Petru Gabriel Vlase 12. Propunerea legislativă pentru modificarea art. 31 alin. (2 1 ) din Legea nr. 1/2011 a educaţiei naţionale. Comisia? Doamna Gavrilă. Pl-x 181/2017.
Camelia Gavrilă Comisia pentru învăţământ a primit, cu adresa Pl-x 181 din 29 mai 2017, pentru dezbatere în fond, Propunerea legislativă pentru modificarea art. 31 alin. (2 1 ) din Legea nr. 1/2011 a educaţiei naţionale. În şedinţa plenului Camerei Deputaţilor din 30 octombrie 2017, în temeiul art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, s-a hotărât retrimiterea propunerii legislative pentru analiză, pentru examinare şi depunerea unui nou raport. Propunerea legislativă are ca obiect art. (2 1 ) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul reorganizării şi funcţionării liceelor cu profil agricol în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale. Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. În urma dezbaterii, cu majoritate de voturi, comisia a votat adoptarea propunerii legislative, cu amendamentele admise din anexă.
Petru Gabriel Vlase Dezbateri? Nu. Da? Doamna Cherecheş.
Florica Cherecheş Partidul Naţional Liberal va vota împotriva acestui proiect care trece liceele agricole în subordinea Ministerului Agriculturii şi coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale. Am spus şi săptămâna trecută, când a fost retrimis la comisie, este un proiect superficial, insuficient elaborat. Vorbim de fapt de un proiect de lege care conţine un singur articol şi care a fost extins foarte mult prin amendamentele pe care comisia le-a însuşit, din partea celor două ministere, Ministerul Educaţiei şi Ministerul Agriculturii. Dar acesta este un proiect nou, diferit, şi nu respectă niciun fel de tehnică legislativă, pentru că nu are calculat impactul bugetar, nu are filă de buget, nu are nimic, deşi invocă, ca pe un argument principal, posibilitatea implicării financiare a ministerului în susţinerea liceelor agricole. Eu am adresat ministerului o întrebare, şi anume: de anul trecut, de când avem o modificare prin care liceele agricole pot beneficia de finanţare şi susţinere din partea Ministerului Agriculturii, dacă s-a întâmplat acest lucru? Pentru că noi deja avem un cadru legislativ prin care Ministerul Agriculturii poate să susţină. Pe de altă parte, acest proiect intră şi dă atribuţii Ministerului Agriculturii, în ceea ce priveşte curriculumul aplicat, resursele umane, organizarea şi funcţionarea consiliilor de administraţie. Nu cred că este corect acest lucru şi mai ales că deja exista o anumită posibilitate de a se implica. Noi considerăm că, pentru liceele agricole, ca să le ajutăm, să le revitalizăm, trebuie să le conectăm la afacerile locale; să se organizeze întâlniri; trebuie ca practica să se organizeze în ferme adevărate, nu în atelier sau mai ştiu eu unde, într-o fermă de şcoală; trebuie să informăm antreprenorii din agricultură, să le prezentăm şi liceelor oportunităţile de finanţare. Deci sunt lucruri mult mai importante care ar trebui făcute, şi nu să trecem prin lege, de fapt, un proiect care ar însemna un transfer de patrimoniu. Nu putem să fim de acord cu aşa ceva şi vom vota împotriva acestui proiect.
Petru Gabriel Vlase Domnul Bichineţ.
Corneliu Bichineţ Sunt convins că în sală, dintre colegii deputaţi, foarte mulţi sunt ingineri agronomi sau profesori care au predat în liceele din ţară. Personal, am predat 20 de ani într-un liceu agricol, în Oraviţa - în Banat, şi, în Negreşti-Vaslui, 10 ani am fost director de liceu. Şi a fost foarte greu. Baza materială este foarte, foarte slabă. Copiii noştri - foarte buni, de altfel, care doresc să înveţe meserii, tractorişti, în primul rând - lucrează, fac practică pe U 650, deci ei când termină nu pot să meargă să lucreze într-o fermă modernă, pentru că, cu ce au învăţat şi pe ce au mers la lucru, nu mai este nicăieri în ţară. De aceea, domnule Munteanu, mă uit în ochii dumneavoastră, ştiu că vă este foarte greu în această perioadă, dar vă rog, domnule, dacă noi vrem de fapt să-i dăm Ministerului Agriculturii încă ceva, n-are destule pe cap domnul Daea? Eu zic că e suficient pentru Domnia Sa. Faceţi în aşa fel încât, printr-o politică bugetară, toate liceele din ţară să primească finanţare corespunzătoare. Toate, indiferent de profil. Iar cele agricole, din pământul acesta, mare, al ţării, să primească loturi pe care să poată lucra copiii, şi să facă conducere, şi să lucreze pe tractoare şi pe utilaje moderne, nu pe cele de pe vremea lui Stalin sau mai vechi chiar. Partidul Mişcarea Populară vă va spune mâine cum va vota. (Râsete. Discuţii în sală.)
