20 decembrie 2017 – Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.53/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr.53/2003 - Codul muncii (PL-x 365/2017). ( retrimis comisiei )

Petru Gabriel Vlase Poziţia 29. Este vorba de Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii; PL-x 365/2017; procedură de urgenţă. Comisia pentru muncă? Domnul Stativă.

Irinel Ioan Stativă Raportul comisiei asupra Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii. Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 53 - Codul muncii, în sensul definirii muncii nedeclarate, stabilirii unor obligaţii pentru angajator în vederea eficientizării controalelor care au ca obiectiv identificarea muncii nedeclarate. Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, este din categoria legilor organice, şi Camera Deputaţilor este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituţia României. La finalizarea dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaţilor adoptarea proiectului de lege cu amendamentele admise şi respinse.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri generale? Doamna Mara-Daniela Calista. E atât de frumos tot numele, încât nu mă pot abţine...

Mara-Daniela Calista Mulţumesc frumos, domnule preşedinte de şedinţă. Aş face o mică observaţie, nici nu ştiu să zic, de... de ordin legislativ. Avem raport de respingere, dar totuşi în comisie s-a modificat printr-un amendament şi este raport de adoptare. Deci va trebui să stabilim cam ce rămâne până la final pe partea aceasta a proiectului. Însă în ceea ce priveşte conţinutul acesteia, situaţia este următoarea. Şi am susţinut lucrul acesta, inclusiv în Comisia pentru muncă. Partidul Naţional Liberal nu crede că putem să eradicăm, dacă vreţi, contractele de muncă la negru, atâta timp cât birocratizăm şi mai mult sistemul de muncă din România. Şi o să vă dau doar două exemple care au fost discutate şi pe care noi, cel puţin, din Comisia pentru muncă, le-am considerat frapante. Nu se poate să-i ceri unui diriginte de şantier ca în fiecare dimineaţă când se duce la muncă să ştie sigur că are pontajul la el, s-a urcat pe o schelă, trebuie să aibă pontajul, că dacă vin cei de la ITM trebuie să poată să îl prezinte. Mai mult decât atât, nu este normal ca un diriginte, iarăşi, de şantier să fie obligat să aibă asupra lui copii xerox - atenţie, colegilor! - copii xerox după fiecare contract individual de muncă. Trăim într-o eră în care vrem să digitalizăm cumva şi să interoperabilizăm tot ce înseamnă instituţiile publice din România, dar facem ordonanţe de urgenţă în care cerem oamenilor să meargă cu copii xerox, hârtii, după Domniile Lor. Din punctul nostru de vedere, acolo unde ITM greşeşte şi unde Ministerul Muncii greşeşte nu înseamnă că noi, ca Parlament, trebuie să supralegiferăm, pentru că unii nu-şi fac treaba. Dacă într-adevăr sunt situaţii care trebuie corectate, este datoria ITM-ului să le identifice şi să le rezolve punctual, nu să schimbăm legea de fiecare dată când ceva nu funcţionează, pentru că unii oameni nu vor să funcţioneze în România. Mulţumesc. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Domnul Seidler.

Cristian-Gabriel Seidler Stimaţi colegi, Avem un proiect de modificare a Codului muncii. Şi o să vă citez din Programul de guvernare - e adevărat, al Guvernului Grindeanu: "combaterea muncii fără forme legale prin derularea de campanii de conştientizare, prin controale tematice şi prin organizarea unui cadru instituţional care va funcţiona cu 5.000 de angajaţi. Diferenţa de la 2.400, în prezent, până la 5.000 se va face prin realocarea personalului din instituţii publice care se vor comasa". Această prevedere nu face altceva decât să recunoască lipsa capacităţii administrative de a lupta la modul serios cu munca la negru. În Programul de guvernare al Guvernului Tudose, deşi doamna Lia Olguţa Vasilescu este în continuare ministru, această prevedere a fost eliminată. De ce? Pentru că recunoaşteţi că nu aveţi capacitatea administrativă de a face în aşa fel încât să luptaţi eficient împotriva muncii la negru. Aţi găsit, aşadar, o soluţie aparentă - aceea de a amenda cu 20.000 de lei pentru fiecare persoană care lucrează la negru şi cu 10.000 de lei pentru fiecare persoană care, deşi lucrează cu forme legale, nu are o copie a contractului de muncă la ea sau la el, în timpul programului. Este o aberaţie care porneşte de la un pretext real şi ajunge de fapt acolo unde vă interesează, singurul lucru care vă interesează - colectarea de bani la bugetul de stat. Lasă, că în timp ce cântaţi de dorul întreprinderilor mici şi mijlocii româneşti, vă urcaţi exact peste ele şi încercaţi să stoarceţi bani pentru nişte prostii, efectiv pentru nişte prostii birocratice, în anul de graţie 2017. În plus, nu faceţi niciun fel de diferenţă între un angajator care are o persoană care lucrează, eventual, fără forme legale timp de o zi sau un angajator care are 17 persoane pentru cine ştie a câta oară fără să aibă forme legale. Dacă s-ar aplica în materie penală, dacă aţi aplica chiar dumneavoastră, în materie penală, aceeaşi politică pe care văd că o aplicaţi în materie administrativ-contravenţională, atunci când vorbim despre munca la negru, atunci toate infracţiunile de corupţie s-ar pedepsi probabil cu 10 ani de închisoare, aşa cum a fost cazul domnului Voiculescu. Poate vă gândiţi încă o dată şi observaţi că unii dintre dumneavoastră n-ar fi foarte fericiţi în această situaţie. Şi din această cauză - măcar din această cauză, singura care vă interesează - regândiţi politica contravenţională în materia aceasta. Încă o dată. Pentru a amenda cu 10.000 de lei un angajator pentru că nu are contractul... angajatul nu are contractul la el, deşi lucrează cu forme legale, nu este altceva decât o tragere de piei de pe micul angajator român, în beneficiul bugetului de stat pe care nu ştiţi cum să-l mai cârpiţi. (Domnul deputat Dumitru Oprea solicită să ia cuvântul.)

