19 decembrie 2017 – Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea şi completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor (BPI 224 /30.05.2017; PH CD 51/2017). ( rămas pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase 25. Proiectul de Hotărâre privind modificarea şi completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor. Vă rog, raportul. Domnul Nicolicea.

Eugen Nicolicea Raportul privind modificarea şi completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor. În data de 29 noiembrie 2017, membrii Comisiei pentru Regulament s-au întrunit în şedinţă pentru a discuta Proiectul de Hotărâre privind modificarea şi completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor, iniţiat de parlamentari ai Grupului parlamentar al Uniunii Salvaţi România şi ai Grupului parlamentar al Partidului Mişcarea Populară, prin adresele nr. 224 BP din data de 30 mai 2017 şi nr. 1073 BP din 27 iunie 2017. La şedinţa comisiei din data de 29 noiembrie 2017 a participat majoritatea deputaţilor, absentând doamna deputat Adriana Săftoiu, domnul deputat Robert Turcescu. Membrii prezenţi au propus respingerea Proiectului de Hotărâre privind modificarea şi completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor, cu 4 voturi pentru şi un vot împotrivă. În concluzie, vă rog să votaţi respingerea acestor propuneri de modificare.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri? Da? Hotărâţi-vă! Domnul Stanciu.

Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu Bună ziua! Deci s-a reîntors! Acest proiect de hotărâre s-a dezbătut în momentul în care contextul cred că era nefavorabil. Este un proiect care are multe măsuri de transparentizare a activităţii şi de a ajuta parlamentarii în a se pregăti şi a face o diligenţă mai bună, dar, la rugămintea unuia dintre iniţiatori, v-aş ruga să dăm un vot pentru retrimitere, ţinând cont că există mai multe proiecte, şi am putea să mai discutăm acest lucru în comisie. Şi poate atunci vor veni şi ceilalţi colegi din opoziţie. Deci, vă rog, supuneţi votului retrimiterea la comisie a acestui proiect. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Aţi cerut retrimitere? Vă rog, vot. 48 de voturi pentru, 76 de voturi împotrivă. Alte intervenţii la dezbateri generale? Domnul Benga.

Tudor - Vlad Benga Acum, realitatea este că este un pic bizar să discutăm post- factum şi politicos, după ce o serie de propuneri ale noastre au fost ţinute cu lunile în Comisia pentru regulament, după ce am asistat la abuzuri ale domnului Nicolicea în primirea de amendamente. Ştiţi, politica, aşa, poate să fie teribil de disonantă. Sunt lucruri de maximum bun-simţ. Acolo, de exemplu, să avem convocarea comisiei cu două zile înainte. După cum ştiţi, ultima dată când aţi dinamitat toată ideea de parlamentarism, miercurea trecută, şedinţa comisiei, convocată de domnul Nicolicea, a venit prin SMS la 9 seara, pentru toată fuşăreala aceea de a doua zi, dimineaţa. Ce voiam să vă spun este următorul lucru. Mai devreme sau mai târziu, bumerangurile acestea pe care le-aţi aruncat se vor întoarce împotriva dumneavoastră. Nimeni nu este la putere şi cu majoritatea pe viaţă, deşi ştiu foarte clar că mulţi dintre dumneavoastră, cu tovarăşul Nicolicea în frunte, vă doriţi lucrul acesta. Nimeni nu v-a contestat de-a lungul acestei legislaturi dreptul de a lua decizii, dat fiind că aveţi majoritate. Ceea ce însă v-a contestat, şi noi aici în Parlament, şi vă contestă milioane de oameni în stradă, este dreptul de a trece cu buldozerul peste orice regulă, pentru a vă impune acele decizii. (Vociferări.) Şi vă repet. Mai devreme sau mai târziu, lucrurile acestea se vor întoarce împotriva dumneavoastră. Dacă vă imaginaţi că veţi fi veşnic la putere şi veşnic în majoritate, vă înşelaţi! Avem în acest proiect de hotărâre lucruri minimale de respect, a dreptului opoziţiei de a-şi desfăşura activitatea, a dreptului cetăţenilor de a veni şi a participa la dezbateri. Aţi ales să le respingeţi, după ce le-aţi ţinut într-un sertar luni de zile. Treaba dumneavoastră! Noi ne-am făcut datoria să vă avertizăm. Mai departe, veţi primi aici exact aceeaşi atitudine, de fiecare dată, în momentele în care veţi trece cu buldozerul peste regulament, pentru că acesta este baza parlamentarismului. Mulţumesc frumos. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Domnul Turcescu.

