Florin Iordache Domnule Buican, vă rog. Rog colegii să ia loc, să putem începe. Domnule Buican? Să putem începe... Vă rog. Invit colegii să ia loc, să putem începe sesiunea de vot final. Vom face un vot de control. Să înceapă votul. Vă rog să reluăm votul de control. Deci vot de control. Verificarea prezenţei. Să înceapă votul. 272 de voturi. Suntem în cvorum. Putem începe. Dacă liderii grupurilor parlamentare au observaţii? Doamna Prună. Vă rog.
Cristina-Mădălina Prună Vă mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Am avut o intervenţie înainte să suspendaţi şedinţa, dar e bine că o am şi acum. Aţi decis să retrimitem Legea offshore la comisie, v-am cerut lucrul acesta de dimineaţă, aţi votat împotrivă, dar iată că, în final, o retrimiteţi la comisie, deşi ieri, în comisiile reunite, spuneaţi că este o lege foarte bună pentru România şi ieri vă ajuta şi matematica parlamentară. Profit de această ocazie - îl văd şi pe domnul Dragnea în sală, este şi domnul ministru Teodorovici care nu va pleca în urma moţiunii simple de astăzi - profit, aşa cum vă spuneam, să-i invit la comisie săptămâna viitoare, să discutăm această Lege offshore care va impacta România din punct de vedere economic, din punct de vedere geo-politic pe următorii 30 de ani şi să avem o discuţie serioasă în comisie, o discuţie pe cifre, o discuţie astfel încât toţi românii să ştie ce vom vota noi, aici, în Parlamentul României şi cât de importante sunt aceste exploatări de gaze din Marea Neagră. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Popescu. Tot procedură, da? Procedură. Vă rog.
Pavel Popescu Profit şi eu de prezenţa domnului preşedinte Liviu Dragnea. Domnule preşedinte, Numele dumneavoastră...
Florin Iordache Procedură, domnule coleg!
Pavel Popescu Procedura este una simplă, a bunului-simţ. (Rumoare.) Numele dumneavoastră este pe buzele tuturor românilor, probabil din cinci în cinci minute, şi eu vă ştiam ca un politician, cel puţin aşa vă ştie lumea, care-şi asumă lucruri. Această lege cu care aţi jucat ping-pong de câteva luni... Ieri investitorii erau alungaţi, în următoarea zi resursele erau pierdute. Astăzi iarăşi investitorii sunt alungaţi, poate săptămâna viitoare iarăşi pierdem resursele. Voci din sală : Procedură! (Discuţii în sală.)
Pavel Popescu V-o veţi asuma?
Florin Iordache Care e procedura? Domnule coleg...
Pavel Popescu Aveţi puterea să-i spuneţi ministrului de finanţe să vină şi el o dată în comisie, să ne spună nişte cifre macro?! Aveţi puterea să-i spuneţi domnului Andruşcă să vină şi el, ca ministru al economiei, în comisie?! Aveţi puterea să-i spuneţi domnului ministru Anton Anton, acestei triplete de miniştri, să vină în comisie să vă spună nişte cifre, să ne spună şi nouă nişte cifre sau o să continuăm...
Florin Iordache Vă mulţumesc.
Pavel Popescu ... aşa luni de zile, până poate pleacă şi investitorii din ţară sau până poate vă decideţi, într-adevăr, să vindeţi viitorul României şi copiilor României?!
Florin Iordache Mulţumesc.
Pavel Popescu Domnule Dragnea,... (I se întrerupe microfonul.)
Florin Iordache Domnul Suciu. Vă rog.
Vasile-Daniel Suciu Ar fi trebuit să ştim cât sunt de profitori cei din opoziţie. Aveţi dreptate, cu un singur amendament. Într-adevăr, românii trebuie să ştie cine nu vrea această Lege a offshore şi v-aţi devoalat aici, în public. Vă asigur că Partidul Social Democrat va trece această lege, în interesul României, iar faptul că astăzi grupuri parlamentare au venit în faţă şi ne-au spus: Nu, interesului naţional, acest lucru cu adevărat va rămâne şi pe stenogramă, şi în memoria colectivă. Vom trece această lege, nu vă faceţi griji! Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Grupul ALDE. Domnul Varujan Vosganian. Vă rog.
