20 iunie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2016 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr.123/2012 (PL-x 110/2017). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache Următorul. 31. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2016 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012; PL-x 110/2017. Comisia pentru industrii, domnul preşedinte Iulian Iancu, vă rog.

Iulian Iancu Stimaţi colegi, Cu proiectul de lege a fost sesizată comisia, spre dezbatere în fond. Proiectul a fost adoptat de Senat; avizat de Comisia pentru transporturi şi Comisia juridică; a fost discutat în plenul Camerei; la solicitarea plenului, reexaminat. În urma reexaminării, membrii comisiei propun plenului adoptarea proiectului în forma adoptată de Senat.

Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Bumb, dezbateri generale. Domnule Bumb, vă rog, v-aţi înscris. Şi doamna Prună, din partea USR, la dezbateri generale. Nu avem amendamente.

Sorin-Ioan Bumb Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, PNL va vota împotriva acestui proiect de lege, pentru că nu este normal, şi poate vă aduceţi bine aminte, anul trecut, pe 1 aprilie, când a intrat în vigoare această ordonanţă, peste noapte, preţul de producţie s-a scumpit la gazul metan cu 23%, deşi erau promisiuni că va creşte cu maximum 7%. Trebuie să ne gândim la ceea ce se întâmplă în România. Trebuie să ne gândim, în primul rând, la consumatorii şi la beneficiarii care nu pot să suporte acest preţ. Şi ne dăm seama că nu numai cei particulari, ci şi industria a avut de suferit în acest an. Deci votul nostru va fi împotrivă. Mulţumesc.

Florin Iordache Doamna Prună, vă rog, Grupul USR.

Cristina-Mădălina Prună Stimaţi colegi, Iată că după aproape un an şi jumătate avem, în sfârşit, în plenul Camerei Deputaţilor, Ordonanţa nr. 64. Un act legislativ care a deblocat piaţa gazelor în România şi a înlăturat un posibil infringement din partea Comisiei Europene. Această ordonanţă a adus trei schimbări majore pe piaţa gazelor. În primul rând, a fost eliminat preţul fix, stabilit de stat, la producţia internă de gaze destinate consumului casnic, de care ani la rând au profitat nişte grupuri de interese. Ştim foarte bine Raportul Curţii de Conturi, care a arătat că preţul acesta, reglementat, şi mic, al gazelor, a făcut ca anumiţi consumatori industriali să profite tocmai de gazul care trebuia să meargă la acei consumatori casnici săraci. În al doilea rând, această ordonanţă a impus un procent de minimum 30% pentru tranzacţionarea gazelor naturale pe pieţele centralizate, în ideea de a avea transparenţă. Şi nu în ultimul rând, O.U.G. nr. 64 a stabilit acel climat legislativ care să pună în concordanţă legislaţia românească cu cerinţele Comisiei Europene. Şi, graţie acestei ordonanţe, Transgaz a primit un grant de 180 de milioane de euro pentru a contribui la construcţia secţiunii româneşti a gazoductului BRUA. Ei, bine, această ordonanţă nu a fost atât de uşor de trecut prin Camera Deputaţilor, pentru că timp de un an de zile, cât au tot ţinut dezbaterile - au început chiar în februarie 2017-, s-a prevestit în mod alarmist că această ordonanţă va duce la creşterea enormă a preţului la gaze pentru populaţie. În realitate, în locul acestei creşteri care se prevestea a fi de 33%, în 2017 faţă de 2016, INS a arătat că creşterea a fost de doar 1,41%, adică sub nivelul inflaţiei. Şi, pe lângă informaţiile false, s-a încercat în două rânduri adoptarea unor amendamente care ar fi naţionalizat piaţa de gaze. Se dorea ca OPCOM să fie singura piaţă centralizată pe care să se tranzacţioneze gazele şi să fie eliminat concurentul privat de pe piaţă. Şi, totodată, s-a dorit să se tranzacţioneze întreaga cantitate de gaze pe piaţa centralizată, ceea ce ar fi dus la un blocaj al pieţei, pentru că producătorii aveau, bineînţeles, tot interesul să încheie şi contracte bilaterale pe termen lung. Şi dacă nu a mers nici aşa, atunci s-a creat Comisia de anchetă A.N.R.E., unde timp de câteva luni de zile a fost demonizată această ordonanţă. Şi, până la urmă, chiar şi o companie furnizoare a ameninţat faptul că nu va mai furniza gaze populaţiei în iarna anului 2017.

