25 iunie 2018 – Prezentarea şi dezbaterea moţiunii simple intitulate "Ministerul Transporturilor sub PSD este Ministerul Anti-Autostrăzi", iniţiate de deputaţi membri ai grupurilor parlamentare ale USR, PMP şi neafiliaţi.

Carmen-Ileana Mihălcescu La punctul 2 al ordinii de zi avem înscrisă dezbaterea moţiunii simple, iniţiate de 50 de colegi deputaţi. În temeiul art. 90 din Regulament, întreb dacă vreunul dintre semnatari îşi retrage adeziunea la această moţiune? Nu. Pentru dezbaterea moţiunii, Biroul permanent şi Comitetul liderilor grupurilor parlamentare vă propun următoarele. Moţiunea simplă va fi citită de unul dintre semnatari; Guvernului i se rezervă 50 de minute, pe care le utilizează la începutul şi la încheierea dezbaterilor; pentru dezbateri, luându-se în calcul câte 10 secunde pentru fiecare deputat, timpul maxim alocat grupurilor parlamentare, precum şi deputaţilor neafiliaţi se prezintă astfel. Grupul parlamentar al PSD - 25 de minute; PNL - 11 minute; USR - 5 minute; UDMR - 4 minute; ALDE - 3 minute; PMP - două minute; Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale - 3 minute; deputaţii neafiliaţi - 3 minute. Un total de 56 de minute. Dacă sunt obiecţii? Dacă nu, vă rog să vă pregătiţi cartelele de vot. Vreau să supun votului propunerile prezentate. Să înceapă votul. Adoptate, cu 117 voturi pentru, un vot împotrivă şi trei colegi fără opţiune. Lista cu numele deputaţilor înscrişi la dezbateri? O avem aici. Dau cuvântul domnului deputat Drulă Cătălin, pentru citirea textului moţiunii simple. Vă rog.

Cătălin Drulă Vă mulţumesc. Doamnă preşedinte de şedinţă, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Domnule ministru al transporturilor Lucian Şova, Aţi afirmat recent, în şedinţa Comisiei pentru transporturi, că atunci "când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari şi vor pleca multinaţionalele". Este o afirmaţie incredibilă. Un ministru al transporturilor ar trebui să fie un campion al infrastructurii şi un susţinător al autostrăzilor. Dumneavoastră, din contră, sunteţi un veritabil ministru antiautostrăzi. Pentru dumneavoastră lipsa autostrăzilor este în regulă, pentru că românii rămân cu salarii mici. Asta este logica PSD privind infrastructura, asta explică de ce nu avem nici drumuri moderne, dar nici salarii decente pentru români. De altfel, mandatul dumneavoastră este un şir de declaraţii sfidătoare, de gafe, de nerealizări, blocaje şi decizii dezastruoase. Domnule ministru, Aţi făcut praf toate proiectele mari de infrastructură ale României în mandatul dumneavoastră, începând cu autostrăzile care ar trebui să treacă Carpaţii! Şi să le luăm pe rând. Autostrada Târgu Mureş-Iaşi - trecerea Carpaţilor Orientali, care este o legătură vitală pentru economia Moldovei. PSD a reziliat contractul pentru realizarea studiilor geotehnice pentru sectorul Târgu Mureş-Ditrău, cei 100 de kilometri din Transilvania ai autostrăzii, deşi contractul avea finanţare din fonduri europene. Ulterior, până în ziua de astăzi, de la acea reziliere, domnule ministru, nu aţi mai făcut nimic pentru acest proiect. Studiile geotehnice şi proiectarea nu au fost contractate, deşi toată Moldova vă cere să daţi drumul la licitaţii. Ce este mai grav, este că dumneavoastră, PSD, v-aţi bătut joc şi de oamenii care au venit de la sute de kilometri să protesteze pentru infrastructură! Autostrada Sibiu-Piteşti. Totul este blocat pentru acest proiect de incompetenţa cu care conduceţi proiectul. Nu avem constructori, nici azi nu e finalizată evaluarea ofertelor de pe loturile uşoare din capetele autostrăzii Sibiu-Boiţa şi Piteşti-Curtea de Argeş. Nu avem acord de mediu, care este o cerinţă obligatorie pentru a putea desfăşura lucrări. Nu aţi lansat licitaţii pentru supervizarea lucrărilor. Dar, ceea ce este cel mai grav este că pe secţiunile cu adevărat grele, montane, loturile 2, 3 şi 4, nu avem nici licitaţie făcută, nici studii geotehnice serioase, iar dumneavoastră, domnule ministru, n-aţi mişcat niciun deget pentru această autostradă. Cea de-a treia trecere montană, cea de pe Valea Prahovei, între Comarnic şi Braşov, este deja subiect de haz de necaz pentru români, după atâtea tentative nereuşite. Aţi anunţat recent renunţarea la pregătirea şi derularea acestui proiect cu profesioniştii Băncii Mondiale, după ce Guvernul anterior, tot Guvern PSD, ceruse sprijinul acestei instituţii. Nu numai că ne pierdem orice credibilitate în relaţia cu instituţiile financiare internaţionale, dar îngropaţi o şansă unică pentru derularea profesionistă a acestei investiţii. Cine se va ocupa în loc? Comisia Naţională de Prognoză, din subordinea doamnei Dăncilă. Deci, mai nou, de autostrăzi se ocupă Comisia de Prognoză. Este absolut caragialian şi ar fi amuzant, dacă n-ar fi trist! Dincolo de autostrăzile prin munţi şi celelalte proiecte şi dosare grele ale infrastructurii merg la fel de dezastruos sub mandatul dumneavoastră. Coridorul european Sibiu-Nădlac. Lipseşte constructorul pentru o zonă critică de 9 km, cea cu tuneluri între Lugoj şi Deva. Nu aţi făcut licitaţia pentru contractarea unui constructor, iar pe lotul 3 nu aţi semnat modificările necesare pentru a putea avea o descărcare la Holdea. Riscăm, astfel, să avem o nouă autostradă muzeu, de 20 de kilometri, o specialitate a dumneavoastră, de altfel, autostrăzile care nu pot fi folosite. Pentru Axa Nord-Sud din Moldova, viitoarea Autostradă A7 Buzău-Bacău-Paşcani, din 2016, de când a fost lansată licitaţia pentru studiile de fezabilitate şi proiectul tehnic, încă nu a fost finalizată evaluarea ofertelor! Deci din 2016 până la jumătatea lui 2018 nu avem nici măcar finalizate ofertele, evaluarea lor! Aceasta este prioritatea infrastructurii din Moldova, pentru dumneavoastră. Am putea continua cu drumul expres Craiova-Piteşti, unde licitaţia se îndreaptă cu mare probabilitate spre anulare pentru toate loturile. Sau cu podul de la Brăila, unde nici anul acesta şi nici anul viitor nu vor putea începe lucrările, pentru că n-aţi făcut licitaţiile pentru relocări de utilităţi şi exproprieri. Pentru Centura Bucureştiului aveţi o oportunitate nesperată şi de neratat. Banca Europeană de Investiţii a pregătit un studiu excelent, în care arată că ambele inele - şi centura existentă şi noul inel de autostradă - sunt necesare pentru a debloca coridorul european Constanţa-Nădlac, şi astfel ambele proiecte sunt eligibile pentru fonduri europene. O oportunitate uriaşă, pe care nu o folosiţi, trenând licitaţia pentru autostrada de centură A0 Nord. Fondurile europene, domnule ministru, sunt aur curat pentru România, dar dumneavoastră nu-1 doriţi. Căutaţi finanţări prin Asia şi prin alte părţi... Banii europeni care trebuie cheltuiţi corect şi legal nu vă trebuie. Chiar colega dumneavoastră de partid, doamna comisar Creţu, a tras un semnal de alarmă şi s-a declarat extrem de îngrijorată. Singurele proiecte care atrag fonduri europene în prezent sunt cele fazate din exerciţiul financiar trecut, proiecte care ar fi trebuit să fie finalizate încă de atunci. Despre proiecte noi nu poate fi vorba, atâta timp cât renunţaţi la sprijinul profesioniştilor şi preferaţi să se ocupe Comisia de Prognoză de autostrăzi. Dacă vorbim de profesionalism, să aducem aminte şi de o altă idee de reformă pe care aţi distrus-o: Compania de Investiţii Rutiere, CNIR, ceea ce trebuia să fie o echipă de elită care să se ocupe de marile proiecte de infrastructură ale României. Aveaţi la dispoziţie asistenţă tehnică contractată prin intermediul B.E.I. de la compania naţională austriacă de autostrăzi. Care este rezultatul astăzi? Zero angajaţi şi o companie fantomă. Timp de o lună a avut totuşi un angajat - pe faimosul domn Narcis Neaga, supranumit "groparul infrastructurii", pe care l-aţi mutat apoi la compania de drumuri CNAIR, unde este acum director general. Dar cum ar putea un ministru al transporturilor să se ocupe profesionist de construcţia de autostrăzi, dacă el gândeşte că doar prin subdezvoltarea cauzată de lipsa autostrăzilor vom reuşi să ţinem în ţară companiile şi multinaţionalele? Stimaţi colegi, Domnul ministru Şova şi-a început mandatul cu declaraţii sfidătoare, în doi peri. Ne-a spus că vom circula pe autostrăzi "când vor fi gata". Invitat la o discuţie despre fondurile europene în transporturi, la comisia parlamentară, nu s-a prezentat şi a invitat comisia să verifice situaţia fondurilor europene "pe site-ul ministerului" - citat exact. Ultima declaraţie vine să pună capac incompetenţei şi degringoladei de la transporturi: "când vom avea autostrăzi, vor pleca multinaţionalele". Nu, domnule ministru, riscăm să plece multinaţionalele tocmai pentru că nu avem infrastructură modernă. Regiuni întregi ale ţării rămân în subdezvoltare tocmai pentru că nu sunt conectate cu autostrăzi de Europa! Stimaţi colegi, Vă invităm să votaţi această moţiune simplă. Nu puteţi fi mulţumiţi de cum merg lucrurile la transporturi. Alegătorii dumneavoastră, din fiecare circumscripţie, s-au săturat de dezastrul din infrastructură. Domnul Şova este depăşit de funcţia pe care o ocupă, o ştiţi prea bine. Suntem în ceasul al 12-lea pentru a salva fondurile europene de pe acest exerciţiu financiar. Este nevoie de un om competent şi capabil la minister. Daţi un vot pentru a da o şansă României la infrastructură modernă! Şi în încheiere, vreau să-i cer, de la acest microfon, demisia lui Liviu Dragnea şi să repet mesajul nostru: "Fără penali în funcţii publice!". (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. În continuare, îl invit la tribună pe domnul Lucian Şova, ministrul transporturilor. Aveţi cuvântul, domnule ministru.

