Florin Iordache 6. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 1/2011 a educaţiei naţionale; Pl-x 29/2018. Dacă iniţiatorii doresc să intervină? Nu doresc. Comisia pentru învăţământ, doamna preşedinte Gavrilă. Vă rog. (Domnul deputat Andrei Daniel Gheorghe solicită să ia cuvântul.) A, iniţiatorul, da! Am întrebat! Vă rog. Domnul Gheorghe Andrei Daniel.
Andrei Daniel Gheorghe Vă mulţumesc, domnule Iordache. Nu sunt singurul iniţiator, sunt iniţiator alături de alţi 15 colegi din Partidul Naţional Liberal, pe care îi voi invita să-şi spună punctul de vedere, şi dumnealor, la tribună, dacă doresc. Mă bucur că unul dintre colegi deja s-a înscris. Foarte pe scurt, dar pe lung, suntem în Anul Centenarului. După cum vedem, unul dintre eşecurile cele mai vizibile ale actualei guvernări îl reprezintă fix sărbătoarea celor 100 de ani de la Marea Unire. Noi aici am vrut pur şi simplu să lucrăm pe ceea ce înseamnă aspectul păstrării identităţii naţionale, al cultivării sentimentului patriotic şi pur şi simplu al rememorării acestor evenimente, pentru că, dacă nu ne cunoaştem trecutul, nu avem niciun viitor. Dacă nu ştim să ne raportăm drept la înaintaşii noştri, cei care s-au jertfit să construiască România Mare, vom fi un paria atât în Europa, cât şi în lume şi nu vom avea vreodată un cuvânt de spus, pentru că nu vom şti cine suntem şi ceea ce suntem. Voi enumera doar câteva dintre aspectele acestui act normativ pe care noi l-am propus, de exemplu: ştiţi că în Constituţia României se spune că "România este stat naţional, unitar, indivizibil, suveran şi limba oficială este limba română". Deci sunt fix acele articole în Constituţia României care sunt inclusiv excluse de la orice potenţială procedură de revizuire a Constituţiei României. Au spus aşa: "...ca principiul loialităţii, concretizat în exprimarea ataşamentului faţă de valorile naţionale şi faţă de statul, cultura şi limba română să fie introdus între principiile fundamentale ale actului educaţional din România". Este o chestiune de bun-simţ, o chestiune care nu este îndreptată împotriva nimănui, nu discriminează pe nimeni - că tot este la modă -, prin aceste respingeri care vin de la Guvern, să ni se spună că discriminăm, aşa, la infinit, de parcă nu am trăi în România şi nu am fi într-un stat naţional şi nu am avea obligativitate, inclusiv constituţională, de a păstra identitatea românească. Apoi, "...promovarea culturii şi literaturii române, cunoaşterea istoriei românilor, promovarea personalităţii româneşti, cu impact naţional şi internaţional" - un lucru absolut firesc, benign, existent în orice legislaţie educaţională din lume. Dar cum Legea educaţiei, în ultimii 20 de ani, din România, a devenit una dintre cele mai corecte politici din toată Europa, cum noi promovăm, aşa, un soi de multiculturalism prost înţeles, pentru că deschiderea spre Occident, deschiderea spre alteritate este o valoare a culturii civilizaţiei, noi venim şi gândim din perspectiva aşa-zisei demitizări, noi am fost mici, noi nu contăm, noi suntem nimeni. Aşa au fost gândite succesiv toate aceste reforme, în materie de educaţie, şi noi avem una dintre cele mai corect politice, din perspectiva ideologică...
Florin Iordache Vă rog, concluzionaţi, domnule deputat!
