă ai apucat să faci lucrurile într-un fel în trecut, n-ai cum să spui acum că eşti altcineva şi vrei să le faci altfel, aceleaşi lucruri. Pentru că asta nu le dă nicio garanţie celorlalţi că în viitor n-ai să procedezi din nou la fel. Da, nu suntem foarte confortabili să susţinem ce are în conţinut această idee, dar o vom susţine din acest motiv, al nevoii de stabilitate.

Florin Iordache Da. Doamna Chichirău, Grupul USR. Vă rog, doamnă.

Cosette-Paula Chichirău Dragi colegi, Principiul stabilităţii este un principiu corect, dar mi-aş dori ca şi afacerile din România să aibă această stabilitate, nu doar companiile mari petroliere din ţări străine. Deci ar trebui ca, dacă aceste partide mari îşi doresc stabilitate, să nu mai schimbe Codul fiscal de două ori pe lună, să nu mai schimbe Codul fiscal cu o săptămână, două, înainte de intrarea în vigoare. Deci, haideţi să aplicăm această stabilitate şi pentru afacerile din România! Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Florin Iordache Da. Domnul Popescu. Vă rog.

Virgil-Daniel Popescu Domnule preşedinte, Trebuie să recunosc că nu înţeleg până la urmă, dar voi vedea cum vor vota colegii noştri din USR. Am înţeles că sunt pentru stabilitate fiscală, dar sunt foarte curios să văd cum vor vota. Dar vreau să vă mai spun că fără acest articol Partidul Naţional Liberal nu va putea să voteze, fără această predictibilitate şi stabilitate. Aşa că vă rog, încă o dată, să votaţi acest articol de predictibilitate şi stabilitate. Fără acest articol Partidul Naţional Liberal nu va putea vota Legea offshore.

Florin Iordache Am înţeles. Domnul Suciu. Vă rog. Şi am finalizat dezbaterile şi voi supune votului acest alin. (1) al art. 18. Domnul Suciu, Grupul PSD.

Vasile-Daniel Suciu Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Stimaţi colegi, Între un larg consens pe un subiect foarte important pentru România - şi o iau de la dreapta la stânga: UDMR, PNL, minorităţi, PSD, ALDE, nu ştiu ce vor face colegii de la Partidul Mişcarea Populară şi USR - şi a lărgi o falie deja existentă, şi date fiind poziţionările până acum, Partidul Social Democrat va susţine acest amendament. Cred că pot să iau de bun ce ne-au spus colegii de la Partidul Naţional Liberal, că discutăm între bărbaţi, fiind vorba de o lege pentru România, că Legea offshore va întruni un larg consens la votul final, ceea ce au nevoie şi românii, şi investitorii. Cred că este cel mai important semnal pe care putem să-l dăm. Cât despre cât de confortabil sau de neconfortabil m-aş putea simţi, în calitatea de reprezentant al Partidului Social Democrat, când accept un larg consens, nu vreau să discut nici acum, dar cred că este o probă de maturitate a tuturor grupurilor parlamentare că pe un subiect atât de important putem găsi resurse de mediere şi de înţelegere. Statul român este protejat de această lege. Profitul se împarte echitabil între România şi investitori, iar ceea ce se va întâmpla cu potenţialii viitori investitori va trebui să discutăm din nou, pe o nouă legislaţie, pentru că dacă operăm astăzi acest articol de stabilitate, va trebui să reluăm discuţiile cu ceea ce se va întâmpla după. Aşadar, Partidul Social Democrat susţine, în consens cu toate partidele, această clauză de stabilitate, care oricum era în lege, pentru că e un semnal foarte bun pe care Parlamentul şi partidele pot să-l dea şi României, şi investitorilor. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi ultima intervenţie, domnul Varujan Vosganian. Imediat, staţi puţin! Domnul Vosganian. Şi apoi pe procedură. Vă rog.