Varujan Vosganian Stimaţi colegi, Despre această Lege offshore s-au spus foarte multe lucruri. Aş vrea, însă, să fie foarte limpede contextul în care facem această dezbatere. Motivul pentru care ALDE a fost de acord cu retrimiterea la comisie nu are nicio legătură cu faptul că nu dorim să votăm această lege. Vă spun de pe acum că ALDE doreşte să voteze această lege şi orice declaraţie că această lege vinde resursele României este un avantaj pentru cei care nu vor ca România să aibă un loc mai important în Europa, să fie un actor în ce priveşte energia, să fie respectată şi să fie un interlocutor în Europa. Cei care nu doresc această lege vor ca România să păstreze un rol secundar şi vor ca Marea Neagră să nu mai fie o mare, ci să fie un lac expus influenţelor unor mari puteri. Să fie limpede - această lege confirmă suveranitatea României şi în niciun caz nu pune România într-o situaţie defavorabilă. Vă rog eu, dragi colegi, să ieşim din complexul unei naţiuni mici care tot timpul are impresia că cineva vrea s-o fure. Motivul pentru care noi am solicitat această amânare este următorul. 1. Doresc ca Guvernul să-şi asume foarte clar orice modificare. 2. Doresc, în acelaşi timp, să mă încredinţez că orice modificare nu ştirbeşte stimularea investitorilor de a continua dezvoltarea. Adică aş vrea să ştiu că a existat o consultare cu investitorii, nu concesii către investitori, dar un dialog cu investitorii. Când cineva doreşte să investească câteva miliarde de dolari pe teritoriul României, el merită acest minim respect al dialogului. În al treilea rând, când vorbim despre interesul statului român, el trebuie definit, trebuie să ştim exact care sunt resursele pe care le concesionăm, care este ordinul lor de mărime. Să ştim, în acelaşi timp, care este nivelul investiţiilor pe care le vom deduce în stimulentele de natură fiscală. Să ştim, în acelaşi timp, unde se întâlneşte interesul statului român cu interesul investitorilor, fără a fi ştirbit nici unul, nici celălalt. Şi, în ultimul rând, dragii mei, trebuie să dăm dovadă de seriozitate. Noi încredinţăm investitorii că vom avea stabilitate fiscală şi legislativă. Cum îi convingem? În primăvară, în Senat am avut o versiune. În iulie, în Camera Deputaţilor, am avut altă versiune. În Senat, acum trei săptămâni, am avut a treia versiune. Acum, în Camera Deputaţilor, venim cu a patra versiune. Cum îi convingem noi de seriozitatea noastră? Când am ştiut exact ce avem de făcut? Acesta este motivul pentru care rog: până săptămâna viitoare Guvernul să-şi asume amendamentele; ANRM să ne prezinte exact harta concesiunilor, să ştim exact ce votăm; iniţiatorii amendamentelor să completeze ultima coloană, pe care se justifică amendamentele, să avem o discuţie preliminară la nivel de expertiză. ALDE are şase foşti şi actuali miniştri ai energiei care sunt dispuşi oricând să participe la această discuţie. Şi vă încredinţez, stimaţi colegi, că ALDE doreşte ca această lege să treacă şi România să facă parte din cortexul energetic al Europei. Şi nu mai vreau să aud cuvinte ca "vândutul ţării", cuvinte pe care le credeam de mult adormite, în registrul politic anacronic, naţionalist-şovin al anilor '90. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Grupul PMP. Un singur vorbitor de grup. Domnul Movilă Petru. Vă rog. Şi închidem dezbaterile, trecem la ordinea de zi.
