5 iulie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.28/2018 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.22/2007 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Prognoză (PL-x 317/2018). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache Următorul proiect de lege. 3. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/2018 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/2007 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Prognoză - PL-x 317/2018; lege organică; procedură de urgenţă Vă rog, doamnă secretar de stat.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Raportul comisiei economice? Vă rog, prezentaţi raportul.

Florin-Dan Tripa Mulţumesc, domnule preşedinte. Raport asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/2018 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/2007 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Prognoză. În conformitate cu prevederile art. 95 şi art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare a fost sesizată, spre dezbatere în fond, în procedură de urgenţă, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/2018 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/2007 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Prognoză, transmis cu adresa nr. PL-x 317 din 16 mai 2018, înregistrată sub nr. 4c-1/206 din 17 mai 2018. Senatul a adoptat în data de 14 mai 2018. Consiliul Legislativ a avizat favorabil, cu observaţii şi propuneri. Comisia pentru muncă şi protecţie socială a avizat favorabil. Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului a avizat favorabil. Comisia pentru buget, finanţe şi bănci a avizat favorabil, cu amendamente admise. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, membrii comisiei au examinat proiectul de lege menţionat mai sus pe parcursul mai multor şedinţe, dezbaterile finalizându-se în şedinţa din 19 iunie 2018. Din totalul de 19 membri ai Comisiei pentru politică economică, reformă şi privatizare au participat la dezbateri toţi deputaţii. În urma examinării iniţiativei legislative şi a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - două voturi împotrivă şi o abţinere - să supună plenului Camerei Deputaţilor, spre dezbatere şi adoptare, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/2018 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/2007 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Prognoză, cu amendamentele admise, care sunt redate în Anexa ce face parte integrantă din prezentul raport. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. Mulţumesc, domnule preşedinte.

Florin Iordache Dezbateri generale. Grupul PNL. Domnul Andrei Gheorghe.

Andrei Daniel Gheorghe Mulţumesc, domnule Iordache. Doamne fereşte... Dumnezeu să-l ierte! Nu asta era discuţia, domnule Pambuccian. În primul rând, Grupul PNL consideră că... Dar mă numesc şi Andrei... nu a greşit pe fondul problemei... Grupul PNL consideră că acest act normativ nu vine decât să extindă, pe undeva, atribuţiile acestei Comisii Naţionale de Prognoză, şi mai nou de strategie, în detrimentul Guvernului. Strategia macroeconomică, în mod normal, în cazul oricărei guvernări responsabile, ţine de politica guvernamentală. Eu, personal, mi-aş dori chiar mai mult de atât, ca acest Minister al Economiei, condus de domnul Dănuţ Andruşcă, pe care nu-l văd, din păcate, în sală, să fie cel care să gândească strategia macroeconomică de dezvoltare a României, pe termen mediu şi lung. Dar mai sunt câteva aspecte. Această Comisie de Prognoză va avea atribuţii în domeniul Parteneriatului public-privat, în domeniul investiţiilor publice, în domeniul investiţiilor strategice, în domeniul analizării unor documente normative şi a unor acte pe care Guvernul doreşte să le implementeze în virtutea strategiei şi a politicii guvernamentale în sectorul economic. Aşadar, poate să devină şi o pârghie birocratică, o pârghie de cenzură. Dar, de asemenea, este şi o formă prin care unii miniştri se pot deroba de anumite responsabilităţi, aruncându-le în braţele acestei Comisii Naţionale de Prognoză şi mai nou de strategie. Noi credem că strategia ţine de politica responsabilă a Guvernului. De asemenea, mai este şi acel aspect - se mai înfiinţează o serie de locuri în această structură guvernamentală. Sinecurismul, la noi în ţară, ştiţi şi dumneavoastră, are o tradiţie lungă, dar nu despre el vom vorbi astăzi. Eu cred că totuşi această Comisie de Prognoză ar trebui să rămână doar de prognoză, şi nu una de macroeconomie, şi nu una care să vizeze de fapt felul în care este pus în aplicare şi mai ales liniile coordonatoare ale Programului - atenţie! - politic de guvernare, pe care executivul are datoria de a-l pune în aplicare. Aşadar, noi vom vota împotriva acestei extinderi a atribuţiilor Comisiei Naţionale de Prognoză şi credem că Guvernul, atunci când ia o decizie, trebuie să şi-o asume. Şi nu, nu mai este nevoie permanent să inventăm, să înfiinţăm noi frâne birocratice, noi instituţii de cenzură şi alte instituţii care pur şi simplu să se interpună în relaţia pe care Guvernul o poate avea atât cu organele administraţiei publice centrale şi locale, atât cu ceea ce înseamnă mediul privat şi mediul de afaceri, cât şi cu cetăţeanul român, până la urmă. Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal va vota împotriva acestui proiect de lege. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc, domnule coleg. Grupul USR. Domnul deputat Botez Mihai-Cătălin.

Mihai-Cătălin Botez Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Prin această iniţiativă legislativă nu facem decât să premiem cu venituri şi personal angajat o entitate care nu a demonstrat până acum că poate şi vrea să facă mai mult. Noi ne vom opune acestei iniţiative legislative. USR va vota împotrivă. Şi vă îndemnăm şi pe dumneavoastră să faceţi la fel! (Aplauze.) Vă mulţumesc.

Florin Iordache Dacă nu mai sunt alte intervenţii, mergem la raport. Avem 31 de amendamente admise. Dacă la titlul legii sunt intervenţii? Nu. La articolul unic dacă sunt intervenţii? Nu. De la 3 până la 15 dacă sunt intervenţii? Nu. De la 16 la 31 dacă sunt intervenţii? Nu. Rămâne la votul final; are caracter organic.