Lucian Şova Mulţumesc, doamnă preşedinte. Stimaţi domni, cei care aţi iniţiat această moţiune simplă, merg după premisa că, atunci când vă lipsesc argumentele, ţipaţi mai tare. Totuşi, eu o să vă răspund punctual la fiecare dintre problemele pe care le-aţi ridicat, dar nu numai atât. Această moţiune este, mai degrabă, o succesiune de declaraţii personale, dat fiind faptul că iniţiatorul acestei acţiuni este calificat într-un domeniu care se ocupă cu tehnologia, însă cu altă tehnologie decât cea care priveşte drumurile sau construcţia de autostrăzi. Încă din prima zi de mandat am început să identific toate piedicile care stăteau în calea dezvoltării infrastructurii în România, şi n-au fost deloc puţine. Ca să aveţi o imagine de ansamblu, în debutul acestei prezentări, vreau să vă informez că în cinci luni de mandat am elaborat, am iniţiat, am aprobat un număr de 22 de ori mai multe acte normative şi documente, în vederea dezvoltării infrastructurii şi funcţionării ministerului, decât în media anilor precedenţi, pentru aceeaşi perioadă. Şi mă refer la peste 1.100 de acte normative pe care le-am semnat, le-am promovat în cele cinci luni de mandat şi care, multe dintre ele, fac trimitere la indicatori tehnico-economici, exproprieri, autorizări pentru lucrări de infrastructură. Cum am reuşit acest lucru? Pur şi simplu pentru că ştiu ce înseamnă administraţia şi cât de important este ca un act să nu zacă în sertare. Din păcate, aceste lucruri sunt prea tehnice pentru a fi spectaculoase sau prea birocratice şi nu dau bine la televizor, însă fără aceste acte, azi, nu am avea deloc şantiere în funcţiune. Aşa am înlăturat toate barierele administrative care ţineau pe loc lucrările. Vreau să vă subliniez un aspect, domnilor. Astăzi, în România, pe toate şantierele aflate în lucru - şi mă refer la 13 şantiere de autostrăzi, care însumează 176 de km. de autostradă - nu mai există nicio barieră administrativă. Nu mai este nevoie de nicio hotărâre de Guvern de expropriere, de nicio autorizaţie, iar toţi banii sunt la dispoziţia constructorilor. (Aplauze.) Nicio barieră administrativă! Acest lucru nu s-a întâmplat de mulţi ani în România, poate niciodată! Şi aş vrea să mă contraziceţi. Toţi constructorii au front de lucru. Dar vă mai spun ceva. Acum se vede slăbiciunea companiilor, cele mai multe dintre ele străine, care au câştigat licitaţii în România, în ultimii 20 de ani. Nu vedem pe şantiere utilajele pe care le-au pus în documentaţia cu care au câştigat licitaţiile! Vedem pe şantiere doar nişte utilaje de mâna a doua, exploatate de nişte companii care nici măcar nu sunt subcontractorii declaraţi, sunt doar nişte prestatori plătiţi în bătaie de joc. Şi ştiu acest lucru pentru că, în ultimul timp, de trei luni de zile toţi secretarii de stat din Ministerul Transporturilor au repartizat câte un segment de autostradă, în care există şantiere. Fiecare dintre aceştia merge o dată la două săptămâni în şantier, împreună cu prefecţi, împreună cu preşedinţi de consilii judeţene, împreună cu reprezentanţi ai autorităţilor de control. Stau de vorbă cu antreprenorii, fac procese-verbale pentru fiecare vizită pe care o fac acolo şi iau scris că antreprenorii nu au niciun impediment din partea statului român în a lucra. Dar să revin la aserţiunile dumneavoastră. Vorbesc de Sebeş-Turda. Bineînţeles că din dronă arată foarte bine aceste două segmente, dar vă invit, stimaţi colegi, să aveţi curiozitatea să mergeţi să vedeţi acele două sectoare de autostradă, să staţi de vorbă cu antreprenorii şi să-i întrebaţi de ce niciunul dintre ei nu solicită începerea activităţilor de recepţie. La unul din loturi a expirat termenul de predare pe 21 iunie. O să vă pot oferi, probabil, doar facturile de penalităţi pentru aceşti antreprenori, pentru că, din punct de vedere al calităţii lucrărilor, mai sunt multe de verificat, credeţi-mă! Comparativ cu situaţia de anul trecut, de asemenea, când bugetele companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor au fost aprobate în a doua jumătate a anului, în acest mandat 90% din bugetele acestor companii deja au fost aprobate, prin ordin de ministru sau hotărâri de Guvern, şi acest lucru nu este puţin, pentru că, astăzi, în toate companiile din subordinea ministerului deja au loc procedurile care privesc investiţiile, care privesc achiziţiile publice de bunuri şi servicii. Referitor la fondurile europene. În treacăt fie spus, vreau să vă amintesc un lucru, stimaţi iniţiatori ai acestei ordonanţe simple. Am fost invitat la comisie în ziua când eram - spre deosebire de mulţi miniştri care n-au mai fost la vreun consiliu al miniştrilor, la Consiliul European - la Bruxelles şi v-am scris pentru că era foarte normal să priviţi pe site-ul ministerului, pentru că există explicaţiile cu privire la situaţia fondurilor europene. Da! Şi aţi privit, pentru că la Sinaia, când am venit împreună cu directorul direcţiei organismului intermediar, n-aţi mai fost curioşi să aflaţi cum stăm cu situaţia fondurilor europene. Probabil că aveţi stenograme şi cu privire la acest lucru, domnule! Să revenim. În perioada mandatului meu, de la sfârşitul lunii ianuarie până în prezent, au fost autorizate fonduri europene, ceea ce înseamnă absorbţie de aproximativ 508 milioane de lei. Ministerul Transporturilor se află astăzi în competiţia, în ierarhia pe care o avem în Guvern, legat de absorbţia fondurilor europene, pe locul doi, după Ministerul Agriculturii. Putând să vă raportăm că peste 850 de milioane de euro au fost autorizate pentru plată. De asemenea, au fost semnate contracte şi acte adiţionale de finanţare în valoare de peste 570 de milioane de lei. Dar poate că nu este suficientă nici această informaţie. Să vă mai spun şi alte lucruri. Am reuşit la Aeroportul Henri Coandă un lucru care nu s-a rezolvat în patru ani: pista II a acestui aeroport, închisă pe o treime, care putea fi deschisă mai repede, s-au făcut lucrări la acea pistă într-o lună de zile. Astăzi, pe Aeroportul Henri Coandă se zboară la capacitate, pe ambele piste, ceea ce înseamnă o creştere a capacităţii de operare a aeroportului cu 50%. La sfârşitul iernii toată lumea ridica problema că sar ţăndări din pistele de la Aeroportul Henri Coandă şi din căile de rulare. Astăzi toate aceste deficienţe au fost remediate, deşi problema trenează de ani buni, şi am putut să o rezolvăm într-o primăvară, totuşi. Să vorbim despre TAROM. Este primul an în care avem o perspectivă reală de a reveni pe profit, la finalul anului, după 10 ani de pierderi. Numărul pasagerilor pe primul trimestru, stimaţi domni, a crescut cu 22%. Rata de încărcare a avioanelor a crescut cu peste 11 procente. Compania are încă două aeronave de ultimă generaţie şi este în discuţii pentru încă un pachet. Iar cele două avioane A310, care ştiţi că stau de ani, în vederea casării, au fost vândute. Unul dintre ele deja şi-a luat zborul către un nou beneficiar, iar celălalt urmează să facă acest lucru. Deci, totuşi, se mai întâmplă lucruri la Ministerul Transporturilor. Oricât de dezagreabil va părea, eu nu o să tolerez nici ipocrizia, nici amatorismul şi nici populismul cu care abordaţi situaţia infrastructurii din România, exploatând poate un fişier audio, şi nimic mai mult. Domnilor iniţiatori ai acestei moţiuni simple, golită de argumente, deşi vă declaraţi fani ai implementării rapide de autostrăzi, lucru care, în paranteză fie spus, nu l-aţi demonstrat când aţi avut ocazia, vă minunaţi de ce se renunţă la discuţiile cu Banca Mondială, când această variantă presupune ca implementarea obiectivului să fie finalizată după 2030, implicând un nou studiu de fezabilitate, mai ales că Banca Mondială şi-a oferit sprijinul financiar doar pentru realizarea studiului de fezabilitate, nu şi pentru construcţia propriu-zisă. Dar vă rog să reţineţi un aspect: Ministerul Transporturilor nu a avut niciun contract, niciun acord cu Banca Mondială. Nu avem nicio obligaţie contractuală, politică sau diplomatică pe acest subiect. A fost o discuţie exploratorie acum un an. În plus, proiectul viza mulţi bani pentru asistenţă tehnică în domeniul resurselor umane şi ştiţi bine acest lucru. Acest Guvern a decis că cea mai rapidă variantă pentru realizarea Autostrăzii Ploieşti-Braşov o reprezintă parteneriatul public-privat. Este un proiect greu care consumă o resursă financiară uriaşă. Din păcate, setea dumneavoastră de senzaţional a dus în spaţiul public o discuţie care a avut un caracter tehnic. La Sinaia, în cadrul Comisiei pentru transporturi, v-am prezentat o situaţie, urmând ca, desigur, să fie parcurse etape necesare în dialogul nostru cu Banca Mondială. Însă, desigur, pe bună dreptate, astăzi, banca afirmă că a aflat din presă, deşi Guvernul României are în vedere abordarea corespunzătoare a acestui subiect. Statul român nu-şi mai permite, nici financiar, nici ca timp, să refacă studii pentru trasee clare care au fost stabilite încă de acum mulţi ani. Pe autostrada Piteşti-Sibiu, spre exemplu, studiile geotehnice au fost realizate în continuare de compania de drumuri, dar în zonele în care acestea lipseau avem sute de foraje. Ne apucăm să facem acum alte sute, ca să dăm de lucru aceloraşi firme? Eu cred că morfologia Munţilor Carpaţi nu s-a schimbat în ultimele mii de ani, aşa încât studiile care au fost făcute, dacă sunt suficiente, vor fi folosite, dacă vor mai trebui făcute, se vor mai face. Revin la Autostrada Sibiu-Piteşti şi vă spun că nu este blocată, se aşteaptă obţinerea acordului de mediu. Secţiunile 1 şi 5 sunt în fază finală de evaluare a ofertelor. Autostrada Sibiu-Piteşti a fost poate blocată de un consilier al unui prim-ministru, prin 2015, azi promotor al moţiunii. Pentru secţiunea IV există deja un caiet de sarcini, pe care experţii BEI-PASSA au dat un punct de vedere, în baza căruia se poate lansa procedura. Pentru secţiunile II şi III există o strategie de implementare care a început încă de când s-au publicat anunţurile de intenţie. Îi răspund celui care face afirmaţii nedocumentate că proiectul este pregătit pentru a fi lansat. Se aşteaptă doar obţinerea acordului de mediu, a cărui evaluare este în stadiul final, fiind depus un ultim document, adică studiul de evaluare adecvată. Această situaţie este determinată de opinia consultanţilor Comisiei Europene privind succesiunea acestor demersuri. Nu a fost alegerea noastră. Scopul lansării procedurii pentru capetele autostrăzii, cu o clauză suspensivă, de altfel, absolut legală, a fost tocmai acela de a câştiga timp, ştiind toţi cât durează o procedură de achiziţie. Propuneţi licitarea supervizării. Când vedeţi că nu suntem lăsaţi să licităm lucrările pentru segmentul... Oare nu propuneţi să punem căruţa înaintea cailor?! Cred că vă grăbiţi, totuşi, doar la contracte de consultanţă. Vorbiţi de blocaje. Aceste blocaje au apărut şi din cauza unei legislaţii greoaie, neclare, care trena de ani buni. Toată lumea se plânge că licitaţiile stau pe loc, aşa că am modificat Legea exproprierilor, a achiziţiilor publice şi a contestaţiilor, la nivel de Guvern, desigur. Multe dintre blocajele pe care le-aţi enumerat în textul acestei moţiuni se vor rezolva, datorită modificărilor aduse de Guvernul PSD-ALDE la aceste legi. De ce nu s-au făcut până acum aceste lucruri şi de ce atât de târziu?! Autostrada Târgu Mureş-Iaşi. Ar trebui să ştiţi, domnilor iniţiatori ai moţiunii, mai ales cei care sunteţi membri în Comisia pentru transporturi, că nu există posibilitatea obţinerii unui acord de mediu pentru Târgu Mureş-Târgu Neamţ. Inclusiv consultanţii europeni ne spun aceasta. Ei propun o alternativă de traseu, pentru că în varianta de traseu la care se referă textul moţiunii nu există posibilitatea obţinerii acordului de mediu, lucruri demonstrate şi pentru care am fost avertizaţi ca fiind imposibile. Pentru sectorul Târgu Neamţ-Iaşi există soluţii de implementare, şi Guvernul României a ales parteneriatul public-privat. Vorbesc de Autostrada Lugoj-Deva, secţiunea cu celebrele ecoducte. Să înţeleg că în momentul în care colegi de-ai dumneavoastră au acceptat soluţia aceea mai grea şi costisitoare pentru statul român, aceea de a construi tunele printr-un masiv montan, pentru a nu deranja traseul unor urşi - care, între noi fie vorba, de 40 de ani nu au fost văzuţi pe acolo -, am greşit, oare?! Acum ne certaţi că nu am vrut să încălcăm legea şi să adiţionăm un contract cu 100% şi am găsit soluţia de scoatere separat la licitaţie a acestui segment. Dar în 2011 v-aţi gândit la urmările deciziilor pripite? Se pare că nu. Cât despre nodul Holdea, lucrările suplimentare nu au fost prevăzute