Andrei Daniel Gheorghe Staţi un pic, că mai am! Mai am! ...şi noi dorim să introducem nişte cursuri cu privire la unificarea şi reunificarea românilor, un lucru absolut normal - suntem la 100 de ani de la Marea Unire - un curs opţional. Iarăşi o să auzim povestea cu planurile-cadru, de parcă Guvernul nu intervine peste Parlament de fiecare dată când doreşte - este un simplu pretext - şi, de asemenea, un curs de parlamentarism, pentru că această cultură şi educaţie parlamentară ne ajută să înţelegem care este rolul nostru aici, îi ajută pe români să înţeleagă care este rolul Parlamentului. Este inclusiv în avantajul aleşilor, dar şi în avantajul cetăţenilor, pentru că noi avem nevoie de o naţiune participativă la procesul democratic, noi avem nevoie ca românii să se implice în actul politic. Noi nu avem nevoie ca românii să fie o masă de manevră pe care oricine să o manipuleze şi să o manevreze aşa cum doreşte! Aşadar, în momentul în care istoria naţională, din actuala curriculă de învăţământ, a fost nu doar marginalizată, a fost aproape exclusă... Când eram în anii '90, erau patru ani, cel puţin, în care se studia istoria românilor, eu aşa am prins! Astăzi nici măcar nu se mai aude de istoria românilor. Nu înţeleg de ce! Părinţii fondatori ai României moderne sunt marginalizaţi. În schimb, în manualele de istorie învăţăm despre tot felul de personaje apărute de nicăieri, care au reprezentat nu ştiu ce curente avangardiste şi pe care nu-i cunoşteau nici vecinii de pe stradă. Aici am ajuns, pur şi simplu! Aici am ajuns, pentru că ne este frică să ne asumăm identitatea noastră, ne este frică să ne asumăm valorile româneşti, ne este frică să promovăm cultura, literatura, limba şi tradiţia românească! Prin aceasta ne definim noi! Şi o dată, acum, la 100 de ani de la Centenar, avem datoria să fim siguri că în bagajul cultural, în bagajul emoţional şi psihosocial al fiecărui copil şi tânăr din România se găseşte amintirea...
Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule deputat.
Andrei Daniel Gheorghe ...acestui moment istoric al Marii Uniri. Vă mulţumesc şi eu, domnule Iordache şi, dacă vreţi, mai vorbim oricât de mult doriţi. (Aplauze.)
Florin Iordache Nu, haideţi să vorbim pe Regulament! Nu că mai vorbim... Regulamentar aţi vorbit cinci minute. Doamna preşedinte Gavrilă, vă rog. Raport de respingere, vă rog.
Camelia Gavrilă O să vă rog să-mi daţi voie, domnule preşedinte, să ieşim puţin din tipicul unor lecturări de rapoarte care ar părea prea administrativ, în contextul în care s-au lansat teme de discuţie extrem de importante, de sensibile...
Florin Iordache Vă rog să prezentaţi raportul, doamna Gavrilă!
Camelia Gavrilă ...pe care le...
Florin Iordache Doamnă preşedinte, vă rog să prezentaţi...
Camelia Gavrilă ...le susţinem, le apreciem... Vă rog frumos, o să finalizez ideea. Şi vreau să spun că la nivelul comisiei a existat şi receptivitate faţă de conţinut şi faţă de iniţiativă şi am subliniat importanţa istoriei, fie că vorbim despre istoria unificării, fie că vorbim, la modul general, despre teme de istorie, de cultură, de identitate...
Florin Iordache Prezentaţi raportul, doamnă preşedinte!
Camelia Gavrilă ...numai că ne-am raportat la contextul legislativ actual. Raportul respectiv a fost ... (I se întrerupe microfonul.)
Florin Iordache Apăsaţi microfonul, doamnă! V-am rugat să... Dezbateri generale, după ce prezentaţi raportul, doamnă! (Vociferări.) Vă rog.