Petru Gabriel Vlase Domnul Ganţ.
Ovidiu Victor Ganţ Stimate domnule preşedinte, Stimate colege, Stimaţi colegi, Ca profesor şi fost director al unui mare liceu din Timişoara, vreau să vă spun că nu cred în acest proiect. Şi cred că este o mare greşeală pe care urmează s-o faceţi. Nici măcar nu este ceva original. În comunism aveam această construcţie, în care subordonarea era la diverse ministere. Mâine-poimâine o să vină domeniul chimiei, poimâine o să vină domeniul mecanic, energetic şi aşa mai departe, să solicite trecerea pe la Economie, pe la IMM-uri şi aşa mai departe. Nu se mai asigură sub nicio formă un caracter unitar al procesului de învăţământ în România. Titularul este, conform legii, Ministerul Învăţământului. Lăsaţi lucrurile aşa cum erau. Nu este deloc o îmbunătăţire ceea ce se intenţionează. Este şi calea greşită, fundamental greşită, să aşteptăm de la Ministerul Educaţiei să rezolve chestiunea legată de practică. Agricultura este prin excelenţă un domeniu privat, unde iniţiativa privată domină piaţa. Nu statul reglementează situaţia în domeniul producţiei agricole. Nu statul. S-a terminat şi cu IAS-urile, şi cu CAP-urile, sunt modele de domeniul trecutului. Învăţământul dual este viitorul şi în acest domeniu. Aceste licee care aparţin statutului, învăţământului public trebuie să încheie parteneriate cu agenţi economici care au o dotare modernă - maşini, utilaje, combine şi aşa mai departe -, nu să aştepte de la Ministerul Agriculturii rezolvarea problemei legate de dotare. Este un drum fundamental greşit, care ridică şi probleme de altă natură. Stau şi mă întreb cine va face subiectele de bacalaureat: un congres al tractoriştilor-mecanizatori? Sau poate al inginerilor agronomi? E vorba de standarde comune în educaţie, de recunoaşterea diplomelor care vor fi eliberate. Sunt probleme tehnice insurmontabile pe care le generăm printr-un astfel de proiect de lege. Poate ar fi bine să mai reflectaţi asupra subiectului. N-aveţi decât să-l treceţi prin forţa majorităţii, dar convingerea mea este că e un drum absolut greşit. Vă mulţumesc frumos.
Petru Gabriel Vlase Doamna Cosma.
Lavinia-Corina Cosma Suntem de acord că liceele agricole trebuie să beneficieze de o revitalizare. Suntem de acord că trebuie să investim foarte mult în aceste licee agricole. Am avut foarte multe discuţii în Comisia pentru învăţământ. Şi mă uit la reprezentanţii Ministerului Agriculturii, pe care îi rog, la următoarele şedinţe ale Comisiei pentru învăţământ, să fie pregătiţi. În două ocazii diferite, i-am rugat să vină cu o strategie, să ne spună care este strategia şi viziunea lor pentru aceste licee agricole. Din păcate, singurele răspunsuri pe care le-au putut oferi au fost: "O să vedem ce va fi". Nu e suficient. Grupul USR se va abţine de la a vota această... Va vota abţinere. Dar vreau să fie foarte clar faptul că deşi pare o idee bună, nu cred că în acest fel trebuie să rezolvăm situaţia. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Da. Domnul Turcescu.