Robert-Nicolae Turcescu Nu ştim unde a făcut domnul Nicolicea Facultatea de Drept, dar are un talent extraordinar de a da cu stângul în dreptul. (Vociferări.) Să vă spun cum decurg şedinţele Comisiei pentru regulament, că poate nu aţi auzit aşa ceva în atâţia ani de parlamentarism. O singură dată într-un an de zile, nici măcar o dată nu am primit ordinea de zi a şedinţelor comisiei. Să ne spună şi nouă domnul Nicolicea "... veniţi, fraţilor, la Comisia pentru regulament, că avem de discutat a, b, c...". Nici măcar o dată nu a făcut asta. De fiecare dată când vine vorba de întrunirea şedinţei Comisiei pentru regulament... mai sunt şi în Comisia pentru învăţământ. Se suprapun orele. Cum se întâmplă lucrul acesta?! Poate am eu ghinion. Când vine vorba de convocarea şedinţei Comisiei pentru regulament, primesc telefon de la domnul Nicolicea, la ora 21,00, că a doua zi la ora 9,00 trebuie să venim la comisie.

Petru Gabriel Vlase La subiect, domnule deputat.

Robert-Nicolae Turcescu Păi, subiectul acesta este, domnule preşedinte!

Petru Gabriel Vlase Nu, subiectul este proiectul...

Robert-Nicolae Turcescu N-aţi pomenit, în Parlamentul României, un preşedinte de comisie care să funcţioneze în felul acesta.

Petru Gabriel Vlase Domnule deputat, subiectul este Proiectul de Hotărâre... PHCD 51...

Robert-Nicolae Turcescu Subiectul este acest proiect de hotărâre, în condiţiile în care domnul Nicolicea să nu mai vină la microfon să spună că nu a participat Turcescu şi Săftoiu, în condiţiile în care convocarea acestei Comisii pentru Regulament încalcă orice regulament de convocare a comisiei.

Petru Gabriel Vlase Am înţeles.

Robert-Nicolae Turcescu Despre asta este vorba!

Petru Gabriel Vlase Aveţi dreptate. Doamna Săftoiu.

Ana Adriana Săftoiu Domnule preşedinte de şedinţă, Doamnelor şi domnilor, Dacă o să am un regret în momentul în care voi termina acest mandat, la fel cum a fost şi data trecută, este că votaţi pur şi simplu împotriva opoziţiei, fără să vă uitaţi la ce votaţi. Spuneţi-mi şi mie, ce vedeţi voi greşit în amendamentul propus de USR? Deci, practic, la art. 47, dacă vreţi să vă uitaţi în Regulamentul Camerei Deputaţilor, USR nu face altceva decât să adauge amendamentul "...acestea fiind anunţate cu cel puţin două zile înainte, pe site-ul Camerei Deputaţilor...". Ce este malign în faptul că se propune ca un amendament să fie anunţat pe site-ul Camerei? Luaţi art. 54, unde spune că "... lucrările comisiilor Camerei Deputaţilor pot fi transmise pe reţeaua internă de televiziune a Camerei Deputaţilor şi la posturile de radio, televiziune..." şi adaugă amendamentul "sau pe internet". Ce vedeţi rău în acest amendament? Continui. Art. 59 "Cu privire la desfăşurarea şedinţelor comisiilor se încheie procese-verbale şi se realizează stenograme...". Deci se introduce cuvântul "se realizează". Deci, credeţi-mă, sunt absolut convinsă că dacă nu am pleca de la această mentalitate absolut bolnăvicioasă, că dacă propune ceva opoziţia, obligatoriu trebuie să spuneţi nu, toate amendamentele acestea, şi mai sunt câteva care nu au fost luate în discuţie - şi nu o să mă cert acum cu domnul Nicolicea, într-adevăr, cum se convoacă aceste şedinţe -, le-aţi fi acceptat, pentru că doar îmbunătăţesc, nu înrăutăţesc cu nimic. Dar dacă vrem să continuăm aşa, ghinionul ţării! Mulţumesc. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Domnul Bacalbaşa.

Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa În cadrul mentalităţii bolnăvicioase, ţin să anunţ pe onorata colegă, care şi-a petrecut tinereţile în cadrul Preşedinţiei, (Vociferări.) că nu este cazul să mă înveţe pe mine cum să votez. Votez cum cred. De aceea au apărut aici... nu accept lecţii de la nimeni, în special de la anumite persoane. În ceea ce priveşte fuşăreala pe care o evocă un anumit domn, ţin să spun că este foarte curioasă apariţia de amendamente în Regulamentul nostru de funcţionare, când acest grup se comportă ca provocatori de profesie - şi mă refer la filmările repetate ale unor colegi, la modul provocator, în condiţiile în care, din păcate, domnule Nicolicea, nu avem un mod de a ne proteja, aproape de agresiunea fizică a acestor chestiuni. Haideţi să ne respectăm. Daţi-o naibii de treabă! Respect, domnilor! (Aplauze.) Voci din sală : Bravo! (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Domnul Borza. Nu vi s-a pronunţat numele...

Remus-Adrian Borza Domnule preşedinte, Dragi colegi, Sunt pentru o transparentizare totală a şedinţelor comisiilor, după cum, de altminteri, sunt şi şedinţele plenului Camerei Deputaţilor, pentru responsabilizarea şi profesionalizarea actului legislativ. Ne confruntăm cu o realitate, legată mai degrabă de percepţie - şi vorbesc de instituţia fundamentală a unei naţiuni. Probabil acest deficit de încredere se datorează, uneori, şi superficialităţii cu care girăm procesul legislativ. Avem o hiperinflaţie de legi. Repertoriul legislativ al României este cam de trei ori mare decât al Franţei. Avem 136.000 de acte normative cu putere de lege, din care doar 1.925 de legi sunt date între 1864, momentul Reformelor lui Cuza, şi până la Revoluţia din decembrie 1989. Cu alte cuvinte, în 27 de ani de tranziţie glorioasă, de nicăieri spre niciunde, am dat de 270 de ori mai mult decât în 125 de ani de existenţă a statului român. Şi asta ar trebui să ne pună pe gânduri. Au fost ani în care - şi există, evident, aici, şi o anumită explicaţie, o anumită logică - am dat şi peste 20.000 de acte normative, pe repede înainte, explicaţia fiind că ar trebui să implementăm în legislaţia internă acquis-ul comunitar. Dar aceasta nu ne împiedică să judecăm, să cântărim, să analizăm mai temeinic şi mai bine, să dăm stabilitate în timp legii. De multe ori - şi sunt "n", mii de cazuri sau de legi pe care simţim nevoia să le modificăm şi de 7-8 ori într-un an, evident de natură să ne decredibilizeze. Este de natură să stârnească, să genereze un sentiment de neîncredere, mai ales al mediului investiţional, în ceea ce priveşte stabilitatea şi predictibilitatea legii. Haideţi, dragii mei, să facem legile temeinic şi să le dăm stabilitate cel puţin pentru 5-10 ani de zile. Tocmai aici este caracterul impredictibil, caracteristic legislaţiei române. Şi aici, sigur, probabil ar fi binevenită o propunere din partea dumneavoastră, din partea noastră, ca şi Biroul permanent al Camerei Deputaţilor să nu mai stabilească ordinea de zi de luni pentru luni sau de luni pentru marţi dimineaţa. Nimeni din cei 329 de parlamentari nu are capacitatea fizică şi nici chiar intelectuală ca într-un an, într-o oră, de luni de la ora 15,00, când se termină şedinţa Biroului permanent, şi până luni la ora 16,00 să parcurgem o ordine de zi, de regulă stufoasă, cu 40-50 de acte normative, sau în 14 ore, pentru a doua zi. Ideal ar fi ca Biroul permanent să stabilească, să aprobe ordinea de zi pentru săptămâna viitoare, ideal ar fi chiar cu două săptămâni. Şi atunci, niciunul dintre noi nu ar mai avea nicio scuză când ne-ar alerga vreun ziarist pe holul trib... - "Gura păcătosului adevăr grăieşte...", voiam să spun holul tribunalului - pe holul Parlamentului... să ne întrebe "... domnule, dar ce aţi votat?"... şi noi să ridicăm din umeri... Pentru că, realmente, aici avem o scuză. Nu putem într-o oră să parcurgem o ordine de zi atât de stufoasă. În rest, sigur, sunt de acord cu antevorbitorii mei. Nu trebuie să respingeţi a priori orice iniţiativă, orice propunere care vine de la opoziţie. Aici este vorba şi de respect, este vorba şi de toleranţă, este vorba şi de complementaritate. Este vorba de a înţelege şi de a învăţa măcar în anul Centenarului, o dată la 100 de ani, să manifestăm mai multă toleranţă, mai mult respect şi dialog şi să conlucrăm, parlamentarii puterii, parlamentarii opoziţiei, pentru realizarea interesului public, a interesului naţional. Asta am avut de spus! Mulţumesc mult. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc, domnule Borza. Doamnă Săftoiu şi Domnule Benga, mi-aţi cerut drept la replică. Vreau doar să citesc art. 151 alin. (4), pentru plen, din respect şi pentru dumneavoastră, care spune aşa: "Un deputat poate cere dreptul la replică în situaţia în care, la adresa sa, s-au făcut afirmaţii incorecte sau ofensatoare..." - cu rugămintea la ambii colegi, cărora vă voi acorda dreptul la replică, numai dacă doriţi şi puteţi, să-mi spuneţi şi mie, la microfon, care au fost acelea ofensatoare. Vă rog, doamnă Săftoiu!

