13 iunie 2018 – Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr.35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, precum şi pentru modificarea art.16 alin.(3) din Legea nr.8/2016 privind înfiinţarea mecanismelor prevăzute de Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi (Pl-x 1/2018). ( rămasă pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase 5. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, precum şi pentru modificarea art. 16 alin. (3) din Legea nr. 8/2016 privind înfiinţarea mecanismelor prevăzute de Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi. Comisia? Domnul Varga.

Vasile Varga Mulţumesc, domnule preşedinte. Comisia a fost sesizată în fond cu această dezbatere, Camera Deputaţilor fiind prima Cameră sesizată. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru modificarea art. 16 alin. (3) din Legea nr. 8/2016 privind înfiinţarea mecanismelor prevăzute de Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, în scopul consolidării activităţii Avocatului Poporului de apărător al drepturilor omului în domeniul controlului constituţional şi al unificării practicii judiciare, prevăzând, în esenţă, garanţii suplimentare pentru mecanismul de prevenire a torturii, o serie de mijloace suplimentare pentru apărarea drepturilor unor categorii vulnerabile, reglementarea obligaţiei instituţiilor rezidenţiale de drept privat de a comunica sau, după caz, de a pune de îndată la dispoziţia instituţiei Avocatului Poporului, în condiţiile legii, informaţiile, documentele sau actele pe care le deţin, atunci când instituţia Avocatului Poporului investighează posibile încălcări ale drepturilor categoriilor vulnerabile. De asemenea, se urmăreşte consolidarea şi consacrarea importanţei activităţii Avocatului Poporului în domeniul controlului de constituţionalitate şi al unificării practicii judiciare. Consiliul Economic şi Social a dat un aviz motivat. Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale a dat un aviz nefavorabil. Comisia pentru sănătate şi familie şi Comisia pentru muncă şi protecţie socială şi Comisia pentru egalitate de şanse pentru femei şi bărbaţi, de asemenea, au dat un aviz favorabil. Guvernul României nu a transmis un punct de vedere referitor la acest proiect de act normativ. Termenul pentru aprobarea şi transmiterea punctului de vedere a fost 26 februarie 2018. Consiliul Legislativ a avizat favorabil. În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaţilor, spre dezbatere şi adoptare, un raport de adoptare.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri generale, domnul Ion.

Stelian-Cristian Ion Vă mulţumesc. USR nu poate abdica de la principiile sale. În chestiunea pensiilor speciale şi a acestor privilegii, de o astfel de natură, suntem absolut împotriva lor şi acesta este motivul principal pentru care vom vota împotriva acestui proiect. Este adevărat, există un mecanism pentru prevenirea torturii. Deja Avocatul Poporului are atribuţii în acest sens. Noua lege sau aceste modificări îşi propun să întărească instituţia Avocatului Poporului, pe domeniul mecanismului de prevenire a torturii, dar aceasta va trebui, pe viitor, să nu transforme Avocatul Poporului în Avocatul Deţinuţilor. Trebuie să avem foarte mare grijă, este o instituţie foarte importantă şi nu trebuie să o abatem de la direcţia sa. Avocatul Poporului trebuie să rămână avocatul tuturor cetăţenilor acestei ţări. Am fost de acord cu întărirea acestei instituţii, pe partea de contencios, astfel încât Avocatul Poporului să poată să-şi desfăşoare efectiv activitatea pe domeniul de contestare a actelor normative neconstituţionale. Am văzut că nu o face şi, ca atare, i-am oferit posibilităţile, printr-un amendament, ca pe viitor să atace toate acele dispoziţii neconstituţionale, să nu mai poată invoca pe viitor că nu a avut mijloace, resurse suficiente pentru a-şi îndeplini acest atribut. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Domnul Andronache.

Gabriel Andronache Vă mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Voi începe prin a afirma că această propunere legislativă conţine o serie de aspecte care trebuie într-adevăr reglementate şi foarte bine că le reglementează. Cum ar fi, spre exemplu, completarea modului în care funcţionează mecanismul pentru prevenirea torturii sau alte aspecte care ţin de implementarea unor convenţii la care România a devenit parte. Dar - şi vă întreb, stimaţi colegi din majoritate, - de ce întotdeauna trebuie să amestecaţi elemente care sunt utile şi benefice societăţii, în procesul de legiferare, cu aspecte care duc în derizoriu acea reglementare? Prin urmare, această propunere legislativă cuprinde şi aspecte care sunt inacceptabile, cum ar fi, spre exemplu, reglementarea unei pensii speciale, inclusiv la nivel anticipat pentru Avocatul Poporului, aspecte care ţin de modul în care Avocatul Poporului va fi salarizat de acum înainte. Stăm şi ne întrebăm retoric - oare acesta este trocul pentru care sesizările făcute către Avocatul Poporului, de către Partidul Naţional Liberal, pentru a ataca, a sesiza Curtea Constituţională cu privire la anumite ordonanţe de urgenţă, care în mod evident sunt neconstituţionale, printre care ne referim şi la cea care a amputat Pilonul II de pensii - acesta să fie oare trocul? De aceea, domnule Avocat al Poporului, nu utilizaţi atribuţia pe care legea v-o pune la dispoziţie de a sesiza Curtea Constituţională. Este interesant şi ne întrebăm retoric: oare vă veţi lua pensia din banii noştri din Pilonul II? Mulţumesc. Partidul Naţional Liberal va vota împotriva acestei propuneri legislative.

Petru Gabriel Vlase Domnul Tripa, vă rog. Domnule Tripa? Mulţumesc. Nu mai sunt intervenţii la dezbateri generale. La articole? Nu. Vot final.