Petru Gabriel Vlase 15. Proiectul de Lege pentru stabilirea de măsuri privind emiterea sau eliberarea cu celeritate a unor documente cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate. Domnul Călin. Comisia pentru administraţie. Mai elaborat, nu aşa scurt când citiţi raportul, domnule preşedinte.
Ion Călin Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, O să fie mai elaborat, domnule preşedinte, să luăm act cu celeritate despre ce reglementează o iniţiativă legislativă. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură obişnuită, cu Proiectul de Lege pentru stabilirea de măsuri privind emiterea sau eliberarea cu celeritate a unor documente cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Senatul a adoptat această iniţiativă. Consiliul Legislativ a avizat favorabil. Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a avizat favorabil. Guvernul nu susţine adoptarea proiectului de lege, conform punctului de vedere transmis toamna trecută. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea unor măsuri speciale privind termenul de eliberare a unor documente cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate. Astfel, potrivit iniţiativei legislative, cererile pentru emiterea sau eliberarea unor documente depuse de cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate în perioada 1-31 august a fiecărui an se soluţionează într-un termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii, acest termen nefiind considerat unul de urgenţă. În urma examinării iniţiativei legislative şi a opiniilor exprimate de către membrii comisiei, s-a hotărât, cu majoritate de voturi - 3 abţineri au fost -, respingerea Proiectului de Lege pentru stabilirea de măsuri privind emiterea sau eliberarea cu celeritate a unor documente cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, întrucât acesta ar conduce la un tratament discriminatoriu, defavorabil petenţilor din ţară, în comparaţie cu cei stabiliţi în străinătate, precum şi între cetăţenii români cu reşedinţa sau domiciliul în străinătate care vin în ţară în perioade diferite ale anului. În raport cu obiectul şi conţinutul reglementării, proiectul de lege se încadrează în categoria legilor ordinare. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Roman.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte. Doamnelor şi domnilor colegi, Partidul Naţional Liberal va susţine acest proiect de lege. El este unul bun, benefic pentru cei care în fiecare an, în luna august, vin acasă şi de fiecare dată se confruntă cu aceleaşi probleme - cozile interminabile de la paşapoarte. Ne-am întâlnit cu această situaţie şi în această vară şi, din păcate, foarte multe iniţiative legislative le tratăm într-un mod neprofesionist şi apar problemele şi după aceea ne întrebăm de ce au apărut problemele. Proiectul face dreptate celor care vin şi care o dată pe lună în an au dreptul să beneficieze de celeritate la obţinerea acestor paşapoarte. Nu stau nici în faţă, nu intră nici cu pile în faţă, nu sunt nici demnitari, sunt simpli cetăţeni care au dreptul să beneficieze de această facilitate. Aşa cum, de regulă, ne surprinde iarna, când vine prima zăpadă, aşa cum se întâmplă necazuri, cum au fost în această săptămână, şi stăm cu Legea seismelor prin Parlament, pe la comisii, blocată şi, după ce se întâmplă necazurile, începem să scoatem legile de la sertar, atrag atenţia şi asupra acestui proiect de lege, pentru că el vine să rezolve o problemă pe care o avem. A spus şi doamna ministru, după acel scandal din vară, că soluţiile pe care le vede Ministerul Afacerilor Interne sunt: fie prelungirea termenului de valabilitate al paşapoartelor, la 10 ani, ceea ce e perfect normal, fie, în perioada lunii august, când se discuta inclusiv de o lună a diasporei, ca aceşti cetăţeni să poată beneficia în regim de urgenţă de obţinerea paşapoartelor. Partidul Naţional Liberal va vota pentru adoptarea acestui proiect de lege. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Ciuhodaru. Domnul Ciuhodaru?
Tudor Ciuhodaru Mulţumesc, domnule preşedinte. Pentru multe dintre problemele enumerate în acest proiect de lege există deja soluţii legislative şi o parte dintre ele sunt deja în curs de implementare de către Ministerul Afacerilor Interne. În plus, este incredibil că un astfel de demers legislativ creează discriminare între cetăţenii români domiciliaţi în România şi alţi cetăţeni, şi chiar şi între cetăţenii care au domiciliul în străinătate, în funcţie de perioada anului, în care ajung în ţară. Din acest punct de vedere, proiectul este inacceptabil şi voi vota pentru respingerea acestui proiect de lege. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Dobrovie.
Matei-Adrian Dobrovie Mulţumesc, domnule preşedinte. Ideea legii este una bună. Din păcate, realizarea este una defectuoasă. De ce spun asta? Propunerea legislativă reuşeşte performanţa de a face o dublă discriminare - pe de o parte, între cetăţenii din ţară şi cei din afara ţării, pe de altă parte, între cetăţenii care vin, în august sau în alte perioade ale concediilor, pentru a-şi perfecta aceste acte. Ca urmare, USR nu susţine această iniţiativă, în forma dată. Considerăm că este important modul cum sunt trataţi cetăţenii din afara graniţelor ţării, în momentul în care vin şi au raport direct, contact cu autorităţile statului român. Acest fapt poate să determine inclusiv dacă ei se întorc sau nu în ţară, modul cum sunt trataţi. Iar această lege trebuie făcută mult mai bine, pentru ca să se evite aceste discriminări. Şi nu putem să dăm o singură lună în care nu vom obţine altceva, decât noi cozi. Nu toţi cei care locuiesc în străinătate vor veni în luna august, iar cei care vor veni, oricât de mulţi, vor crea acelaşi haos administrativ cu care ne-am obişnuit şi până acum. Ca urmare, USR va vota pentru respingerea acestui proiect de lege şi va încerca să vină cu un proiect mult mai bun. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Ganţ.
