30 mai 2018 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor (PL-x 547/2017). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache 13. Proiectul de Lege pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor; PL-x 547/2017. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Da, domnule Simionca. Vă rog. Şi Comisia pentru transporturi, domnul preşedinte Bode.

Ionuţ Simionca Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Acest proiect de lege aduce câteva modificări în ceea ce priveşte Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul Oficial al României. Aceste modificări sunt următoarele: trecerea la acelaşi nivel cu calea ferată a tuturor drumurilor internaţionale europene, precum şi ale drumurilor naţionale care prezintă un grad de risc ridicat de producere a accidentelor rutiere vor fi prevăzute cu bariere sau semibariere realizate de administratorul căii ferate, cu avizul administratorului drumului şi a poliţiei. Iar al doilea amendament este - administratorul căii ferate este obligat să asigure vizibilitatea trecerii la acelaşi nivel cu calea ferată, prin curăţarea vegetaţiei pe o rază de 150 de metri, măsurată din intersecţie. Stimaţi colegi, Acest proiect legislativ este susţinut de toate partidele politice şi pe această cale vreau să le mulţumesc celor din PSD, PNL, USR, UDMR, ALDE, celor de la minorităţi, care au semnat şi au susţinut acest proiect legislativ - 104 parlamentari. Acest proiect ajută foarte mult la siguranţa cetăţenilor. Dacă vă amintiţi, luna trecută sau, de fapt, luna aceasta, în mai, a fost un accident, undeva la Sălaj, unde patru studente au decedat. A fost unul la Bistriţa, acum un an şi jumătate, unde patru fraţi, tot aşa, la o trecere de cale ferată, plus un văr - cinci - au decedat. Cred că noi, votând această lege, arătăm responsabilitate în faţa cetăţenilor şi cred că, dacă acest proiect legislativ va trece, care are aviz, va fi un lucru bun pentru toţi cei care îl susţin. Vă mulţumesc mult, în avans, pentru susţinere.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Comisia? Domnul Bode şi apoi şi la dezbateri generale, din partea Grupului PNL. Vă rog, domnule preşedinte.

Lucian Nicolae Bode Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru transporturi şi infrastructură a fost sesizată în fond cu dezbaterea şi avizarea acestui act normativ, Camera Deputaţilor fiind Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, ca urmare a depăşirii termenului de adoptare. Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997, în sensul instituirii, sub sancţiune contravenţională, a obligaţiei administratorului căii ferate de a instala bariere sau semibariere la trecerile la acelaşi nivel cu calea ferată ale tuturor drumurilor internaţionale "E", precum şi ale drumurilor naţionale care prezintă un grad ridicat de risc de producere a accidentelor rutiere. În urma dezbaterilor şi a opiniilor exprimate, membrii Comisiei pentru transporturi şi infrastructură au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaţilor adoptarea proiectului de lege, în forma adoptată de Senat. În raport de obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Florin Iordache Din partea Grupului PNL, vă rog, la dezbateri generale.

