Florin Iordache 17. Este vorba de Reexaminarea, la cererea preşedintelui României, a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Domnul preşedinte Buicu, vă rog. Preşedintele Comisiei pentru sănătate.
Corneliu-Florin Buicu Mulţumesc. ... şi familie. Este vorba de cererea de reexaminare a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, având PL-x 45 din 2017/2018. Legea are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr. 95, în sensul reglementării anumitor incompatibilităţi ale profesiei de medic, medic dentist şi farmacist, modificări asupra vârstei de pensionare a medicilor, implementării unui sistem naţional de evidenţă a medicilor în teritoriu, introducerii sistemului de telemedicină şi reglementării statutului spitalului republican. De asemenea, se referă la atribuţiile ANMDM faţă de bunele practici în domeniul autorizării şi controlului medicamentelor, al fabricării şi importurilor de medicamente, al asigurării unor stocuri adecvate şi continue de medicamente, precum şi activităţile de comercializare şi prestare servicii în domeniul dispozitivelor medicale. Preşedintele României a formulat cererea de reexaminare pentru următoarele motive: lipsa unui criteriu obiectiv în reglementarea categoriei de spital republican, prejudicierea actului medical prin închirierea unor spaţii aflate în administrarea unităţilor sanitare. Faţă de obiectul iniţial al proiectului de lege, în procesul de reexaminare, Comisia pentru sănătate şi familie a eliminat texte substanţiale din forma iniţială, pentru că de la momentul cererii de reexaminare a preşedintelui României şi până la momentul dezbaterii în comisie au fost publicate două ordonanţe de urgenţă - Ordonanţa nr. 88 din 2017 şi Ordonanţa nr. 8 din 2018 care au modificat şi completat Legea nr. 95/2006. Senatul a adoptat legea, în 7 martie 2018. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, membrii comisiei au examinat iniţiativa, în 20 martie 2018. Am avut în vedere, la întocmirea raportului, avizul favorabil, cu observaţii, al Consiliului Legislativ; avizul pozitiv al Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci; punctul de vedere favorabil al Ministerului Sănătăţii, cu observaţii şi cu amendamente. În urma dezbaterilor, Comisia pentru sănătate şi familie a hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului adoptarea Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/206, cu amendamentele prezentate în anexă. În raport cu obiectul şi conţinutul său, iniţiativa legislativă face parte din categoria legilor organice. Mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Dezbateri generale, Grupul PNL. Domnul Stamatian Vasile. Vă rog. Vă rog, domnule deputat. Avem un singur amendament respins şi 56 admise.
Vasile-Florin Stamatian Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Dragi colegi, După lupte seculare, care au ţinut un an şi două luni, proiectul a fost depus, în ianuarie 2017. Sunt puncte din acest proiect care au fost aşteptate de colegii noştri, şi cei mai tineri, şi cei mai în vârstă. În sfârşit, s-a ajuns la o concluzie care există din antichitate, când exista Sfatul Bătrânilor, şi la proverbe româneşti, dacă n-ai bătrâni, să ţi-i cumperi. Am toată admiraţia pentru generaţia tânără, care are o altă capacitate de muncă, o altă putere de asimilare, dar trebuie să aibă şi de la cine să înveţe şi trebuie să utilizăm şi experienţa. Profesia de medic nu este o profesie în care să se facă neapărat întreruperea activităţii la vârsta de 65 de ani. Sunt medici care îşi exprimă puterea de muncă în comisii de cercetare sau în secţii chirurgicale, nu, chirurgie cardiacă, şi la vârsta de 70 de ani. Legea vine şi, în acelaşi timp, stabileşte o oarecare grilă, aşa cum aţi văzut în lege, în care, sigur, urgenţa, unde uzura este mult mai mare, are o vârstă de pensionare, iar secţiile clinice au altă vârstă de pensionare. Sincer să spun, din punctul meu de vedere, trebuia păstrat din vechea Lege a sănătăţii, din vechea Lege nr. 95, pensionarea să fie la 70 de ani obligatorie. N-am înţeles niciodată de ce sunteţi de acord că după 70 de ani poate să lucreze în sistemul privat, de ce acolo este bun, şi veţi merge în sectorul privat să-l căutaţi pe cel cu experienţă şi pe cel care poate să pună un diagnostic corect, iar de la stat îl trimiteţi acasă. Sunt încă locuri multe vacante, încă este o criză de medici. Lăsaţi-ne să ne organizăm, să ne facem sistemul de muncă, să ne facem utilizarea timpului de muncă, pe noi, care ştim. Şi mi-ar plăcea să nu mai trebuiască avizul Comisiei pentru culte. Ce caută avizul Comisiei pentru culte la o astfel de lege, n-am înţeles! A fost una dintre comisii care a fost împotrivă. Haideţi să ne exprimăm acolo unde ştim, unde avem cunoştinţă, unde avem capacitatea de a decide, încât să nu mai fie necesar să modificăm de o mie de ori legi pe care le dăm în Parlament. Este foarte necesar ceea ce s-a făcut. Se reglementează şi relaţiile dintre Colegiul Medicilor, Casa de Asigurări şi personalul medical. Vă rog să credeţi că această relaţie, Colegiu - Casă - personal angajat este suficientă pentru a controla calitatea actului medical. Parlamentul ţării nu trebuie să ne spună când mai putem munci sau nu. Oricum, mă bucur pentru această lege. Am luptat pentru ea. Am fost întrebat de mii de ori în teritoriu ce se întâmplă cu ea. Credeţi-mă, că astăzi, dacă veţi vota pozitiv, faceţi un lucru benefic şi pentru sistemul de sănătate, în principiu, dar şi pentru dumneavoastră şi familiile dumneavoastră.