Camelia Gavrilă Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, în sensul introducerii în învăţământul gimnazial, pentru clasele V-VIII, a disciplinei "Istoria unificării şi reunificării românilor", în învăţământul liceal pentru clasele IX-XII/XIII -"Istoria Marii Uniri", o disciplină şcolară opţională "Curs introductiv de istorie". De asemenea "Istoria parlamentarismului", cu noţiuni introductive, "Cursul de noţiuni introductive privind proceduri legislative şi organizare parlamentară" pentru anii I şi II din învăţământul universitar. Este lege organică. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. Aşa cum spuneam, conţinutul şi preocuparea iniţiatorilor au fost apreciate. Momentele semnificative din trecutul ţării trebuie să fie cunoscute de elevi. Rolul formativ al disciplinei "Istorie", în raport cu valorile şi aspectele identitare ale românilor sunt importante, dar, ţinând cont de prevederile legale, s-a propus menţinerea raportului iniţial de respingere, plecând de la legislaţia actuală, faptul că tot ceea ce înseamnă planuri-cadru, programe şcolare, sunt aprobate prin ordin al ministrului. Principiul loialităţii apare deja ca principiu în cadrul Legii educaţiei, sub forma principiului asumării, promovării şi păstrării identităţii naţionale. Disciplinele respective nu pot fi aplicabile în toate domeniile şi în toate zonele, mai ales cele care se refereau la învăţământul universitar. De asemenea, sunt chestiuni care ţin de conţinuturi, existente deja în programele de istorie, fiind menţionate şi la discuţiile din comisie şi, sigur, aspectul financiar, motiv pentru care a fost respins, deşi pe fond, ca idee, lucrurile sunt susţinute şi avem unitate de vederi, dar, probabil, va trebui să gândim alte contexte legislative, pentru ca şi această idee să poată fi susţinută.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Roman, dezbateri generale.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte. Doamnelor şi domnilor colegi din majoritate, Astăzi doriţi să respingeţi prin vot Istoria Marii Uniri, ca disciplină opţională, dar şi Istoria unificării şi reunificării românilor. În Franţa, stimaţi colegi, în anii Centenarului, circa 400.000 de elevi au învăţat istoria la faţa locului marilor evenimente, cu sprijinul statului francez. Nu doriţi ca ai noştri copii să înveţe istoria unirii, pentru că, din păcate, încercaţi în aceste zile să scrieţi o istorie mistificată. Chiar în această săptămână, mai exact la începutul săptămânii, în judeţul Alba, la Alba Iulia, capitala Marii Uniri, capitala de suflet a românilor, la iniţiativa Partidului Social Democrat şi a unui ONG local, mai mulţi lideri PSD, împreună cu regele Cioabă, al romilor, în mijlocul delegaţiei Partidului Social Democrat, primeau onorul Gărzii de Onoare a Jandarmeriei Române, unitatea de elită a Jandarmeriei. Vă reamintesc că domnul Dorinel Cioabă a fost arestat şi ulterior pus sub control judiciar pentru evaziune fiscală şi spălare de bani, într-un dosar în care este cercetat pentru un prejudiciu de 5 milioane de euro. Nu poţi da onorul, prin unitatea de elită a Jandarmeriei, la ordin politic, unui rege, cum spune lumea, închipuit, în faţa Catedralei încoronării, unde au fost încoronaţi, în 1922, întregitorii României, Regele Ferdinand şi Regia Maria! Nu am ceva nici cu minoritarul domn Cioabă, nici cu etnia Domniei Sale, în schimb am o problemă cu un om cercetat pentru spălare de bani şi evaziune fiscală, de 5 milioane de euro! Mă întreb şi eu de ce nu s-a dat ordinul ca cei de la jandarmerie să-i dea onorul, aşa cum se dă celor certaţi cu legea, la 6 dimineaţa?! Atunci, de regulă, trupele speciale ale jandarmeriei dau onorul cuvenit celor certaţi cu legea. Vă solicităm, în numele Grupului PNL, stimaţi colegi, să opriţi votul împotriva iniţiativelor dedicate Centenarului Marii Uniri! Arborarea steagului românesc, Muzeul Centenarului, Muzeul Rezistenţei Anticomuniste... Solicitaţi ministrului dumneavoastră să semneze contractul pentru Monumentul Marii Uniri de la Alba Iulia! A spus-o de nenumărate ori de la această tribună, că este rezolvată şi încă nu s-a întâmplat absolut nimic! Stimaţi colegi, Aveţi ocazia să dovediţi, prin fapte, nu prin poveşti, că iubiţi această ţară, că doriţi Marea unire şi nu marea dezbinare! Vă mulţumesc.
