Florin Iordache 33. Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat. (Vociferări.) Şi avem şi trei... Linişte, linişte, vă rog frumos! (Vociferări.) Avem şi trei propuneri de respingere, în concordanţă. Este vorba de Pl-x 521/2017 (Propunerea legislativă pentru modificarea alin. (7) al art. 15 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat); Pl-x 532/2017 (Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat) şi Pl-x 114/2017 (Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat ). Dacă din partea iniţiatorilor doreşte să intervină cineva? Comisia pentru muncă. Vă rog, doamna Violeta. Vă rog.
Violeta Răduţ Mulţumesc, domnule preşedinte. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru muncă şi protecţie socială a fost sesizată, prin adresele nr. PL-x 192/2018 din 10 aprilie 2018, Pl-x 521/2017, Pl-x 532/2017 şi Pl-x 114/2018, cu dezbaterea în fond, în procedură obişnuită, a Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, a Propunerii legislative pentru modificarea alin. (7) al art. 15 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, a Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat şi, respectiv, a Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat. Cele patru iniţiative legislative au ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 416/2001, în sensul instituirii unor măsuri de responsabilizare a persoanelor asistate social, prin implicarea în activităţi în folosul comunităţii, oferind astfel primarilor resurse umane pentru desfăşurarea acestor activităţi. Se preconizează ca, pentru sumele acordate ca ajutor social, persoanele apte de muncă din familiile beneficiare să aibă obligaţia de a presta lunar, la solicitarea primarului, muncă pentru acţiuni sau lucrări de interes local, respectiv în interesul unor beneficiari de lucrări care au nevoie de forţă de muncă şi funcţionează pe raza unităţii administrativ-teritoriale, fără a se putea depăşi regimul normal de lucru şi cu respectarea normelor de securitate şi igienă a muncii. Iniţiativele legislative fac parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituţia României, republicată. Proiectul de Lege cu nr. PL-x 192/2018 a fost adoptat de Senat, în şedinţa din 3 aprilie 2018. Propunerile legislative nr. Pl-x 521/2017, Pl-x 532/2017 şi Pl-x 114/2018 au fost respinse de Senat în şedinţele din 27 noiembrie 2017, respectiv 5 martie 2018. Pentru toate cele patru iniţiative legislative Camera Deputaţilor este Cameră decizională. În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaţilor adoptarea, cu amendamente, a Proiectului de Lege nr. PL-x 192/2018 şi respingerea Propunerilor legislative nr. Pl-x 521/2017, Pl-x 532/2017 şi Pl-x 114/2018. Amendamentele se regăsesc în anexa care face parte integrantă din prezentul raport. Mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnule Băişanu, dezbateri generale.
Ştefan-Alexandru Băişanu Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Acest proiect de lege, pe care l-am iniţiat, are o istorie mai lungă şi trebuie să precizez câteva aspecte. Dar, până în momentul de faţă, în toate comisiile, a primit vot pozitiv. Dar vreau să vă spun că şi Partidul Naţional Liberal, prin domnul Florin Roman, a depus un proiect similar. Vreau să vă spun că şi PMP, prin domnul Petru Movilă, a depus un proiect similar. Şi vreau să vă mai spun că dacă nu ar fi fost forţa şi sprijinul colegilor de la PSD, şi de la PNL, şi de la PMP, şi cred, şi de la USR, acest proiect nu ar fi ajuns în această fază. Vă mulţumesc din suflet pentru munca pe care aţi depus-o. Consider că România, care munceşte, se află în spatele acestei legi, România, care plăteşte taxe şi impozite, susţine în continuare această lege. Şi vă doresc din tot sufletul să vă dea Dumnezeu gândul cel bun şi să-l votăm cu toţii, împreună. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Dohotaru. Se pregăteşte doamna deputat Calista, vă rog.
Adrian-Octavian Dohotaru Bună ziua! Vă mulţumesc. Voiam să vă spun că se creează o imagine falsă cu privire la beneficiarii de venit minim garantat, transformaţi în ţapi ispăşitori pentru problemele pieţei muncii şi, de aceea, cred că este foarte important să venim cu date, în momentul în care venim cu astfel de iniţiative legislative şi o să venim cu ceva date chiar de la Ministerul Muncii, ca să vă arăt că sunt probleme de sistem, până la urmă, cu aceşti oameni care nu vor să muncească. Aşadar, beneficiarii de VMG în România sunt în scădere. În martie 2011 sunt 216.000, iar ponderea bugetului de ajutoare sociale pentru VMG-işti este de sub 6% - 169 de milioane. În 2017 - foarte important - doar 0,76% au refuzat un loc de muncă sau un curs de recalificare şi doar 350 de beneficiari au refuzat de trei ori şi li s-a sistat, astfel, venitul minim garantat. Aceasta înseamnă 0,11%. Când apare în media sau din partea unor politicieni că sunt nişte putori care refuză să muncească, pur şi simplu este un fals grosolan. În 2017, doar sub 5% au fost încadraţi în muncă. Un alt fals grosolan este faptul că oamenii preferă să ia VMG şi de aceea refuză un loc de muncă. Pentru două persoane se dau în momentul de faţă 255 de lei. Deci este un eşec de sistem, nu este o vină a acestor oameni, care ar refuza să muncească. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu. Doamna deputat Mara Calista, vă rog. Grupul PNL. Se pregăteşte domnul Seidler.