în contractul iniţial, iar noi acum facem eforturi să finalizăm negocierea pentru adiţionarea acestor lucrări. Scopul acestei abordări vizează soluţionarea punctuală a problemei privind deschiderea traficului pe întreg lotul de autostradă, odată cu recepţionarea lucrărilor prevăzute în cadrul contractului iniţial. Drumul de mare viteză Ploieşti - Buzău - Focşani - Paşcani, despre care vorbiţi. Ştiţi bine că acum se derulează etapa de evaluare a ofertelor. Sigur, cam îndelungat timpul de evaluare a acestor oferte. Dar, dacă o să-mi spuneţi dumneavoastră cum putem influenţa o comisie de licitaţie să grăbească acest lucru, fiţi siguri că voi ţine cont! Vă precizez că lucrurile au mers cu viteza permisă de legislaţia în vigoare. Şi acest lucru îl ştiţi, de asemenea. Compania de drumuri estimează semnarea contractelor de studiu de fezabilitate şi proiectare, în această toamnă. Dar, sigur, vom depinde în continuare de soluţionarea contestaţiilor. Menţionez că există posibilitatea ca ASF să indice pentru acest drum soluţia de construcţie la profil de autostradă. Şi o să vă spun în continuare de ce. Drumul expres Craiova - Piteşti. Spuneţi că există probabilitatea anulării licitaţiei pentru toate loturile. Mi se pare că ştiţi ceva în plus decât ceea este corect şi legal să ştiţi. Cum aţi ajuns la această concluzie? Temerile dumneavoastră nu sunt susţinute de argumente. Însă încurcăturile care au dus la blocarea proiectului Drumul expres Craiova - Piteşti şi Autostrada Moldovei au fost cauzate de modificările aduse în 2016 la Hotărârea Guvernului nr. 666. Deşi Ministerul Transporturilor deţinea o documentaţie matură, respectiv pentru Craiova - Piteşti, studiul de fezabilitate la profil de drum expres, cu toate avizele şi acordurile obţinute, inclusiv cel de mediu, în Hotărârea Guvernului a apărut ca autostradă. Cu Autostrada Moldovei s-a întâmplat invers. Aveam deja o documentaţie pentru profil de autostradă, iar prin Hotărârea Guvernului despre care am vorbim apare ca proiect de drum expres. Despre podul de la Brăila. În prezent, contractul este în derulare. Se află în faza de elaborare a proiectului tehnic, cu termen de finalizare la începutul anului 2019. În paralel, se desfăşoară procedurile aferente exproprierilor şi relocărilor de utilităţi. La finalizarea proiectului tehnic, vom avea un amplasament liber de sarcini pentru realizarea construcţiei propriu-zise. Însă mă folosesc de acest prilej să atrag atenţia celor de la Compania de drumuri că nu voi tolera vreo întârziere în derularea procedurilor administrative. Şi le spun că vor răspunde cu locurile lor de muncă, dacă se va perpetua vreo practică asemănătoare unora din trecut. Centura Bucureştiului. În prezent, procedura de atribuire a contractului de proiectare şi execuţie aferente Centurii Sud este încheiată. Sigur, aşteptăm finalizarea contestaţiilor. Studiul la care faceţi referire, făcut de Banca Europeană de Investiţii, a venit cu o oarecare întârziere, dar a fost deja lansată şi finalizată procedura de licitaţie pentru partea de sud, care cuprinde şi pasajele Domneşti, Berceni şi Olteniţa. Tocmai aici a venit proactivitatea celor de la Compania de drumuri, care au lansat procedura de proiectare şi execuţie cu un an înainte de apariţia studiului BEI a Centurii Sud, urmând ca în cel mai scurt timp să fie lansată şi porţiunea de nord. Aţi vorbit despre înfiinţarea CNIR şi declararea Proiectului de Lege de aprobare a Ordonanţei de urgenţă ca neconstituţională. Îmi aduc aminte că această ordonanţă de urgenţă a fost dată prin 2016, iar printre motivele de respingere apare inclusiv modul de iniţiere, acela de ordonanţă de urgenţă. Sigur că îmi pare rău că nu pot da timpul înapoi, să-i sfătuiesc pe domnii de la Ministerul Transporturilor, din acea perioadă, să-şi modifice strategia. Moţiunea dumneavoastră, trebuie să repet, nu conţine argumente. Nu aş vrea să vă jignesc, domnilor iniţiatori ai acestei moţiuni simple, că nu aţi cunoaşte lucruri esenţiale, însă Ministerul Transporturilor nu se ocupă numai de autostrăzi. Avem 51 de companii în subordine sau în coordonare. Niciunul dintre cei 250 de directori din subordine nu este liniştit, pentru că în fiecare zi îi scot din zona de confort. Şi este bine să ştiţi că la acest moment nu există niciun risc de dezangajare a fondurilor europene pentru sectorul de transport, iar portofoliul de proiecte aflate în implementare şi în contractare va asigura atingerea ţintelor de absorbţie, până la sfârşitul perioadei de programare. Proiectele de infrastructură de transport cu fonduri europene aflate în implementare sau în licitaţie se ridică la aproximativ 11 miliarde de euro, de peste două ori valoarea fondurilor aprobate pentru infrastructura de transport, în perioada 2014-2020. În prima jumătate a anului 2018, fondurile europene atrase au fost mai mari decât cele planificate pentru această perioadă. Săptămâna trecută am transmis Comisiei Europene proiectul major privind modernizarea Drumului Naţional 73 - Ploieşti - Câmpulung - Braşov, în valoare de aproximativ 90 de milioane de euro, proiect care are şi aprobarea JASPERS. Tot săptămâna trecută, Comisia Europeană a aprobat finanţarea a peste 240 de milioane de euro pentru autostrada Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureş. Este bine să ştiţi că a fost aprobată supracontractarea cu 300%, adică 200% peste nivelul iniţial pentru axele de transport din POIM 2014-2020. Am obţinut acordul Comisiei Europene pentru lansarea pregătirii de proiecte pentru perioada post 2020 şi deja facem acest lucru. S-a obţinut aprobarea Comisiei Europene şi au început lucrările pentru proiectul de modernizare a căii ferate Radna - Gurasada - Simeria, cel mai mare proiect de modernizare de cale ferată aprobat în această perioadă de programare - 1,7 miliarde de euro. A fost transmis la Comisia Europeană proiectul major privind modernizarea ecluzelor pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, în valoare totală de aproximativ 546 de milioane de lei. S-au înregistrat progrese semnificative în negocierile cu Comisia Europeană pentru aprobarea proiectului Magistralei de metrou M6, fiind încheiată etapa clarificărilor, aprobarea depinzând acum doar de procesele birocratice de la Bruxelles. Este bine să mai ştiţi că au fost recepţionate lucrări la Centura oraşului Caracal, o lucrare mică, după 8 ani însă de la deschiderea şantierului. Am preluat şi refăcut drumurile de la intrările în ţară, de la Albiţa şi Giurgiu. În câteva zile s-au rezolvat aceste lucruri, dar totuşi aceste probleme au fost ridicate ani de zile de unii dintre dumneavoastră. Este bine să ştiţi că a intrat în reabilitare, pentru confortul călătorilor, tot parcul activ de vagoane şi automotoare CFR Călători. Până acum, am realizat 90%, adică 700 de vagoane şi 140 de automotoare. Ce s-a făcut înainte? Vă spun eu. Nimic. Au fost reparate, planificat, în ultimele 3 luni, 100 de vagoane de călători, din care 7 au fost modernizate. CFR Călători a iniţiat procedura de achiziţie, prin leasing financiar, pentru 100 de automotoare. Acţiunea va fi finalizată în septembrie. Ce s-a întâmplat în anii trecuţi? Vă spun eu. Nimic. Nicio reparaţie. Când am venit în Ministerul Transporturilor, din 1.200 de vagoane, cât era parcul de vagoane al CFR Călători, 400 erau trase la gard. Să vorbim despre CFR Infrastructură, unde în această perioadă au fost ridicate 192 de restricţii de viteză, doar anul acesta, majoritatea cu lucrări în regie proprie. Au fost terminate lucrările la podurile dunărene Cernavodă şi Borcea, după 4 ani. În Gara de Nord a fost instalat, în sfârşit, un nou sistem de informare a publicului călător. A fost dat în folosinţă podul de cale ferată de la Mogoşoaia, modernizat. Sunt gata şi începând din iulie se vor recepţiona 144 de kilometri de cale ferată între Sighişoara şi Simeria, pe unde se va circula cu 160 km/h. Este bine să ştiţi că a fost terminată documentaţia şi am pus pe site-ul Ministerului Transporturilor, în consultare publică, Proiectul de Hotărâre de Guvern privind indicatorii tehnico-economici pentru noul terminal de pasageri al Aeroportului Henri Coandă. Este o investiţie de un miliard de euro, pentru care nu s-a făcut nimic ani de zile. În aceste 5 luni, împreună cu cei de la aeroport, am elaborat această documentaţie. Ministerul Transporturilor, împreună cu Metrorex au reuşit deblocarea plăţilor pentru lucrările executate de antreprenori. Depoul Străuleşti şi Park & Ride de pe Magistrala 4 de metrou sunt gata. În iulie, încep procedurile pentru recepţie. Pe Dunăre, partea bulgară a început, după ani de zile - şi ar trebui să ştiţi şi acest lucru - lucrările de dragaj. Şi asta datorită întâlnirilor pe care le-am avut, la solicitarea mea, cu doamna Corina Creţu şi cu ministrul transporturilor din Bulgaria, la Bruxelles. La Portul Constanţa a fost semnat contractul de finanţare prin POIM pentru Dana 80, în valoare de 26 de milioane. Tot în port, au fost iniţiate proceduri pentru realizarea dragajului de investiţii - 40 de milioane. Administraţia Fluvială a Dunării de Jos are din această primăvară o navă nouă, după 28 de ani, construită cu bani de la bugetul de stat. Această navă va interveni în situaţii de urgenţă, inclusiv la salvare şi la stingerea incendiilor, pe Dunăre sau pe platformele portuare - în valoare de peste 5 milioane de euro. Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare are din această vară două nave specializate de intervenţii pentru căutarea şi salvarea pe mare. Ministerul Transporturilor a întreprins toate măsurile pentru deschiderea punctului de trecere a frontierei româno-ucrainean de la Isaccea şi hotărârea de Guvern a fost aprobată. TAROM a deschis, în ultimele 4 luni, 10 rute noi, în ţară, dar unele dintre ele şi cu conexiuni la extern. Stimaţi colegi, Am fost aduşi astăzi în situaţia să dezbatem o moţiune simplă care vizează un domeniu atât de sensibil cum este cel al transporturilor. Din păcate, deşi acest domeniu merită o atenţie deosebită, politicianismul şi ipocrizia demersului susţinut de USR aruncă în derizoriu subiectul. Dacă această moţiune nu ar fi fost promovată de un membru al Comisiei pentru transporturi, ar mai fi fost de înţeles. Însă este de înţeles şi aşa, pentru că de fapt ipocrizia şi superficialitatea abordării acestuia le-am văzut de nenumărate ori şi în comisie. A pune etichete hazardate pe exploatarea conţinutului unor mesaje scoase din contextul unor dezbateri cinstite şi bazate pe argumente, aşa cum a fost discuţia de la Sinaia, la care am participat, nu reflectă decât reaua-credinţă şi setea de imagine a unor colegi, deşi întotdeauna s-a afirmat, la comisie, că lăsăm politicianismul în afara dezbaterilor. Deşi discuţiile de la Sinaia au fost foarte consistente şi au reflectat preocuparea comună - a mea, a Comisiei pentru transporturi şi a autorităţilor locale - pentru soluţionarea diverselor probleme aflate în dezbatere, din păcate un coleg de-al nostru a ales să ducă în derizoriu tot efortul nostru comun. Suntem obişnuiţi cu tot acest comportament, însă acum este cazul să-i reamintesc şi să vă informez şi pe dumneavoastră următoarele. În ultimele 5 luni, de când am preluat mandatul, am avut, la nivelul comisiei, 3 întâlniri cu membrii acesteia, ocazii cu care au fost dezbătute cele mai dificile subiecte din domeniu şi au fost informaţi cu privire la acţiunile concrete întreprinse de minister în vederea rezolvării lor. Această perioadă a fost cea mai transparentă în colaborarea directă între Ministerul Transporturilor şi Comisia pentru transporturi. Ori de câte ori au existat solicitări din partea comisiei, ca reprezentanţi ai entităţilor aflate în subordinea ministerului să fie prezente, acestea au participat la lucrări şi au răspuns întrebărilor deputaţilor şi senatorilor. Comisia a fost informată, încă din prima lună din mandatul meu, cu privire la starea nesatisfăcătoare a unor lucrări sau şantiere, cu documentaţii pe care le-am pus la dispoziţia colegilor parlamentari, care au conţinut imagini şi înregistrări video din teren. Dar, ce să facem, politicianul de tipul le ştiu eu pe toate, dar n-am nici meserie, aşa cum este iniţiatorul acestei moţiuni, nu a făcut decât să-mi dea ocazia să vă spun câte lucruri am reuşit să fac în cele 5 luni de când sunt ministru al transporturilor. Şi vă mulţumesc pentru această oportunitate. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Urmează dezbateri asupra moţiunii simple prezentate. Şi o să-l invit la tribună, din partea Grupului parlamentar al PSD, pe domnul Răzvan Cuc. Domnule deputat, vă rog.

