26 septembrie 2017 – Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind constituirea Comisiei speciale de anchetă a Camerei Deputaţilor privind situaţia creată de pensionarea şi reangajarea aceloraşi persoane în cadrul Ministerului Afacerilor Interne (PH CD 74/2017). ( rămas pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase Revenim la Comisia pentru anchetă. Proiectul de Hotărâre... la punctul 3. 3. Proiectul de Hotărâre privind constituirea Comisiei speciale de anchetă a Camerei Deputaţilor privind situaţia creată de pensionarea şi reangajarea aceloraşi persoane în cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Din partea iniţiatorilor - grupurile PNL, USR - are cuvântul domnul Roman, coleg deputat, pentru prezentarea Proiectului de Hotărâre. Am rugămintea, la toţi colegii care au dezbătut amarnic înainte, să-şi închidă microfoanele, că nu mai ştiu cine şi cum.

Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor colegi, Legislaţia în vigoare dă posibilitatea cadrelor militare şi funcţionarilor publici cu statut special din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor să iasă la pensie anticipat, beneficiind de pensie de serviciu, dar în acelaşi timp se prevede şi o procedură de calcul care avantajează angajaţii Ministerului. Această situaţie a fost catalogată la momentul respectiv ca fiind una temporară şi a determinat o creştere în ultimul an de cereri de ieşiri la pensie a unor angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne, cu vârste cuprinse între 40 şi 45 de ani, în marea lor majoritate. Actuala Lege în vigoare, nr. 223/2015... dată de Parlamentul controlat de majoritatea PSD, prevedea beneficii atât de mari pentru pensionarii militari, încât era complet nesustenabilă şi a fost nevoie de o ordonanţă de urgenţă, asumată de Guvernul Ponta, pentru ca legea să intre în vigoare în 2016. Guvernul Ponta, pe care mai nou îl cunoaştem sub denumirea de Guvernul...

Petru Gabriel Vlase Domnule deputat...

Florin-Claudiu Roman Da...

Petru Gabriel Vlase ... am o rugăminte la dumneavoastră. Sunteţi pentru prezentarea Proiectului de Hotărâre. Ieşiţi din zona de declaraţii. Vă rog, prezentaţi Proiectul de Hotărâre. Pentru asta v-am invitat la cuvânt.