Varujan Vosganian Mulţumesc foarte mult. Motivul principal, pentru care noi includem acest text şi pentru care contăm pe solidaritatea tuturor grupurilor parlamentare, vine, pe de o parte, din lecţiile trecutului şi, pe de altă parte, din aşteptările viitorului. În România au fost multe privatizări care s-au făcut prin opţiunea guvernelor funcţionale la data respectivă. Guvernele succesive apoi au făcut tot felul de reproşuri pentru felul în care s-au realizat acele acorduri economice cu diverşi investitori străini. Nu vrem să se mai repete acest lucru. Oricare Guvern va veni, compus din grupurile parlamentare existente acum, va şti că a fost parte la această decizie şi va continua cu seriozitate acest acord. În al doilea rând, observaţi că în tradiţia noastră, din '90 până acum, noi chiar am respectat stabilitatea legislativă. Luăm, de exemplu, cazul Petrom, unde, în ciuda unei presiuni a opiniei publice, guvernele succesive au respectat condiţiile pe care le-a pus acordul economic la data la care a început această privatizare. Eu cred că, în acest fel, prin Legea offshore, stabilim două premise care sper să devină tradiţie. În primul rând, întâlnirea pe care am avut-o cu investitorii, toate grupurile parlamentare, a fost inedită, a fost o premieră şi sper ca acest lucru să continue, pentru a dovedi transparenţă şi încredere reciprocă. Şi, în al doilea rând, acest exemplu de solidaritate. Eu cred că Legea offshore poate contribui la maturitatea clasei politice şi la ceea ce adesea noi clamăm ca fiind o posibilă reformă a clasei politice. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Da. Şi eu vă mulţumesc. Am încheiat dezbaterile. Stimaţi colegi, Domnule Suciu, vă rog să treceţi în... Vom vota acest amendament. Şi o să vă cer să prelungim programul, la 11,30, până finalizăm acest proiect. Deci, pentru corecta dumneavoastră informare, alin. (1) al art. 18 sună aşa: "Titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a prezentei legi, li se aplică, pe toată perioada derulării acestora, nivelul de redevenţă, cotele procentuale de redevenţă petrolieră, pragurile de producţie brută aferentă acestor cote şi regimul fiscal specific aplicabil activităţilor de explorare, dezvoltare, exploatare şi abandonare, desfăşurate în baza acordurilor existente la data intrării în vigoare a prezentei legi. Supun votului dumneavoastră alin. (1) al art. 18. Să înceapă votul. Da, 166 de voturi pentru, 8 abţineri. A fost adoptat. Domnule Suciu, vă rog, solicitaţi prelungirea programului, am înţeles.

Florin Iordache Mergem mai departe. 5 marginal, art. 19, o corelare. Domnul preşedinte Budăi, vă rog.

Marius-Constantin Budăi Mulţumesc frumos. La art. 19 alin. (8), ieri, probabil, ori din grabă ori din tehnoredactare, la "Sumele datorate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore ca impozit asupra veniturilor suplimentare se colectează într-un cont special utilizat pentru finanţarea şi extinderea - scrie. Dar corect ar fi "finanţarea extinderii reţelelor de distribuţie", şi textul curge.

Florin Iordache Da. Mulţumesc.

Marius-Constantin Budăi Mulţumesc.

Florin Iordache Intervenţii? Nu. Dacă sunt intervenţii? Vă rog, domnul Popescu, Grupul PNL. O intervenţie, o singură intervenţie de grup.

Pavel Popescu Da.

Florin Iordache Două minute.

Pavel Popescu Mulţumesc, domnule preşedinte. Tot la alin. (8). Vreau să vă spun, dragi colegi, că PNL, la această lege, a venit cu cele trei axe prioritare, cu acest amendament. Prima axă - extrem de importantă pentru români - va finanţa investiţiile privind înfiinţarea şi extinderea de reţele de distribuţie a gazelor naturale în UAT-uri, precum şi pentru racordarea acestora la sistemul naţional de transport de gaze. Ceea ce va da posibilitatea românilor de a avea gaz mai ieftin şi o infrastructură mai bună, pe care sperăm s-o vedem în viitor. Aş vrea să... da, chiar să vă mulţumesc, că pe celelalte două axe le-aţi inclus în acel amendament succint la alte proiecte. Şi sper ca atunci când veţi ajunge să daţi hotărâri de Guvern sau să dăm hotărâri de Guvern, în viitoarele guvernări, să ne aducem aminte de cele două axe pe care noi le-am propus. Şi aş vrea să mai fac un comentariu, pentru că pe această lege s-a discutat foarte mult. Partidul Naţional Liberal are astăzi, aici, un aport imens. Şi dacă aţi votat o clauză, dacă am votat împreună o clauză de stabilitate e pentru că noi am militat mereu pentru ea. Şi ultimul cuvânt. Componenta de securitate probabil pentru unii reprezintă un subiect tabu. Şi unii discută astăzi şi spun că ceea ce va încasa statul e prea puţin, e sub 50%, alţii spun că e mult prea puţin şi e imposibil. Dar nimeni nu a luat în considerare situaţia unică în care se află România, din punct de vedere geopolitic, şi acest lucru în spaţiul public nu s-a discutat. Nu s-a transmis cetăţeanului de rând faptul că România se află într-o situaţie unică, şi componenta de securitate pe această lege este una care contează mai mult decât îşi imaginează unii. Sper ca această lege să treacă cu bine astăzi şi sper ca toţi care vor fi implicaţi în guvernările următoare să se ţină de promisiunile spuse astăzi, aici, astfel încât statul român să aibă doar de câştigat din ceea ce se votează astăzi, aici. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Domnul Pambuccian. Un vorbitor de grup. (Domnul deputat Marius-Constantin Budăi solicită să ia cuvântul.) Imediat, dumneavoastră vreţi de corelare, ştiu. Şi apoi, domnul Benga, de la Grupul USR. Discutăm de amendamentul de la poziţia 5, la art. 19.

