26 septembrie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind educaţia în situaţii de urgenţă şi de criză prelungită COM (2018) 304 (PHCD 62/2018). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache 8. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind educaţia în situaţii de urgenţă şi de criză prelungită - COM(2018) 304; PHCD 62/2018. Domnule preşedinte Angel Tîlvăr, aveţi cuvântul.

Angel Tîlvăr Vă mulţumesc, domnule preşedinte. COM 304 - privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind educaţia în situaţii de urgenţă şi de criză prelungită. Am avut în vedere: proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport; nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe; fişa de informare elaborată de către Direcţia pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaţilor; precum şi analiza făcută în cadrul comisiei noastre. Astfel, Comisia pentru afaceri europene susţine abordarea comunicării conform căreia răspunsul la nevoile educaţionale în situaţii de urgenţă şi de criză necesită o abordare strategică şi integrată de promovare a oportunităţilor de învăţare sigură, incluzivă şi de calitate pentru toţi, învăţarea pe tot parcursul vieţii, inclusiv educaţia formală şi non-formală, învăţământul preşcolar, primar, secundar, postliceal, preuniversitar şi universitar. Considerăm util schimbul de experienţă între statele membre, în situaţii dificile privind educaţia în ceea ce priveşte promovarea accesului, a incluziunii şi a echităţii. Totodată, subliniem relevanţa pregătirii orientate spre viitor a educaţiei, prin crearea competenţelor şi gândirii ştiinţifice, a educaţiei digitale, precum şi a acţiunilor complementare privind protecţia mediului şi pacea socială. Susţinem orientarea strategică prin care lipsa documentaţiei personale nu ar trebui să constituie o barieră în calea accesului la educaţie în timp util, la sosire, pentru copiii şi tinerii strămutaţi. Considerăm că sunt necesare măsuri pentru asigurarea accesului la învăţământ superior, acesta fiind un obiectiv ce necesită un plan de acţiune dedicat şi cooperarea cu statele membre. Domnule preşedinte, comisia noastră s-a întrunit în şedinţa din 18 septembrie 2018 şi a hotărât, cu unanimitate de voturi, să adopte prezentul proiect de opinie. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dezbateri generale, Grupul PNL, domnul Moldovan. Se pregăteşte domnul Cocoş, de la PSD.

Sorin-Dan Moldovan Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Milioane de copii din întreaga lume nu au acces la o educaţie de calitate, din cauza conflictelor care durează de mai multă vreme, a strămutării forţate, a violenţei, a schimbării climatice sau a dezastrelor. Acestea lasă în urma lor generaţii pierdute, needucate şi reprezintă principalele cauze care îi determină pe mulţi să pornească în călătorii periculoase către Europa şi alte regiuni ale lumii. Prezenta hotărâre ce vă este supusă aprobării susţine demersurile pe care statele membre ale Uniunii Europene le fac pentru a răspunde acestor provocări cu care se confruntă educaţia într-o situaţie de urgenţă şi de criză. Hotărârea conţine recomandări care au rolul de a îmbunătăţi demersul Uniunii Europene, astfel că Partidul Naţional Liberal susţine adoptarea acestui proiect de hotărâre. Mulţumesc.

Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Cocoş, vă rog. Şi apoi, doamna Gavrilă.

Vasile Cocoş Asistenţa actuală a Uniunii Europene pentru educaţie în situaţii de urgenţă şi de criză prelungită acoperă toate nivelurile educaţiei, în colaborare cu guvernele, agenţiile ONU, organizaţii neguvernamentale, societatea civilă, actori din sectorul privat, Parteneriatul Global pentru Educaţie şi alte părţi interesate. Sprijinul bilateral şi dialogul politic cu guvernele sunt însoţite de o serie de iniţiative menite să atenueze riscul de întrerupere a studiilor în întreaga lume, de la crearea unor spaţii temporare de învăţare, la dezvoltarea de programe de învăţământ la distanţă pentru copiii care nu pot ajunge la şcoli. Pentru realizarea obiectivelor de dezvoltare durabilă şi în conformitate cu Agenda 2030 pentru educaţie, Uniunea se va concentra în acest domeniu pe consolidarea parteneriatelor pentru un răspuns educativ rapid, eficient, eficace şi inovator, pe promovarea accesului, a incluziunii şi a echităţii, pe susţinerea educaţiei pentru pace şi pe sprijinirea educaţiei de calitate. Susţinem intensificarea eforturilor pentru înfiinţarea de şcoli temporare şi dezvoltarea de servicii educaţionale integrate, ce adaugă mijloace didactice relevante şi adaptate cadrelor didactice, consolidează capacitatea de educaţie non-formală şi promovează igiena şi sănătatea publică, în scopul sporirii rezilienţei comunităţilor locale. PSD susţine adoptarea opiniei privitoare la Comunicarea COM 304/2018, în forma prezentată de Comisia pentru afaceri europene.

Florin Iordache Mulţumesc. Doamna Gavrilă, vă rog.

Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. În completarea aspectelor semnalate de colegii noştri şi pe baza a ceea ce s-a discutat la nivelul Comisiei pentru învăţământ, pornind de la precizările acestei comunicări a Comisiei Europene, e de semnalat preocuparea Uniunii Europene pentru situaţiile de criză şi pentru educarea tinerilor, a copiilor, în momente dificile, în momente grave, mergând de la principiul coeziunii, al păcii sociale, al susţinerii şi al educaţiei pe tot parcursul vieţii. Aţi observat că erau menţionate forme de educaţie de la nivel preşcolar până la nivel liceal şi universitar, în aceste condiţii de criză - fie temporară, fie prelungită. Ce ar fi de spus este faptul că România e un mediu destul de sigur şi de omogen; că sunt puţine situaţii în care să avem refugiaţi sau să avem activităţi didactice cu aceştia, însă pregătirea trebuie să fie în acest sens, pentru a lucra în medii multiculturale şi ca mentalitate, şi ca adaptare a profesorilor, şi ca adaptare a opiniei publice vizavi de aceste ipotetice activităţi comune. Pentru că, fiind parte a Uniunii Europene, evident că pot fi şi responsabilităţi de acest gen. De asemenea, foarte importante sunt investiţiile pe care Uniunea intenţionează să le facă. Aşa cum şi la nivel mondial sunt sume semnificative pentru zonele de conflict, pentru zonele de criză, destinate educaţiei, la fel, şi la nivelul Uniunii Europene, vor creşte sumele alocate, în sensul şi al pregătirii profesorilor, şi al achiziţiilor de material didactic. E un demers foarte complex, un demers care pare cumva mai la distanţă faţă de România, dar care poate, în condiţiile unor crize grave, repetate, să presupună şi o adaptare a mediului educaţional românesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Alte intervenţii dacă sunt? Nu sunt. Bun. Începem dezbaterea pe articole. La titlu? Nu. Preambul? Nu. La articolul unic. Observaţii? Nu. Adoptat. Rămâne la votul final. Şi ultimul COM. Este vorba de...