Florin Iordache Bun. Mulţumesc.
Vasile-Florin Stamatian Grupul PNL va vota pentru. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Am înţeles. Vă mulţumesc. Domnul Ungureanu, Grupul USR.
Emanuel-Dumitru Ungureanu Stimaţi colegi, Ieri seară am văzut un reportaj realizat de TVR Cluj, cu situaţia dramatică a unor medici foarte în vârstă, din Slobozia, doi medici neonatologi. Unul dintre ei mărturisea că nu şi-a mai luat concediu de 40 de ani şi singurul moment în care şi-a luat concediu a fost acela în care s-a îmbolnăvit. Ieri a fost acolo şi doamna ministru şi a văzut în ce situaţie dezastruoasă este acest spital, care ar mai avea nevoie de încă vreo 30 de medici. Consiliul local era dispus - şi este - să aloce o sumă suplimentară pentru ei. Sunt în totală contradicţie cu ceea ce a spus domnul deputat, aici, acum câteva secunde. Suntem într-o situaţie dramatică. Nu reuşim prin politici publice să determinăm tinerii să meargă în spitalele din afara marilor centre universitare. Şi rolul nostru - în Parlament, în Comisia pentru sănătate, la nivel de minister - este acela de a face infrastructura atât de bună, spitale atât de ofertate, încât tinerii să populeze acele spitale, nu să creştem vârsta de pensionare a unor medici care sunt epuizaţi. Rolul nostru nu este să omorâm oameni şi după aceea să le facem statui. Mai există un alt fenomen. Şi mă refer aici la dumnezeii medicali, despre care am vorbit în spaţiul public, care mai fac, se mai încadrează la o universitate privată, care sufocă secţiile, care nu lasă tinerii să se dezvolte, care nu-i învaţă pe tineri meserie, care sunt interesaţi doar de monopol şi de şpagă. Sunt sute de asemenea dumnezei medicali. Motivul pentru care USR se va abţine la acest articol este legat de realitatea din teren. Pe de o parte, sunt zone unde avem nevoie de oameni în vârstă, pentru că nu avem asistenţă medicală în foarte multe spitale. Pe de altă parte, sunt zone sufocate de medici care se ţin cu dinţii de secţii pe care le numesc ale lor, unde se consideră stăpâni. Şi, deşi este paradoxal, alt lucru ar trebui să facă Parlamentul aici. Eu am făcut un apel. Şi mai fac un apel la parchetele judeţene, şi de la tribuna Parlamentului. Să vadă că acei îndumnezeiţi medicali au şi clinici private şi direcţionează pacienţii de la stat către privat. Acest jaf public trebuie să fie oprit. Aşa că acest PL-x repară anumite locuri, dar lasă avene în sistemul sanitar, pentru care trebuie să găsim soluţii împreună. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Movilă Petru. Şi mai avem un singur vorbitor, domnul Vass Levente.
