Petru Gabriel Vlase 7. Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2016 privind modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011; în procedură de urgenţă. Comisia? Doamna Gavrilă.
Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Comisia pentru învăţământ a primit spre dezbatere în fond cererea de reexaminare a Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81 din 2016 privind modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1 din 2011. Reamintim faptul că legea are în vedere instituirea unor măsuri privind: accesul la o gamă variată de oportunităţi de formare profesională pentru absolvenţii învăţământului gimnazial; organizarea de unităţi de învăţământ de stat cu personalitate juridică cu efective mai mici, dar nu mai puţin de 100 de elevi; în contextul învăţământului dual: redefinirea învăţământului dual, ca formă de organizare a celui profesional şi tehnic; admiterea, durata programelor de pregătire în învăţământul dual; autorizarea/acreditarea operatorilor economici; modalităţi, condiţii de ocupare a posturilor didactice şi a catedrelor vacante şi rezervate, în contextul acestui tip de învăţământ. Ţinând cont de obiectul şi conţinutul acesteia, legea face parte din categoria legilor organice. Precizăm faptul că la lucrările comisiei, în contextul acestei reexaminări, au fost invitaţi, alături de reprezentanţi ai ministerului, de asemenea, şi directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, directorul Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germană şi alţi reprezentanţi cu preocupări în domeniu - coordonatorul Programului "România Meseriaşă", o iniţiativă a OMV Petrom. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. În urma dezbaterii, în şedinţa din 26 septembrie, comisia a propus, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei prezentul raport asupra cererii de reexaminare formulată de Preşedintele României, prin care se propune adoptarea legii, cu amendamente admise şi respinse, prezente în anexa ce face parte integrantă din acest raport. În temeiul art. 137 alin. (3), membrii comisiei au acceptat în parte solicitările formulate de Preşedintele României şi au aprobat cererea de reexaminare. Menţionăm că prima formă a acestei legi, care a trecut anterior prin comisia noastră, e destul de aproape şi de opiniile pe care le-a formulat Preşedinţia. În urma discuţiilor, am convenit ca anumite chestiuni, legate de posibilitatea şi continuitatea acestui tip de învăţământ, dual, nu doar la nivelul III de pregătire, ci şi la nivelul IV-V, deci spre învăţământ liceal şi profesional, pentru a asigura coerenţa şi continuitatea acestei forme de învăţământ care este destul de interesantă, de provocatoare, dar care sigur că are nevoie şi de implicarea agenţilor economici şi de o colaborare şi parteneriate foarte consistente. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Dezbateri? Doamna Cherecheş.
Florica Cherecheş Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Am ajuns să votăm încă o dată Ordonanţa nr. 81 din 2016, pentru că, din păcate, forma adoptată de Cameră, în luna iunie, dacă nu mă înşel, a fost măcelărită în Comisia pentru învăţământ din Senat, şi preşedintele Iohannis a retrimis această Lege de aprobare a Ordonanţei. Este ordonanţa care introduce învăţământul dual, ca parte a învăţământului profesional şi tehnic. Este o ordonanţă care pune premisele dezvoltării unui învăţământ atât de necesar în România, pentru că avem o rată a abandonului extrem de mare, avem o ţintă pe care n-o vom putea atinge dacă nu ne ocupăm serios de acest tip de învăţământ. Şi, din păcate, dezamăgirea mea imensă este că noi am adoptat o formă, în iunie, şi acum, chiar comisia noastră a adoptat o altă formă, şi n-a mai acceptat toate amendamentele noastre, care aduceau forma ordonanţei la cea iniţială. Grupul de deputaţi ai Partidului Naţional Liberal a formulat câteva amendamente. Puţine dintre ele au fost admise; altele au fost respinse. Şi menţionez încă o dată. Erau cele prevăzute de cererea de reexaminare, care nu a primit răspuns pe de-a-ntregul la solicitările pe care le-a făcut, şi erau amendamente care aduceau această ordonanţă la forma pe care noi am adoptat-o, atât în comisie, cât şi în Camera Deputaţilor. Este foarte important să oferim