Alexandru-Răzvan Cuc Mulţumesc, doamnă preşedinte. Domnilor parlamentari care aţi redactat textul moţiunii simple pe transporturi, Înainte de a redacta acest text, care aş spune că este relativ slăbuţ, ca să nu-l numesc altfel, aş fi vrut să vă uitaţi puţin în urmă - şi cei care l-aţi semnat - aş fi vrut să vă uitaţi puţin în urmă şi să analizaţi un pic ce aţi realizat voi cât aţi condus Ministerul Transporturilor. Pentru că vă reamintesc, dragi experţi în autostrăzi, de la USR - în 2016 eraţi parcă tehnocraţi şi susţinuţi de PNL - că la preluarea ministerului de PSD, toate proiectele de autostrăzi erau blocate. Şi aş da câteva exemple, cunoscute de toţi din această încăpere: Câmpia Turzii - Ogra - 3 contracte blocate 100%; Sebeş - Turda - blocat, lipseau autorizaţii, exproprieri, acord de mediu; Lugoj - Deva - lipseau acordul de mediu, autorizaţii, relocarea faimoasei peşteri de lilieci, mă rog, scorbură, de fapt, stătea neremediată de mai bine de un an şi jumătate; nu mai vorbesc de Sibiu - Piteşti, care era total blocat, un proiect extraordinar de important pentru România. S-a reuşit în timp record să rezolvăm toate aceste probleme birocratice, într-o colaborare exemplară cu Ministerul Mediului şi cu celelalte ministere de resort. Imaginaţi-vă, dragi colegi, că, dacă nu au fost în stare să remedieze toate aceste probleme birocratice timp de 12 luni, cât au guvernat, câte proiecte de infrastructură noi - şi aici mă refer la proiecte de infrastructură mari, autostrăzi - credeţi că au scos aceşti tehnocraţi, astăzi, USR şi PNL, la licitaţie, pentru a asigura absorbţia de fonduri europene, pe de o parte, şi, pe de altă parte, pentru a crea o predictibilitate pe piaţa constructorilor români? Şi aici mă refer la proiecte scoase la licitaţie, de proiectare şi execuţie, nu revizuiri de studii de fezabilitate sau noi studii de fezabilitate, aşa cum făcea domnul Orban când era ministrul transporturilor. Vă spun eu - zero proiecte, n-au scos nimic! Noi, PSD, am lansat anul trecut proiecte în valoare de peste 3 miliarde de euro. Şi aici aş aminti secţiunile 1 şi 5 din Autostrada Sibiu - Piteşti; drumul de mare viteză Craiova - Piteşti; Centura Bucureştiului la profil de autostradă pe sud, Podul de la Brăila, tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău - Borş. Deci să facem o scurtă recapitulare. Nu aţi fost în stare să lansaţi niciun proiect; nu aţi fost în stare să deblocaţi niciun proiect; când vine vorba despre absorbţia de fonduri europene, ea a fost total inexistentă. Aveţi şi voi o reuşită, într-adevăr, aceea de a vă bucura de fiecare dată când un proiect de infrastructură întâmpină o dificultate. Când este o contestaţie, imediat săriţi şi voi şi vă bucuraţi foarte mult, uite, ce bine că un proiect este blocat! Aveţi un mod foarte ciudat - că văd că tot timpul veniţi şi spuneţi că sunteţi români adevăraţi - de a înţelege sintagma aceasta, de a fi români adevăraţi. Pentru că atunci când vine vorba despre competenţă, am văzut de ce sunteţi în stare. (Vociferări.) La predarea mandatului, am lăsat proiecte în minister, pentru a fi lansate, în valoare de peste 16 miliarde de lei. Centura la profil de autostradă pe nord, autostrada Transilvania, secţiunile dintre Nădăşelu şi Suplacu de Barcău, cât şi pregătirea documentaţiilor pentru restul secţiunilor din Sibiu - Piteşti. Deci, dragi contestatari de meserie ai ministerului, să vă intre bine în cap un singur lucru. Prima autostradă care taie Carpaţii, Sibiu - Piteşti, a fost lansată spre proiectare şi execuţie de Guvernul PSD - ALDE, anul trecut, începând cu primele secţiuni, secţiunile 1 şi 5. Voi puteţi să rămâneţi să vă lăudaţi cu zero, peste tot, dar să vă bucuraţi atunci când ceva nu merge bine. Dar staţi liniştiţi, se poate şi mai rău. Se poate ca atunci când un ministru are în subordine mai multe companii, cum spunea şi domnul Şova, vreo 51, se poate să piardă un bun al ministerului, care, deşi este evaluat la 4 milioane de euro, reuşeşte să-l piardă, pentru 40.000 de euro. Da, aţi ghicit, este vorba despre Hotelul Astoria şi este vorba de domnul Orban. (Vociferări.) Este bine că apăraţi interesele românilor doar în declaraţii. Mulţumesc mult. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Din partea PNL, domnul deputat Lucian Bode. Vă rog.

