11 decembrie 2017 – Dezbaterea Propunerii legislative privind Statutul cadrelor de informaţii (Pl-x 237/2017). ( rămasă pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase La punctul 5, avem Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 550/2004 - este în acord tacit, este ultima zi. Propunerea a fost dezbătută în şedinţa de luni şi rămâne direct la votul final. La punctul 6, Propunerea legislativă privind Statutul cadrelor de informaţii. Comisia pentru apărare? Vă rog, raportul. (Domnul deputat Cezar-Florin Preda solicită să ia cuvântul.) Ca iniţiator, domnule Preda, sau la dezbateri? Ca iniţiator. Îmi cer scuze! Vă rog. Domnule secretar, lăsaţi-l pe domnul deputat Preda, fiind iniţiator. (I se adresează domnului deputat Bogdan-Ionel Rodeanu.)

Cezar-Florin Preda Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Ca iniţiator al acestui proiect de lege, am urmărit să modernizăm o legislaţie veche, pe care o invocaţi şi dumneavoastră, în orice mod şi oriunde, o legislaţie pe care şi toată societatea românească o invocă ca fiind depăşită, şi atunci cred că o muncă laborioasă de peste 6 luni, concretizată în acest proiect de lege, trebuia să suscite atenţia tuturor forţelor. De multe ori se spune că această legislaţie a permis ca serviciile de securitate ale României, ofiţerii de informaţii ai României să-şi "depăşească" atribuţiile. Dar, surpriză, la Comisia pentru apărare, după ce a fost ţinut în sertar şi retras de pe ordinea de zi, fără explicaţii, s-a dat un vot pe repede înainte, de respingere, neargumentându-se absolut nicio propunere de schimbare a tuturor elementelor introduse în acest proiect. Au fost acolo chemate serviciile de informaţii şi serviciile de apărare ale României. Au fost întru totul de acord cu proiectul de hotărâre atât Ministerul Afacerilor Interne, cât şi Serviciul Român de Informaţii, STS nu a fost prezent. Iar consilierii de la celelalte servicii de informaţii au considerat că nu le satisfac solicitările, pentru a acoperi atribuţiile, drepturile şi obligaţiile ofiţerilor de informaţii, dar nu au venit absolut cu niciun argument. Dizertaţia mea pentru a susţine proiectul de lege - pentru care nici măcar nu mai pot solicita retrimiterea la comisie, pentru că altfel ar însemna să se adopte tacit, atât de mult a fost ţinut - este numai pentru a clarifica, până la urmă, ce vreţi, ce vrem. Vrem să le schimbăm, vrem să muncim, să ne apucăm să le facem moderne, până la urmă, puse în acord cu dorinţele tuturor partidelor politice, sau ne folosim de cele vechi?! Una clamăm în spaţiul public, una clamăm aici la Parlament, în aula Parlamentului, şi de fapt interesele noastre sunt altele. Eu solicit preşedinţilor alianţei de guvernare, atât domnului Dragnea, cât şi domnului Tăriceanu, ca la Senat, cel puţin, să se aplece asupra acestui proiect de lege, şi să solicite senatorilor măcar să se uite pe el, să vadă ce nu este bine scris. Eu, în legislaturile pe care le-am parcurs în acest Parlament, să ştiţi că am trecut proiecte de lege şi în opoziţie, foarte multe, cu argumente. Aici m-am lovit de un zid şi m-am lovit de un zid într-o zonă în care agenda publică românească este plină de acuze asupra rolului, atribuţiilor, drepturilor şi obligaţiilor Serviciului de Informaţii şi a celorlalţi ofiţeri de informaţii. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Raportul? Comisia pentru apărare.

Bogdan-Ionel Rodeanu Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională a fost sesizată, spre dezbatere pe fond, cu Propunerea legislativă privind Statutul cadrelor de informaţii. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare Statutul cadrelor de informaţii care, în condiţiile legii, desfăşoară activităţi de informaţii, contrainformaţii şi de securitate în cadrul Serviciului Român de Informaţii, al Serviciului de Informaţii Externe, al Serviciului de Protecţie şi Pază, al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, şi, totodată, în cadrul Direcţiei Generale de Protecţie Internă din cadrul Ministerul Afacerilor Interne, precum şi în cadrul Direcţiei generale de informaţii a apărării din cadrul Ministerului Apărării Naţionale. Consiliul Legislativ a avizat favorabil. Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. În conformitate cu prevederile art. 55 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, la dezbaterea propunerii legislative au participat reprezentanţi ai Guvernului României, ai Serviciului Român de Informaţii, ai Serviciului de Informaţii Externe şi ai Serviciului de Protecţie şi Pază. Întrucât proiectul are impact bugetar, este necesar punctul de vedere al Guvernului. Guvernul i-a delegat Ministerului Apărării Naţionale sarcina de a organiza un grup de lucru pentru formularea unui punct de vedere. În urma dezbaterilor, în acest grup de lucru, nu s-a ajuns la un punct de vedere unitar. Pentru a da coerenţă şi predictibilitate juridică, propunerea legislativă trebuie analizată în paralel cu o reglementare nouă, care să definească activitatea de informaţii, contrainformaţii şi de securitate. În aceeaşi logică, trebuie analizate şi legislaţia primară, precum şi cea secundară, care reglementează activitatea acestor instituţii din sectorul de securitate şi al personalului acestora, care desfăşoară activităţi de informaţii, contrainformaţii şi securitate. Dezbaterile au avut ca finalitate, cu majoritate de voturi, respingerea propunerii legislative, din motivele enunţate mai sus. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri generale? Domnul Stanciu.

Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu Mulţumesc. Să încep cu un citat, care descrie memorabil această situaţie - "Din două, una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc!, dar să nu se schimbe nimic, ori să nu se revizuiască, primesc!, dar atunci să se schimbe pe ici, pe colo, şi anume în punctele esenţiale". Se pare, Caragiale încă trăieşte şi trăieşte foarte bine în Comisia pentru apărare, din păcate. Aş vrea să fac câteva referiri numai pe formă, pentru că pe formă a fost un simulacru de dezbatere de proces parlamentar. Ironia face că am fost, în primele 6 luni ale acestui mandat, în această comisie şi am observat acolo că există un proiect din 2007, fix cu acelaşi subiect. Comisia pentru apărare, din 2007, ţine un proiect al Statutului ofiţerului de informaţii în sertar, fără să-l pună pe ordinea de zi, pentru a da un raport. Iar pe acest nou proiect din 2016, îl pune pe ordinea de zi, şi fără dezbatere dă un aviz negativ. Vă zic că dezbateri nu au existat din multe motive. Dar aş vrea să apreciez poziţia unui coleg, de dat aceasta din alianţa de guvernare, poziţia domnului Georgian Pop. Domnul Georgian Pop, în dezbateri, a spus foarte bine - nu este corect să nu existe consens între instituţiile vizate de această lege. Sunt de acord cu dumnealui. Ar trebui să existe consens. Sper totuşi ca acesta să fie folosit de PSD în toate proiectele, cum este Legea privind defalcarea TVA, unde consens nu există absolut deloc şi, cu toate acestea, legea trece. Pe fond, nu vorbim aici despre orice proiect de lege, vorbim despre un proiect care oferă o recunoaştere minimală unei categorii profesionale, fără de care România nu ar putea exista în NATO şi la graniţa acestei Alianţe. Să invocăm faptul că nu există un întreg ansamblu de legi, este doar o scuză fără niciun pic de argumentare. În legislatura trecută a existat o comisie specială pentru reforma întregilor legi, dar niciuna nu a trecut. Dragi colegi, Fără ofiţeri de informaţii motivaţi, România nu poate avea asigurată o securitate, aşa că vă rog să regândiţi acest lucru, şi la Senat să daţi un vot pozitiv, şi apoi, împreună, lăsând la o parte toate divergenţele politice, să schimbăm tot acest pachet de legi, care este din anul 1991 şi este neschimbat. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc, domnule deputat. Doamnă Turcan, dezbateri?

Raluca Turcan Invoc art. 146 alin. (3) şi doresc să vă menţionez că astăzi, dincolo de ceea ce aţi făcut pe justiţie, aţi mai făcut un lucru teribil, şi anume ameninţaţi, până la desfiinţare, mediul de afaceri corect şi sănătos din România, întrucât, prin retrimiterea şi întârzierea dezbaterii pe Split TVA, suntem cu ordonanţa de urgenţă în vigoare, ceea ce înseamnă TVA Split obligatoriu de la 1 ianuarie. Aşadar, dragi colegi şi domnule preşedinte de şedinţă, poate cu aceeaşi abnegaţie cu care aţi mutilat justiţia, vă străduiţi să apăraţi zeci de mii de agenţi economici corecţi, care sunt în pericol de a-şi desfiinţa afacerile, de la 1 ianuarie 2018, în condiţiile în care ordonanţa pe care dumneavoastră aţi dat-o reprezintă o ameninţare directă la existenţa şi funcţionarea afacerilor lor.

Petru Gabriel Vlase Am înţes!

Raluca Turcan Ca atare, vă solicit, pe procedură, să se dezbată rapid, în paralel cu plenul, în comisia de specialitate, Ordonanţa Split TVA - poate că nu v-a ieşit un troc politic pe care îl pregăteaţi - astfel încât, în Parlament, înainte de dezbaterea pe buget, să dăm votul final pe ordonanţa care ameninţă zeci de mii de oameni de afaceri corecţi.

Petru Gabriel Vlase Da. Mulţumesc. A fost o propunere votată de plen, şi, aşa, pentru colegii care nu citesc Regulamentul, art. 146 alin. (3) se ocupă cu verificarea cvorumului. (Aplauze.) Alte intervenţii la dezbateri generale? Nu sunt. Nefiind amendamente, propunerea merge la votul final.