Carmen-Ileana Mihălcescu 21. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de fundamentare a Planului naţional de adoptare a monedei euro; are caracter ordinar; procedură de urgenţă; raportul este fără amendamente; PL-x 271/2018. Din partea Guvernului României, punctul de vedere, vă rog.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Prezentarea raportului comun. Domnule deputat Itu, vă rog.
Cornel Itu În conformitate cu prevederile art. 95 şi art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanţe şi bănci şi Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgenţă, cu acest proiect. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege. La dezbaterea proiectului de lege s-au avut în vedere avizul favorabil al Comisiei pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului, avizul favorabil al Comisiei pentru muncă şi protecţie socială şi avizul favorabil al Consiliului Legislativ. În conformitate cu prevederile art. 61 şi art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanţe şi bănci şi Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare şi-au desfăşurat lucrările în şedinţe separate. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, deputaţii celor două Comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaţilor spre dezbatere şi adoptare Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei naţionale de fundamentare a Planului naţional de adoptare a monedei euro, în forma adoptată de Senat. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Dezbateri generale, domnul Nicolae Neagu. Vă rog.
Nicolae Neagu Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Eu aş vrea să vă reamintesc, stimaţi colegi, o chestiune neinedită, o chestiune punctuală. Oare de ce avem noi nevoie, astăzi, de o Comisie Naţională de fundamentare a Planului naţional de adoptare a monedei euro? Ce vrea să facă această Comisie Naţională de fundamentare, când, astăzi, avem în vigoare Comitetul Interministerial pentru trecerea la moneda euro, aşa cum a fost el definit, începând cu mai 2011, iar în decembrie 2016, prin Hotărârea de Guvern nr. 93/2016 i-au fost stabilite structura, organizarea şi principalele atribuţii? Nu mai vreau să vă reamintesc care erau atribuţiile acestui Comitet Interministerial şi care, atenţie!, este condus, astăzi, de prim-ministrul Guvernului, din comitet mai făcând parte: ministrul finanţelor publice, precum şi guvernatorul Băncii Naţionale, conducători de instituţii desemnate la nivelul anului 2011, respectiv 2016. Dintre indicatori, pentru care trebuie să ne aliniem - sunt nişte criterii de convergenţă pentru moneda euro - PIB/locuitor, productivitatea muncii, energointensivitate, criterii privind stabilirea preţurilor inflaţiei, stabilitatea cursului de schimb, stabilitatea ratelor dobânzilor pe termen lung - vreau să vă spun că, din cele 5 criterii, 4 astăzi, ne îndepărtează de zona monedei euro. Este limpede că am pierdut un front, un punct de pornire, în raport, spre exemplu, cu colegii şi prietenii noştri, şi vecinii noştri bulgarii. Şi atunci, ce vrea să facă această ordonanţă de urgenţă? Vrea să scoată din atribuţii prim-ministrul şi ministrul finanţelor publice. Eu cred că este incorect ca în acest moment să ascundem o responsabilitate care este a Guvernului, prin această ordonanţă de urgenţă, în spatele acestei Comisii Naţionale. Motiv pentru care Partidul Naţional Liberal nu susţine acest proiect de lege. Mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Domnul deputat Claudiu Năsui.
Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Uniunea Salvaţi România susţine aderarea cât mai rapidă la zona euro şi de aceea nu va vota împotriva acestui proiect de lege. Dar trebuie spus că, această comisie, aşa cum a fost ea înfiinţată, nu ne duce deloc mai aproape de zona euro, din păcate, pentru că această comisie nu are nicio putere, de fapt. Ne-am întâlnit de mai multe ori, am discutat şi practic am cartografiat dezastrul. Vedem cum, în 2016, dintre cele 5 criterii nominale pe care trebuia să le respecte România pentru a intra în zona euro, respectam 4 din 5. Acum, nu mai respectăm decât unul singur, care este cel al datoriei în PIB. Şi de ce îl respectăm pe acela? Pentru că Ceauşescu, din anii '80, ne-a lăsat cu o datorie publică mică, pe care noi tot o creştem. Deci este singurul criteriu pe care îl mai îndeplinim. Toate celelalte criterii pe care le îndeplineam în 2016 nu le mai îndeplinim acum. Vă place să vă lăudaţi cu micile lucruri, să scoateţi din statistici doar acele date care vă fac să arătaţi bine. Creşterea economică - dar nu o puneţi în contextul inflaţiei; exporturile - dar nu le puneţi în contextul importurilor. Ne spuneţi că au crescut exporturile, dar importurile cresc sistematic mai mult. Chiar astăzi, este ironic că votăm această lege astăzi, deoarece chiar astăzi au ieşit datele pentru deficitul de cont curent, adică cât importăm versus cât exportăm, şi avem un deficit foarte mare - este cel mai mare de la criză încoace, de 9 miliarde de euro. Economia României nu o ia în direcţia bună, o ia în direcţia supraîncălzirii, prin inflaţie şi prin datorie. De aceea, Ministerul Finanţelor Publice se tot îndatorează la dobânzi tot mai mari, pentru că nu va face faţă cheltuielilor curente la care este supus. Din păcate, România acum este mai departe de zona euro decât a fost în ultimii 10 ani, şi lucrurile acestea sunt din cauza acestor politici inflaţioniste şi dezechilibrate pe care le-au dus guvernările pe care le-aţi susţinut. Cu toate acestea, Uniunea Salvaţi România susţine, în continuare, aderarea la zona euro şi susţine absolut orice demers care ne duce mai aproape de acest scop. Mulţumesc. (Aplauze.)
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Domnul Marius Budăi. Vă rog.