Lucian Nicolae Bode Doamnă preşedinte de şedinţă, Stimaţi colegi, Domnule ministru Lucian Şova, Vă mulţumesc că sunteţi prezent, până la urmă, în plenul Camerei Deputaţilor, cu greu. Şi vă mărturisesc că nu m-aş fi aşteptat de la dumneavoastră să fiţi nevoit să vă confruntaţi cu o moţiune simplă, după numai 5 luni de mandat, în fruntea ministerului. Aţi început mandatul de ministru al transporturilor sub auspiciile respectului şi bunei colaborări cu noi, cu Legislativul, în general, şi cu membrii Comisiei pentru transporturi şi infrastructură, în special. Numai că timpul a trecut, iar rezultatele lipsesc cu desăvârşire. Din păcate, odată cu trecerea timpului, în comportamentul dumneavoastră s-au produs câteva mutaţii. Pe de o parte, vă consacraţi pe zi ce trece ca fiind ministrul care nu reuşeşte să dea în folosinţă niciun kilometru de autostradă nou construit, cu toate că avem câţiva kilometri de autostradă finalizaţi. Dar, sigur, acestea sunt muzee în aer liber, ceea ce vă face din ce în ce mai nervos. Pe de altă parte, se pare că tupeul şi aroganţa se iau de pe scaunul de ministru al transporturilor. După ce predecesorul dumneavoastră, domnul Stroe, se raporta la Parlament precum la secţia de vidanjori ai RAJA Constanţa, aţi ajuns şi dumneavoastră să vă comportaţi, din păcate, la fel. Cum este posibil să răspundeţi unei solicitări legitime a Comisiei pentru transporturi şi infrastructură, legată de îngrijorarea Comisiei Europene în ceea ce priveşte nivelul extrem de redus al absorbţiei fondurilor europene, cu: "Vă indic să consultaţi pagina de Internet a Ministerului". Aţi început să derapaţi şi să cedaţi nervos în faţa presei şi să răspundeţi cu texte de genul: "Vom circula pe autostradă, când va fi gata". În aceste circumstanţe, în ceea ce priveşte ultimele declaraţii iresponsabile pe care le-aţi făcut în legătură cu multinaţionalele care vor pleca din România, dacă se vor construi autostrăzi, consider că vi se aplică de minune vorba: "Dacă tăceai, filosof rămâneai". Cred că este una dintre cele mai grave afirmaţii ale unui ministru al transporturilor, din toate timpurile. Faptul că încercaţi să acreditaţi ideea că, prin această lipsă cronică de infrastructură mare de transport, de fapt, vreţi binele românilor şi al României, reprezintă un atentat la interesele economice ale acestei ţări. Practic, le luaţi românilor dreptul la bunăstare şi la dezvoltare şi îi condamnaţi la izolare şi la sărăcie. Este îngrijorător faptul că un ministru al transporturilor are o asemenea mentalitate, ceea ce explică inerţia din acest domeniu şi lipsa de preocupare reală pentru construcţia de autostrăzi. Domnule ministru, Există o legătură strânsă între competitivitatea economică a unei ţări sau a unei regiuni şi reţeaua de autostrăzi. Nu trebuie să ne uităm departe pentru a constata această interdependenţă. Autostrada Bucureşti - Constanţa este cel mai bun exemplu. După finalizarea acestui obiectiv de investiţii, PIB-ul în valoare nominală al judeţului Constanţa a avut o creştere, în perioada 2012-2016, de 56%, faţă de o creştere nominală de 29% a PIB-ului României. Diferenţa este uriaşă, dacă o comparăm cu situaţia celor 4 ani anteriori, adică între 2008 şi 2012, când nu era finalizată autostrada. Pentru eliminarea decalajelor de dezvoltare între regiuni, trebuie să avem o reţea extinsă de autostrăzi. Vorbim despre soarta unor comunităţi întregi, cărora, prin lipsa de infrastructură modernă şi gradul scăzut de accesibilitate, li se refuză dreptul la locuri de muncă bine plătite, la prosperitate şi la un nivel de trai ridicat. În concluzie, domnule ministru, vă aflaţi într-o gravă eroare. Nu autostrăzile gonesc investitorii, ci lipsa lor îi ţine departe de ţară, de ţara noastră, şi de regiunile care, pentru a se dezvolta, au nevoie de prezenţa lor ca de oxigen. Domnule ministru, Aţi scăpat de sub control acest domeniu pe care doar aveţi impresia că îl conduceţi. El se află în derivă, iar prăpastia de care se apropie va fi fatală pentru soarta lui. Exemplul pe care l-aţi dat aici, cu secretarii de stat care merg şi vizitează tronsoane de autostrăzi, este unul ridicol. Vreau să vă spun că toate direcţiile din Ministerul Transporturilor sunt trecute în subordinea secretarului general. Aşadar, coordonarea şi deciziile vin de la secretarul general. Secretarii de stat, doar aşa, cum v-am mai spus, ascut creioane, pe ici, pe colo. Înregistraţi restanţe mari şi în ceea ce priveşte investiţiile la metroul bucureştean. Magistrala M6, pentru care sunt prevăzute fonduri europene şi care face legătura cu Aeroportul Henri Coandă, este mult întârziată, din cauza faptului că nu aţi reuşit să trimiteţi la Bruxelles un proiect bine fundamentat. Suntem singura capitală europeană care încă nu are legătură directă între oraş şi aeroport, ca să nu mai amintim şi despre lipsa unei centuri ocolitoare în jurul Bucureştiului. Orizontul anului 2038, când vă propuneţi să finalizaţi M6, ne sperie de-a dreptul. Nu se face aproape nimic pentru ca aceste proiecte vitale să avanseze. Compania CFR S.A. bate pasul pe loc şi anunţă, printre altele, că singura soluţie pentru a avea conexiunea Gării de Nord cu aeroportul, în lipsa celor 2 km de cale ferată, va fi transportul din haltă, cu microbuzul, al pasagerilor. Ne facem de râs, domnilor, în faţa Europei, în perspectiva Campionatului European de Fotbal din anul 2020. Pierdem pe mâna statului român aceste sume care practic ne-ar deschide calea unei dezvoltări mult mai accelerate a reţelei de transport şi implicit a întregii economii. Domnule ministru, staţi pe un butoi cu pulbere. Nu doar poziţionările dumneavoastră recente contribuie la situaţia explozivă din acest domeniu, ci şi lipsa de rezultate la acest capitol. Dezastrul de la transporturi nu mai poate fi tolerat, motiv pentru care este timpul să renunţaţi la această demnitate publică care este mult prea împovărătoare pentru dumneavoastră. Şi, apropo, domnule ministru, dacă liderul dumneavoastră suprem, domnul Liviu Dragnea, tocmai ce şi-a cerut iertare de la miile de români aflaţi în puşcării, poate vă încearcă şi pe dumneavoastră un sentiment de sinceritate şi vă cereţi şi dumneavoastră iertare de la familiile miilor de români morţi în ultimii ani în accidente care au avut ca principală cauză infrastructura deficitară. Iar, în ultimă instanţă, poate astăzi găsiţi ca fiind un moment potrivit pentru a vă cere scuze de la milioanele de români care aşteaptă autostradă care să treacă Carpaţii. Nu de alta, dar în 5 ani din ultimii 6 ani, aţi avut toate pârghiile guvernării. Noi, deputaţii Partidului Naţional Liberal, vom vota această moţiune simplă. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Din partea USR, domnul deputat Ionuţ Moşteanu. Domnul Cătălin Drulă. Poftiţi?