trasee educaţionale copiilor noştri. Nu putem să-i facem pe toţi absolvenţi de liceu, cu bacalaureatul luat şi cu facultate făcută, mai ales dacă acum cererea de pe piaţa muncii este pentru meseriaşi. Şi noi ne încăpăţânăm să nu facem ceea ce avem de făcut. Sper din toată inima să se facă măcar decontarea navetei şi a internatelor şcolare, pentru că acest lucru va fi foarte important. Din păcate, Partidul Social Democrat nu înţelege cerinţele de pe piaţa muncii şi cerinţele societăţii româneşti. Asta este marea problemă. Şi se încăpăţânează să modifice legile, într-un sens care nu este cel care asigură viitor pentru copiii noştri, în ţara noastră. Introducerea posibilităţii ca învăţământul dual să poată fi organizat şi pentru nivelul IV şi V este într-adevăr un lucru bun. Sper să nu fie iarăşi modificat la Senat. Acesta a fost singurul amendament care ne-a trecut. În rest, celelalte, şi anume, creşterea nivelului de autonomie oferit şcolilor în regim dual şi oferirea posibilităţii de participare a agenţilor economici în comisiile de selectare a cadrelor didactice, a directorilor acestor şcoli, acestea au fost amendamente respinse. Cu toate acestea, Partidul Naţional Liberal va vota această cerere de reexaminare, va urmări îndeaproape parcursul ei în Senat, şi va veni apoi cu o propunere legislativă potrivită. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Turcescu.
Robert-Nicolae Turcescu Bună ziua, dragi colegi. Când am intrat în Comisia pentru învăţământ din Camera Deputaţilor, colegii din opoziţie, dar şi cei aflaţi astăzi la putere, în bună măsură, acolo, pe culoarele comisiei, mi-au spus aşa: indiferent ce-am face noi în această comisie - şi vom face multe lucruri bune, aşa cum s-a şi întâmplat şi cu acest proiect, pe care îl discutăm astăzi -, din păcate, ele vor fi măcelărite la Senat, sub conducerea doamnei Ecaterina Andronescu. S-a întâmplat şi cu această Ordonanţă nr. 81, care, iniţial - aşa cum a precizat şi colega mea, Florica Cherecheş, colega noastră - a avut parte de o dezbatere bună în Comisia pentru învăţământ, lucrurile păreau în regulă, după care, la Senat, lucrurile au luat-o razna. Din păcate, trăim cu această spaimă şi acum. Că odată ajunsă la Senat, în comisia coordonată, condusă de doamna Ecaterina Andronescu, se va ajunge din nou la o astfel de situaţie. Şi nu e prima oară când s-ar întâmpla un astfel de lucru. Pe de altă parte, am constatat un lucru pe care trebuie să-l împărtăşesc cu dumneavoastră, la dezbaterile care au avut loc recent în Comisia pentru învăţământ, în Camera Deputaţilor, apropo de această Ordonanţă nr. 81. Există o închistare, o încercare de închidere a dialogului, dinspre mediul profesoral spre ceea ce înseamnă zona economiei de piaţă, agenţii economici. Parcă le e teamă să intre într-o astfel de colaborare, pe care o presupune obligatoriu acest învăţământ dual. Nu înţeleg de ce. Probabil li se pare că li se va ştirbi din autoritate, cadrelor didactice, sau chiar ministerul îşi va pierde din puteri, în măsura în care în ceea ce înseamnă discuţiile despre profesori, despre cei care sunt în... discuţiile din cadrul comisiilor de administraţie, vor pătrunde şi agenţii economici. Îmi pare rău, dar învăţământul dual tocmai asta presupune: să deschidem porţile şcolilor româneşti pentru operatorii economici, care să vină şi să fie parte din această obligatorie colaborare. Evident că, în ciuda faptului că au existat amendamente bune, dar care au fost respinse - pentru că asta-i viaţa, şi, mai ales, viaţa politică - vom susţine acest proiect de lege, pentru că este extraordinar de important să dezvoltăm această latură, a învăţământului dual. Încă o dată. Chiar dacă facem parte din Camere parlamentare diferite, îndrăznesc să-i atrag atenţia, nu să o rog, ci să-i atrag atenţia, doamnei Ecaterina Andronescu, de la Senat, să fie atentă în momentul în care coordonează activitatea comisiei de acolo. Şi închei, pentru că mi-am propus să închei, ca în fiecare luare de cuvânt de la tribuna Parlamentului, pe educaţie, cu o dorinţă care cred că nu e numai a mea. Oameni buni, demiteţi-l pe Liviu Marian Pop din fruntea Ministerului Educaţiei! E o catastrofă pentru învăţământul din România. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Petru Gabriel Vlase Doamna Iurişniţi.
