Florin Iordache 8. Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii pentru completarea art. 258 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu. Din partea Comisiei sesizate în fond, doamna preşedinte Camelia Gavrilă, preşedintele Comisiei pentru învăţământ.
Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Raport suplimentar asupra Cererii de reexaminare a Legii pentru completarea art. 258 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011. Comisia pentru învăţământ a primit spre dezbatere, în fond, Cererea de reexaminare a Legii pentru completarea art. 258 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011. În şedinţa plenului Camerei Deputaţilor din 21 februarie 2018, s-a hotărât retrimiterea Cererii de reexaminare a legii respective, comisiei sesizate în fond, în vederea clarificării unor chestiuni juridice. Legea are ca obiect de reglementare completarea art. 258 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul interzicerii ocupării funcţiilor vacante de director şi de director adjunct în unităţile de învăţământ preuniversitar, de persoanele care au ocupat funcţia de director sau director adjunct în unitatea de învăţământ respectivă şi care nu au participat la concursul pentru ocuparea postului ori s-au prezentat la concurs, dar nu au fost admise. Nu mai insist foarte mult pe argumentele pentru respingere. Doar atât, că raportul de respingere s-a bazat pe faptul că iniţiativa nu soluţionează problema creată prin organizarea concursului respectiv. Iniţiativa restrânge aria de selecţie a persoanelor care pot fi numite în funcţiile de director şi de director adjunct, făcând chiar mai dificil de identificat soluţii pentru funcţiile rămase vacante în unităţile de învăţământ preuniversitar, generând situaţia ca în multe unităţi să nu existe persoane care pot fi numite pe aceste posturi sau să fie desemnate persoane fără competenţă sau experienţă managerială. Numirea în funcţie, în cazul existenţei unui post vacant, reprezintă o etapă distinctă, ulterioară celei de concurs, şi sunt toate clarificările în raport. Interdicţiile propuse de iniţiativă creează forme de discriminare. Şi ajungem la chestiunile semnalate de preşedinte în solicitarea de reexaminare a legii, care se referă la textul care a plecat cu aprobarea Senatului. Alin. (7) şi alin. (7 1 ) introduc chestiuni care sunt în contradicţie. Contradicţiile respective sunt semnalate şi sunt trimise spre clarificare. Se precizează în motivaţia prezidenţială faptul că sunt probleme de ordin procedural, în sensul că modificările adoptate de Senat au schimbat spiritul şi sensul iniţial al propunerii legislative. Camera Deputaţilor, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins iniţiativa legislativă. Senatul a adoptat un text de lege care nu mai reflectă problematica supusă iniţial dezbaterii primei Camere. Principiul bicameralismului nu permite ca o singură Cameră să legifereze în mod exclusiv, ambele Camere ale Parlamentului trebuie să se exprime cu privire la conţinutul legii transmise spre promulgare. S-a formulat un raport, iar apoi acest raport suplimentar, care apoi a fost discutat în şedinţa Comisiei pentru învăţământ, din data de 27 februarie 2018. La lucrările Comisiei au fost prezenţi un număr de 20 deputaţi, din totalul de 26 de membri ai Comisiei. În temeiul art. 137 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, membrii Comisiei, cu unanimitatea voturilor celor prezenţi, au aprobat în parte Cererea de reexaminare şi propun respingerea Legii pentru completarea art. 258 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, în integralitatea sa. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc, pentru prezentarea în integralitate a raportului. Domnul Dan Moldovan, PNL. L-aţi prezentat foarte bine, doamnă, mulţumesc!
Sorin-Dan Moldovan Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Este a patra oară când acest proiect de lege se află pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaţilor. Nu cred că mai pot fi spuse multe, fără să ne repetăm. Adică aş putea să revin şi să spun că este imoral ca cineva care nu trece un concurs să conducă o instituţie de învăţământ, pentru ca mai apoi majoritatea PSD-ALDE-UDMR să pună problema cine va conduce şi aşa mai departe. O să vin cu o întrebare pentru toţi membrii Camerei Deputaţilor. Sunteţi mulţumiţi de nivelul sistemului de învăţământ din ţară? Iar dacă răspunsul este nu, atunci înseamnă că trebuie să schimbăm lucrurile care nu merg, să le îmbunătăţim, să nu le acceptăm doar de frica de a nu avea persoane care să conducă instituţiile. Dacă dintr-o clasă de 30 de elevi, niciun elev nu ia peste nota 4, ce alegeţi să faceţi? Să coborâm standardul, ca să treacă majoritatea elevilor, sau să-i ajutăm să-şi ridice nivelul de cunoştinţe şi să promoveze? Sistemul de învăţământ se degradează şi noi nu facem nimic să oprimi acest fenomen. Grupul parlamentar al PNL va susţine acest raport de respingere a legii, fiindcă varianta adoptată la Senat nu are nimic în comun cu varianta iniţială. Considerăm că modificările aduse la Senat nu fac decât să înrăutăţească şi mai mult situaţia sistemului de învăţământ. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Grupul USR, Cristina Iurişniţi.
Cristina-Ionela Iurişniţi Domnule preşedinte, Uniunea Salvaţi România va susţine acelaşi raport de respingere a legii, cu observaţia că a venit din partea Consiliului Economic şi Social o propunere foarte bună, pe care intenţionam să o reluăm, aceea de a promova în funcţiile de director, după un concurs susţinut în anul respectiv, a celor care sunt interimari pe post. Deci eşti interimar, dar până la sfârşitul anului şcolar în curs trebuie să susţii un concurs de director. Nu poţi veni în faţa elevilor, în faţa cadrelor didactice pe care se presupune că le păstoreşti, să zicem aşa, şi în faţa corpului profesoral, în general, cu un proiect de dezvoltare instituţională, fără să ai în spate competenţe manageriale atestate, fundamentate şi obţinute în baza unui concurs legal. Deci promovăm ideea de concurs, de competenţă, tot aşa cum ar trebui să promovăm şi accesul elevilor în liceu - pentru că vorbim despre rezultate şi finalităţile politicilor educaţionale - accesul elevilor în liceu pe baza unei note de trecere. Spunea colegul meu, ce facem cu acei elevi care au luat nota 4? Ei, acei elevi care nu au capacitatea intelectuală necesară, haideţi să nu-i mai îndreptăm spre un liceu teoretic, ci să-i îndreptăm, prin consiliere şcolară adecvată, spre şcolile profesionale. Până la urmă, punctul comun este competenţa şi valorizarea unor bune practici educaţionale. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Rămâne la votul final cu propunere de respingere.