Robert-Nicolae Turcescu Stimaţi colegi, Trec peste faptul că, în Comisia pentru învăţământ, reprezentantul Ministerului Agriculturii a fost o catastrofă. Aşa ceva mi-a fost rar dat să văd. Dar pentru că e un subiect sensibil şi înţeleg, pe de o parte, şi experienţa colegului Bichineţ, în calitate de director de liceu agricol, am cerut, să ştiţi, în această perioadă scursă de la audierea din comisie şi până la momentul acesta, al întâlnirii noastre în plen, puncte de vedere din partea unor oameni care s-au ocupat de această chestiune. Adică să nu discutăm politic. Şi am primit un punct de vedere de la World Vision România, Junior Achievement România, Centrul Român de Politici Europene, Fundaţia Civitas pentru Societatea Civilă, filiala Cluj, şi Centrul pentru Educaţie Economică şi Dezvoltare din România. Şi vă spun că aceste organizaţii care implementează de nişte ani buni un program intitulat "Liceele agricole - «Hub»-uri locale pentru dezvoltarea firmelor mici şi mijlocii", atrag atenţia următoarelor chestiuni: că această modificare pe care poate cu bune intenţii o propuneţi, modificare legislativă, riscă să se blocheze acolo unde a rămas şi în trecut, la birocraţia legată de transferurile de patrimoniu din proprietatea publică a administraţiilor locale în cea a direcţiilor agricole. Deci nu e o chestiune că dăm Ministerului Agriculturii şi punct; urmează un proces extrem de complicat care blochează practic această iniţiativă, chiar dacă ea poate a fost iniţial o intenţie bună. Oamenii aceştia, care se ocupă de ani de zile, cum spuneam, de implementarea unui astfel de program pentru ridicarea acestor licee agricole, vorbesc despre altceva. Au identificat cinci direcţii de acţiune, pe care îi rog pe cei de la Ministerul Agriculturii să le noteze, eventual, sau le înmânez contactele cu aceşti oameni. Oamenii aceştia spun aşa: domnule, decât să faceţi modificarea asta, în momentul de faţă, mai bine concentraţi-vă, mai ales cei din Ministerul Agriculturii pe... - şi cei din Ministerul Educaţiei - pe conectarea şcolilor cu afacerile locale, este extrem de important, practică în fermă reală. Onor Ministerul Agriculturii, aşa cum arată astăzi legislaţia, e posibilă implicarea Ministerului Agriculturii în ceea ce înseamnă ajutorarea, dacă putem spune aşa, acestor licee agricole. Nu vă împiedică nimeni cu absolut nimic. Aveţi pârghii legislative să procedaţi la acest lucru. Mai este un lucru important. Oamenii aceştia spun din nou, cu experienţă de la firul ierbii, de la faţa locului, spun aşa: "... e nevoie de informarea antreprenorilor din agricultură. Fermierii trebuie informaţi contant asupra oportunităţilor oferite de politicile publice din zona de ocupare «tineri, ucenicie, parteneriate cu licee agricole...»" Păi, dacă nu există dialog cu oamenii aceştia... noi acum facem, inventăm o chestiune nouă în învăţământul românesc... sau, mă rog... veche... ne întoarcem la chestiunea aceasta... Păi, haideţi să trecem şi liceele sanitare în subordinea Ministerului Sănătăţii, în condiţiile acestea, haideţi să facem tot soiul de astfel de improvizaţii şi să desfiinţăm Ministerul Educaţiei Naţionale, nu-l mai folosim. Şi mai spun ceva. Există oportunităţi de finanţare pentru aceste licee, cu finanţare europeană, pentru viitoarea generaţie de fermieri. Deci nu înseamnă decât că trebuie puţin pus osul la treabă. Eu cred - iertaţi-mi termenul, poate mai dur - că este o prostie în acest moment să se întâmple acest lucru. Creăm un precedent, unul periculos, un experiment, încă unul, cu şcoala românească. Vă rog să încetăm astfel de experimente cu şcoala românească! Au fost făcute prea multe şi prea multe dintre ele, catastrofale, în atât de mulţi ani. Prin urmare, dacă cumva - şi revin la ce s-a întâmplat în Comisia pentru învăţământ - strategia aceasta a Ministerului Agriculturii, de a prelua liceele agricole, seamănă măcar 10%, Doamne fereşte, cu felul în care s-a prezentat subsecretarul de stat de la agricultură, când a venit să prezinte acest proiect, ne-am ars cu toţii şi am ars şi nişte generaţii de viitori fermieri. Este un experiment periculos, judecaţi, amânaţi, haideţi să auzim ce au de spus oamenii aceştia care, într-adevăr, se ocupă, şi ştiu, din nou spun, ceea ce se întâmplă în liceele agricole, şi în felul acesta poate reuşim să evităm o catastrofă. Nu este cazul să ne apucăm de experimente în acest moment. Vă mulţumesc şi sper să judecăm drept, de această dată.