Cristina-Ionela Iurişniţi Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Nu pot să nu reamintesc că acea şedinţă de discutare a revizuirii legii a fost extrem de tensionată. Şi totuşi trebuie să remarcăm că am făcut un pas înainte, s-au adoptat lucruri utile. Dar niciun text normativ, niciun text de lege nu este perfect. Deci, o lege este perfectibilă. Şi este doar un prim pas în a avea, pe mai departe, pentru copiii noştri, un text de lege care să corespundă realităţilor. Într-adevăr, s-au adoptat nişte amendamente, pe care le-am susţinut şi noi, Grupul parlamentar al USR. Acestea vizează, în primul rând, acea calificare care va începe din anul şcolar 2019-2020, calificare profesională, conform standardelor, calificările nr. IV şi nr. V. Ceea ce este regretabil este faptul că elevii nu sunt prezenţi în consiliile de administraţie. Şi ce-ar mai fi încă de remarcat este importanţa Camerelor de Comerţ. Acest amendament a trecut, deci este un pas înainte. Dar mai sunt multe lucruri de ameliorat. Grupul parlamentar al USR va vota pentru acest proiect de lege trimis spre revizuire de către Administraţia Prezidenţială.
Petru Gabriel Vlase Domnul Anton.
Anton Anton Bună ziua! Da, dragi colegi, avem nevoie de şcolile pe care le-am desfiinţat. Nu cred că Ordonanţa nr. 81 rezolvă în totalitate această problemă, dar deschide uşa corect. Şi, după părerea mea, Camera a propus o formă corectă şi coerentă pentru această ordonanţă. Da, dragi colegi, e adevărat, Senatul a modificat această ordonanţă, cu toptanul, gros, mult. Şi acesta este motivul, probabil, nu probabil, sigur, motivul pentru care Preşedinţia a trimis-o înapoi, la reexaminare. Da, dragi colegi, am reexaminat-o şi am refăcut-o, în forma în care am căzut odată de acord şi în care ne-am înţeles. Şi nu cred că şedinţa în care am discutat a fost o şedinţă extrem de furtunoasă. Nu, dimpotrivă, eu cred că a fost o şedinţă în care ne-am spus părerile şi ne-am înţeles. Şi da, cred că învăţământul dual trebuie introdus. Mai ales... acum, sigur că n-aş vrea să supăr pe nimeni, dar gândiţi-vă doar la ce s-a întâmplat în Bucureşti, unde sistemul de învăţământ dual a fost introdus şi, spre bucuria mea, de unul dintre colegii mei de partid. Da, ALDE va vota pentru această ordonanţă.
Petru Gabriel Vlase Doamna Gavrilă.