Cătălin Drulă O să folosim cele 5 minute între noi.

Carmen-Ileana Mihălcescu Între dumneavoastră. OK.

Cătălin Drulă Domnule ministru, Mărturisesc că a fost greu de ascultat discursul dumneavoastră, aşa, resentimentar, revanşard. Şi primul pas când ceva merge rău este să recunoşti că ai o problemă. Nu pare că aţi ajuns acolo. Mi-a rămas în minte o sintagmă - contestatari de meserie ai ministerului. Păi, aici puteţi să includeţi şi o categorie mai largă - românii. Ştiţi, sunt supăraţi că lucrurile nu merg bine. În rest, plin de minciuni, de inexactităţi şi de evitat problemele spinoase. O să spicuiesc doar câteva. Aţi vorbit despre proiecte. Toate proiectele sunt deblocate, exproprierile realizate. Vă dau câteva exemple, unde nu există autorizaţie de construire, nu sunt făcute exproprierile - Pasajul Domneşti, breteaua de la Holdea, de care vă spusesem, exproprierile suplimentare la nodul Sebeş, autorizaţia de construire pe suplimentare la Sebeş - Turda II, Râşnov - Cristian, cei 6 km din Comarnic - Braşov, care au un constructor. Ce să vă zic? V-aţi referit la supervizare. De ce să lansăm o licitaţie pentru supervizare pe Sibiu - Piteşti? Este un semn clar că nu înţelegeţi cu ce se mănâncă domeniul acesta. În momentul în care semnezi un contract, fie că este de execuţie sau de proiectare şi execuţie, trebuie să ai şi celelalte contracte necesare, aliniate şi semnate, pentru cel care face exproprierile, pentru cel care supervizează şi face consultanţă, pentru cel care face relocările de utilităţi. Pentru că dacă nu, mai stai un an. Şi aici vă citez dintr-un răspuns oficial dat domnului Mihai Tudose de Guvernul României, în care i se spune că exproprierile pentru podul de la Brăila - după ce n-a mai fost prim-ministru, evident - vor fi gata, pe calendarul dat atunci, care este deja depăşit, în august 2019. Deci nu august 2018, la anul, în august, da? Asta, pentru că nu s-a făcut licitaţia la timp. Deci de aceea este nevoie să faceţi, da? De aceea este nevoie să înţelegi un pic domeniu. La Craiova - Piteşti nu e niciun mister, sunt decizii ale instanţei, pentru că s-a grăbit să deschidă ofertele înainte să aştepte rezolvările la contestaţii şi s-a dispus anularea acelei proceduri. La Centura Bucureştiului, v-am întrebat de ringul de nord, nu de cel de sud. La CNIR, aţi spus că vă deranjează o prevedere declarată neconstituţională? Vă aduc aminte că e vorba despre o ordonanţă de urgenţă, aţi menţionat-o şi dumneavoastră, de altfel. Ceea ce înseamnă că este în vigoare din prima zi, da? De când ajunge în Monitorul Oficial. Nu ştiu ce să mai leg din ce aţi spus. 700 de vagoane renovate la CFR. Au 1000 în total şi au fost renovate doar 20. Dar dumneavoastră nu ştiţi bine domeniul. Am văzut şi când aţi întrebat teatral cum s-ar putea expedia evaluarea unor oferte care durează de un şi jumătate. Eu, ce să zic? Reiau şi eu mesajul antevorbitorului meu. Lăsaţi locul liber, nu vă pricepeţi la acest domeniu, sunteţi depăşit de minister. Sau dumneavoastră, dragi colegi, cu responsabilitatea care v-a fost pusă în braţe de alegători, scutiţi-l pe domnul Şova şi România de povara aceasta! Mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Din partea UDMR, domnul deputat Zacharie Benedek. Vă rog.

Zacharie Benedek Vă mulţumesc, doamnă preşedinte. Domnule ministru, Stimate colege, Stimaţi colegi, Moţiunea supusă dezbaterii parlamentare de astăzi prezintă doar simptome, simptome ale unui sistem al transporturilor bolnav, în gravă suferinţă. Şi nu sunt singurele. Aş mai exemplifica. Un alt simptom rezidă din atitudinea multor funcţionari ai Ministerului Transporturilor exprimată astfel - şi aici citez - "... am schimbat o grămadă de miniştri, mai schimb vreo 5 şi mă pensionez...". Întrebare: când vor fi traşi la răspundere angajaţii care blochează procedurile de achiziţii publice, cei care nu vor sau nu pot lua o decizie, obstrucţionând buna funcţionare a ministerului? Un alt simptom se referă la costurile cu angajaţii sistemului de transport, aici înţelegând ministerul şi entităţile subordonate sau aflate sub autoritatea sa. În cadrul unei şedinţe a Comisiei pentru transporturi şi infrastructură, ministrul a devoalat cheltuielile cu cei 78.000 de angajaţi ai acestui sistem, 35 de miliarde de lei, calcule elementare care arată faptul că fiecare angajat costă în medie, lunar, peste 37.000 de lei, adică peste 8.000 de euro. Şi atunci, cum rămâne cu solicitările lucrătorilor feroviari de majorare a salariilor, din cauză că acestea sunt prea mici?! Date fiind acestea, declaraţia ministrului ar trebui verificată şi, dacă se dovedeşte a fi reală, atunci înseamnă că boala cu care ne confruntăm este cu adevărat gravă. Părerea noastră, dată fiind complexitatea problemei, este că soluţia nu stă într-un singur ministru, ci într-un efort conjugat al tuturor forţelor politice, de îmbinare a profesionalismului cu ştiinţa organizării. Dar, cu toate acestea, nu este permis ca un ministru al transporturilor care deţine acest portofoliu tocmai în scopul dezvoltării infrastructurii, să declare că, dacă acestea s-ar realiza, ar creşte salariile, astfel că multinaţionalele ar părăsi România. Noi, Uniunea Democrată Maghiară din România, de 28 de ani susţinem necesitatea construirii autostrăzilor, ca element primordial al dezvoltării economice a ţării, deci nu putem fi de acord cu o astfel de abordare. În consecinţă, Grupul UDMR va sancţiona o astfel de declaraţie. Stimaţi colegi, În încheiere, daţi-mi voie să fac o observaţie. Cariera domnului ministru Lucian Şova este de urmărit cu atenţie, deoarece acel ministru al transporturilor care a fost de aceeaşi părere, că nu avem nevoie de autostrăzi, ulterior ne-a păstorit două mandate, în calitate de preşedinte al ţării. (Aplauze.) Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Din partea Grupului ALDE, domnul deputat Varujan Vosganian. Vă rog. Aveţi 3 minute.

Varujan Vosganian Mulţumesc foarte mult. Vă mărturisesc că iau cuvântul dintr-un motiv personal. Domnul Băişanu, care trebuia să vorbească, are o problemă familială şi de aceea voi vorbi eu. Şi dat fiind faptul că eu vorbesc oarecum fortuit, adică întâmplător, (Aplauze. Râsete.) n-am să mă refer la chestiuni de natură tehnică, deşi experienţa mea de ministru al finanţelor îmi este încă proaspătă în minte, când am alocat suficienţi bani Ministerului Transporturilor, dar mulţi bani s-au irosit atunci pe studii de fezabilitate - pe vremea aceea nici nu erau bani europeni pentru susţinerea autostrăzilor. Aşadar, stimaţi colegi, este foarte interesant că un domeniu care a fost succesiv responsabilitatea tuturor partidelor care au fost la guvernare este socotit în funcţie de cine este la guvernare ca fiind responsabilitatea aceluia, iar toate celelalte partide se exonerează de orice răspundere. Sincer vă spun că mie nu-mi place această procedură. Este drept, e un singur partid care n-a fost niciodată la guvernare - adică USR - şi nici nu-i doresc să fie. Sigur, urarea mea se adresează românilor, nu USR. De aceea, sincer, o moţiune îndreptată împotriva unui ministru care este de cinci luni în funcţie, punându-i-se pe umeri toate racile sistemului, nu mi se pare corectă. În al doilea rând, am observat că chestiunea asta cu moţiunile a devenit un sport. Acest sport se asociază pentru unii şi cu celălalt sport, adică vorbitul la pereţi. Pentru că, sincer vă spun, mi se pare nepoliticos să vii cu un text scris după ce a vorbit ministrul, ca şi cum, indiferent ce ar fi vorbit ministrul, tu tot aia o să citeşti. De ce mai vorbeşte ministrul, dacă ei oricum vin cu o hârtie scrisă? Normal este ca, după ce se citeşte moţiunea şi vorbeşte ministrul, cei din sală să dea replici la ceea ce a spus ministrul. Şi în privinţa asta cred că unul dintre colegi a procedat bine atunci când s-a referit la spusele ministrului. Or, dacă vii cu un text scris, pur şi simplu ignori dialogul politic şi ministrul putea foarte bine să nu spună nimic sau să mimeze ceea ce dorea să spună, că dumneavoastră tot aia aţi fi spus. Nu-mi place acest tip de dialog! Aş mai adăuga ceva. Domnul ministru, am înţeles că a câştigat o anumită notorietate bizară prin expresiile pe care le foloseşte. În primul rând, cred că expresiile trebuie puse în context. Dar atunci când spui: "... o autostradă va fi circulabilă atunci când va fi gata...", stimate domnule care aţi vorbit din partea PNL, nu cred că e cu nimic mai năstruşnică decât cea a idolului dumneavoastră care spunea că "iarna nu-i ca vara". Acest tip de anecdotică, care a circulat în politica românească, nu cred că trebuie să facă substanţa discuţiilor când vorbim despre infrastructura din România. Pe scurt, să n-o lungesc, toţi ar trebui să facem moţiune împotriva tuturor, dacă ar fi să discutăm despre infrastructură. Ar trebui să vedem cum ar trebui deblocată legislaţia... (Vociferări.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să concluzionaţi, domnule deputat!

Varujan Vosganian ... ca să nu mai avem procese fără sfârşit şi să ne asumăm cu toţii aceste proiecte naţionale. Că tot vorbim despre transporturi, să nu mai inventăm roata de fiecare dată! De aceea, domnule ministru, fiind vorba numai de 5 luni, eu vă urez succes, dar, atenţie, autostrada Iaşi-Târgu Mureş, pentru care nu am înţeles foarte bine ce doriţi să faceţi, rămâne pentru noi o prioritate! Doamna Dăncilă mi-a promis zilele trecute că veţi veni împreună la Iaşi şi veţi vorbi despre infrastructura din Moldova şi despre această autostradă. Mulţumesc. (Vociferări.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Din partea PMP...

Varujan Vosganian Stimaţi colegi... Trebuie neapărat să răspund la atac!

Carmen-Ileana Mihălcescu Domnule deputat...

Varujan Vosganian Stimaţi colegi, Când aţi aprobat într-o veselie parcurile naturale din România, ar fi trebuit să vă gândiţi şi la felul în care ele vor împiedica dezvoltarea reţelei de autostrăzi. Nu daţi vina pe ministrul transporturilor, pentru asta! (Aplauze. Vociferări.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnul deputat Petru Movilă, din partea PMP.