Ana Adriana Săftoiu Domnule preşedinte, Sincer, mă simt ofensată...

Petru Gabriel Vlase Nu vorbiţi cu mine, nu-mi explicaţi mie, doamnă...

Ana Adriana Săftoiu Păi, nu, că dumneavoastră aţi pus întrebarea...

Petru Gabriel Vlase Vorbiţi cu plenul, că eu aud microfonul.

Ana Adriana Săftoiu A, OK! Mă simt ofensată că şi-a imaginat, cumva, colegul dumneavoastră de partid că i-aş vorbi sau i-aş da vreun sfat. Dar, dacă tot am ajuns aici - pentru că, sincer, chiar nu mă interesa cum votează mai ales acel domn -, să ştiţi că în limba română se spune "se datorează" nu "se datoreşte" şi e "complet" şi nu "complect". Măcar atâta lucru pot să-mi permit să vă dau ca sfat! Voci din sală : Bravo! (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Vă rog, domnule Benga, la fel. Am înţeles unde a fost ofensa. Sunt curios la dumneavoastră.

Tudor - Vlad Benga Cuvântul la care fac referire este provocator. (Gălăgie.) Şi dacă domnul Bacalbaşa a ţinut neapărat să aducă în discuţie filmările noastre provocatoare, vreau să atrag atenţia asupra unui lucru. Dumneavoastră, ca aleşi, operaţi aici într-un spaţiu public. (Vociferări.) Faptul că aţi stat 26 de ani după cutume şi v-aţi ascuns şi nimeni nu a ştiut ce se întâmpla aici, şi acum am apărut noi, şi deodată se vede tot ce se întâmplă aici... (Vociferări.) ... este doar... în sfârşit ne-a luat un sfert de secol să ajungem unde, de fapt, ar fi trebuit să fim de la început.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc, domnule deputat.

Tudor - Vlad Benga Nu e nimic provocator. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Sistăm aici. Continuăm cu...