Camelia Gavrilă Câteva precizări absolut necesare, pentru că, sigur, este o lege care trezeşte dezbateri. Polemica este importantă, are valoarea ei. Din confruntarea ideilor se nasc valori importante. Dar dincolo de părerile noastre, care e firesc să fie rostite, dincolo de discuţiile asupra perspectivei pe care Senatul a avut-o, şi pentru care trebuie să îşi clarifice opiniile, trebuie spus că în cadrul comisiei noastre lucrurile importante au fost corectate şi aşezate în matcă firească. Trebuie spus că există un elev în fiecare consiliu de administraţie, fie că vorbim de consilii de administraţie de 9, 11 sau 13 membri. Deci s-a avut în vedere să existe această reprezentare a elevilor. Există câte doi reprezentanţi ai angajatorilor, şi cei prezenţi au fost de acord şi au acceptat că este un element important, deci deschiderea către agenţii economici este importantă. Am asigurat această continuitate de care vorbeam, pe nivelurile IV şi V, am introdus ideea de condiţii specifice de acces, pe care le poate stabili şcoala, deci o anume autonomie în decizie şi în criteriile de selecţie a fost respectată. În felul acesta, se deschide o mai bună colaborare între sistemul educaţional, pe de o parte, şi operatorii economici interesaţi. Nu putem lua, nu putem transfera imediat modelele austriece sau germane, pentru că vorbim de alte contexte economice. E un început. Va veni şi momentul filtrărilor şi al acreditărilor operatorilor economici care vor intra în aceste parteneriate. Dar a pune prea multe condiţii şi prea multe filtre la acest început de drum, în care Ministerul Educaţiei poate să vă precizeze faptul că nu sunt atât de mulţi doritori să urmeze traseul profesional, încă trebuie făcute demersuri pentru recredibilizarea învăţământului profesional; deci, prea multe filtre, cum spuneam, ar vicia şi ar împiedica curgerea unui proces pe care îl dorim corect. Deci, o lege sigur că are dinamica ei, are devenirea ei şi dacă sunt lucruri pe care le vom constata pe traseu, ele pot să... pe măsură ce experienţa se va aduna în acest domeniu de început, în această zonă, în acest sistem educaţional de început, evident că vor fi şi alte corecţii. Dar Comisia pentru învăţământ de la Camera Deputaţilor a lucrat de bună-credinţă, în parteneriat, cu rigoare, cu aplicaţie. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Ganţ.
Ovidiu Victor Ganţ Stimate domnule preşedinte, Stimate colege, Stimaţi colegi, Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale va vota în favoarea adoptării, în forma propusă de către Comisia pentru învăţământ a Camerei. Însă doresc să spun câteva lucruri, mai ales celor de la Senat, nu atât colegilor din Cameră, pentru că urmăresc această formă de învăţământ de la momentul în care importanţi investitori germani şi austrieci din România l-au introdus. El nu este o iniţiativă a statului, nu este o iniţiativă a ministerului şi nici n-are de ce să fie. El a fost inventat în Germania, utilizat în Germania, Austria şi Elveţia, şi este, prin excelenţă, un mod de a face învăţământ, care este bazat pe iniţiativa privată, pe efortul agenţilor economici de a-şi forma forţă de muncă necesară, aşa cum ar trebui să se întâmple şi în România. Sigur că e nevoie de o reglementare. Asta e, e normal să existe. Problema este, însă, că reglementarea trebuie să fie în spiritul acestui sistem şi nu împotriva lui. Să nu ridice obstacole, să nu birocratizeze şi să nu permită ingerinţe administrative, oarecum politice, asupra unui sistem pe care piaţa muncii îl solicită şi îl determină, până la urmă. Aceste iniţiative ale investitorilor germani şi austrieci au fost preluate din mers. Pot să vă certific că funcţionează cu rezultate excepţionale la Braşov - unde am fost şi săptămâna trecută -, la Timişoara, la Sebeş - Alba, la Sibiu şi aşa mai departe. Este însă evident că nu poţi să introduci acest sistem, în absenţa tehnologiei de vârf la care trebuie să aibă acces elevii. Nu poţi să faci învăţământ dual pe maşini din 1950, toamna, şi nici pe programe şcolare din aceeaşi perioadă. Este foarte important să fie ascultată vocea acestor agenţi economici - ei sunt, până la urmă, elementul determinant -, nu să le impunem de la nivelul ministerului, respectiv al Comisiei pentru învăţământ din Senat, nişte lucruri absolut anacronice, care n-au nicio legătură cu această formă de învăţământ. Ceea ce s-a întâmplat la primul parcurs al ordonanţei prin Parlament a fost ceva de genul următor. Am importat un BMW, ultimul tip, şi am început să-i aducem "îmbunătăţiri", cu ghilimele de rigoare, punându-i piese de Dacia 1300, model 1970, la iniţiativa ministerului sau cu suportul larg al Comisiei pentru învăţământ din Senat. Sper ca de data aceasta să se abţină de la asemenea gesturi, să lase iniţiativa să curgă, aşa cum am dezbătut-o aici, în Cameră, în dialog cu mediul economic privat - care este iniţiatorul acestei forme de învăţământ - şi să nu-i mai aducă îmbunătăţiri. Vă mulţumesc frumos.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. La articole, dacă sunt intervenţii? Nu.