Petru Gabriel Vlase 14. Proiectul de Lege privind promovarea transportului ecologic. Iniţiatorul doreşte? Vă rog.
Marius Sorin-Ovidiu Bota Mulţumesc. Iată că la exact doi ani de zile un proiect de lege, iniţiat când eram senator, din dorinţa de a îmbunătăţi calitatea mediului, din păcate constatând la acea vreme, şi după doi ani de zile lucrurile puţin s-au îmbunătăţit, dar stau tot cam în aceeaşi matcă, poluarea în marile oraşe - 40%, conform indicatorilor măsuraţi, se datorează poluării autovehiculelor. În domeniul strategiei energetice, calea ferată are obligativitatea ca 20% din energia pe care o consumă, să o consume ca energie verde, lucru care este încă departe de acest deziderat. Iar în domeniul absorbţiei fondurilor europene, în special cele care se accesează direct de către administraţiile publice de la Bruxelles, la momentul când am iniţiat acest proiect de lege, doar 1% erau fonduri accesate din România. Acestea au fost motivele pentru care am iniţiat acest proiect de lege, intens dezbătut, mediatizat la vremea aceea şi dezbătut cu asociaţia profesională, patronală a transportatorilor publici din România, de două ori. Mulţumesc colegilor din Senat care au îmbunătăţit puţin proiectul, în sensul că acele condiţii pe care le-am prevăzut iniţial le-au redus puţin, de la 50% la 30%, dar proiectul în sine prevede ca toţi transportatorii publici să aibă în parcul lor, începând de anul următor, minimum 30% din parc, un parc cu autovehicule verzi, din ceea ce urmează ei să achiziţioneze în perioada următoare, iar transportatorii auto privaţi, în perioada următoare, după 2020. Cred că este o măsură bună. Din păcate, aceste lucruri trebuiau să se facă din simpla iniţiativă a autorităţilor publice locale şi judeţene. Din păcate, acestea nu au avut această iniţiativă, dar nu pot să nu menţionez faptul că există câteva municipalităţi din România care, în ultimul an, au început să aplice, de fapt, această prevedere - şi mă refer aici la municipiile Bucureşti, Iaşi, Suceava, Timişoara şi Cluj-Napoca. Mulţumesc pentru raportul favorabil şi vă rog să votaţi.
Petru Gabriel Vlase Comisia? Domnul Roman.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului, Comisia pentru mediu şi echilibru ecologic şi Comisia pentru transporturi şi infrastructură au fost sesizate, cu dezbaterea şi avizarea pe fond, în legătură cu acest proiect de lege. Senatul, aşa cum spunea şi iniţiatorul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în şedinţa din 12 aprilie 2016. Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare promovarea transportului ecologic, prin impunerea obligaţiei autorităţilor publice locale, regiilor autonome şi societăţilor aflate în subordinea UAT-urilor de a achiziţiona mijloace de transport în comun acţionate electric în proporţie de minimum 50% din necesarul achiziţiilor viitoare, urmărindu-se astfel reducerea poluării în aglomerările urbane, a consumului de benzină şi motorină, cât şi promovarea noilor tehnologii în transport. În urma dezbaterilor şi a opiniilor exprimate, membrii comisiilor au examinat proiectul de lege şi au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaţilor adoptarea Proiectului de Lege privind promovarea transportului ecologic. În raport cu obiectul şi conţinutul său, iniţiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
Petru Gabriel Vlase Dezbateri generale, domnul Bichineţ.
Corneliu Bichineţ Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Vreau să-i felicit pe iniţiatorii acestui proiect de lege. La cele trei comisii din Camera Deputaţilor proiectul a întrunit vot favorabil majoritar. Văd că şi Senatul a adoptat Legea nr. 195/2016. Acum rămâne de văzut dacă autorităţile locale, cele care achiziţionează mijloace de transport, vor găsi resursele financiare pentru a putea lua din ţările dezvoltate maşini electrice sau maşini care folosesc altfel de combustibil decât motorină şi benzină. Eu susţin, am susţinut şi în comisie, acest proiect de lege, Partidul Mişcarea Populară, de asemenea. Astfel se mai face încă un pas pentru ca în ţara noastră să nu mai fie mizerie, poluare şi dacă am putea să mai facem următorul pas în 2018, să diminuăm sărăcia şi infracţionalitatea. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Ciuhodaru.
Tudor Ciuhodaru Mulţumesc, domnule preşedinte. Îl felicit pe domnul senator, actual deputat, pentru că un astfel de act normativ rezolvă trei probleme majore: un transport ecologic şi, evident, nepoluant, ieftin, pentru că întotdeauna aceste mijloace de transport au alte costuri faţă de cele, să zicem, clasice, iar pentru mine, ca medic de urgenţă, rezolvă o problemă importantă de sănătate publică. Poluarea din marile oraşe creează în fiecare zi probleme. Bronhopneumopatiile, alergiile, afecţiunile dermatologice sunt exacerbate, complicate sau agravate de această poluare. Sper ca acest proiect să fie cât mai repede pus în realitate, mai ales că sunt multe probleme şi la Iaşi, din acest punct de vedere. Încă o dată felicitări, şi, fără niciun fel de discuţie, vom vota cu trei mâini acest proiect.
