Florin Iordache 2. Primul punct este reexaminarea Legii pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.76/2017 privind înfiinţarea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică - S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome "Editura Didactică şi Pedagogică" prin transformare, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 249 din 19 aprilie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 31 mai 2018 - PL-x 600/2017/2018; procedură de urgenţă Guvernul? Vă rog. Domnul secretar de stat, domnul Petru Andea.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc, domnule secretar de stat. Domnul Romanescu, Grupul PNL. Vă rog, domnule deputat.
Cristinel Romanescu Mulţumesc, domnule preşedinte. Dragi colegi, Prin această ordonanţă de urgenţă, Guvernul a spus că editarea manualelor se va face prin Editura Didactică şi Pedagogică, fără licitaţii publice, fără competiţie şi fără transparenţa cheltuirii banilor publici. PNL a avertizat că statul girează monopolul pe piaţa manualelor şcolare. PSD a dorit ca operaţiunea editării centralizate a manualelor să se desfăşoare departe de ochii lumii, netransparent, în limita legalităţii şi cu un singur scop, să pună mâna pe o industrie de circa 15 milioane de euro. PNL a contestat această ordonanţă la CCR şi a avut câştig de cauză. Curtea Constituţională a hotărât că reorganizarea unei Regii în Societate se face prin Hotărâre a Guvernului, nu prin OUG. Ministerul Educaţiei Naţionale a decis să ia contractele câştigate în anii trecuţi şi să le atribuie, din pix, clientelei de partid. Practic, aici se vede unicul scop, de a pune mâna pe banii publici. Aşadar, CCR a decis că OUG, care transformă Editura Didactică şi Pedagogică din Regie autonomă în Societate pe acţiuni, este neconstituţională. Ministerul nu avea dreptul şi nici puterea să încheie un contract direct cu o regie autonomă. Zilele trecute, Executivul a aprobat o nouă ordonanţă de urgenţă, care modifică Legea unităţilor economice, pentru a prevedea că regiile autonome se pot transforma în societăţi comerciale prin hotărâre a Guvernului. Şi aici aţi iniţiat un act care reglementează domeniul economic de Ministerul Educaţiei Naţionale, şi nu de Ministerul Economiei. Realitatea este următoarea. Ministerul Educaţiei Naţionale nu a fost vreodată interesat să rezolve problema editării manualelor, iar acum ne împinge către monopol de stat pentru editarea manualelor. Într-un final, se va vedea că, editate centralizat, manualele nu vor fi nici mai ieftine şi nici superioare calitativ, şi nici nu vor ajunge la timp în şcoli. PNL va vota pentru respingerea acestei ordonanţe.
Florin Iordache Numai puţin. Din partea Grupului USR, doamna deputat Iurişniţi. Vă rog.
Cristina-Ionela Iurişniţi Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Într-adevăr, această ordonanţă de urgenţă nu-şi mai are locul. Orice lege neconstituţională trebuie să iasă din circuitul legislativ, până la urmă. În contextul declarării neconstituţionale a Legii de aprobare a Ordonanţei de urgenţă nr. 76/2017, despre care vorbim, USR a sesizat Curtea Constituţională, şi sesizarea de neconstituţionalitate din partea USR a fost acceptată, aşa cum a fost acceptată şi cea din partea colegilor noştri de la PNL. Aşa cum spuneam, această ordonanţă, ca urmare a reorganizării Regiei Autonome "Editura Didactică şi Pedagogică", prin transformare, Ministerul Educaţiei Naţionale totuşi a atribuit Editurii Didactice şi Pedagogice un contract de 24 de milioane de lei. Dacă în aceste zile coaliţia de la guvernare se joacă de-a ordonanţele în justiţie, joaca de-a ordonanţele continuă şi în educaţie. Uite ordonanţa, pleacă ordonanţa. Vine ordonanţa, pleacă ordonanţa. Este un joc, cum să spunem, fără nicio responsabilitate! Neconstituţionalitatea procesului de înfiinţare a editurii unice este întemeiată de faptul că Guvernul nu a respectat procedura legală de înfiinţare a unei regii autonome, fapt care a atras după sine, stoparea unui întreg proces de reorganizare. Conştient de eroarea de drept în care se află şi de imposibilitatea de a găsi soluţii juridice eficiente, Ministerul a