Florin Iordache Aţi consumat patru minute. Mai este domnul deputat Pavel Popescu, de la Grupul PNL. (Domnul deputat Varujan Pambuccian solicită să ia cuvântul.) A, domnul Varujan! Doriţi acum?
Florin Iordache A, drept la replică! Bun. Vă rog. Mai aveţi un minut, Grupul PNL, imediat! Drept la replică.
Varujan Pambuccian Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Vă vorbesc în numele Grupului parlamentar al minorităţilor naţionale, care cred că este unul dintre grupurile politice care onorează cel mai mult Centenarul, prin lucruri concrete, nu prin vorbe. Vă vorbesc şi ca un om care crede şi admiră dinastia care a condus România în acea perioadă, dar vă vorbesc şi în numele liderului unui grup parlamentar, de care colegul nostru îşi bate joc ori de câte ori vine la tribuna aceasta, indiferent de subiectul care este în discuţie, şi asta în mod sistematic. Şi cred că, într-o lume în care xenofobia este în creştere, este bine ca măcar aici, în ţară, să ne păstrăm cu minţile în cap, pentru că avem mult prea multe exemple din istorie, în care ieşitul minţilor din cap au dus la lucruri cât se poate de rele pentru toată lumea. De aceea, vă rog, stimaţi colegi, să punem punct tuturor acestor tipuri de ieşiri xenofobe. Subiectul despre care vorbim nu avea legătură cu un om de etnie romă, care poate să fie cum ziceţi dumneavoastră, căruia i s-a dat, probabil, onorul, într-un mod aberant, greşit, dar n-are legătură cu subiectul acesta! Faptul că tot timpul, de câte ori credem că putem să legăm un subiect de un subiect etnic, o facem, şi aceasta o facem din ce în ce mai des - în legislaturile trecute nu se întâmpla aşa ceva! - mă face să văd o primejdie în direcţia în care mergem şi mă face să vă rog să fiţi foarte atenţi, să înlăturăm această primejdie şi să putem să rămânem cu echilibrul pe care ni l-au dat cei care la 1 decembrie erau uniţi în jurul unui program politic de o modernitate extraordinară pentru acele vremuri şi de o mare modernitate şi astăzi. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Vasile Daniel. Vă rog. Domnule Roman, nu am drept la replică, mai aveţi un singur... Vă rog.
Daniel Vasile Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Stimate colege, În contextul dat, aş dori să evoc câteva momente istorice, pentru a înţelege contribuţia deosebită pe care a avut-o etnia romilor la înfăptuirea marelui act de constituire a statului naţional unitar român de la 1918. Sigur că, în mentalul colectiv, rămân cei 500 de ani de sclavie şi contribuţie economică, pe care a avut-o întreg poporul rom în ceea ce priveşte dezvoltarea principatelor, foste principate române. Sigur că, în mentalul colectiv, astăzi, pentru că manualul de istorie nu vorbeşte despre aceste momente istorice deosebite, ale poporului rom, ale minorităţii rome, ar trebui să rămână adunările din 1918, adunările din 1919, când etnia romă aderă şi îşi aduce contribuţia şi adeziunea la Actul de la Alba Iulia. Sigur că, în mentalul colectiv, ar trebui să rămână prezenţa unei delegaţii a romilor, în anul 1918, la Marea Adunare de la Alba Iulia. Din păcate, şi desigur - îmi cer scuze, cel mai important aspect - în manualul de istorie ar trebui să se vorbească despre faptul că romii şi-au adus contribuţia, prin prezenţa a 30.000 de ostaşi, în timpul Primului Război Mondial. Din păcate, aceste lucruri nu le aud de la tribuna Parlamentului; este normal să evoc eu, ca reprezentant al minorităţii rome, aceste momente. Este regretabil că un reprezentant al Partidului Naţional Liberal evocă aceste aspecte, aceste momente. Anul 2018, domnule deputat, este un an de sărbătoare şi pentru romi! Anul 2018 este Anul Centenarului cetăţenilor români care aparţin minorităţii romilor. Organizăm manifestări culturale şi artistice, de celebrare a Centenarului, în toată ţara, şi am să vă invit luna viitoare la un eveniment pe care îl organizăm la Ibaşfalău, Dumbrăveni actual, unde a avut loc prima adunare a romilor, atunci când romii au spus apăsat şi puternic că vor unirea cu Patria-Mamă. Am să vă invit la acest eveniment! Din păcate, vă rog respectuos, când aduceţi în discuţie asemenea aspecte, să fiţi foarte serios şi să spuneţi că Jandarmeria Română, din păcate, sau din fericire, n-a dat onorul regelui Dorin Cioabă, a dat onorul unui cetăţean român care se afla într-o adunare a altor 17 minorităţi. Deci ceea ce a spus domnul preşedinte este mult mai relevant decât spuneţi dumneavoastră. Jandarmeria, dacă a fost prezentă la un eveniment organizat cu prilejul Centenarului, a fost prezentă pentru a da onorul nu unui rom, în primul rând unui cetăţean român şi unui grup care aparţinea unei minorităţi. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Domnul Pavel Popescu. Mai aveţi un minut. (Vociferări. Râsete.)