Cătălin Drulă Domnule preşedinte, E a doua intervenţie astăzi. Să nu vă faceţi impresia greşită... Noi, de la USR, suntem oameni toleranţi, vrem să participe toată lumea la dezbatere, dar semnalez prezenţa domnului secretar general al PSD, domnul Neacşu, în sală, într-o... Nu are nicio calitate pentru a fi prezent în plen. Înţeleg că este consilierul onorific al premierului, dar aceasta este o funcţie care nu există în lege, nu este o funcţie de demnitate publică. Dumnealui, de obicei, stă aici, în dreapta prezidiului, unde este spaţiul rezervat pentru preşedinţii de comisii. Noi susţinem, totuşi, dezbaterea, şi dacă domnul Neacşu vrea să participe la lucrările Camerei, cred că poate participa de la balcon. Suntem ultimii care am dori să excludem pe cineva, dar nu cred că este normală prezenţa pe locul rezervat demnitarilor, în sală sau aici, la prezidiu. Vă rog să luaţi măsuri, domnule preşedinte de şedinţă.
Petru Gabriel Vlase Sigur! Vă rog, domnule secretar general, să continuaţi discuţia cu liderul grupului în zona rezervată consilierilor de la Guvern. Continuăm. Domnul Leoreanu, da?
Laurenţiu-Dan Leoreanu Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, În principiu, noi suntem de acord cu spiritul acestui act normativ, unul corect, de altfel, dar în condiţiile în care bugetele locale ale primăriilor au fost diminuate cu circa 12 miliarde de lei, prin măsurile propuse prin Codul fiscal, nu credem că este corect să-i obligăm pe primari, pe aleşii locali, să achiziţioneze aceste mijloace, în condiţiile în care nu vor avea fondurile necesare. Pentru că, într-adevăr, cheltuielile de consum sunt mai mici faţă de combustibilii tradiţionali, dar a achiziţiona aceste mijloace de transport presupune o cheltuială majoră. În acest moment costurile sunt mari pentru maşinile cu energie electrică. Mi se pare corect să creăm o oportunitate şi o posibilitate de a achiziţiona aceste mijloace de transport, pentru ca parcul auto al primăriilor municipiilor să fie înzestrate cu astfel de mijloace, dar nu o obligativitate. Pentru că în momentul de faţă sunt primării care nu vor avea posibilitatea, nu pot să-şi permită acest lux. Este un lux în momentul de faţă. Prin urmare, Partidul Naţional Liberal se va abţine în a vota acest act normativ. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Benga.
Tudor - Vlad Benga Şi Grupul parlamentar al USR sprijină acest proiect de lege şi vom vota pentru. Am ascultat argumentele şi în comisie, legate de eventualele dificultăţi ale unor administraţii locale de a disponibiliza fonduri. Aici, într-adevăr, sunt achiziţii mai scumpe, dar credem că e important ca acest proces să înceapă. Trebuie să începem de undeva în procesul acesta de a ne mişca către un transport ecologic. Şi, în egală măsură, e important de spus faptul că achiziţia acestor mijloace de transport are şi multe facilităţi pe fonduri europene şi poate aceasta va încuraja mai departe autorităţile locale să se îndrepte în această direcţie. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Domnul Dobre?
Victor Paul Dobre Stimaţi colegi, Mi s-a întâmplat foarte rar să votez altfel decât grupul meu parlamentar. Dar de această dată votez pentru, pentru că este necesar să mergem în trendul european, este necesar să avem un transport ecologic, şi în Ţara Românească fără să obligi nu rezolvi nimic.
Petru Gabriel Vlase Domnul Korodi.
Attila Korodi Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Consultându-ne şi cu colegii, noi vom sprijini acest proiect de lege, dar aş dori să aduc în discuţia noastră şi să semnalez câteva lucruri care trebuie lămurite în perioada următoare, pentru că în momentul în care legea trebuie aplicată, trebuie să fie şi aplicabilă. Şi vorbim de capacitatea tehnologică şi de oferta care va exista în România pentru ca ceea ce vor achiziţiona autorităţile locale să poată să funcţioneze la un cost normal şi în municipalităţile mici, şi în condiţii climaterice foarte vitrege, care sunt iarna la minus 30 de grade. Vă spun lucrurile acestea, pentru că este important să susţinem mobilitatea ecologică şi toate proiectele europene care vorbesc de mobilitate, care sunt în proiectele finanţate prin programele regionale europene. Susţin lucrul acesta. Dar eu cred că există încă o limită tehnologică care n-a fost depăşită, şi aici cine poate să ajute este Guvernul, facilitând atât dezbateri, cât şi aducere în ţară de... nu au destulă, ca infrastructura care se va crea, parcul de maşini, care va fi suplinit cu aceste autobuze să fie destul de bune, încât să nu ne trezim ca după achiziţionarea lor, la un preţ destul de ridicat, după un an, doi ani să nu mai poată să funcţioneze. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Şi domnul Popa, şi încheiem.
Florin Popa Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Aş vrea să spun că fac parte dintre cei care am salutat această iniţiativă legislativă, că noi, la nivelul Primăriei municipiului Galaţi, deja am făcut paşi importanţi pentru a ne încadra în dezideratul acestei legi. Efectiv, în cursul acestui an, am achiziţionat un număr de 14 troleibuze, suntem în proceduri avansate pentru completarea flotei de transport la nivelul municipiului, cu autobuze ecologice şi zece garnituri de tramvai. Cred că acolo unde există preocupare, se găsesc şi soluţii. Noi am apelat la un credit pentru achiziţia troleibuzelor, iar în continuare vom folosi această posibilitate de a dota flota, folosind fondurile europene, ceea ce vă îndemn pe toţi să faceţi acest lucru. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Vot final.