12 februarie 2018 – Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea art.99 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011 (Pl-x 292/2017). ( rămasă pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase Doamna Gavrilă. Pl-x 292/2017. (Propunerea legislativă pentru completarea art.99 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011.) Fiţi foarte concisă, pentru că oricum e trecut de...

Camelia Gavrilă Da, mă străduiesc să fiu concisă. Subiectul este important însă. Este vorba de Pl-x 292/2017. Comisia pentru învăţământ a dezbătut în fond această propunere care are ca obiect completarea art. 99 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul ca în fiecare unitate de învăţământ cu personalitate juridică să funcţioneze un cabinet de consiliere psihologică, unde să-şi desfăşoare activitatea un psiholog şcolar, care să aibă în evidenţă un număr de 400 de elevi, şi nu 800, aşa cum se prevede în prezent. Este o propunere legislativă care face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. Comisia a respins-o - cu 9 voturi pentru respingere - pentru următoarele considerente. La nivel naţional, la momentul acesta există 2.177 de posturi de profesor în cabinetele de asistenţă psihopedagogică, din care 1.900 sunt ocupate de profesori titulari. Dacă s-ar norma câte un profesor la 400 de elevi, s-ar ajunge la 4.070, ceea ce reprezintă un impact semnificativ asupra bugetului consolidat al statului. Numeroase unităţi de învăţământ din România nu au încă personalitate juridică şi, astfel, ar fi lipsite de un cabinet de asistenţă psihopedagogică. Deci în sensul acesta ar trebui şi alte completări în suportul legislativ respectiv. Restrângerea numărului de funcţii didactice a practicienilor în cabinetele de asistenţă psihopedagogică doar la cea de psiholog şcolar ar crea probleme în acoperirea normelor didactice. Motivaţiile şi intenţiile proiectului sunt corecte şi valabile pentru problematica învăţământului preuniversitar, dar iniţiativa este incompletă, analiza de context nu este realizată, iar problema consilierii psihologice presupune o strategie şi un pachet de măsuri mult mai complexe, motiv pentru care se impune o altă abordare legislativă, mult mai temeinică, mai cuprinzătoare, mai atent elaborată; deci nu a fost o respingere pe fond. Au fost păreri generale de susţinere a ideii de a creşte numărul consilierilor, dar, aşa cum este situaţia la momentul actual, şi posibilităţile existente prin formarea la nivel de învăţământ superior a psihologilor, a psihopedagogilor şi alte profesii corelative, nu asigură încă necesarul, aşa cum este el desprins din propunerea respectivă. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Domnul Moldovan.

Sorin-Dan Moldovan Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Astăzi, în sistemul preuniversitar de învăţământ din România, funcţionează un cabinet de consiliere psihologică în care îşi exercită profesia un psiholog şcolar, la fiecare 800 de elevi. Prezenţa unui psiholog cu rolul de consilier şcolar este esenţială în orice mediu de învăţământ. El este cel care poate ajuta elevii să treacă peste problemele dificile de competenţă şcolară, de adaptare şi nu numai. Necesitatea funcţionării unor astfel de cabinete de consiliere în şcoli se impune din cauza situaţiei cu care se confruntă învăţământul românesc în ziua de astăzi: violenţa în şcoli, creşterea abandonului şcolar şi aşa mai departe. Grupul parlamentar al PNL votează împotriva raportului de respingere, susţinând această propunere legislativă, pentru rezolvarea unei probleme semnificative din cadrul învăţământului românesc. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Domnul Turcescu.

Robert-Nicolae Turcescu A fost probabil una dintre cele mai interesante discuţii din Comisia pentru învăţământ, cea referitoare la aceste cabinete. Cu siguranţă, există variante de îmbunătăţire pentru acest proiect, însă Grupul Partidului Mişcarea Populară va vota împotriva raportului de respingere, tocmai pentru a semnala şi a semnaliza, împreună cu ceilalţi colegi care vor face acest lucru, că ne aflăm în faţa unei situaţii care necesită o abordare foarte serioasă şi o rezolvare foarte rapidă. Mă tem însă că, odată respins acest proiect, problema acestor cabinete de consiliere psihologică din şcoli va rămâne sau va cădea undeva în uitare, ceea ce pentru foarte mulţi dintre copiii aflaţi acum în situaţia de a cere un ajutor de specialitate sau de a avea nevoie de un ajutor de specialitate reprezintă realmente o dramă. Subscriu întru totul celor spuse de colegul Moldovan şi sper cu tărie - pentru că am sentimentul că această propunere va fi, în cele din urmă, respinsă prin vot - sper cu tărie ca toţi membrii Comisiei pentru învăţământ să-şi respecte promisiunea de a relua cât mai rapid discuţia pe marginea unui astfel de proiect.

Petru Gabriel Vlase Doamna Iurişniţi.

Cristina-Ionela Iurişniţi Mulţumesc, domnule preşedinte. Grupul parlamentar al USR, la fel ca antevorbitorii mei, susţine acest proiect, deci suntem împotriva unui raport de respingere. Psihologii trebuie să-şi găsească locul în şcoli. Elevii au nevoie de consiliere psihologică, necesară, şi cred că ar trebui, cu toţii, să ne punem de acord, printr-o decizie transpartinică, să oferim aceste servicii copiilor noştri. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Ora 17,00. S-a terminat şedinţa. Membrii comisiei de validare, la P1, la sala de şedinţă, vă rog.