Pavel Popescu Mulţumesc, domnule preşedinte. Vedeţi, acesta este un exemplu clasic pentru care parlamentarii PSD nu ar putea să voteze o astfel de iniţiativă. Atunci când ne urcăm la tribuna parlamentară noi, cei din PNL, nu auzim decât miaune, schiaune, injurii. Cum aţi putea să votaţi o astfel de iniţiativă legislativă?! (Vociferări. Râsete.) Stimaţi colegi, Da, confirmaţi ceea ce tocmai vă spuneam! Vedeţi dumneavoastră, istoria este un pact între cei morţi, între cei vii, adică între noi, cei care trăim astăzi, şi între cei nenăscuţi şi aceasta nu vreţi să înţelegeţi. Şi chiar dacă în viitor, probabil, unii nu şi-ar dori să înveţe istoria, ceea ce se scrie astăzi, prin guvernarea pe care o aveţi, totuşi, nu trebuie să ne uităm istoria. Stau şi mă gândesc, de multe ori...
Florin Iordache Vă rog să concluzionaţi!
Pavel Popescu ...că atunci când vin astfel de iniţiative nu există mize, nu ar trebui să existe mize politice. De ce te-ai opune învăţământului? De ce te-ai opune învăţării copiilor tăi a istoriei noastre? Foarte simplu! Pentru că nu îţi pasă! Atunci când priorităţile tale, ca parlamentar, sunt trecerea unor legi, pentru a scăpa o gaşcă... (Vociferări.)
Florin Iordache Concluzionaţi, domnule coleg!
Pavel Popescu Da, domnule preşedinte, concluzionez! ... o gaşcă de oameni care au conflicte cu justiţia, nu putem să ne gândim la istorie, nu putem să ne gândim la aportul pe care istoria îl poate aduce în viaţa unui tânăr sau în viaţa unuia care se va naşte. (Vociferări.) Stimaţi colegi, Credeţi-mă, eu, personal, m-am săturat să mă urc la această tribună parlamentară şi să aud schiaune, miaune şi tot felul de injurii de la colegii mei, parlamentari ai PSD. Dar asta este ceea ce puteţi! Asta este ceea ce ne puteţi da nouă, colegilor din PNL!
Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule deputat.
Pavel Popescu Vă mulţumesc că respingeţi această iniţiativă.
Florin Iordache Domnul Dîrzu Ioan.
Ioan Dîrzu Mulţumesc, domnule preşedinte. Sigur, mă simt obligat să fac câteva specificaţii, vizavi de evenimentul de la Alba Iulia. Din păcate, ştim cu toţii şi ne dorim ca Anul Centenar să fie o unire a tuturor românilor. Dacă acest lucru se poate întâmpla, suntem şi vom deveni o naţiune fericită. Avem de aniversat momente înălţătoare, iar ceea ce s-a întâmplat la Alba Iulia, unirea tuturor credinţelor, respectiv 17 culte religioase au fost prezente la Alba Iulia, într-un moment solemn la care Armata Română şi Jandarmeria a dat onorul - şi vreau să vă enumăr doar puţin: în primul rând, administraţia locală, administraţia judeţeană, reprezentaţi ai Parlamentului, reprezentanţii celor 17 culte religioase. Nu s-a dat onorul unei persoane anume! Iar unirea tuturor credinţelor, din punctul meu de vedere, cred că este un obiectiv major. Şi să le aducem aminte celor vor să acumuleze doar capital politic, că unirea a făcut-o armata şi credinţa, în principal, iar să-i aniversăm la Alba Iulia înseamnă un lucru deosebit! Sunt mâhnit că în această sală...