Florin-Claudiu Roman Rugămintea e să-mi daţi voie să expun punctul de vedere al Grupului, ca solicitanţi. Guvernul Ponta Viorel, cunoscut în ultima vreme sub denumirea de Guvernul Ponta "Ariel", pentru că aceia care l-au crescut, din zona Serviciilor de Informaţii, astăzi îl curăţă destul de bine, pe toate posturile şi în toată mass-media. Sub povara creşterilor de salarii şi pensii, asumate în campania electorală şi puse în practică de la începutul anului, Guvernul se confruntă cu o creştere alarmantă a deficitului bugetar: 6,5 miliarde - avem cifrele chiar de astăzi. Guvernul a pus problema închiderii acestui robinet şi modificării legislaţiei, începând cu 15 septembrie. Acest anunţ a creat, aşa cum ştim cu toţii, un aflux imens de cereri de pensionare, în rândul cadrelor MAI. Deşi unii şefi din structurile Ministerului Afacerilor Interne au ieşit la pensie, a doua zi şi-au continuat activitatea, de data aceasta, ca şi consilieri, angajaţi la cabinetele demnitarilor. Sunt deja cunoscute opiniei publice cazurile doamnei comisar-şef Popescu Alina, de la Dolj, sau al chestorului Cornel Ciocoiu. Concret, conducerea Ministerului Afacerilor Interne şi-a pensionat "pilele" din instituţii la vârste până în 45 de ani, care beneficiază de pensii de 12.000-13.000 de lei şi le-au reangajat consilieri, în condiţiile în care sistemul înregistrează - şi asta o spune chiar ministrul - un deficit de personal de 20.000 de persoane. Din păcate, nu doar Ministerul Administraţiei şi Internelor este lovit de acest flagel al pensionărilor şi reangajărilor a doua zi. Ştim cu toţii că în fiecare judeţ, la nivelul deconcentratelor, astăzi sunt pensionaţi, iar a doua zi sunt reangajaţi la cabinetele demnitarilor de la prefecturi şi de la instituţiile deconcentrate. Considerăm că este necesar ca Parlamentul să se implice în această problematică, prin înfiinţarea Comisiei speciale de anchetă, ca instrument care să verifice următoarele obiective ale Comisiei: - să verifice modul în care s-au făcut angajările în cadrul Ministerului Afacerilor Interne ale unor persoane care anterior au fost pensionate şi au beneficiat de pensie de serviciu; - să verifice statutul şi atribuţiile în cadrul Ministerului Afacerilor Interne ale persoanelor care au fost reangajate după ce anterior fuseseră pensionate; - să verifice modul în care s-au derulat procedurile prevăzute de lege, în contextul pensionarii şi, ulterior, angajării aceloraşi persoane în cadrul Ministerului Afacerilor Interne; - să verifice modul de respectare a normelor legale în ceea ce priveşte îndeplinirea atribuţiilor de ordonator principal de credite, în contextul derulării procedurilor de pensionare şi, ulterior, reangajare în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, a aceloraşi persoane. Stimaţi colegi, Vorbim şi de o chestiune care afectează siguranţa cetăţeanului. Cunosc foarte bine situaţia din judeţul meu. Dacă înainte de aceste pensionări, în municipiul reşedinţă de judeţ funcţionau 22 de patrule mixte, formate din poliţist şi jandarm, după plecările din sistem, într-un municipiu reşedinţă de judeţ, o singură patrulă mixtă mai face patrulare la Alba Iulia. Gândiţi-vă foarte, foarte serios că acest lucru va duce, în perioada imediat următoare, şi la creşterea fenomenului infracţional, a infracţionalităţii stradale. Şi din acest motiv solicităm înfiinţarea acestei comisii care, din punctul nostru de vedere, nu poate fi decât benefică pentru ceea ce înseamnă, în primul rând, siguranţa cetăţeanului. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Voi considera această intervenţie ca intervenţie la dezbateri, domnule deputat. Sigur. Dacă mai sunt intervenţii la dezbateri? Domnul Márton Árpád, domnul Zisopol, domnul Seidler.

Árpád-Francisc Márton Domnule vicepreşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Aşa cum aţi auzit de la iniţiator, şi îl felicit pentru asta, domnul Roman a atins în general o problematică sensibilă, cea a unei legislaţii, în diferite domenii - e adevărat, nu a accentuat acest lucru - care permite o pensionare mult sub limita de vârstă generală în România, şi posibilitatea reangajării unor persoane care, conform legilor speciale ale segmentului de activitate, iau câteodată o pensie de două ori cât a oamenilor în activitate din domeniul respectiv. Astfel, reangajate fiind la vârsta de 50... în jur de 50 de ani, aceste persoane, în multe domenii, pot lua o indemnizaţie lunară de trei ori cât ceilalţi, care încă n-au ajuns la acea vârstă de pensionare, inferioară celei generale. După cum ştiţi, asta se regăseşte în justiţie, în procuratură, în aviaţie, în armată, deci peste tot, în astfel de situaţii speciale. Drept urmare, noi susţinem ideea de bază a acestei comisii, aşa cum am spus şi în dezbaterea din Biroul permanent, dar am pune punctul pe i, ceea ce lipseşte din această hotărâre. Şi dau citire acelui text pe care noi l-am introduce. Evident, poate fi stilizat textul respectiv: "Comisia va analiza totodată necesitatea revizuirii întregului spectru legislativ care ar permite repetarea unor astfel de situaţii în alte domenii". Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Domnul Zisopol.

Dragoş Gabriel Zisopol Vă mulţumesc, stimate domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor deputaţi, Stimaţi invitaţi, Aşa cum am anunţat şi în Biroul permanent al Camerei Deputaţilor, până în prezent, membrii Grupului parlamentar al minorităţilor naţionale nu au făcut niciodată parte din nicio comisie specială de anchetă a Camerei Deputaţilor. În concluzie, vom fi consecvenţi. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Domnul Seidler.