Ovidiu Victor Ganţ Vă mulţumesc, stimate domnule preşedinte. Stimate colege, Stimaţi colegi, Cred că se încearcă rezolvarea unei chestiuni eminamente executive, printr-un demers legislativ. Ceea ce se întâmplă la paşapoarte, în fiecare an, în luna august, nu e o chestiune de lipsă de legislaţie, ci o chestiune de proastă administrare. În consecinţă, demersul acesta legislativ nu e justificat nici în această formă, cu atât mai mult cu cât, într-adevăr, consacră diferenţe între cei care trăiesc în ţară şi cei care trăiesc în străinătate. Poate însă să se constituie într-un semnal de alarmă pentru o problemă care nu a fost rezolvată nicicând în ţara noastră. Nici de actualul, nici de fostul sau de fostele guverne, de autorităţi îndrituite s-o facă. Deci nu credem că soluţia este un nou proiect de lege sau o iniţiativă legislativă, ci o mult mai bună administrare, măsuri luate în plan executiv, şi nu în plan legislativ. Vă mulţumesc frumos.
Petru Gabriel Vlase Domnul Márton Árpád.
Árpád-Francisc Márton Domnule vicepreşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Stimaţi iniţiatori, Soluţia nu este aceasta. Ar fi bine ca în fiecare ţară unde avem consulate, acestea să lucreze mai ieftin şi mai eficient, ca persoana respectivă, care doreşte să-şi schimbe paşaportul, să nu trebuiască să vină într-o lună oarecare până în România ca să şi-l schimbe. Să şi-l poată schimba acolo unde locuieşte, unde are domiciliul sau reşedinţa, mai ieftin, deoarece costă foarte mult şi mai eficient, mai rapid, pentru că stă luni de zile până când primeşte noul paşaport. Deci este o problemă de eficientizare a activităţii consulare a României, mai ales în ţările unde sunt mulţi, locuiesc mulţi cetăţeni români şi, evident, de scădere a taxelor pe care trebuie să le plătească, pentru că pentru asta vin acasă, poate doar-doar reuşesc mai repede şi mai ieftin să-şi rezolve această problemă. Dacă o rezolvăm acolo - şi asta este soluţia - nu trebuie să mai vină, pentru a-şi rezolva, într-o lună oarecare... să facă un drum ca să aibă un nou paşaport. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Simionca.
Ionuţ Simionca Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Ţin să-l contrazic pe colegul meu, care spune că românii vin acasă să-şi facă documente. Nu, românii vin acasă să-şi vadă familiile, să-şi vadă copiii rămaşi acasă. Să nu uităm că cetăţenii români din diaspora sunt cei mai mari investitori în economia României, cei mai mari investitori străini. Şi cred că, dacă noi putem să le întindem o mână de ajutor şi să le oferim un beneficiu... probabil de la 1 august e prea puţin, de la 1 iulie până la 30 august ar trebui să le dăm prioritate. Şi nu-i discriminatoriu. E o mână de ajutor şi o recunoştinţă pe care o arătăm celor care şi-au lăsat familia şi merg să muncească în străinătate. Eu, ca român care am trăit în diaspora, am locuit atât timp în Statele Unite, ştiu cât de deficitare sunt aceste consulate. Ştiu că îmi ia opt luni ca să-mi primesc paşaportul în Statele Unite, şi nu din prisma taxelor, că trebuie să plătim mai mult, din prisma lipsei de eficienţă. Şi, dacă trebuie să mărim personalul la paşapoarte, de exemplu, o facem, trebuie să dăm o mână de ajutor. Noi trebuie să ne ajutăm cetăţenii, nu să luptăm împotriva lor. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Am înţeles. Mulţumesc. Alte intervenţii? Nu mai sunt... Domnul Dobrovici?
Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa O obligaţie a acestui stat faţă de cetăţenii săi este să nu-şi bată joc de ei. Şi, din acest punct de vedere, serviciile consulare din străinătate, dintr-o tradiţie nefericită, încă au un parfum de superioritate a puterii în raport cu cetăţeanul. Dar eu nu am luat cuvântul din această cauză, ci fără să fiu un apărător al cauzei pro-maghiare, fiind un admirator al domnului Márton şi un elev al dânsului în materie de Parlament, consider că discursul extrem de concret, extrem de serios al domnului Márton nu trebuie să fie umbrit de demagogia de doi bani a colegului de la PMP. Dacă nu o să fim serioşi, o să aducem în derizoriu această instituţie. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Vot final. (Discuţii în sală despre dreptul la replică.) Ce? Care replică?