Florin Iordache Următoarea. 8. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 - Pl-x 169/2018; caracter organic. Dacă doreşte cineva din partea iniţiatorilor? Nu. Comisia pentru învăţământ? Doamnă preşedinte Gavrilă, vă rog, prezentaţi raportul.
Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Pl-x 169/2018 - completări la Legea educaţiei naţionale. Comisia noastră a primit spre dezbatere, în fond, propunerea legislativă respectivă. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea Legii educaţiei naţionale, în sensul introducerii obligaţiei Ministerului Educaţiei Naţionale de a da publicităţii şi de a prezenta, anual, Parlamentului, raportul privind starea învăţământului preuniversitar din România, până la data de 15 septembrie, împreună cu direcţiile şi priorităţile aferente domeniului preuniversitar, precum şi de a publica anual un raport privind starea învăţământului universitar, până la data de 1 octombrie, împreună cu direcţiile şi priorităţile de dezvoltare ale învăţământului superior. Este o propunere legislativă din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este prima Cameră sesizată. Dezbaterile au adus câteva amendamente şi au formulat câteva aspecte importante referitoare la modificarea cu un termen de 3 luni de la încheierea anului şcolar, respectiv a anului universitar, pentru prezentarea raportului, în aşa fel încât datele să fie prelucrate, iar analizele să fie contextualizate cu multă rigoare. De asemenea, un alt amendament a precizat anumite condiţii în care se organizează şi funcţionează formaţiuni de studiu pentru forma de învăţământ în limba maternă a unei minorităţi naţionale şi lingvistice, urmărind astfel egalitatea de şanse şi dreptul egal la educaţie al minorităţilor, fie naţionale, fie lingvistice. Comisia, cu majoritate de voturi, 13 voturi pentru, 6 voturi împotrivă şi o abţinere, a adoptat propunerea legislativă, cu amendamentele admise din anexă.
Florin Iordache Dezbateri generale. Doamna Cherecheş.
Florica Cherecheş În ultimii ani, Parlamentul a devenit o anexă a Guvernului. Ştim cu toţii asta şi constatăm că miniştrii refuză să vină în faţa Parlamentului pentru a prezenta strategiile şi priorităţile legislative. Dar ceea ce este mai grav este că miniştrii educaţiei au încălcat Legea educaţiei naţionale, prin refuzul constant de a da publicităţii şi a prezenta în Parlament raportul anual privind starea învăţământului. Majoritatea miniştrilor au ignorat prevederile Legii educaţiei naţionale, deoarece au dorit să ascundă sub preş eşecul politicilor susţinute de Guvernele din care au făcut parte. Dacă ar fi fost prezentate aceste rapoarte anuale pentru învăţământul preuniversitar şi universitar, am fi putut avea un diagnostic corect al stării de fapt a educaţiei, am fi putut propune şi vota iniţiative legislative în funcţie de nişte date măsurabile. Să fie foarte clar! Atât timp cât nu există un diagnostic, nici Legiuitorul, nici Executivul şi nici partenerii sociali nu pot veni cu propuneri legislative concrete şi viabile. Dragi colegi, Trebuie să ştiţi că la dezbaterea în cadrul Comisiei pentru învăţământ, UDMR a venit cu o serie de amendamente care nu ţineau de obiectul iniţial al acestui proiect de lege. Au propus ca în localităţile în care există cerere pentru forma de învăţământ în limbile minorităţilor, să se poată crea grupe de preşcolari şi clase din învăţământul primar şi gimnazial cu 3 copii, iar la cel liceal cu 4 elevi. Iniţiatorul a renunţat apoi la aceste prevederi, prin care grupele şi clasele se puteau forma cu un sfert din numărul minim prevăzut de lege, dar a păstrat şi o serie de amendamente care nu au ce căuta în Legea educaţiei naţionale, pentru că acestea sunt prevederi care ţin de legislaţia secundară. În aceste condiţii, partidul Naţional Liberal nu este de acord cu amendamentele introduse în comisia de specialitate şi, ca atare, noi ne vom abţine la acest vot.
Florin Iordache Vă mulţumesc, doamnă. Sunt 5 amendamente admise. Dacă la titlul legii sunt intervenţii? Nu. La articolul unic, intervenţii? Nu. La art. 63 alin. (2), intervenţii? Nu. La art. 94 alin. (2), intervenţii? Nu. La art. 216 alin. (2), intervenţii? Nu. Rămâne la votul final; caracter organic.