Florin Iordache Reveniţi la iniţiativă, domnule deputat!
Ioan Dîrzu Sunt mâhnit că în această sală se află şi colegi care nu vor ca Anul Centenar să fie unul pentru români, care nu vor ca unitatea să fie expresivă pentru toţi românii şi care vor să boicoteze, cu un interes personal şi politic. Adică, ce vrea PNL? Ca Anul Centenar să fie unul dezastruos pentru România şi să fie de vină PSD! Nu vom fi de acord şi facem tot ce ţine de noi ca acest lucru să se întâmple, aşa cum şi-l doresc toţi românii!
Florin Iordache Vă mulţumesc.
Ioan Dîrzu Mulţumesc.
Florin Iordache Eu vă mulţumesc. Numai domnul Roman, drept la replică. Au vorbit doi colegi de la Grupul PNL. Vă rog. Drept la replică, domnul Roman. Vă rog.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte. Astăzi este un bun prilej să dovediţi că ceea ce spuneţi şi faceţi şi, prin urmare, revin cu solicitarea de a nu da un vot de respingere istoriei Marii Uniri, pe care v-o propunem astăzi, prin acest proiect de lege. Apreciez foarte mult, domnule deputat, contribuţia minorităţii rome, dar, indiferent cât ar vorbi unii despre xenofobie sau despre alte lucruri, eu vreau să vă spun că era un lucru corect ca minoritatea romă să fie reprezentată de un om care nu este cercetat, arestat pentru un tun de 5 milioane de euro! Vreau să vă rog să daţi Centenarului importanţa cuvenită! Nu poţi să vii, să obligi o gardă de onoare, care nu este a unui partid politic...
Florin Iordache Vă mulţumesc. Drept la replică!
Florin-Claudiu Roman ...este a Jandarmeriei, la ordin politic, în faţa unui rege condamnat, cercetat, arestat şi care fură! Vă mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Benga Tudor. Vă rog.
Tudor - Vlad Benga În mod normal poate n-aş interveni la această dezbatere, dat fiindcă nu este neapărat zona mea de expertiză, dar se întâmplă să fi fost atât student de istorie, se întâmplă să fi fost atât student de studii balcanice şi să ştiu că în partea aceasta de lume, a noastră, multe lucruri extrem de rele au pornit de la modul în care s-au interpretat şi reinterpretat şi rescris cărţile de istorie. Printre temele recurente despre care eu am vorbit de la această tribună, este faptul că numeroşi actori politici din scena noastră politică, în acest an, au aţâţat, pentru pur beneficiul politic, discursul naţionalist şi lucrurile acestea s-au întâmplat din ambele părţi ale acestei săli. Şi problema este următoarea. Istoria, din păcate, depinde foarte mult de cine o scrie, şi genul acesta de proiecte, în care nu spunem că nu este nevoie să aprofundăm momentul acela, nu spunem că nu este nevoie de perspective, dar tot modul în care este scris acest proiect de lege - cum să vă spun eu, această idee de a construi patriotismul, de sus în jos - este extrem de dăunătoare însăşi ideii de patriotism sănătos, iar realitatea este că nu spunem că n-ar trebui să fim mândri de unde venim, nu spunem că n-ar trebui să ne cunoaştem istoria, dar, dincolo de lucrul acesta, maniera aceasta de a construi identităţi a creat o grămadă de probleme în partea aceasta de lume şi a dus la o grămadă de războaie. I-aş ruga pe colegii iniţiatori să se gândească foarte bine la implicaţiile pe termen lung a modului acesta de a ne raporta la istorie şi la educaţie. Mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Rămâne la votul final, cu propunere de respingere.