Florin Iordache 8. Proiectul de Lege privind transpunerea Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L193/1 din data de 19 iulie 2016; PL-x 289/2017; procedură de urgenţă. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu. Comisia pentru buget? Domnul vicepreşedinte. A, iniţiatorul, vă rog. Domnul Popescu. Vă rog.
Virgil-Daniel Popescu Domnule preşedinte, Dragi colegi, Proiectul de lege vrea să reglementeze şi să transpună în legislaţie Directiva nr. 1164/2016 a Comisiei Europene, cu privire la impozitarea veniturilor companiilor, în statele unde acelea funcţionează, şi nu în statele-mamă, unde au companiile firmele-mamă. Sincer să fiu, eu nu vă înţeleg de ce aţi dat acest raport de respingere şi de ce Guvernul a dat un aviz negativ. Noi am depus acest proiect încă de anul trecut, în legislatura trecută, în octombrie, iar majoritatea din Biroul permanent al Senatului, de anul trecut, a dat raport de clasare. Am revenit cu el anul acesta. Observ că acum majoritatea şi Guvernul nu sunt de acord. Pe de altă parte, clamaţi public că nu sunt bani la buget, companiile... că băncile nu plătesc impozit pe profit, că fentează bugetul statului. Vine Guvernul şi ne spune, în raportul prin care nu este de acord cu acest proiect de lege, că o să facă alt... Ministerul de Finanţe lucrează la alt proiect de lege de aprobare a directivei. Păi, cine să vă mai creadă? Pe de o parte, nu sunt bani la buget, clamaţi că multinaţionalele fentează bugetul statului, că fac optimizări fiscale, iar, pe de altă parte, refuzaţi un proiect de lege care tocmai în sprijinul acesta vine, să reglementeze odată pentru totdeauna regimul preţurilor de transfer. Domnilor de la PSD şi ALDE, înţelegeţi, e nevoie de această lege. Votaţi împotriva acestui raport de respingere şi haideţi să aprobăm această directivă de transpunere. Mulţumesc.
Florin Iordache Da. Vă mulţumesc. Comisia? Domnule vicepreşedinte, vă rog, Comisia pentru buget. Un raport de respingere.
Costel Neculai Dunava În conformitate cu prevederile art. 95 şi 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanţe şi bănci a fost sesizată spre dezbatere pe fond, în procedură de urgenţă, cu Proiectul de Lege privind transpunerea Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L193/1 din data de 19 iulie 2016, transmis cu adresa PL-x 289/2017. Conform prevederilor art. 75 din Constituţia României şi a art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a adoptat tacit. Membrii Comisiei pentru buget, finanţe... Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare transpunerea Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului din 12 iulie 2016, care are drept obiectiv combaterea practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale şi transferul profiturilor, stabilind norme în şase domenii specifice, printre care: deductibilitatea dobânzii, impozitarea la ieşirea activelor, trecerea de la scutirea fiscală la acordarea de credite, norme privind societăţile străine controlate, precum şi o normă generală antiabuz. Membrii Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci au examinat proiectul de lege menţionat mai sus, în şedinţa din 17 octombrie 2017. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, membrii comisiei prezenţi la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună spre dezbatere plenului Camerei Deputaţilor respingerea Proiectului de Lege privind transpunerea Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L193/1 din 19 iulie 2017, deoarece acesta reprezintă o preluare fidelă a dispoziţiilor Directivei şi are nevoie de o adaptare a normelor în raport cu realităţile naţionale existente. Este de menţionat faptul că Ministerul Finanţelor Publice a iniţiat deja demersurile necesare pentru elaborarea şi adoptarea unui proiect de act normativ care să asigure transpunerea Directivei. Actul normativ va respecta atât termenul de transpunere, cât şi armonizarea legislaţiei europene cu dreptul intern, fiind necesară luarea în considerare a sistemului naţional de impozitare a societăţilor. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Este procedură de urgenţă, un singur vorbitor de grup. Este vorba de un vorbitor de grup, la Grupul PNL. S-a înscris şi doamna Trăilă, şi domnul Gheorghe. Care vorbeşte? Da. Domnul Gheorghe.