Lucian Nicolae Bode Mulţumesc foarte mult. Dragi colegi, De unde a pornit această iniţiativă? România, prin CFR SA, CFR Infrastructură, administrează aproximativ 20.000 de Km de linie de cale ferată, dotate cu 5.080 de treceri la nivel cu calea ferată, din care 3.500 - subliniez, 3.500! - semnalizate doar cu indicatoare. Statistica prezentată de Eurostat este una îngrijorătoare. CFR SA a "reuşit" într-un an, în 2017, să reabiliteze 71 de treceri la nivel cu calea ferată, din cele 5.080, ceea ce a dus, conform aceleiaşi statistici Eurostat, la pierderi de vieţi omeneşti - două situaţii tragice prezentate aici de colegul meu, de la Bistriţa şi de la Jibău, din urmă cu câteva zile - în special la aceste treceri la nivel cu calea ferată. Stimaţi colegi, În România au murit sau au fost grav răniţi 187 de români, într-un singur an, ceea ce poziţionează România pe un dezonorant loc III la nivelul Uniunii Europene. Poate vă întrebaţi de ce suntem în această situaţie? România nu are alocate fonduri suficiente pentru lucrările de modernizare, treceri la nivel cu calea ferată. Fals! CFR SA are un buget de 1,1 miliarde de euro. Anul trecut, la rectificare, au pierdut, pentru că n-au reuşit să cheltuiască aceşti bani, 70 de milioane de euro! Prin exerciţiul financiar anterior european, POS-T, am avut alocaţi aproximativ 40 de milioane de euro, pentru modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată am cheltuit zero cenţi din aceşti 40 de milioane de euro. Prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, POIM 2014-2020, avem, de asemenea, alocate fonduri europene pentru modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată. Până în acest moment - suntem la jumătatea exerciţiul financiar - am cheltuit zero cenţi din acest exerciţiu financiar. Administratorii acestor treceri la nivel cu calea ferată sunt indolenţi, incompetenţi şi iresponsabili. Da, spun cu toată responsabilitatea, este adevărat, statistica prezentată anterior îmi dă dreptate şi poate, nu în ultimul rând, am spune că legislaţia primară nu este suficient de clară. Poate şi din acest motiv am decis împreună să iniţiem acest proiect de lege, am revizuit în cadrul comisiei acest proiect şi am prevăzut termene pentru aplicarea prevederilor din această propunere legislativă. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2020, trecerile la nivel cu calea ferată, ale tuturor drumurilor internaţionale "E", precum şi ale drumurilor naţionale care prezintă un grad ridicat de risc de producere a accidentelor rutiere, vor fi prevăzute cu bariere sau semibariere, realizate de administratorul căii ferate, cu avizul administratorului drumului şi al poliţiei rutiere. Iar administratorul căii ferate, începând cu 1 ianuarie 2019, este obligat să asigure vizibilitatea trecerii la nivel cu calea ferată, prin curăţarea vegetaţiei pe o rază de 150 de metri, măsurată din intersecţie.

Florin Iordache Vă rog să concluzionaţi, domnule coleg.

Lucian Nicolae Bode Concluzionez. Prin acest proiect de lege, vă propunem, de asemenea, sancţionarea drastică a administratorilor căii ferate, în cazul în care obligaţiile enumerate mai sus nu vor fi respectate, amenzile contravenţionale putând ajunge până la 250.000 de lei, aceasta în condiţiile în care astăzi legislaţia nu sancţionează această inacţiune. Închei, reafirmând necesitatea implicării active a companiei feroviare naţionale, în soluţionarea acestor aspecte, de a căror rezolvare depinde siguranţa cetăţenilor. Grupul parlamentar al PNL va vota acest act normativ şi solicită CFR SA să urgenteze implementarea proiectelor de modernizare a trecerilor la nivel cu calea ferată. Mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Grupul USR, domnul Drulă Cătălin. Şi apoi, pe procedură, domnul Suciu.