Mara-Daniela Calista Mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Aşa cum a precizat deja domnul Băişanu, într-adevăr, Partidul Naţional Liberal, prin iniţiator, domnul Florin Roman, a avut un proiect depus încă de anul trecut, în care, de asemenea, şi noi, ca PNL, încurajam munca. Într-adevăr, s-a decis - toate având acelaşi obiect - să fie comasate sub forma unui singur proiect, unde domnul Băişanu a fost iniţiator, iar cea mai importantă modificare pe care, de altfel, PNL a susţinut-o, este aceea că atât timp cât o persoană va refuza un loc de muncă sau va refuza un curs de simulare a forţei de muncă, acest ajutor social să fie sistat. Ce dorim prin lucrul acesta, atât noi, cât şi iniţiatorul - mă gândesc - este încurajarea muncii, şi nu statul acasă al persoanelor care sunt apte de muncă şi care ar putea să producă pentru societatea românească taxe, impozite şi aşa mai departe. Clar, Partidul Naţional Liberal va vota cu două mâini, dacă vreţi, acest proiect de lege. Mulţumesc.
Florin Iordache Domnule Seidler, vă rog. Se pregăteşte domnul Movilă Petru.
Cristian-Gabriel Seidler Stimaţi colegi, Acest proiect de lege vine să rezolve o problemă destul de mică, aşa cum spunea şi un antevorbitor, dar o rezolvă, şi acest lucru este bun. Ce nu rezolvă acest proiect de lege este asistenţa socială reală de care au nevoie anumite persoane, într-adevăr. Nu există creşe suficiente în mediul rural, nu există învăţământ de calitate în mediul rural şi nu se vorbeşte niciodată în acest Parlament, nu se stă niciodată până la ora 10 seara să se rezolve asemenea probleme. O altă mare problemă politică, pe care nu o rezolvă acest proiect de lege, este folosirea ajutoarelor sociale, în mod repetat şi în timp îndelungat, în scopuri politice, mai ales în momentele electorale, şi nu doar în momentele electorale, ci chiar şi atunci când este nevoie ca 150.000 de persoane să fie aduse, plătite, în Piaţa Victoriei, pentru a preaslăvi conducătorul unic iubit. Ruşinos să foloseşti nişte persoane, aflate la riscul excluziunii sociale, pentru propagandă politică!
Florin Iordache Domnul Petru Movilă. Aşa înţeleg colegii dezbaterea. (Vociferări.) Vă rog, domnule Petru Movilă.
Petru Movilă Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Aş vrea să-i felicit pe colegii care au iniţiat acest proiect de lege, sigur, şi pe cei care au avut idei asemănătoare, dar au fost toate compilate la un loc şi s-a ales această soluţie. Aş vrea să-i invit şi pe colegii care mai vin la microfon să vorbească despre un proiect de lege, să citească proiectul de lege despre care vin să vorbească la microfon, pentru că este important ca oamenii să înţeleagă, atunci când se poate, ce se întâmplă în Parlament. Acest proiect de lege este foarte important, pentru că reglementează anumite condiţii, în care cei care beneficiază de ajutor social pot beneficia de el în continuare, dar reglementează faptul că cei care sunt buni de muncă ar trebui să se ducă la muncă. România are o problemă majoră cu forţa de muncă. Societăţi comerciale, oameni de afaceri, mediul privat au nevoie de forţă de muncă din ce în ce mai multă, şi nu avem pentru că foarte mulţi s-au refugiat în dosare făcute de primari pentru ajutorul social. Administraţiile locale, da, au nevoie de forţă de muncă şi în proiectul propus de Partidul Mişcarea Populară noi am spus că toţi membrii familiei care beneficiază de ajutor social să facă prestaţiile sociale, am spus că lucrările care se fac în cadrul activităţii de ajutor social, de prestare servicii, să fie făcut cu program, cu deviz de lucrări şi recepţie de lucrări. De abia atunci oamenii vor înţelege foarte clar că cei care prestează activităţi sociale nu muncesc prin curtea primarilor sau cei care guvernează pe plan local, indiferent de culoarea politică, şi lucrările, muncile lor, sunt munci recepţionate de comunitate, pentru că şi ei, cei de la ajutoarele sociale, care muncesc şi-şi respectă regulile, trebuie respectaţi de comunitate. Proiectul de lege este bun, nu este complet. Partidul Mişcarea Populară îl va susţine şi ne vom consulta cu ceilalţi iniţiatori şi cu domnul coleg Băişanu, şi cu domnul Roman, să venim şi cu alte completări la această lege, pentru că, într-adevăr, încă este nevoie de reglementare în domeniu. Mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Câte un vorbitor la fiecare grup. În continuare, Grupul UDMR, doamna Éva Csép. Se pregăteşte domnul Ovidiu Ganţ.