Petru Movilă Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, În primul rând, vreau să constat că suntem într-o situaţie tragico-comică - Coaliţia PSD-ALDE nu funcţionează şi şase potenţiali experţi în Legea offshore de la ALDE nu sunt primiţi la dialog la PSD. Vă rog, primiţi-i! Facem noi acest demers. În interesul naţional, primiţi-i! Pentru că e păcat să manageriem atât de prost o lege atât de importantă. Cred că în fiecare săptămână la Biroul permanent o trecem pe ordinea de zi pentru dezbatere, sub rezerva primirii raportului, şi astăzi constatăm că un partid din Coaliţia de guvernare a cerut retrimiterea la comisie, că nu există dialog. Vă roagă PMP, în interesul românilor, staţi de vorbă între dumneavoastră! Nu e posibil aşa ceva! Al doilea lucru important, spuneam, este o lege manageriată foarte prost. Modul în care este transferată de la Biroul permanent la comisie, la plen şi înapoi, nu ne face să ne gândim decât la două aspecte importante: ori nu vă pricepeţi sau cei care ar trebui să o facă nu se pricep, sau în fiecare săptămână, cum apare în spaţiul public, mai există câte o negociere pe un amendament, pe această lege. Partidul Mişcarea Populară va vota acest proiect de lege atunci când va ajunge la forma corectă pentru România şi pentru români, şi noi să putem fi responsabili pentru o lege bună. Pe de altă parte, în filosofia Partidului Mişcarea Populară, această lege nu trebuie să fie decât începutul creării unei strategii energetice pentru România. Şi am enunţat trei direcţii foarte importante: faptul că peste 70% din populaţia României sau aproape 70% nu are gaz metan şi distruge pădurile, conform legilor pe care le avem în România, este un lucru grav şi noi trebuie să avem ca prim pas să ducem gaz metan în casele românilor. Al doilea lucru important este că CET-urile trebuie să fie modernizate, să aibă o reconversie, de la păcură, cărbune şi combustibil util, pe gaz metan. După evaluările specialiştilor, va scădea cu măcar 30% preţul unei gigacalorii. Şi nu în ultimul rând, petrochimia românească poate fi redefinită, redezvoltată, reinaugurată, dacă vreţi, pe baza gazului metan, doar dacă vorbim de minima activitate - producerea de îngrăşăminte chimice. Aşa că, ca şi concluzie, vă rugăm, nu mai aduceţi acest proiect de lege la plenul Camerei Deputaţilor dacă măcar cei din Coaliţia de guvernare nu aveţi un punct de vedere comun pe ea. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Vă mulţumesc şi eu. Domnul Virgil Popescu. Tot procedură aveţi, domnule deputat? La fel ca toată lumea, bine. Vă rog. Şi apoi, domnul Iancu.
Virgil-Daniel Popescu Domnule preşedinte, Dragi colegi, Văd că se vorbeşte de Legea offshore. Ieri am stat vreo şapte ore în comisii, să încercăm să facem... (Vociferări.) Da, pe procedură, da... Şi am observat că avem... patru forme ale Legii offshore am avut până acum. Toate girate de domnul Dragnea - care este în sală şi mă bucur că este aici -, dar niciuna girată de ministrul de finanţe, care este aici, şi care ieri a avut un reprezentat care, trebuie să recunosc, n-a ştiut să ne spună nimic. Niciun impact bugetar, absolut nimic. Ne-a spus că Ministerul Finanţelor nu poate să calculeze, n-a avut timp să calculeze acest impact bugetar. Legea Tudose - îl văd pe domnul Tudose în sală - am avut-o anul acesta, a fost votată de Senat. Domnul Dragnea s-a sucit şi am avut altă lege la Camera Deputaţilor..., votată la Senat. Am avut după aceea altă lege, în Camera Deputaţilor, trimisă la promulgare. Ieri am avut altă formă. Asta e predictibilitate, asta e stabilitate, dragi colegi? Ce le spunem noi investitorilor care vor să vină? Că noi schimbăm legea după cum dorim. Avem patru forme şi nu suntem în stare. Deci... Dragi, colegi, Ştiu că sunteţi foarte supăraţi... domnule Bejinariu, foarte supăraţi... lăsaţi-mă să termin, domnule Bejinariu... (Vociferări.) Eu mi-aş dori ca în sfârşit - şi salut apelul colegului de la UDMR, al domnului Kelemen Hunor, să existe un consens pe această lege, că PNL vrea începerea exploatărilor de gaze din Marea Neagră, vrea ca şi statul să câştige, dar şi investitorii să pornească aceste investiţii. Iar colegului de la PMP îi mulţumesc că împărtăşeşte ideile Partidului Naţional Liberal, care s-au materializat exact într-un amendament, cu acele trei axe prioritare - consum, extinderea reţelei de gaze, consumul în petrochimie, repornirea petrochimiei şi construcţia sau modernizarea de CET-uri. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Iancu, vă rog.