Varujan Pambuccian Mulţumesc, domnule preşedinte. Sigur, cauza e una nobilă. Dar eu vreau să vă pun o întrebare. Extinzi şi ai terminat de extins, nu mai ai unde să extinzi. Ai nişte bani blocaţi, cu o destinaţie, din aceasta, unică, într-o lege? Da, trebuie să schimbi legea, devine totul foarte complicat. Mai bună era formularea "cu prioritate pentru", şi atunci, sigur, lucrurile puteau să fie acceptabile. Cred că o să ne abţinem la votul acesta. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Da. Mulţumesc. Domnul Benga, vă rog, aveţi două minute să vă referiţi la amendamentul de la poziţia 5.

Tudor - Vlad Benga Domnule preşedinte, Eu asta vreau să lămuresc. Eu îmi susţin amendamentul respins de la art. 19, care e un principiu relativ simplu. Eu am propus acolo crearea unui fond al gazelor offshore, care să nu poată fi folosit decât pentru cofinanţări europene sau pentru proiecte de infrastructură în care să fie implicate şi băncile specializate, adică BERD sau BEI sau Banca Mondială. Şi raţionamentul e unul extrem de simplu. Istoric, o grămadă din veniturile acestea, specializate, care s-au strâns în cufărul statului român, din privatizările de la mijlocul anilor 2000, din diverse suprataxe şi accize... totdeauna s-a promis că se face infrastructură, nu s-a făcut. În esenţă, s-a furat. E mult mai greu să furi bani europeni. E mult mai greu să furi atunci când organisme internaţionale sunt parte din proiecte. Scopul acestui amendament este să ne asigurăm că banii, care vor veni din gazele offshore, nu vor fi furaţi. Mulţumesc frumos.

Florin Iordache Da. Şi ultimul vorbitor, domnul Budăi, pe corelare. Şi voi supune votului, apoi, amendamentele.

Marius-Constantin Budăi Da. Mulţumesc, domnule preşedinte. Pentru clarificare. Noi ne dorim ca din aceşti bani să facem extinderea reţelelor de gaze naturale, dar acolo unde nu avem, vrem să scriem în lege, să fie cât mai clar. Deci "finanţarea înfiinţării şi extinderii reţelelor de gaze naturale", şi textul curge. Iar banii nu vor putea fi blocaţi dacă nu mai avem de făcut reţele de gaze naturale. Să ajungem noi acolo, pentru că avem acea prevedere, cu repartizarea sumelor colectate se face prin hotărâre a Guvernului şi pe alte proiecte. Mulţumesc.

Florin Iordache Bun. Pregătiţi-vă cartelele, stimaţi colegi. Supun votului dumneavoastră amendamentul respins, PNL-USR. Supun votului întâi, şi apoi corelarea. Amendamentul respins. Să înceapă votul. 61 de voturi pentru, 99 de voturi împotrivă, 16 abţineri. A fost respins. Acum supun votului dumneavoastră corelările propuse. Să înceapă votul. 142 de voturi pentru, 31 de voturi împotrivă. A fost adoptat şi art. 19. Am finalizat art. 19. Am ajuns la art. 21. Se susţine amendamentul? Nu. Se susţine? Nu. Da, vă rog, doamna Prună. Art. 21 alin. (2). Dumneavoastră propuneţi eliminare, doamnă, da? Deci, doamnă, suntem la art. 21, este vorba de amendamentul respins, la poziţia 6. La poziţia 6, acolo am ajuns. Suntem la al şaselea amendament respins, da. (Discuţii la prezidiu cu doamna deputat Cristina-Mădălina Prună.) Deci suntem la poziţia 6, la amendamente respinse, care vizează art. 21. Se susţine? Nu. Am ajuns la art. 23, amendamentul 7 de la amendamente respinse. Dacă se susţine? Nu. Şi 8. La ultimul amendament, la poziţia 8, la amendamente respinse. Dacă sunt intervenţii? Nu. Am finalizat dezbaterile. Rămâne la votul final. Deci, stimaţi colegi, vă invit, la ora 12,00, la şedinţa de vot final. Avem proiectele care s-au dezbătut luni, avem moţiunea simplă de ieri şi acest proiect de lege; după care va urma şedinţa de Birou permanent. Mulţumesc. După pauză

Florin Iordache Stimaţi colegi, Vă rog să luaţi loc, să putem începe şedinţa de vot final.