Éva-Andrea Csép Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Percepţia generală despre ajutor social este una negativă şi ştim foarte bine, deoarece avem în jurul nostru comunităţi care beneficiază de acest ajutor social, în ciuda faptului că sunt oameni înstăriţi, sunt oameni capabili de muncă. Noi, ca observatori de dinafară, aceste lucruri le observăm. Pe de altă parte, nu ne aplecăm destul asupra comunităţilor marginalizate, unde chiar sunt familii în sărăcie, unde chiar este o problemă, pentru că sunt persoane cu dizabilităţi sau bolnave în familiile acestea, în care sunt mulţi copii şi sunt crescuţi mulţi copii de bunici, pentru că părinţii au plecat în străinătate, poate. Totuşi, trebuie să avem o responsabilitate socială pentru aceşti oameni, dar omul care este capabil să lucreze şi poate să prindă chiar o scândură şi s-o ducă mai departe trebuie să presteze aceste servicii, să primească un venit binemeritat, să plătească impozitele la stat şi să nu trăiască în viaţa de zi cu zi din ajutor social. Pe de altă parte, trebuie să delimităm ajutorul social de serviciile sociale şi să nu comasăm aceste două lucruri, pentru că de multe ori facem această greşeală. Avem nevoie de serviciile sociale, avem nevoie de ajutor social pentru persoanele care chiar sunt nevoiaşe şi pentru care, cum a zis colegul, UDMR nu a pregătit un proiect de lege separat pentru acesta, dar în cadrul Comisiei pentru muncă am lucrat împreună la el, şi UDMR va sprijini această iniţiativă. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Ultimul vorbitor, domnul Ovidiu Ganţ, din partea minorităţilor naţionale.
Ovidiu Victor Ganţ Stimate domnule preşedinte, Stimate colege, Stimaţi colegi, Şi grupul nostru parlamentar va vota în favoarea acestei iniţiative, care, totuşi, aşa cum s-a spus aici, este foarte bună, dar rezolvă o chestiune mai degrabă minoră, pentru că problema de fond persistă. Sunt regiuni întregi, ale României, care sunt printre cele mai sărace din Uniunea Europeană, din considerente care nu ţin de oamenii care locuiesc neapărat acolo, ci de eşecul unor politici publice din ultimii 28 de ani. Lipsa infrastructurii rutiere este o problemă fundamentală, pentru că atât timp cât nu vom avea această infrastructură, care să determine marii investitori să meargă în aceste regiuni să investească şi să creeze locuri de muncă - preponderent, evident, investitori străini care ar avea aceste posibilităţi - şi nu vom duce locuri de muncă în aceste regiuni, problema nu va fi rezolvată. Pentru că, pe de o parte, sigur, poţi să-l sancţionezi că refuză un loc de muncă, dar trebuie să i-l şi oferi, or statul nu poate să o facă. Este clar că această ofertă trebuie să vină din mediul privat. În consecinţă, construcţia de autostrăzi nu va speria investitorii străini, cum afirma recent un ilustru politician, ci, din contră, îi va încuraja să meargă către aceste regiuni sărace ale României. Mai mult, faptul că există aceste regiuni subdezvoltate în România, determină o migraţie de forţă de muncă în interiorul ţării. Veţi putea observa - sociologii vă pot spune acest lucru - că există grupuri mari de oameni din ţară care îşi părăsesc regiunea natală pentru a-şi găsi o şansă mai bună în alte regiuni ale ţării, unde deja există deficit de forţă de muncă. Deci este un fenomen complex, extrem de mare şi care nu găseşte soluţii doar de această manieră punctuală. În plus, lipsa forţei de muncă calificate, în România, este accentuată şi de faptul că nu am reuşit încă să generalizăm învăţământul profesional dual în această ţară. Este singura soluţie pentru asigurarea forţei de muncă calificate, dar şi o ofertă către oamenii care nu au nicio perspectivă şi care sunt expuşi acestui eşec social şi necesităţii de a primi ajutoare de la stat. Dincolo de mari discursuri, să nu uităm că suntem statul din Uniunea Europeană care are, de departe, cea mai mare populaţie care trăieşte din agricultura de subzistenţă, şi aceasta este o tragedie pentru România. Din toate aceste motive, cu siguranţă, vom vota în favoarea acestui proiect de lege. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Imediat, domnule Suciu, să termin şi apoi vă dau cuvântul. Avem 19 amendamente admise. Dacă la titlul legii sunt intervenţii? Nu. De la 2 la 19 sunt intervenţii? Nu. Celelalte, Pl-x 521/2017, Pl-x 532/2017 şi Pl-x 114/2018 au rapoarte de respingere. Rămâne la votul final.