Petru Gabriel Vlase Domnul Bota. Domnule Munteanu, aveţi trei înscrişi de la grup. Vă rog să-i informaţi că mai e doar unul. Decideţi cine ia cuvântul, a doua oară. Vă rog, domnule Bota.
Marius Sorin-Ovidiu Bota Mulţumesc. Teoria ca teoria, dar practica ne omoară! Nu ştiu câţi dintre antevorbitorii mei au sau au avut o microfermă, nu o fermă. Ştiu cu ce se confruntă, într-adevăr, un investitor, în agricultură. Văd că teorie ştiu cu toţii. Eu am terminat un liceu industrial, de electronică în telecomunicaţii. Sigur, am urmat mecanica şi ştiinţele economice. Ştiu, ca investitor în agricultură, că nu găsim niciun absolvent de liceu - poate exagerez, dar eu nu am găsit - care să cunoască tehnologia care astăzi se foloseşte în agricultură. Dar văd că la teorie vă pricepeţi foarte bine! Singurul lucru bun care a fost în învăţământul din trecut, la care făcea trimitere colegul antevorbitor, că nu a fost bun, a fost acea bază de specialişti cu care, noi, ca ţară, ne mândrim ca forţă de muncă specializată. Nu au fost specializaţi cu teorie, au fost specializaţi în licee industriale, în licee în care se învăţa meserie în fabrici, în ferme şi aşa mai departe. Cu siguranţă, meseria nu se învaţă doar cu partea teoretică. De aceea, trebuie să facem acest lucru, pentru ca specialiştii din agricultură să poată să se implice în acest proces educaţional. Altfel, nu mai avem specialişti nici în acest domeniu vital României. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Oprea.
Dumitru Oprea Cea mai veche şcoală din judeţul Iaşi este Liceul agricol şi nu era unul privat, era o şcoală publică, de unde au plecat marile genii ale agriculturii moldave şi româneşti. Se pare că, dacă primeşti un grant şi ţi se pare că este o sumă consistentă, de ce să nu-ţi arogi tu întreaga responsabilitate de a da drumul şi unei şcoli? Şi, în felul acesta, noi riscăm să desfiinţăm şcoala, pentru că, dacă vă aduceţi aminte, s-a creat INA, Institutul Naţional de Administraţie, care avea o finanţare pentru a-şi forma oameni. Nu, ei au avut grijă să creeze o altă şcoală, unde oamenii care creează specialişti în domeniu, nu sunt creaţi de şcoală. Sunt oameni paraleli cu sistemul. Nu îndeplinesc criteriile minimale de calificare profesională ale unui lector, ale unui asistent universitar şi aşa mai departe. Acum, domnul Daea, probabil că fiind un om... pentru care am toată stima ca om... crede că am ajuns ca pe vremurile de odinioară, când oricine se pricepe la orice. S-au dus vremurile acelea! Şcoala este o componentă care face parte din structurile europene ECVET - este vorba de recunoaşterea educaţională a şcolilor de tip vocaţional şi de instruire, care fac parte dintr-o reţea de şcoli, formare de formatori. În felul acesta, noi ne rupem de regulile europene, ne rupem de şcoala adevărată şi va fi o întrecere din aceasta... de tip capitalist sălbatic... în care, aşa cum au spus colegii înainte, cel din industrie o să vrea ca liceul industrial, care, pe vremuri... am fost contemporan cu liceele industriale, tehnologie, construcţii de maşini şi câte altele... dar nimeni nu a gândit atunci că trebuie să ducă ministerului nu ştiu care, liceul industrial. Am făcut licee economice şi câte în lună şi în stele. Nu mai continui pledoaria. Există un cadru european al calificărilor, iar acest cadru, pe primele 4,5 niveluri - sunt niveluri europene, nu sunt făcute de şcoli diverse. După care, nivelurile 6, 7 şi 8 ţin de educaţia de tip licenţă, master şi doctorat. De ce ne rupem de Europa? De ce ne rupem? Fiindcă a venit cineva, peste noapte, şi a zis... "Hai să-i dăm, că rezistă, hai să-i punem pe umeri ce nu poate duce..." - haideţi să scutim oamenii de astfel de lucruri, de experimente şi să-i lăsăm să facă ceea ce ştiu să facă foarte bine, de o viaţă.
