11 aprilie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.2/2018 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (PL-x 97/2018). ( rămas pentru votul final )

Carmen-Ileana Mihălcescu Bună dimineaţa, doamnelor şi domnilor deputaţi. Continuăm lucrările de astăzi ale Camerei Deputaţilor şi anunţ că din totalul celor 329 de deputaţi, până în acest moment, şi-au înregistrat prezenţa 125. Ordinea de zi şi programul de lucru au fost distribuite. Am rămas la punctul 10 de pe ordinea de zi. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 2/2018 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal; este PL-x 97; are un caracter ordinar. Ne aflăm în procedură de urgenţă. Raportul este fără amendamente. Are cuvântul reprezentantul Guvernului. Florin Horaţiu Iura (secretar de stat, Ministerul Finanţelor Publice) : Bună ziua! Doamnă preşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi,

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog să vă şi prezentaţi.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Din partea comisiei, prezentarea raportului, vă rog.

Sorin Lazăr Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. În conformitate cu prevederile art. 95 şi 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanţe şi bănci a fost sesizată, spre dezbatere pe fond, în procedură de urgenţă, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 2/2018 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare prorogarea termenelor de depunere a declaraţiilor privind veniturile asupra cărora se datorează CAS şi CASS, de la 31 ianuarie la 15 aprilie 2018. La lucrările Comisiei pentru buget şi-au înregistrat prezenţa un număr de 23 de deputaţi, din totalul de 25 de membri. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, deputaţii prezenţi la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei, spre dezbatere şi adoptare, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 2/2018 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în forma adoptată de Senat. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Dacă la dezbateri generale reprezentanţii grupurilor doresc să intervină? Domnul deputat Neagu Nicolae, vă rog.

Nicolae Neagu Bună dimineaţa! Hristos a înviat! Doamnă preşedinte, Grupul Partidului Naţional Liberal nu poate să fie de acord cu această propunere legislativă, cu această ordonanţă, din motive extrem de tehnice. Prorogarea termenului - pentru că în esenţă discutăm de acea minunată Declaraţie 600, pe venituri, prin modificarea Codului fiscal, în special la art. 112 din Legea nr. 227. Şi eu numai vă reamintesc că la începutul anului, când a existat o dezbatere publică şi poziţionare publică pe acest formular, atât premierul dumneavoastră, doamna Dăncilă, cât şi ministrul de finanţe actual, domnul Teodorovici, spuneau că, în definitiv, această declaraţie ar trebui anulată, să se vină cu o declaraţie unică pentru a se consemna veniturile care ar trebui plătite, şi, în special, pe cele două considerente, la CAS şi CASS. Au dat o ordonanţă, din nefericire, grăbită, au revenit, spunându-ne că există o declaraţie, în acest moment, unică, în care să se consemneze veniturile care urmează a fi impozitate prin modificarea Codului fiscal, a Legii nr. 227. Iar prorogarea termenului pe data de 15 aprilie va suprapune ceea ce este în acest moment în vigoare, adică Declaraţia nr. 600, cât şi cea unică. O parte din cetăţenii României, de bună-credinţă, au virat deja veniturile înregistrate, conform acestei declaraţii. Şi ar fi trebuit ca suma respectivă să fie întoarsă către cei care le-au depus, urmând a fi recalculată, conform declaraţiei unice. Prorogarea termenului nu clarifică în definitiv această situaţie ambiguă din punctul de vedere al veniturilor declarate, conform modificărilor aduse Legii nr. 227. Vă reamintesc, de asemenea, că noi am solicitat, în Comisia pentru buget, să fie prinse la pachet atât Ordonanţa nr. 2, cât şi Ordonanţa nr. 79, cât şi Ordonanţa nr. 82, încât să existe un cadru unitar clarificator din punctul de vedere al acestor modificări aduse Legii nr. 227. E adevărat că provenienţa vine din cealaltă chestiune, referitoare la Legea salarizării unitare, Legea nr. 153. Şi de acolo tot mecanismul derivat, prin modificările aduse succesiv, 136 de modificări succesive aduse Legii nr. 227. Acesta este motivul pentru care credem că ar fi trebuit această ordonanţă anulată. Deci ar fi fost corect ca ea să fie o lege de neaprobare a Ordonanţei nr. 2. Pentru că timpul din ianuarie şi până în prezent era suficient de mare încât să se vină cu o reglementare corectă din punctul de vedere al veniturilor înregistrate, cu cele două baze - CAS şi CASS -, pentru contribuabilii din România. Deci nu putem susţine şi nu vom vota această Lege de aprobare a Ordonanţei nr. 2.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc. Alte intervenţii? Nu mai sunt. (Domnul deputat Marius-Constantin Budăi solicită luarea de cuvânt.) OK. Vă rog.

Marius-Constantin Budăi Mulţumesc frumos, doamnă preşedinte. Declaraţiile se încadrează, în continuare, la ceea ce spuneam şi o să spun tot timpul, la acele declaraţii apocaliptice. Sigur că atunci când implementezi această reformă fiscală atât de vastă sunt lucruri care trebuie uşor reglementate, uşor, ştiu eu, reglate pe parcurs. Această ordonanţă nu face altceva decât să proroge un termen. Noi am avut dezbateri în comisie, eu credeam că am lămurit problema. Mulţumesc frumos.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc. Nu mai sunt alte intervenţii. Proiectul de lege nu are amendamente. Va merge la votul final. Procedură. Dacă e procedură, vă rog.