Marius-Constantin Budăi Mulţumesc frumos, doamnă preşedinte. Eu cred că, dacă din partea PNL ar fi participat vreun coleg la această comisie, nu ar mai fi avut domnul deputat aceste întrebări, pentru că ar fi avut toate informaţiile în faţă şi ar fi ştiut. Această comisie nu poate hotărî de una singură. Decizia politică este a Guvernului şi a Parlamentului. De aceea, această comisie a fost formată din mediul academic şi din decidentul politic. De aceea, trebuie să participăm, să luăm acolo atitudine, nu aici, în Parlament, doar în faţa presei, să fim... nu o să spun cum... dar, acolo, aceste puncte de vedere era bine să fie spuse. Apreciez intervenţia colegului, până la un punct, pentru că şi el participă zi de zi, alături de noi, atunci când avem comisii. Dar să vii la pupitru, aici, să vorbeşti despre o comisie atât de importantă şi să nu pierzi o ocazie de a lovi în Guvern, interpretând nişte cifre aiurea, mi se pare deplasat. Vă doresc o zi bună! Mulţumesc frumos.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Domnul Petru Movilă.
Petru Movilă Sigur că vom vota acest proiect de lege. Amintiţi-vă că, începând cu 2007, România şi-a asumat trecerea la moneda euro. Am avut mai multe termene. Însă, ce aş vrea să subliniez, esenţa acestei legi - pe 15 noiembrie 2018, Comisia Naţională de trecere la moneda euro trebuie să vină să prezinte Parlamentului strategia, programul, măsurile, responsabilităţile instituţiilor statului din România privind acest deziderat al nostru. Dacă nu se va întâmpla aşa ceva, este clar că vom avea o lege care va fi folosită doar la seminarii, la colocvii şi la întâlniri internaţionale, dar nu va face nimic bun. Aşa că, vom vota cu avertizarea clară că, pe 15 noiembrie, aşteptăm, în Parlament, Programul Naţional generat de această Comisie pentru trecerea la moneda euro. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnul Remus Borza.
Remus-Adrian Borza Doamnă preşedinte, Dragi colegi, Într-adevăr, aceasta este o temă importantă pentru România şi chiar o temă de referendum, ca şi, de altminteri, tipul de republică din România, să terminăm cu struţo-cămila asta care a generat atât de multe conflicte şi atât de multe disfuncţionalităţi. Nu trebuie să ne fie frică de aderarea la moneda unică. Trebuie să vedem, în schimb, avantajele. Aderarea la euro, evident, ar da mult mai multă stabilitate economică şi predictibilitate, pentru că sunt un set de criterii care trebuie respectate întocmai, în ceea ce priveşte, după cum vorbeau şi antevorbitorii, convergenţa nominală. În primul rând, am avea stabilitate şi predictibilitate pe curs. Nu mai vorbim despre moneda unică, nu am mai avea acele volatilităţi din cursul valutar. Riscul de ţară - şi acesta este cel mai mare câştig - nu că s-ar înjumătăţi, ar scădea de 4 ori. Vă rog să observaţi care este costul împrumuturilor! Sigur, din păcate, am ajuns la o datorie externă de 98 de miliarde de euro. Ştiu, ar spune unii colegi - este mică - şi, într-adevăr, din cele 28 de state, avem cea mai mică datorie - 35% din PIB. Dar înseamnă totuşi 98 de miliarde de euro, făcute, iată, în aproape 30 de ani de glorioasă tranziţie, de nicăieri spre niciunde. Şi cu ce costuri?
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să încheiaţi, domnule deputat.
Remus-Adrian Borza Spuneam săptămâna trecută, la moţiunea simplă... la finanţe... am ajuns să plătim 21 dobândă la titluri de stat. Dacă am fi în zona euro, dobânzile ar fi subunitare, adică sub 1%. Ce înseamnă doar 1% în plus la aproape 100 de miliarde de euro... iată, înseamnă un miliard. Dacă ne uităm pe Legea bugetului de stat, doar anul acesta plătim 3,5 miliarde de euro în contul dobânzilor. Deci dintr-un foc, iată, am avea acces la o finanţare mult mai ieftină. Iarăşi nu trebuie să ne sperie, pentru că noi aproape orice plătim în euro...
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să încheiaţi. Aţi depăşit două minute.
Remus-Adrian Borza Încă un minut şi închei.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să încheiaţi!
Remus-Adrian Borza ... toate utilităţile le plătim în euro. Că vorbim despre gaze, electricitate, canalizare şi aerul pe care îl respirăm e în euro... 89% din importurile României sunt în euro, pe zona euro, sunt în Uniunea Europeană. Deci din punctul acesta de vedere sunt avantaje. Sigur, noi am depăşit foarte mult ţintele, pentru că ne-am mai asumat să intrăm în euro în 2015, în 2019... acum avem ca orizont, ca perspectivă, anul 2024. Ar trebui, într-adevăr, să fie o temă majoră de dezbatere şi toate partidele...
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Am depăşit şi programul de lucru.
Remus-Adrian Borza ... în frunte cu guvernatorul Băncii Naţionale a României...
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc.
Remus-Adrian Borza ...să adere la această prioritate. Mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Nu mai sunt alte intervenţii. Proiectul de lege nu are amendamente. Rămâne pentru şedinţa de vot final. Nu vă pot da cuvântul, pentru că este procedură de urgenţă şi deja un coleg de-al dumneavoastră a vorbit din partea PNL. Vă mulţumesc. Nefiind amendamente, proiectul rămâne pentru votul final. Încheiem aici dezbaterile asupra proiectelor înscrise pe ordinea de zi. Ora 12,00 - vot final.