Petru Movilă Vom vota acest proiect de lege, pentru lucrurile bune pe care le are în el. Însă sunt şi minuni, cum este spitalul republican, de exemplu. O minune electorală, o poveste de campanie electorală, care acum îi face pe cei care au promis spital republican să fie şi mai ridicoli. Pe lângă faptul că nu este o necesitate acest spital republican, am văzut cu câtă mândrie Primăria Generală a Capitalei, Consiliul General, a spus că va aloca - de fapt au dat o hotărâre de Consiliu Local. Guvernul României a dat o ordonanţă de urgenţă pentru terenul spitalului republican, care, dacă dă Dumnezeu şi ne merge bine, va fi construit în 20 de ani. Ce ruşine, să construim un spital în 20 de ani, despre care se spune că este o necesitate! Avem spitale, în Bucureşti, care încă au clădiri care sunt expuse oricând unei catastrofe, şi Ministerul Sănătăţii sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti nu au alocat bani, şi medicii lucrează acolo mereu cu frică, pentru că oricând aceste clădiri se pot prăbuşi. Deci este una dintre minunile din această lege, din legislaţia românească, faptul că proiectele noastre de urgenţă, cum sunt spitalele, au prognoză peste 20 de ani. La fel, de altfel, ca şi spitalele regionale, care au depăşit 10 ani, de când a început discuţia publică, instituţională, în România, că se vor face. Sunt şi lucruri bune care reglementează funcţionarea asociaţiilor profesionale. Mă bucur că s-au preluat din propunerile pe care le-am făcut privind exportul paralel de medicamente. Mai este o problemă care a suscitat mare discuţie în Comisia pentru sănătate - vârsta de pensionare. Şi am susţinut că, în condiţiile în care medicii se pot pensiona la 67 de ani, să aibă statutul plin de angajat al statului, şi să poată avea şi funcţii de conducere, lucru pe care comisia l-a respins şi este amendament acolo. Dar, pentru lucrurile bune, vom vota, cu semnalul de alarmă că nu avem deloc o strategie clară privind integrarea şi absorbţia medicilor tineri în sistemul de sănătate. Şi nu vorbesc doar de creşteri salariale, mai mult sau mai puţin discutabile, ci de faptul că satisfacţia profesională a medicilor tineri este foarte mică, din cauza celor care sunt baroni în sistemul de sănătate. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Vass Levente, UDMR. Vă rog, domnule coleg.
Levente Vass Bună ziua! Mulţumesc, domnule preşedinte. Pentru un urolog, să ştiţi că vârsta de 65 de ani, un bărbat la 65 de ani începe să fie un om tânăr, cu care merită să te ocupi. Eu cred şi noi credem că pensionarea la 67 de ani este un lucru bun. Deci medicii pot să opteze pentru acest lucru. Dacă ei vor, pot să rămână până la 67 de ani. Cei care vor să se pensioneze la 65 de ani se pot pensiona la 65. Modificările legislative conţin şi alte lucruri bune. Extind posibilitatea spitalelor să deconteze, pentru UPU-uri şi CPU-uri, servicii suplimentare. Prin scoaterea sintagmei "spital de urgenţă" fac posibil ca spitalele mari din judeţe să poată deconta cheltuielile pentru UPU-uri şi CPU-uri, chiar dacă nu sunt spitale de urgenţă. Aproape toţi ştim spitale din judeţele noastre care nu au în nume, în denumire, "spital judeţean de urgenţă", dar rezolvă urgenţele. Astfel, se poate extinde finanţarea pentru aceste spitale. Modificarea legislativă vine şi ajută ca să ştim sigur cine este responsabil, de acum încolo, în ţara noastră, pentru Registrul Unic al Medicilor. Până acum nu se ştia. Trebuia să te interesezi la Ministerul Sănătăţii, trebuia să te interesezi la DSP-uri, trebuia să mergi la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Şi, iată, vine modificarea legislativă şi spune clar, Registrul Unic al Medicilor trebuie întreţinut şi realizat de Colegiul Medicilor din România. Avem şansa să ştim, până la urmă, câţi medici avem, care sunt activi, care sunt pasivi, da, din punctul de vedere al specialităţii. Eu cred că sunt şi nişte puncte despre care ar merita să mai discutăm. Totuşi, văzând faptul că aproape toate grupurile parlamentare o să susţină această modificare legislativă, noi, de la UDMR, suntem pentru această modificare. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu mulţumesc. Am terminat luările de cuvânt. Avem 56 de amendamente admise. Dacă la titlul legii sunt intervenţii? Nu. De la 2 până la 30 dacă sunt intervenţii? Nu. De la 31 până la 56 dacă sunt intervenţii? Nu sunt. Rămâne la votul final. Pauză, până la ora 12,00, când va începe sesiunea de vot final.