Florin Iordache 5. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de recomandare a Consiliului privind monitorizarea parcursului profesional al absolvenţilor - COM 249. Domnule preşedinte Tîlvăr, vă rog.
Angel Tîlvăr Vă mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Comisia pentru afaceri europene şi-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învăţământ, tineret şi sport, pe fişa de informare a Direcţiei pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaţilor şi pe analiza realizată de secretariatul Comisiei pentru afaceri europene. Comisia pentru afaceri europene a considerat că ar trebui sprijinite mai mult acele state membre a căror infrastructură informatică corespunde într-o mai mică măsură dezideratelor de colectare şi raportare a datelor de monitorizare a parcursului profesional al absolvenţilor. Totodată, Comisia a reamintit necesitatea de a fi respectat regimul legal al datelor personale în aplicarea iniţiativei propuse şi a recomandat să fie colectate şi informaţii privind iniţierea de afaceri de către absolvenţi, precum şi date de bază privind gradul de autonomie al unităţilor şcolare şi a modalităţilor de finanţare. Opinia, aşa cum a fost adoptată, în unanimitate, de Comisia pentru afaceri europene, în 18 octombrie 2017, este supusă aprobării plenului Camerei Deputaţilor. Vă mulţumesc, domnule preşedinte.
Florin Iordache Da. Şi eu vă mulţumesc. Intervenţii? Doamna Roberta Anastase.
Roberta Alma Anastase Obiectivul propunerii de recomandare a Consiliului este acela de a îmbunătăţi disponibilitatea informaţiilor calitative şi cantitative cu privire la parcursul profesional al absolvenţilor de învăţământ terţiar şi/sau formare profesională, după finalizarea studiilor. Documentul supus spre adoptare ridică un semnal de alarmă cu privire la respectarea regimului legal al datelor personale, criteriu absolut necesar în aplicarea iniţiativei propuse. Din acest motiv, Comisia pentru afaceri europene recomandă Comisiei Europene luarea tuturor măsurilor necesare pentru reducerea riscurilor de încălcare a legislaţiei în domeniu. PNL va vota pentru aprobarea prezentului proiect de opinie. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dacă mai sunt alte intervenţii? Nu... Da. Vă rog, Grupul PSD. Vă rog.
Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Trecusem intenţia şi la anterioara comunicare, pentru că sunt chestiuni care au stat în atenţia Comisiei pentru învăţământ. Şi, dincolo de aspectul european şi de încercarea de aliniere a demersurilor europene în această zonă a educaţiei - fie de susţinere a calităţii şcolilor, fie de referire la acest proiect de monitorizare a absolvenţilor -, noi am urmărit şi posibilul impact şi strategii pe care ar trebui, la nivel naţional, să le luăm, cu maximă urgenţă. În privinţa monitorizării absolvenţilor, ne referim şi la cei de învăţământ obligatoriu gimnazial, traseul acestora în formele postgimnaziale, că este învăţământ liceal sau profesional, urmărirea acestui traseu - sunt demersuri extrem de importante şi responsabile ale şcolilor. Este important ca bazele de date să fie compatibile şi sistemul soft-urilor, modalitatea de colectare să fie recunoscute şi la nivel european. Şi, de asemenea, la nivel naţional, să existe o egalitate de abordare în toate judeţele. Astfel, politicile educaţionale vor fi mai bine analizate. Şi, cu atât mai mult, la sfârşitul anilor de liceu, dacă se trece pragul bacalaureatului, care este traseul ulterior, inserţia pe piaţa muncii, alegerea unui traseu universitar şi rezultatele absolvenţilor. În felul acesta, se închide un ciclu, se încheie un cerc şi este firesc să se întâmple acest lucru. De remarcat şi în corelaţie cu ceea ce prevedea proiectul anterior - ne trebuie în continuare consilieri de carieră, consilieri la nivelul şcolilor, la nivelul universităţilor, pentru ca aptitudinile tinerilor să fie bine evaluate, pentru a se realiza acea intersecţie necesară între pregătirea profesională, aptitudine, vocaţie, dar şi imperativele de pe piaţa muncii, fie că vorbim de mediul naţional sau de mediul european. Corelăm acest lucru cu importanţa digitalizării, cu înţelegerea şi posibilitatea de a utiliza avizat internetul şi aceste oportunităţi ale acestuia şi de asemenea cu foarte importante competenţe interculturale. Suntem într-o lume în care diferenţa este alături de noi, în care încadrarea sau rămânerea în proiect, în prejudecăţi, în stereotipuri sunt aspecte extrem de grave. Şi, în condiţiile unui tineret care circulă dintr-o parte în alta, munceşte în alte medii, mult mai diversificate, ca religie, ca etnie, ca sistem de mentalităţi şi sistem cultural, aceste pregătiri sunt în sarcina şcolii. Deci proiectele de opinie evident că au fost avizate şi la nivelul Comisiei pentru învăţământ. Vorbesc, însă, subliniez, nişte măsuri şi strategii pe care ar trebui să le avem în atenţie, ca ţară, cu mult mai multă insistenţă. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc, doamnă preşedinte. Dacă mai sunt alte intervenţii? Nu mai sunt. Trecem la dezbaterea pe articole. Dacă la titlu sunt observaţii? Nu. La preambul. Dacă sunt observaţii? La articolul unic. Sunt observaţii? Nu. Rămâne la votul final. Şi următorul.