Iulian Iancu Stimaţi colegi, Oricât ai face de bine un lucru, tot se va găsi cineva să te critice. Dar aici nu este vorba despre aşa ceva. Aici este ceva mult mai profund. Cred că vorbim despre lipsă de solidaritate în faţa unui proiect de o importanţă crucială pentru România. Solidaritatea, după părerea mea, a schimbat istoria omenirii. Noi însă nu ne-am dovedit a fi solidari decât în faţa catastrofelor şi a crizelor. Acum suntem chemaţi cu toţii, acest parlament, aceşti parlamentari, să fim solidari în faţa celui mai important proiect din ultimii 30 de ani pentru România. Ce s-a întâmplat în acest proiect? De ce este această stare de panică generalizată, şi de la versiune trecem la diversiune? Simplu, stimaţi colegi. N-am vorbit cu investitorii? Ce spuneau colegii noştri astăzi de dimineaţă, când au cerut retrimiterea - vreţi o Lege offshore? Vreţi să apăraţi interesul investitorilor? Noi vrem? Este vorba despre România, nu despre noi. Ce s-a întâmplat? Am stat de vorbă cu investitorii, din februarie până în iulie, săptămână de săptămână. La orice variantă de a aduce un dolar în plus faţă de redevenţă nu au fost de acord. Doar redevenţa. Atât. Atât să luăm din acest zăcământ? Doar redevenţa, care este îngheţată pentru 30 de ani, într-un acord petrolier asupra căruia noi nu ne-am putut pronunţa? Rămânem captivi acelui acord, la nivelul acelei redevenţe? Sau trebuie să aducem un plus statului român? Ce am cerut, de ne-am speriat atât de tare? Am spus. Este pentru prima dată în istoria fiscală în petrol şi gaze când, pe lângă redevenţă, s-a introdus un sistem de impozitare legat de preţ. Din două motive - să descurajezi creşterea preţului, pentru care vă reamintesc, stimaţi colegi, acelaşi limbaj îl aveaţi în aprilie 2017, când vorbeam de liberalizare, şi când v-am spus că vom arunca în aer competitivitatea economică, că vor creşte cu 46%, în primul an. Au crescut cu 65%. Iar acum e 120, în loc de 60, 100%. Am pus pe butuci economia românească. Dumneavoastră, luaţi stenogramele! Aduceţi-vă aminte ce spuneaţi - va fi o creştere de 2,6, nu este adevărat ce spune domnul Iancu. Dar, din păcate, s-a întâmplat această tragedie. Acum din nou atragem atenţia. Dragi colegi, Acest sistem de impozitare este absolut obligatoriu. Din două motive. Şi vă supun atenţiei, sunt cifre foarte simple. Dacă la un milion - venit suplimentar până la preţ de 85 de lei, 30% ia statul român, 70% lăsăm investitorului, dacă el creşte preţul la 190 de lei, 70% ia statul român, 30%, investitorul. Şi atunci, la un milion de lei, 70% înseamnă 420, 30% înseamnă 210. Adică, de la simplu la dublu, cine vrea interesul statului român? Noi, care am spus 420? Sau dumneavoastră, care spuneţi 210, sub motiv că ar pleca? De ce să pleci, când ai confirmat zăcământul, când ai confirmat 84 de miliarde, când ştii că valorează 70 de miliarde, când ai dreptul să vinzi 50%, când ai şi dreptul, pe directive europene, să exporţi? De ce să pleci? Nu pleci! Dar dacă prinzi un astfel de mediu, mai poţi să scoţi 13 miliarde de dolari. Asta este miza - 13,5 miliarde de dolari. Asta vrem? Nu vrem să vorbim? Eu vă propun ca această dezbatere, de aici, până săptămâna viitoare să fie făcută în faţa camerelor de luat vederi, în faţa ţării, să vadă toată lumea cine ţine cu ţara asta şi cine vrea echilibru. Mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Da. Deci... vă propun aşa. Vreau să dau cuvântul domnului Barna, după care vreau să supun votului dumneavoastră sistarea discuţiilor. Continuăm dezbaterile generale pe acest proiect de lege, săptămâna viitoare, când va ajunge în plen. Deci dau cuvântul domnului Barna, că s-a înscris, după care supun votului dumneavoastră sistarea dezbaterilor şi intrarea în ordinea de zi. Vă rog.