Andrei Daniel Gheorghe Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Această directivă trebuia transpusă în legislaţia românească de multă vreme. Dar, anul trecut, după ce noi, PNL-ul, am depus-o, ne-am descoperit, aşa, cu o clasare, la sfârşit de an. Colegii noştri au redepus-o, în cursul anului 2017, şi iată că s-a tot amânat, s-a tărăgănat, până când a primit acest raport de respingere. Un raport care nu este motivat pe ceea ce înseamnă o perspectivă asupra economiei naţionale şi ceea ce înseamnă impactul cheltuielilor bugetare pe acest an şi nevoia de bani la buget, ci este, pur şi simplu, motivat pe criterii pur tehnice, pur formale, chestiuni legislative şi detalii procedurale. Cred că această directivă este o urgenţă pentru România. Anual, se estimează că între 8 şi 10 miliarde de euro, în medie, părăsesc, prin mijloace de optimizare fiscală, România. Sunt zeci şi zeci de milioane de euro care, în loc să meargă în şcoli, în spitale, în autostrăzi, merg în paradisuri fiscale. Există un climat economic anticoncurenţial, un climat economic în care o serie de companii, fie transnaţionale, fie care îşi delocalizează profiturile şi şi le ascund prin sisteme de tip suveică, până în nu ştiu ce insule, reuşesc să creeze o disproporţie de şanse pe piaţa economică românească. Nu înţeleg de ce insistaţi, ba cu taxa de solidaritate, ba cu Split TVA şi tot, tot, tot tragem de timp şi nu facem nimic în această direcţie. Bun. Să spunem. Înţeleg, se dă un raport de respingere, n-o fi scrisă bine această propunere, cum spuneau reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice, se mai amână. Dar, haideţi, să vină acest Guvern al României, cu domnul Mişa, pe care l-am rugat chiar acest lucru, săptămâna trecută, aici, să vină de urgenţă cu o ordonanţă care să transpună directiva. Pentru că nu se mai poate! Noi nu ştim cum să plimbăm banii dintr-un buzunar în altul al bugetului public şi în acelaşi timp neglijăm, neglijăm miliarde de euro care se pot recupera. Firme româneşti intră în faliment din cauza acestor lucruri. O serie de companii nu sunt rentabile şi pleacă de pe piaţa românească. Haideţi să nu mai avem o dublă măsură. Şi haideţi, domnilor, să transpunem această directivă. Este legislaţie europeană, pur şi simplu nu este nimeni deranjat, este o chestiune vitală pentru economia naţională. Dacă cumva vrem să mai avem o economie naţională în România, vrem ca resursele să fie gestionate în interesul cetăţeanului român şi al ţării noastre sau dacă pur şi simplu vrem să externalizăm capitalurile şi profiturile şi să avem... să arătăm, pur şi simplu, ca o ţară dintr-asta, din lumea a treia, unde toată lumea vine să facă un profit rapid, apoi să pleacă şi lasă terenul gol, pustiit. Hai să ne gândim şi la economia naţională! Şi mi se pare o mare greşeală faptul că se respinge această propunere legislativă. Bineînţeles, Partidul Naţional Liberal va vota împotriva respingerii acestui act normativ care ni se pare esenţial. Nu Split TVA, nu taxe peste taxe, nu mutat contribuţii de la angajatori la angajaţi sau alte poveşti sau taxe ascunse pe care le mai pune la cale Guvernul. Această directivă găseşte bani, îi găseşte rapid şi rezolvă o serie de probleme din economia românească. Aşadar, noi, PNL-ul, vă rugăm să votaţi împotriva respingerii acestei Legi de transpunere a Directivei 1164 în legislaţia românească. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Domnul deputat Borza.