Cristian-Gabriel Seidler Stimaţi colegi, Comisiile de anchetă ale Parlamentului au rolul de a cerceta nu declaraţii de presă ale unora sau altora, ci o activitate la nivel guvernamental. Acesta ar fi principalul scop al unei asemenea comisii. În acest caz, punctual, eventuala respingere a înfiinţării unei asemenea comisii nu ar face decât să lase suspiciuni privind modul în care, chiar dacă într-un cadru legal mai larg, în schimb, cu încălcarea unui cadru al moralităţii publice, dacă doriţi, se sifonează de fapt bani publici către o clientelă politică. Dacă doriţi să lăsaţi suspiciuni şi implicit să confirmaţi că acest lucru se întâmplă şi se poate întâmpla, vă voi ruga să votaţi implicit împotrivă. Dacă doriţi să clarificaţi lucrurile, în schimb, şi dacă doriţi ca inclusiv la nivel guvernamental să intrăm şi pe planul moralei, o să vă rog să aprobaţi o asemenea comisie de anchetă, aşa cum v-aţi grăbit să o faceţi, atunci când am cercetat declaraţii publice din presă. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Dezbaterile generale s-au încheiat. La articole. La titlu? Aprobat. La preambul? La art. 1? Adoptat. La art. 2? Adoptat. La art. 3? Domnul Márton Árpád.

Árpád-Francisc Márton Domnule preşedinte, Având în vedere că această hotărâre n-a trecut pe la comisie, n-am avut cum să depunem amendamente, repet amendamentul pe care l-am expus aici, referitor la atribuţiile acestei comisii, care, în mod logic, pentru că Parlamentul în primul rând este forul legislativ, şi, dacă vrem să ne ocupăm cu ceva, atunci să vedem care e problema de bază, de fond, din punct de vedere legislativ. Ca atare, repet: "Comisia va analiza totodată necesitatea revizuirii întregului spectru legislativ care ar permite repetarea unor astfel de situaţii în alte domenii". Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mă scuzaţi, dar eu n-am înţeles nimic. Păi, nu putem face amendamente în plen. Şi art. 3, la care am întrebat dacă sunt intervenţii, spune altceva. Deci, reiau. La art. 3 mai sunt intervenţii? Nu. Aprobat. La art. 4? Aprobat. Art. 5? Aprobat. Art. 6? Aprobat. Art. 7? Aprobat. Art. 8? Aprobat. Art. 9? Aprobat. La art. 10. Vă rog, iniţiatorii acestui Proiect de Hotărâre, să veniţi să vă faceţi singuri modificarea, pentru că nu putem da raportul unei comisii de la Cameră la Birourile permanente reunite. Iniţiatorii... Deci la art. 10, nu putem da raportul unei comisii de la Cameră la Birourile permanente reunite. Ori îl dăm la Cameră, ori nu-l mai dăm nicăieri. Aţi copiat textul de la o comisie comună cu Senatul, din greşeală.

Florin-Claudiu Roman Da, domnule preşedinte, Am avut un profesor bun, pe domnul Ponta. Facem cuvenita rectificare. Şi vă mulţumesc foarte mult. (Vociferări.)

Petru Gabriel Vlase Aprobat, cu rectificarea sesizată de mine. Art. 11. Obiecţii? Nu. Componenţa nominală, în anexă. PSD: domnul deputat Călin, doamna Bucura-Oprescu Simona, domnul Chiriac Viorel, domnul Floroiu Ionel, domnul Marica Petru-Sorin, domnul Muşoiu Ştefan, doamna Paraschiv Rodica; PNL: domnul Roman Florin, domnul Leoreanu Laurenţiu, domnul Palăr Ionel şi domnul Victor Paul Doble, supleant; ALDE: Surgent Marius; USR: Claudiu Năsui; PMP: Marius Paşcan; UDMR: Csép Éva-Andrea. Dacă sunt obiecţii aici? Dacă nu, am încheiat dezbaterile pe articole. Proiectul merge la votul final, cu modificarea de la art. 10, vă rog, stafful.