Ilie Dan Barna Mulţumesc, domnule preşedinte. Există o percepţie de consens, pe care am regăsit-o în intervenţiile tuturor vorbitorilor. Aceea că România trebuie să facă această exploatare în acest moment. Şi e foarte adevărat. În 1940, într-un context mult mai tragic pentru România, Grigore Gafencu, unul dintre cei mai buni miniştri de externe pe care i-a avut România, spunea că există permanent în cultura politică din România percepţia că suntem la marginea prăpastiei. Şi mereu, cumva magic, reuşim să mergem mai departe. Această Lege offshore este oportunitatea pentru noi, ca stat, acum, în an Centenar, domnule Dragnea, este oportunitatea să găsim acea solidaritate şi consens despre care s-a vorbit aici şi pe care până acum, dumneavoastră şi PSD n-aţi livrat-o în niciun fel României. Şi asta e o realitate obiectivă, factuală, nu e o declaraţie politică. Putem, într-adevăr, şi ne cereţi să fim solidari. Da, vrem să fim solidari pe discuţia pe această lege. Şi e foarte bine că a fost trimisă la comisie. Şi poate va dura mai mult de o săptămână. Şi nu asta e miza, să fie săptămâna viitoare. Miza e să ne lăsaţi pe toţi să fim solidari. Pe noi, cei care suntem în Parlamentul României, care avem diverse opinii despre această lege care, într-adevăr, trebuie să fie şi o miză majoră pentru noi, ca stat, să fie în favoarea poporului român. Şi avem o oportunitate să ieşim dintr-o ţară mică şi să devenim un jucător pe piaţa de energie. Sunt puţine industrii în lume unde pieţele sunt definitorii pentru rolul statului. Energia e una dintre aceste industrii. Şi de asta, ceea ce vă cerem este să ne lăsaţi să participăm la acest dialog. Şi dialogul să se întâmple în comisie, cu experţi, şi nu doar la dumneavoastră în birou. Atât de simplu este. Şi despre asta e supărarea societăţii, domnule Iancu. Exact despre asta. Faptul că până acum, cele patru modalităţi de lege au fost livrate din plic. Vă amintiţi, că este de poveste secvenţa în care colegii noştri discutau în comisie şi dumneavoastră prezentaţi legea, în paralel, în acelaşi timp, la televizor. Asta nu a fost în regulă. Dacă există o dezbatere, vă asigur că va fi un consens general pe această lege care, într-adevăr, poate să însemne un pic de Centenar pentru România. Mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Am finalizat. Stimaţi colegi, Intrăm în ordinea de zi. Primul la votul final. Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 125/2016 pentru aprobarea componenţei nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaţilor; este vorba de PH CD 64/2018. Să înceapă votul. 288 de voturi pentru, două abţineri. Adoptat. 2. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui program pentru mediu şi politici climatice (LIFE) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1293; este vorba de COM (2018) 385; PH CD 66/2018. Să înceapă votul. 291 de voturi pentru. Adoptat. Legi organice. Adoptări. 3. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2017 pentru modificarea şi completarea Legii apelor nr. 107/1996; este vorba de PL-x 32/2018. Comisia pentru mediu propune adoptarea. Să înceapă votul. 225 de voturi pentru, un vot împotrivă, 68 de abţineri. Adoptat. 4. Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2017 pentru modificarea şi completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, reexaminată ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 452 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 19 iulie 2018; PL-x 183/2017/2018. Comisia pentru administraţie, Comisia juridică şi Comisia pentru tehnologia informaţiilor propun adoptarea. Să înceapă votul. 196 de voturi pentru, 91 de voturi împotrivă, 7 aţineri, un coleg nu şi-a exprimat votul. Adoptată. Şi ultima. 5. Moţiunea simplă iniţiată de 65 de deputaţi; MS 10/2018. Să înceapă votul. 97 de voturi pentru, 157 de voturi împotrivă, 24 de abţineri, 10 colegi nu şi-au exprimat votul. Moţiunea a fost respinsă. Vă mulţumesc mult. Invit colegii la şedinţa de Birou permanent. Şedinţa s-a încheiat la ora 12,52.