Remus-Adrian Borza Mulţumesc, domnule preşedinte. Dragi colegi, Sincer să fiu, mă surprinde şi pe mine poziţia colegilor din PSD. Şi o să vorbesc cu îngăduinţa şi generozitatea liderilor de grup, să-mi dea câteva minute. De la ALDE am deja două minute, probabil şi de la PSD. Într-adevăr, e o realitate. Avem o reală problemă în ceea ce priveşte colectarea veniturilor bugetare. Din 254 de miliarde de lei, prognozate pentru anul fiscal 2017, ca venituri, am colectat, la şase luni, doar 117 miliarde de lei. Cu vreo 10 miliarde de lei mai puţin decât jumătatea acestei sume, de 254 de miliarde de lei. Ca să recuperăm nerealizatul primelor şase luni, ANAF-ul ar trebui să colecteze cu 17% mai mult; misiune imposibilă. Am angajat cheltuieli de 278 de miliarde de lei, care sunt sigure. În Legea bugetului de stat estimăm, undeva, vreo 22 de miliarde de lei şi fonduri europene care nu o să vină decât vreo jumătate. Şi atunci, evident, de unde acoperim aceste deficite şi aceste găuri de la buget, generate în primul rând de majorarea cheltuielilor de personal şi a celor de asistenţă socială, cu 22 de miliarde de lei? De la 57, la 69 de miliarde de lei, pe Capitolul "Cheltuieli de personal", adică un 12 miliarde de lei în plus, de la 81 la 91 de miliarde de lei, pe "Asistenţă socială", încă 10 miliarde de lei în plus. Directiva europeană 1169 e cu dezlegare de la stăpânire. Nu văd de unde această timiditate a PSD-ului. Pentru că, vedeţi, noi avem o anumită timiditate, ca să nu spun un complex de inferioritate, când e vorba să cerem. Dar suntem foarte voluntari când e vorba de a da. De a da orice - 2% din PIB pentru Apărare, de a da hidrocarburile ţării, de a da resursele ţării pe nimica toată - pe redevenţe mici, foarte mici. Păi, dragii mei, e o chestiune elementară de piaţă. Atenţie, aici noi nu vorbim de ingerinţele unui stat comunist în economie. Sunt regulile economiei de piaţă, unanim acceptate, în orice ţară civilizată, să plăteşti impozit acolo unde exploatezi resursele - fie umane, fie naturale -, unde generezi venit. Şi acum, dragii mei, anul trecut, cifra de afaceri a României a fost de 1.263 de miliarde de lei. Impozitul pe profit a fost de doar 15 miliarde de lei. Asta înseamnă mai puţin de 2% din PIB. Acesta este impozitul pe care peste 600.000 de firme active îl plătesc la bugetul de stat... peanuts... - firimituri - 15 miliarde de lei. Din aceşti 15 miliarde de lei, cât este impozitul plătit de multinaţionale, care deţin 53% din cifra de afaceri a României, undeva spre 700 de miliarde de lei, şi care au poziţii de cvasimonopol pe sectoarele-cheie ale economiei româneşti - fie că vorbim de hidrocarburi, că vorbim de industria energetică, industria bancară, comerţul modern, agricultură, industrie prelucrătoare, 2 miliarde de lei. Acesta este impozitul pe care îl plătesc multinaţionalele. Dragii mei, să se înţeleagă, cu subiect şi predicat. Nu suntem împotriva multinaţionalelor. Le-am pus toată România pe tavă, nu de ieri, de azi, ci de vreo 27 de ani. Le-am pus resurse naturale, le-am pus resurse umane. Vrem puţin respect, vrem puţină loialitate faţă de statul român...
Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule deputat.
Remus-Adrian Borza ... printr-un comportament, până la urmă, absolut firesc şi normal, de a-şi plăti dările. Avem nevoie de capitalul firmelor străine, dar în primul rând avem nevoie de acea cultură antreprenorială sau de acel know-how care încă ne lipseşte multora dintre noi.
Florin Iordache Eu vă mulţumesc.
Remus-Adrian Borza Dar una e una şi alta este această obligaţie minimală de a plăti impozit pe cifra de afaceri.
Florin Iordache Bine. Domnul Simionca. Da, domnule Munteanu. După domnul Simionca, sigur.
Ionuţ Simionca Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Noi o să votăm pentru respingerea acestui proiect legislativ, pentru că vizează transpunerea în principal a directivei şi neadaptarea la contextul juridic. Problema aceasta o întâlnim şi în ce înseamnă fonduri europene. Vedeţi, noi suntem mai catolici decât Papa. Am îngreunat legislaţia de atâtea ori şi aşa de mult, că acum a devenit aproape un impediment să-ţi mai faci un proiect pe fonduri europene şi lumea nu mai are curaj. Eu sunt de acord că noi trebuie să ne recuperăm banii pentru ţara noastră şi firmele trebuie să-şi plătească datoriile către stat. Dar în acelaşi timp trebuie să lăsăm oamenii de afaceri să prospere. Că altfel noi nu putem să prosperăm, ca popor. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Munteanu, Grupul PSD. Vă rog.
Ioan Munteanu Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Având în vedere numărul mare de nemulţumiri care au reieşit din luările de cuvânt ale colegilor noştri, de la toate grupurile parlamentare, vă propun reîntoarcerea la comisie, pentru o săptămână. (Aplauze.)
Florin Iordache Da. Există o propunere de reîntoarcere la comisie, termen o săptămână. Să înceapă votul. Două săptămâni, da. 117 voturi pentru. Cu unanimitate de voturi, a fost reîntors la comisie. Şi ultimul proiect, de astăzi.