Petru Gabriel Vlase Domnul Dobrovici.
Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa Stimaţi colegi, Cred că prima obligaţie a unor parlamentari este să nu fie farisei. Ştim cu toţii că, în acest moment, liceele agricole de la noi sunt un eşec, nu funcţionează, şi avem un deficit, nerezolvat, de oameni calificaţi, în agricultură. În acest moment, soluţia optimă a unei probleme reale şi identificate ca o problemă de criză, este preluarea, de un minister, care momentan este extrem de performant prin oamenii care se află la conducere. Nu ştiu cât va mai fi. Şi totuşi vorbim, aici, de un liceu agricol, nu de studii universitare, în care, fără îndoială, facilitatea intrării în viaţa economică reală este mult mai uşor de realizat la nivelul acelui minister. Unul dintre colegi a propus ca şi liceele sanitare - uite, nu mai ţin minte cine şi ce grad are - să treacă la Ministerul Sănătăţii. Ca om care a lucrat 50 de ani în spitale, cred că ar fi o foarte bună soluţie. Trebuie să fim realişti şi să nu sofisticăm lucruri practice, imediate şi de utilitate pentru această ţară.
Petru Gabriel Vlase În încheiere, preşedintele comisiei, doamna Gavrilă. Un minut, precizări.
Camelia Gavrilă Doamnelor şi domnilor deputaţi, Nu fac parte dintre cei extrem de pasionaţi de acest proiect legislativ. L-am analizat cu multă atenţie. În comisie a fost dezbătut cu multă responsabilitate. Este şi motivul pentru care, iniţial, au fost rezerve exprimate de unii colegi. Am audiat, a doua oară, specialiştii de la Ministerul Agriculturii. Două, trei lucruri, pentru a aşeza într-un context mai drept, mai corect, ceea ce s-a întâmplat - să spunem că a doua echipă de specialişti de la Ministerul Agriculturii a fost pregătită, convingătoare şi deja exista un parcurs, exista un orizont în care accesibilitatea fondurilor europene putea să reprezinte o soluţie de viitor, pe lângă alte precizări absolut necesare. Mai vreau să mai spun un lucru. Tot ceea ce va însemna proces didactic, fie că vorbim de activitate didactică, de demers metodic, de planuri, programe, examene naţionale, evaluări - toate rămân în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale. Deci, în niciun caz, cei de la agricultură nu vor veni să facă evaluări, să pună note la examene, vor fi parteneri la realizarea unui curriculum la nivel local, pe desfăşurarea practicii, pe o coordonare care, cred eu, se va orienta mai mult spre zona practicii aplicative. Toţi ştim foarte bine că liceele agricole sunt o zonă resimţită ca eşec, şi din perspectiva părinţilor, şi din cea a elevilor. Foarte greu reuşeşti să faci planul de şcolarizare, trebuie foarte multă convingere şi nu întotdeauna cei mai buni elevi ajung acolo. Poate, în condiţiile în care un minister de resort se va implica mai mult, cu direcţiile de specialitate, sperăm că şi convingerea, şi orizontul de realizare profesională vor fi mai bune. În acelaşi timp însă suntem profesori care vom monitoriza cu siguranţă, şi prin experienţa noastră, şi prin managementul educaţional pe care-l avem ca formare profesională sau ca... să spunem... în portofoliul nostru, vom monitoriza ceea ce se întâmplă, deci, în niciun caz, ceea ce se decide la un moment dat nu poate rămâne neapărat ireversibil. Oricând pot fi evaluări, oricând, dacă rezultatele nu vor fi pe măsura aşteptărilor, lucrurile se pot reanaliza şi reaşeza. Şi, în final, o chestiune de procedură, de la Departamentul Legislativ, o precizare. Au cerut o completare, legată de conformitatea art. 15 alin. (2) din Constituţie, republicată. În felul acesta, alineatul (5) al articolului 43 3 devine art. III al Legii de modificare şi completare a Legii nr. 1/2011 şi va avea următorul cuprins: "Hotărârea Guvernului, prevăzută la art. 43 3 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale, cu modificările şi completările ulterioare, se adoptă în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi".
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Încheiem aici dezbaterile, la acest proiect de lege, şi la şedinţa de astăzi, dedicată dezbaterilor. Urmează şedinţa răspunsurilor orale la interpelările adresate membrilor Guvernului.