Petru Gabriel Vlase Domnule Oprea, sunt în procedură de urgenţă, a vorbit doamna Mara-Daniela. Vă rog. Domnule profesor, dar de ce vă supăraţi pe mine că aplic regulamentul? Nu, sunt la generale. Sunt la generale. Nu merge. Pe procedură.

Dumitru Oprea Şi chiar vă rog să lămuriţi lucrul acesta, fiindcă Mara Calista a prezentat subiectul foarte clar. E o ciudăţenie. Este vorba de un proiect de lege privind respingerea unei ordonanţe de urgenţă - Ordonanţa nr. 53 din 2017. La comisie s-a întocmit raport asupra proiectului de respingere a ordonanţei, iar finalul sună aşa: "În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului adoptarea proiectului de lege cu amendamentele admise şi respinse". Deci adoptarea unei propuneri de respingere a ordonanţei de urgenţă. Este clar? Aş vrea să lămurim lucrul acesta acum, înainte de a da drumul la vot.

Petru Gabriel Vlase Mai e până la votul final. Păi, asta voiam să zic, dacă mai mă lăsaţi şi pe mine să vorbesc din când în când. Încercaţi să... Domnule Stativă... domnule Stativă, bănuiesc că nu puteţi să ne lămuriţi pe moment, acum, cu situaţia asta. Încercaţi să-l rugaţi pe domnul Solomon, dacă nu îl deranjăm foarte tare, să vină să aibă o discuţie cu liderii şi să lămurim subiectul acesta. Atunci, cine e de la comisie, lămuriţi subiectul acesta cu liderii, ca să nu mai am discuţia asta până la votul final... Domnule Vexler, ştiţi? Discutaţi... nu mai... nu mai facem... nu ţinem plenul aiurea pentru... Poftiţi!

Silviu Vexler Stimaţi colegi, Situaţia este în felul următor. Pentru că ordonanţa care este organică nu a întrunit numărul de voturi la Senat... Deci, fiind organică, când a fost la vot la Senat nu a întrunit numărul de voturi necesare şi a ajuns la noi cu raport de respingere iniţial, tocmai pentru că nu a întrunit numărul de voturi, nu din alt motiv. Când a ajuns la comisie a fost adoptat amendament - corect - de aprobare a ordonanţei de urgenţă, cum scrie şi în raportul de pe site, cu un număr de amendamente. Aceasta este toată povestea, pe scurt. (Discuţii în sală.) Deci titlul raportului, doar titlul raportului, unde se menţionează că este respingerea ordonanţei de urgenţă, este aşa, în forma aceasta, pentru că astfel ne-a venit la Cameră de la Senat, cu titlul proiectului...

Petru Gabriel Vlase Am înţeles.

Silviu Vexler ...cum s-a înregistrat în sistem.

Petru Gabriel Vlase Şi la votul final veţi avea titlul amendat. Mulţumesc. Gata, m-am lămurit! La articole? Nu. A venit... Domnule Ştirbu, aveţi raportul? Dar staţi să văd care e... Unde e PL-x-ul...? N-am PL-x... Cât? Pe acela pe care l-am adus în faţă, nu? (Discuţii în sală.) Bine.

Petru Gabriel Vlase Domnul Ciuhodaru. (Domnul deputat Ioan Munteanu solicită să ia cuvântul pe procedură.) Procedură, domnul Munteanu.

Ioan Munteanu Stimaţi colegi, Nemulţumirile care vin din partea parlamentarilor se pare că au suport şi de aceea propun retrimiterea la comisie pentru două săptămâni. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase La care?

Ioan Munteanu La aceasta, la care suntem acum!

Petru Gabriel Vlase La acesta, la care suntem acum? (Discuţii în sală.) Fredi, ia vino tu încoace, ca să ţipăm noi toţi din sală la tine, să vezi dacă înţelegi ceva?!

Ioan Munteanu De aia e vorba!

Petru Gabriel Vlase Care aia, domnule Munteanu?!

Ioan Munteanu Cea de dinainte!

Petru Gabriel Vlase Cea dinainte sau asta?! Ia spuneţi PL-x-ul exact! (Discuţii în sală.)

Ioan Munteanu PL-x 365/2017. (29. Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.)

Petru Gabriel Vlase Asta e altceva! PL-x 365... PL-x 365... (Discuţii în sală.) Nu, nu, şi eu sunt de acord, pentru că nu mi-a plăcut ce am auzit, ca şi deputat şi eu... PL-x 365 - la comisie. Cât?

Ioan Munteanu Două săptămâni.

Petru Gabriel Vlase Două săptămâni. Vot. Tot nu e bine! Oricum o dăm nu e... (Discuţii în sală.) Mă întorc la PL-x 481 acum. 120 de voturi pentru, un vot împotrivă, o abţinere. Aprobat.