Petru Movilă Stimaţi colegi, Partidul Mişcarea Populară va vota această moţiune, însă regretăm faptul că discuţia tehnică despre drumurile din România, despre Ministerul Transporturilor s-a dus în poveşti şi cugetări, care nu au nicio treabă cu sistemul, doar să omorâm timpul la microfon. Partidul Mişcarea Populară cere clar ministrului transporturilor să ne prezinte dacă mai avem un MasterPlan general de transport sau este doar simplă foaie în baza căreia foarte mulţi desenatori desenează autostrăzi şi drumuri pe hârtie în diverse direcţii. Mă aşteptam foarte clar ca ministrul transporturilor să ne spună care este valoarea fondurilor europene alocate infrastructurii şi care sunt obiectivele care vor beneficia de această finanţare! Recunoaştem că moţiunea aceasta nu este împotriva ministrului Lucian Şova, este împotriva Guvernului PSD - ALDE, despre care antevorbitorul meu a uitat să spună că din 2012 ia voturi în continuu de la români, promiţând autostrăzi. Şi o să amintesc unul dintre cele mai importante proiecte, care ar scoate Moldova din sărăcie - autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, proiect la care fiecare ministru al transporturilor, din 2012 încoace, a turnat câte o lopată de ciment în fiecare an şi s-a făcut inaugurarea, proiect care nu există, nu are studii, dar pe baza căreia PSD-ALDE a luat voturi în Moldova. Este regretabil că pentru unele proiecte, cum este şi autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, nu s-a găsit soluţia corectă de finanţare. Nu pot să accept ca un ministru serios să vină să-mi spună despre poveşti, parteneriat public-privat pe autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, când sunt bani europeni, sunt alte soluţii şi este un proiect care se vântură ieşenilor şi moldovenilor.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să concluzionaţi, domnule deputat.

Petru Movilă Cu părere de rău, suntem moldoveni, domnule ministru, dar am rămas cea mai săracă zonă, că şi moldovenii care au fost în Guvern au uitat de unde au plecat şi şi-au bătut joc de ea şi de Moldova. Vreau să vă amintesc că Iaşiul, care este al doilea mare oraş după Bucureşti, are o şosea de centură, jumătate făcută în perioada 2008-2012. Din 2012 până acum nu s-a alocat niciun leu pentru Şoseaua de centură a municipiului Iaşi. De asemenea, a spus colegul meu antevorbitor de la UDMR, foarte bine - "... daţi-i afară pe cei care nu vă dau soluţii..." - cum puteţi sta cu un proiect, ani de zile blocat, pentru că nu aveţi soluţii pentru a rezolva problemele de mediu?

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să concluzionaţi. Aţi depăşit timpul!

Petru Movilă Este inadmisibil aşa ceva! Încă o dată, ca să închei. Partidul Mişcarea Populară va vota această moţiune, nu împotriva ministrului Şova de 5 luni, ci împotriva tuturor minciunilor ale PSD-ALDE din ultimii 6 ani. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. De data aceasta colegii de la PNL nu au mai strigat "Timpul, timpul!". Continuăm. Domnul deputat Iulian Iancu, din partea Grupului parlamentar al PSD. Vă rog.

Iulian Iancu Stimaţi colegi, Pentru că tot suntem foarte mulţi, cred că putem să ne concentrăm cu toţii la ceea ce presupune o moţiune simplă. Este o oportunitate pe care colegii noştri din opoziţie o oferă pentru o dezbatere foarte serioasă, a vulnerabilităţilor, a barierelor, a orizontului strategic pe care îl are un domeniu şi a căilor pe care le avem pentru a le soluţiona. Din păcate, suntem în situaţia în care ni se propune citirea unor titluri, o abordare superficială a unui domeniu care este considerat în întreaga Uniune Europeană ca fiind esenţial şi egal cu creşterea economică. Nu poţi să ai creştere economică fără creştere în domeniul transporturilor. Nu poţi să ai soluţii pentru o piaţă unică europeană, o piaţă a produselor, care este în creştere cu 35% pentru persoane, cu 50% pentru marfă şi se dublează la transportul aerian, într-un domeniu în care 20% din emisii sunt cauzate de transport, un transport care încă se bazează 98% pe produse petroliere, iar Uniunea Europeană ne vorbeşte despre transport intermodal din Marea Nordului, fluvial, feroviar şi rutier. Iar noi aici, în continuare, deşi ni se recomandă de 2000 de ani să ne iubim, noi ce facem? Ne sfâşiem, astăzi, în argumente sterile, fără a înţelege necesitatea şi oportunitatea soluţionării problemelor cu care ne confruntăm în acest domeniu. Oare nu suntem conştienţi de faptul că în ministere, nivelele 3, 4, 5, sunt acolo de pe vremea lui Traian Băsescu care ne vorbea despre faptul că România nu are nevoie de autostrăzi, întrucât nu sunt suficiente maşini? Ei sunt tot acolo şi în continuare înregistrăm o devalorizare profesională şi noi în continuare credem că doar decidentul politic şi ministrul care ajunge doar pentru câteva luni în fruntea ministerului este în totalitate responsabil de soluţionarea tuturor acestor bariere şi vulnerabilităţi? Nu mai avem timp, stimaţi colegi. Din păcate, ne comportăm, inclusiv astăzi, la această moţiune, ca şi cum am avea tot timpul din lume. Nu mai putem negocia cu mediocritatea, cu persoanele absurde, cu persoanele care cred, exced egoului personal şi îşi asumă un succes, că sunt cineva înainte de a fi, şi ne uităm cu toţii că rămân în continuare aceste probleme esenţiale nerezolvate. Oare, astăzi, pentru clasa politică din acest Parlament, este o provocare a responsabilităţii pe care o avem, pentru a da soluţii, în sfârşit, acestor vulnerabilităţi? Poate un ministru, la un moment dat, să fie el soluţia tuturor barierelor cu care ne confruntăm din 1997 până în prezent? Nimic nu este mai tragic, stimaţi colegi, pentru conştiinţa unui popor decât priveliştea trădării recompensate politic şi care, în mod manipulator şi diversionist, ridică teme, citind doar titlurile problemelor respective? Suntem chemaţi să dăm cu adevărat soluţie. În acest mandat cu adevărat trebuie să dăm soluţie! Dacă un ministru sau, la un moment dat o echipă reuşeşte să soluţioneze, cum s-a spus aici, finanţarea pe toate şantierele, reuşeşte să elimine barierele în toate şantierele... în loc să ne facem timpul necesar, indiferent de ce culoare politică am fi, să susţinem finalizarea acelor lucrări pe aceste şantiere, fiecare în judeţul din care venim, venind în întâmpinare, pentru a putea accelera lucrările, dând soluţie şi orizontalei economice de jur împrejurul acestei lucrări, noi ne mulţumim cu o dezbatere absolut sterilă. Este păcat să nu valorificăm acest moment în modul cel mai responsabil cu putinţă, lucru pe care eu personal îl resimt şi vă invit să dăm un vot împotriva acestei moţiuni. Mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Domnul deputat Marius Bodea, din partea PNL. Trei minute şi 53 de secunde mai aveţi.

Marius Bodea Mulţumesc, doamnă preşedinte. Dragi colegi, Domnule ministru Şova, Incompetenţa se poate ierta, dar reaua-credinţă nu. Un incompetent, dacă este de bună-credinţă, cu multă strădanie poate măcar fi convins să nu mai facă rău. Reaua-credinţă, din păcate, nu are leac, iar dumneavoastră, domnule ministru, aţi adus reaua-credinţă la nivel de politică de stat. Am crezut că din incompetenţă aţi asistat pasiv la rezilierea contractului pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru sectorul Târgu Mureş-Ditrău, din autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, deşi contractul avea finanţare din fonduri europene. Dar, nu! Prin ceea ce faceţi, ne demonstraţi că este vorba de rea-credinţă. Am crezut că, tot din incompetenţă, studiile de fezabilitate şi proiectare pentru celelalte tronsoane ale acestei autostrăzi nu au fost contractate, deşi 4 milioane de moldoveni vă solicită asta şi aveţi la dispoziţie şi cadrul legal! Dar, nu! Prin ceea ce faceţi, iarăşi ne demonstraţi că este vorba de rea-credinţă. Am crezut că, fiind din Bacău, veţi înţelege mai bine nevoile regiunii Moldova de a fi conectată cu vestul României şi cu vestul Europei, printr-o autostradă care să străpungă munţii. Ne-am înşelat amarnic! Am crezut disperarea a milioane de oameni - salariaţi, nesalariaţi, tineri, antreprenori, poate chiar şi cunoscuţi de-ai dumneavoastră - ale căror oportunităţi sunt retezate de lipsa acestei autostrăzi, vă vor determina să grăbiţi licitaţiile pentru demararea lucrărilor la autostrada Moldova-Transilvania. Ne-am înşelat din nou. Reaua-credinţă vă face surd şi orb la problemele Moldovei. Domnule ministru, faptul că nu aţi mişcat nici măcar un deget pentru această autostradă ori pentru autostrada care să lege nordul ţării de sudul ei, plus politica deliberată de a ţine în subdezvoltare această zonă, cred că este consecinţa relei-credinţe care caracterizează mandatul dumneavoastră şi al Guvernului din care faceţi parte. Cel mai clar a reieşit acest lucru din celebra dumneavoastră afirmaţie de acum, privind autostrăzile şi multinaţionalele. Este o afirmaţie care trădează o întreagă filosofie de guvernare. Pentru dumneavoastră şi Partidul Social Democrat lipsa autostrăzilor este benefică, pentru că, astfel, românii rămân cu salarii mici, aşa cum gândiţi dumneavoastră, la cheremul statului. Enormitatea pe care aţi spus-o îmi aminteşte de un predecesor al dumneavoastră, tot de la PSD, care caracteriza familiile celor plecaţi la muncă în străinătate ca fiind formate din femei uşuratice şi beţivi. Vă amintiţi, da? Pentru acele enormităţi, ministrul transporturilor de atunci, Ioan Rus, a fost trimis acasă, iar cum declaraţiile dumneavoastră depăşesc în enormitate declaraţiilor domnului Ioan Rus, mă aştept ca şi dumneavoastră să plecaţi, cu capul plecat, şi eventual să reveniţi la Comisia pentru transporturi şi infrastructură, de unde aţi plecat în minister, comisie unde măcar aţi creat aparenţa că ştiţi ce vorbiţi. Mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Domnul deputat Iulian Bulai.

