19 decembrie 2017 – Reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.68/2015 pentru aprobarea unor măsuri de gestionare a instrumentelor structurale din domeniul transporturilor, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr.593 din 14 septembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.886 din 4 noiembrie 2016 (PL-x 84/2016/2017). ( rămasă pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase 27. Reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2015 pentru aprobarea unor măsuri de gestionare a instrumentelor structurale din domeniul transporturilor, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 593 din 14 septembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 4 noiembrie 2016; în procedură de urgenţă. Comisia pentru transporturi, vă rog. Domnul Bode.

Lucian Nicolae Bode Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. În conformitate cu prevederile art. 134 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru transporturi şi infrastructură şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi au fost sesizate în fond cu reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2015 pentru aprobarea unor măsuri de gestionare a instrumentelor structurale din domeniul transporturilor, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 593 din 14 septembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 4 noiembrie 2016, Camera Deputaţilor fiind Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat legea în şedinţa din 23 mai 2017. Legea are ca obiect de reglementare nominalizarea Ministerului Transporturilor, ca organism intermediar în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, care va gestiona funcţiile de selecţie, evaluare, monitorizarea implementării şi verificarea tehnică şi financiară a proiectelor din domeniul transporturilor, finanţate din fondurile nerambursabile ale Uniunii Europene, pentru perioada 2014-2020. În urma dezbaterilor şi a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaţilor adoptarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2015. În raport cu obiectul şi conţinutul său, iniţiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri? Domnul Bode.

Lucian Nicolae Bode Da, mulţumesc, domnule preşedinte. Pentru a fi în ton cu dezbaterile de la proiectul precedent, doamnelor, domnilor deputaţi, pentru a fi în cunoştinţă de cauză cu privire la votul prezent pe care urmează să-l dăm pe acest proiect de lege. Reexaminarea acestui proiect de lege, ca urmare a Deciziei de neconstituţionalitate, dată de Curtea Constituţională, a condus la eliminarea acelor prevederi care intrau în contradicţie cu Legea fundamentală. Astfel, salarizarea personalului Ministerului Transportului a rămas să fie reglementată, aşa cum este normal, prin Legea salarizării, pentru a nu mai exista discriminări în raport cu celelalte categorii de personal din administraţia publică centrală de specialitate. Doar personalul care gestionează proiecte europene din structură, cu rol de organism intermediar pentru POIM, beneficiază de nivelul de salarizare aferent funcţiilor din cadrul Ministerului Fondurilor Europene. Motivarea personalului din aceste structuri este un factor important, dar, la fel de important, pentru a avea un grad ridicat de absorbţie a fondurilor europene, este ca documentaţiile pentru licitaţii să fie întocmite profesionist. Din analiza pe care am făcut-o la nivelul comisiei noastre, împreună cu reprezentanţii ANAF, a reieşit faptul că, deşi comunicarea este bună cu autoritatea contractantă, deficienţele în întocmirea acestor documentaţii conduc la respingerea lor repetată, de mai multe ori, cu consecinţe grave asupra implementării la termen a proiectelor de investiţii. Şi vorbim de proiecte mari de infrastructură de transport, care sunt tergiversate din cauza unor proceduri greoaie şi a slabei calităţi a documentaţiilor de atribuire. Vreau să vă spun că din 1.000 de documentaţii depuse la ANAF, 975 au fost respinse la prima evaluare. Este destul de grav. Grupul Partidului Naţional Liberal va vota acest act normativ, dar atragem atenţia asupra faptului că Ministerul Transporturilor, din păcate, este repetent la capitolul atragerii de fonduri europene. Anul acesta, la prima rectificare bugetară, a pierdut 5,5 miliarde de lei, la capitolul fonduri europene, dintr-un programat de 8,3 miliarde de lei - iată, 65% - din cauza slabei capacităţi de accesare a acestor fonduri vitale pentru dezvoltarea unei infrastructuri moderne şi conectate la reţeaua europeană de transport, lucru care trebuie evitat anul viitor pentru a reuşi să recuperăm întârzierile majore la acest capitol. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Altcineva la dezbateri generale? La articole? Nu.