ales să nu respecte Decizia CCR şi să semneze totuşi un contract de 24 de milioane de lei, cu o entitate care nu există, stimaţi colegi. Acest lucru indică foarte clar faptul că la momentul actual discursul dublu al coaliţiei de la guvernare, dar şi lipsa de încredere pe care Curtea Constituţională a generat-o prin asumarea unor decizii politice, a eliminat orice formă de respect şi supunere cu privire la ordinea constituţională şi a statului de drept. Într-adevăr, mai este de spus şi un alt lucru. Manualele au începu să plece în teritoriu. Deja sunt trimise, de Editura Didactică şi Pedagogică, în teritoriu, 148.277 de manuale de geografie. Deci Editura Didactică şi Pedagogică şi-a desfăşurat activitatea de realizare a manualelor, în contextul în care nu era legalitate a acestui proces. Sunt foarte multe lucruri nelegale. Ele continuă şi se pare că ne jucăm de-a justiţia.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Vă rog, doamnă deputat. Nu dumneavoastră. Voiam colega de învăţământ să prezinte raportul. Asta era problema! Era lângă mine doamna deputat şi a plecat. Vă rog frumos.
Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Comisia pentru învăţământ, Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi au primit, în fond, Legea pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 76/2017 privind înfiinţarea Societăţii "Editura Didactică şi Pedagogică - S.A.", ca urmare a reorganizării Regiei Autonome "Editura Didactică şi Pedagogică", prin transformare, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale. Legea are ca obiect de reglementare înfiinţarea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică - S.A., ca urmare a reorganizării Regiei respective, prin transformarea acesteia. Editura Didactică şi Pedagogică trece din coordonarea în subordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale. Curtea Constituţională a reţinut că sunt formulate două categorii de critici de neconstituţionalitate, de tip extrinsec, respectiv cele care privesc competenţa Guvernului de a adopta ordonanţe de urgenţă referitoare la reorganizarea, prin transformare a unei regii autonome în societate pe acţiuni, precum şi cele care privesc condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă. Curtea a stabilit că există competenţa Guvernului, în calitate de legiuitor delegat, de a emite ordonanţe de urgenţă, dar, în acelaşi timp, a arătat că în acest context nu exista competenţa, întrucât ar fi trebuit, la un alt nivel de reglementare, să se realizeze acest demers legislativ. În consecinţă, obiect al ordonanţelor de urgenţă îl pot forma numai acele relaţii sociale care sunt susceptibile, la rândul lor, să fie reglementate prin lege. Având în vedere cele expuse anterior, Curtea a constatat că înfiinţarea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică - S.A., ca urmare a reorganizării Regiei Autonome "Editura Didactică şi Pedagogică", prin transformare, dă expresie unei operaţiuni juridice cu caracter individual, aplicabile, prin definiţie, unui singur caz expres determinat, creând o societate cu un singur acţionar, supusă regulilor prevăzute de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Sunt foarte multe detalii care se regăsesc în raport. Ideea este că un asemenea timp de reglementare se poate realiza la nivel de hotărâre a Guvernului, deci printr-un act administrativ individual. În acest sens, constatând că există neconstituţionalităţi de ordin extrinsec, nu mai aveau sens explorările celor referitoare la conţinut. În acest sens, Curtea constată că ordonanţa de urgenţă respectivă preia în mod corespunzător viciile de neconstituţionalitate ale ordonanţei de urgenţă. Legea face parte din categoria legilor ordinare. La nivelul Senatului, legea a fost aprobată. În comisiile noastre reunite, legea a fost aprobată cu 32 de voturi pentru, două voturi împotrivă şi două abţineri. Se propune plenului Camerei Deputaţilor adoptarea legii în forma de la Senat, deci de respingere a ordonanţei de urgenţă. Mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Dacă nu mai sunt intervenţii, şi nefiind amendamente, rămâne la votul final.