Iulian Bulai Mulţumesc, doamnă preşedinte. Domnule Şova, Ca de la moldovean la moldovean, vă pot spune că v-am prins cu ocaua mică! Ori minţiţi cu desăvârşire, ori sunteţi un ignorant în totalitate, pentru că m-am întors tocmai de la Bruxelles, unde m-am întâlnit cu doamna Creţu, am însoţit o delegaţie a societăţii civile din Moldova, unde a fost primită această delegaţie, cu braţele deschise, spre deosebire de cum a fost primită în România, unde i s-au închis uşile. Ni s-a spus - "Există bani pentru autostrada A8." România este singura ţară din Uniunea Europeană care nu foloseşte toţi banii pe care îi are de la Uniunea Europeană. De ce este România singura ţară din Uniunea Europeană care nu foloseşte, din partea Uniunii, toţi banii alocaţi ţării noastre? - o întrebare. La întrebarea: de ce nu reuşim să facem o prioritate din această autostradă, prejudecata societăţii civile, fiindcă este o chestiune care ţine de Uniunea Europeană, răspunsul a fost - nu, ţine de o prioritate a Guvernului României. Ei nu fac o prioritate din autostrada Iaşi-Târgu Mureş. Răspundeţi la această întrebare, domnule ministru. Aştept răspunsul dumneavoastră! A treia întrebare: de ce CNADNR exclude parteneriatul cu Banca Europeană de Investiţii în vederea realizării acestui studiu de fezabilitate pentru autostrada A8? 85% din banii necesari acestui studiu de fezabilitate ar urma să fie daţi de Uniunea Europeană. De ce nu solicitaţi acest studiu, împreună cu Banca Europeană de Investiţii? De ce nu colaboraţi, domnule ministru? O altă minciună din partea dumneavoastră este că imposibilitatea de a construi bucata de autostradă între Târgu Neamţ şi Târgu Mureş este că nu sunt avize de mediu. Fals, domnule ministru! Doamna comisar a spus că Uniunea Europeană, Comisia, este disponibilă să acorde sprijin tehnic, experienţă şi expertiză. De ce nu solicitaţi aceste lucruri, domnule ministru? Omul dumneavoastră din PSD, pe care l-aţi trimis acolo, vă contrazice pe faţă. Aş vrea să aflu adevărul-adevărat la această întrebare. Mai departe, pe lângă aceste trei întrebări şi un comentariu...

Carmen-Ileana Mihălcescu Mai departe, vă rog să concluzionaţi, domnule deputat!

Iulian Bulai ... o singură chestiune... Ruşinică că i-aţi primit pe moldoveni la Bucureşti! Au fost primiţi de comisarul european, de preşedintele Comisiei de transporturi din cadrul Comisiei Europene, europarlamentari român, şi pe moldoveni i-aţi primit ca pe nişte refugiaţi în propria ţară, în Bucureşti. De ce aveţi atitudinea asta, domnule ministru? De ce putem fi primiţi la Bruxelles, dar nu şi la Bucureşti? Mulţumesc mult. Aştept răspunsurile dumneavoastră. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc mult. Şi, o ultimă intervenţie, domnul deputat Lucian Bode. Un minut a mai rămas din timpul alocat PNL.

Lucian Nicolae Bode Pentru că s-au spus nişte neadevăruri, de aici, de la această tribună... şi distinsul nostru coleg de la ALDE ne-a apostrofat că nu comentăm spusele domnului ministru, de la această tribună. Stimate coleg, noi analizăm activitatea ministrului transporturilor, nu ceea ce spune de la tribuna Parlamentului. Spune ce vrea de la tribuna Parlamentului, dar mai spune şi neadevăruri. Comarnic-Braşov - domnule ministru Lucian Şova, cum puteţi să spuneţi că nu aveţi niciun angajament cu Banca Mondială, când mă uit pe site-ul Guvernului, în 15 noiembrie 2017 aţi încheiat un acord de principiu cu Banca Mondială, tocmai pentru Comarnic-Braşov? Cum puteţi să spuneţi, de la această tribună, că nu aveţi nicio obligaţie faţă de Banca Mondială? Sibiu-Piteşti - V-a transmis foarte clar comisarul european, doamna Corina Creţu - Nu mai faceţi aceeaşi greşeală pe care aţi făcut-o cu Lugoj-Deva. Aţi demarat procedurile, aţi încheiat acordul pe loturile 1 şi 5 fără acord de mediu. Domnule ministru, încă o dată, cred că, cel puţin pentru dumneavoastră, un lucru ar trebui să fie foarte clar - infrastructura de transport trebuie să fie finanţată din fonduri europene, nu să căutaţi capital în afara Uniunii Europene...

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să concluzionaţi. Aţi depăşit timpul!

Lucian Nicolae Bode ... aşa cum încercaţi: să mergeţi prin China cu portofoliul de proiecte pe infrastructură majoră. Comisia Europeană nu agreează astfel de obiective ale dumneavoastră. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Domnule ministru, aveţi cuvântul.

Lucian Şova Mulţumesc, doamnă preşedinte. Voi începe cu răspunsurile la cele mai ridicole întrebări. Spuneţi că nu folosim banii Comisiei Europene. Nu este vorba de bani de la Comisia Europeană înainte de a avea studii şi acord de mediu la segmentul Târgu-Mureş-Iaşi. (Vociferări.) Tocmai ce ni-a spus colegul dumneavoastră de la PNL, să nu ne apucăm de construcţii înainte de a avea studii de fezabilitate şi înainte de a avea acord de mediu. Dar vă întreb eu altceva: avem 800 de milioane de euro, stimaţi colegi parlamentari, de cheltuit anul acesta, şi avem pe şantiere, la cei 167 de kilometri, aproape 1.800 de muncitori şi câteva sute de utilaje, iar din aceşti o mie şi ceva de muncitori, 600 sunt la un singur antreprenor şi peste 300 de utilaje la un singur antreprenor. Cum să vă spun eu când vom recepţiona autostrăzile? Nu v-aş minţi să vă spun şi să vă citesc din graficele pe care aceşti antreprenori le-au dat ministerului? Pentru că ştim bine că nu se vor putea ţine de aceste grafice. Vorbim despre segmentul 3 de pe tronsonul Lugoj-Deva. Anul acesta lucrează acolo o sută şi ceva de oameni. Nu au făcut un metru în plus de construcţie, ci doar au dărâmat ceea ce au făcut anul trecut. Cel mai mare constructor de autostrăzi din Spania - am mers acolo cu ambasadorul Spaniei şi am stat de vorbă cu antreprenorii. Nu este nevoie să mergi cu ambasadorii, dar vorbiţi de ce nu tragem bani europeni şi, cu toate acestea, v-am spus şi m-am angajat că vom realiza ţintele de absorbţie. Dar dimensiunea la care astăzi se lucrează pe şantierele din România, la autostrăzi, şi m-am referit aici la autostrăzi atunci când am spus că am deblocat toate barierele administrative - nu m-am referit la pasaje, unde lucrăm şi acolo - dar, credeţi-mă, 1.100 de acte normative în 5 luni - aştept să îmi spună cineva când va fi depăşită această barieră, când va fi depăşit acest record. Şi toate acestea au ţinut de documentaţii pentru investiţii din domeniul transporturilor. S-a afirmat aici că v-am invitat să citiţi informaţiile de pe site-ul Ministerului Transporturilor în legătură cu absorbţia de fonduri europene. Da, v-am invitat să citiţi, pentru că postasem acolo informaţii în legătură cu ceea ce se afirmase de la Comisia Europeană, pentru că am spus încă de la începutul discursului meu că în acea marţi eram la Bruxelles, la Consiliul TTE, unde de mult timp nu a mai fost vreun ministru al transporturilor. Iar în marţea următoare, stimaţi colegi, de fapt, joi, atunci când aţi convocat şedinţa Comisiei pentru transporturi la Sinaia, am venit acolo cu directorul organismului intermediar de transport. Nu aţi mai fost curioşi să aflaţi aceste detalii. Şi ştiu de ce nu aţi fost curioşi. Pentru că le-aţi citit pe site. Şi bine aţi făcut, pentru că trebuie să ştie toţi românii cum stăm! Şi vă repet, 11 miliarde de euro sunt astăzi înglobaţi în documentaţii care sunt în diverse stadii, de la licitaţii, execuţie până la studii de fezabilitate, şi aceste proiecte le vom pune pe masa Comisiei Europene. Îmi pare rău să constat că doar politicianismul guvernează discursul dumneavoastră! Am descoperit la Comisia pentru transporturi, şi înainte de a fi ministru, dar şi după numirea în funcţia de ministru, suficiente subiecte pe care să le fi discutat cu bună-credinţă. Dar dumneavoastră, acum, doar să apreciaţi, după o înregistrare făcută cu telefonul mobil, că eu mă poziţionez împotriva autostrăzilor este o gravă eroare şi vă desfid să probaţi acest lucru. Nu am făcut vreodată o legătură între construcţia de autostrăzi şi ceea ce dumneavoastră vreţi să spuneţi că s-a înţeles din discursul meu. Vă rog să ascultaţi acea înregistrare ori de câte ori doriţi dumneavoastră! Era o discuţie pe care am purtat-o, nici măcar în contradictoriu, dar era o discuţie liberă, în care se presupune că uneori mai avem şi unele argumente care poate sunt în tuşe mai groase puse, nu aţi reuşit decât să duceţi în derizoriu întreaga discuţie. Însă vă spun un lucru: deşi vorbesc acum, din păcate, în faţa câtorva colegi, a fost o oportunitate pentru mine să vă spun ceea ce se întâmplă în Ministerul Transporturilor astăzi, ceea ce s-a întâmplat în Ministerul Transporturilor în ultimele 5 luni, lucruri despre care v-am vorbit la cele 3 întâlniri pe care le-am avut la comisie, dar pe care, din păcate, alegeţi doar să le aruncaţi în derizoriu. Voi reveni aici şi vă invit, ori de câte ori aveţi ocazia, să mai depuneţi o moţiune simplă împotriva mea, să o faceţi, pentru că eu, cu siguranţă, voi explica întotdeauna! Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Am încheiat dezbaterile. Votul asupra moţiunii simple va avea loc la şedinţa de vot final. Declar închisă şedinţa de astăzi a Camerei Deputaţilor. La revedere! Şedinţa s-a încheiat la ora 19,00.