Florin Iordache Vă rog să concluzionaţi.

Cristina-Mădălina Prună Şi de ce toate acestea? O să concluzionez imediat. Pentru că majoritatea PSD-ALDE a dorit eliminarea mecanismelor de piaţă. Şi pentru că, domnilor din majoritate, nu vă place concurenţa absolut deloc. Şi pentru că vă este mult mai uşor, ca atunci când statul decidea din pix la ce preţ şi unde să fie direcţionat gazul, acest lucru întâmplându-se chiar pe seama cetăţenilor. Acei cetăţeni săraci, vulnerabili, care nu reuşesc să-şi plătească factura la gaze. USR va vota pentru acest act normativ în formă iniţială, aşa cum a fost trimis de la Guvern, în anul 2016, pentru că noi susţinem mecanismele pieţei libere şi totodată susţinem mediul concurenţial pe piaţa gazelor. Şi trebuie să-mi exprim cumva surprinderea pentru faptul că PNL va vota împotriva acestei ordonanţe, aşa cum a spus domnul Bumb, de la această tribună. În condiţiile în care votul dumnealor a fost unul "pentru" în Comisia pentru industrii şi servicii, acum două săptămâni. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Iulian Iancu, vă rog.

Iulian Iancu Stimaţi colegi, Avem o probă, o demonstraţie a ce înseamnă decizie extrem de periculoasă la nivelul cel mai înalt în statul român, când un Guvern, care nu este împuternicit legal şi democratic, ajungând să decidă, decide împotriva acestei ţări. Aceasta este ordonanţa în forma ei iniţială, pe care noi, dacă n-am fi corectat-o prin Proiectul de Lege de modificare a Legii nr. 123 a energiei electrice şi a gazelor naturale, de săptămâna trecută, am fi trăit o tragedie în continuare, pentru că - şi am să vă fac o demonstraţie în câteva secunde, despre înşiruirea de date false şi manipulatorii. Ordonanţa a fost concepută pentru a debloca aşa-zisa barieră la export, deşi ea n-a existat, dar, în realitate, menirea i-a fost să liberalizeze cu 4 ani mai repede piaţa gazelor. Şi în loc să ne regăsim într-o creştere graduală a preţului până în 2021, inclusiv astăzi se spune că au beneficiat consumatorii industriali de preţul mic pentru populaţie. Fals. Consumatorii industriali au avut piaţa liberalizată de ani de zile înainte. Nu erau vizaţi consumatorii industriali. Vizată a fost doar populaţia, pentru că noi am spus, în Legea noastră, în 2012, gazele se asigură cu prioritate populaţiei României. Aceasta a fost temerea, şi pentru acest lucru am fost atacaţi. Pentru că am spus că asigurăm cu prioritate populaţiei. Ce era aici atât de grav? Doi. S-a spus aici că noi, de fapt, împiedicăm concurenţa între burse. Stimaţi colegi, Citez din Decizia Curţii Constituţionale: "Într-o bursă a energiei şi a gazelor naturale concurenţa se formează prin numărul de participanţi la piaţă", nu în concurenţa burselor. Pentru că dacă ai mai mulţi participanţi, îţi formezi un preţ de referinţă, şi abia atunci consumatorul este câştigat. Şi trei. Stimaţi colegi, Dacă noi nu am fi intervenit să corectăm acest act normativ, nu am fi putut beneficia astăzi, cu adevărat, de o transparentizare a tranzacţionării. Ne-am bătut pentru ca gazele, în această ţară, să fie comercializate transparent, nediscriminatoriu şi concurenţial. Ce nu s-a dorit aici? Să nu introducem cumva 50%, adică măcar jumătate din ce se produce în ţara aceasta să o vadă şi consumatorul român. Nu! S-a dorit să nu vadă consumatorul român, dimpotrivă, cantităţile de gaze să fie preluate şi trimise direct la export, şi industria noastră, consumatorul român, să meargă către gazele din import din Rusia şi să creăm dependenţă gazelor din Rusia. Cine se bate pentru creşterea securităţii, în condiţiile acestea? Acesta este adevărul şi am vrut să-l subliniez. (Aplauze.) Vă mulţumesc.

Florin Iordache Mulţumesc. Procedură de urgenţă - un singur vorbitor! Mergem mai departe. Rămâne la votul final.