Cătălin Drulă Mulţumesc. Acest proiect de lege este o iniţiativă care vine din disperare, din disperarea dată de ineficienţa CFR. Vă dau un simplu exemplu. În noiembrie 2010 a fost recepţionat studiul de fezabilitate pentru modernizarea a 112 treceri la nivel cu calea ferată, din fonduri europene. Până în prezent, au fost realizate zero. Am avut numeroase discuţii, în Comisia pentru transporturi, cu cei de la CFR, pentru că sunt numeroase treceri la nivel cu calea ferată, unde se întâmplă tragedii. Este doar o problemă de şansă. Pot să mă gândesc la câteva numai lângă Aeroportul Otopeni, pe drumul judeţean de la Dimieni este o intersecţie între un drum judeţean, pe care se circulă cu 80-100 km/h, trecere la nivel marcată doar cu acea Cruce a Sf. Andrei. Pe calea ferată, trenul de Urziceni merge cu 100 km/h. 100 cu 100, este un joc de şanse până când cineva moare acolo. Şi s-a întâmplat deja, din păcate, au avut loc accidente cu victime umane. CFR este complet incapabil, oricâte fonduri le-am pune la dispoziţie. Aşa cum spuneam, încă din 2010, din Programul Operaţional Sectorial de Transport existau fondurile necesare pentru aceste modernizări. An de an, execuţia bugetară pe investiţii este la 50% sau mai puţin. Problema acolo este una de resursă umană. Atâta timp cât această companie este politizată, atâta timp cât nu avem un management numit conform Ordonanţei nr. 109, un management profesionist, atâta timp cât nu avem ceea ce se numeşte, în termeni moderni, project management, adică cineva responsabil, o echipă, care să ia un proiect de la concepţie până la finalizare, nu vom ajunge decât să ne lamentăm. Eu sper ca acest proiect de lege, prin care sunt prevăzute şi amenzi, şi pe care l-am votat în comisie, şi îl vom vota şi aici... este, cum spuneam, o măsură de disperare - poate amenzile îi vor face pe aceşti oameni să se mişte, deşi mă îndoiesc, pentru că este o problemă de capacitate, dramatică, acolo, la CFR. Deci până când aceste companii care se ocupă de investiţiile publice în domeniul transporturilor -CFR, CNAIR şi Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti - nu vor fi reformate, nu vor fi aduşi profesionişti care să se ocupe de aceste proiecte de investiţii, nu vom avea rezultate, nu se vor rezolva aceste puncte negre de pe infrastructura rutieră şi feroviară. Susţinem acest proiect de lege şi îl vom vota.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Suciu, înţeleg, pe procedură. Şi apoi, ultimul vorbitor, domnul Petru Movilă. Vă rog, domnule lider.

Vasile-Daniel Suciu Mulţumesc, domnule preşedinte. Înainte de a vorbi despre procedură şi despre ce anume vă solicit, sunt iniţiator, şi eu, la acest proiect de lege, şi vreau să spun doar un singur lucru. Atunci când venim la acest microfon şi citim statistici - negre, ce-i drept - să ne amintim că toate partidele au avut reprezentanţi şi miniştri care au gestionat Ministerul Transporturilor, inclusiv din partea dreaptă. Este o problemă. Şi faptul că parlamentari de la toate partidele politice au semnat acest proiect de lege este un lucru bun. Şi n-aş vrea să intru mai mult în detalii, pentru că persoane însemnate - inclusiv din Partidul Naţional Liberal - au fost miniştri ai transporturilor şi nu au făcut ceva pe acest subiect. Bun. Pe procedură. Întrucât ne-am lungit cu un subiect tratat politicianist, vă solicit prelungirea programului de lucru, până la dezbaterea Pl-x 129/2018. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi ultimul vorbitor la dezbateri generale, domnul Petru Movilă. Domnule Călin, vreţi la dezbateri generale?

Petru Movilă Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Îl felicit pe colegul meu, Ionuţ Simionca, dar şi pe toţi cei care au susţinut acest proiect de lege, pentru că această reglementare este o necesitate. Au vorbit antevorbitorii mei, dar cred că, mai mult decât atât, accidentele care s-au petrecut de-a lungul timpului şi inclusiv în această săptămână au arătat foarte clar că este nevoie de această reglementare. Este o responsabilitate comună a Ministerului Transporturilor, a instituţiilor din CFR şi din Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri, pentru că proiectul se referă la semnalizarea pe drumuri naţionale, drumuri europene şi este responsabilitatea acestor instituţii. Şi noi, Partidul Mişcarea Populară, credem că este un prim pas pentru a coborî această reglementare privind semnalizarea cu bariere, şi la drumuri judeţene şi alt fel de drumuri. Pentru că ultimele accidente despre care vorbeam s-au petrecut pe drumuri judeţene, drumuri locale, acolo unde trecerile la nivelul cu calea ferată nu au fost semnalizate corect, vizibilitatea a fost redusă. Şi sper să nu fie nevoie ca instituţiile statului să fie sancţionate pentru că nu pun în aplicare o lege. Vreau să cred că vor aplica această lege cât se poate de normal, natural, conştiincios şi responsabil, şi nu sub presiunea sancţiunilor. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dacă nu mai sunt alte intervenţii, trecem la dezbateri. Avem 5 amendamente admise. La titlul legii. Intervenţii? Nu. La articolul unic? Nu. De la 3 până la 5 marginal? Adoptate. Rămâne la votul final. Mai avem două.