18 septembrie 2017 – Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii (PL-x 12/2017). ( rămasă pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase Ne întoarcem la punctul nr. 4. 4. Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii; procedură de urgenţă. Comisii? Comisia pentru învăţământ sau Comisia pentru muncă? Doamna Gavrilă.

Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Raportul Comun asupra Cererii de reexaminare a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii. Raportul a fost redactat pe baza examinării cererii în cadrul celor două comisii - Comisia pentru muncă şi Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport. Legea are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii, având ca finalitate clarificarea cadrului normativ privind învăţământul special integrat, eficientizarea relaţiilor contractuale ale directorilor unităţilor de învăţământ preuniversitar, înfiinţarea de programe de studii cu dublă specializare, flexibilizarea relaţiilor de muncă pentru personalul de cercetare-dezvoltare din cadrul institutelor de cercetare şi al şcolilor doctorale, prorogarea termenului de aplicare a prevederilor legale privind evaluarea naţională, admiterea în liceu şi examenul de bacalaureat, reglementarea activităţii agenţiilor de asigurare a calităţii, din ţară sau străinătate, stabilirea modului de organizare şi desfăşurare a examenului de definitivat în învăţământul preuniversitar, eficientizarea cadrului legislativ pentru legislaţia în domeniu, care să răspundă nevoilor de calificări cerute pe piaţa muncii. Legea face parte din categoria legilor organice, potrivit prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituţia României. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată, cu excepţia art. I, art. IV, art. VII şi art. VIII, asupra cărora se pronunţă în calitate de Cameră decizională şi atragem atenţia asupra acestei precizări. Comisiile au dezbătut Cererea de reexaminare a Legii în şedinţă comună, în data de 14 septembrie 2017. Au fost prezenţi reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei Naţionale şi Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale. Comisiile au acceptat, în parte, solicitările formulate de Preşedintele României şi au aprobat cererea de reexaminare. Aţi observat din enumerare că este o lege complexă, cu foarte multe probleme, multe amendamente, multe dintre ele sunt chestiuni de nuanţă, păreri, opinii. Dezbaterea a fost extrem de consistentă şi se regăseşte în documentele anexă. În urma finalizării dezbaterilor, membrii comisiilor au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaţilor prezentul raport asupra Cererii de reexaminare formulată de Preşedintele României, prin care se propune adoptarea legii cu amendamente, unele admise, altele respinse. Acestea se regăsesc în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri? Doamna Turcan.

Raluca Turcan Domnule preşedinte de şedinţă, Stimaţi colegi, Această iniţiativă legislativă este dovada faptului cum un proiect bun poate fi deturnat într-un mod periculos, în Parlament. Ordonanţa nr. 96 a fost dezbătută intens la Camera Deputaţilor, într-o primă etapă, şi ulterior, ajunsă la Senat, a fost mutilată într-un mod care afectează grav sistemul educaţiei şi piaţa muncii. Ca atare, preşedintele României a solicitat reexaminarea acestei iniţiative legislative şi în comisiile reunite s-au purtat lungi dezbateri. O mare parte dintre solicitările preşedintelui au fost admise, dar sunt în continuare amendamente pe care Partidul Naţional Liberal le-a făcut, figurează ca respinse - şi o să vă solicităm sprijinul pe ele. Această ordonanţă de urgenţă permitea înfiinţarea unor programe de licenţă cu duble specializări pentru formarea iniţială a cadrelor didactice. De asemenea, se diversificau traseele de învăţare şi de carieră a viitorilor dascăli. Un lucru foarte important, pentru că, din nefericire, o gravă problemă cu care se confruntă astăzi sistemul de educaţie este slaba pregătire a multor cadre didactice. Unii nu iau concursurile de titularizare sau de definitivat, dar rămân în sistem, cu toate că au note până în 5 şi se perpetuează la catedre şi, din nefericire, afectează generaţii şi generaţii de elevi. Evident că sunt şi profesori cu har, iar aceştia trebuie motivaţi financiar, astfel încât, acolo unde există performanţă şi calitate, să existe şi sprijin financiar. În plus, prin această ordonanţă se întăreau instituţii care au ca atribuţii evaluarea calitativă a studiilor şi a programelor universitare. Din nefericire, cu o săptămână în urmă am votat în Parlament o ordonanţă prin care s-a prorogat termenul prin care şcolile doctorale pot să treacă printr-un proces de evaluare şi de acreditare. Am votat şi noi această ordonanţă, pentru că, din nefericire, un articol din Legea educaţiei naţionale din anul 2011 a fost ignorat şi prorogat până în anul acesta, când, în apropierea începutului de an universitar, toţi studenţii din şcolile doctorale riscau să fi parcurs programe care nu erau acreditate. Ca atare, acea ordonanţă a fost un colac de salvare. Dar sper ca din acest colac de salvare să fi învăţat cu toţii ceva. Şi anume: că instituţii din ţara aceasta nu şi-au făcut datoria; că aceste şcoli doctorale şi programe de licenţă trebuie evaluate, urmând ca într-un final să ajungem la o acreditare a tuturor programelor de şcoli doctorale şi, de asemenea, o ierarhizare a universităţilor, astfel încât şi finanţarea să se facă în funcţie de calitate şi integritate. Şi, evident, ca orice investiţie pe care o facem în sistemul de educaţie, în condiţiile în care banii sunt foarte atent drămuiţi, pentru că sunt puţini, să fie investiţii care să conducă la creşterea actului educaţional. Ca atare, această ordonanţă de urgenţă aducea câteva îmbunătăţiri şi procesului de evaluare a studiilor superioare. Din nefericire, la Senat, un cuplu care până acum a produs foarte mult rău sistemului de educaţie - doamna Andronescu şi domnul Costoiu -, de comun acord cu unii colegi senatori, au mutilat această ordonanţă, cu un singur scop: să perpetueze, în sistemul superior de educaţie, fabrici de diplome; să existe în continuare locuri unde să conteze numărul de studenţi - cum ar veni, cantitatea, şi nu calitatea - şi diplomele pe care le obţin unii sau alţii - fie că vorbim de viitori dascăli, fie că vorbim de oameni care intră pe piaţa muncii...

Petru Gabriel Vlase Concluzionaţi, doamnă deputat.

Raluca Turcan ... în alte domenii. De aceea, la cererea de reexaminare am încercat să corectăm aceste derapaje şi să fixăm responsabili direcţi pentru ceea ce înseamnă proces de evaluare şi calitate în sistemul de educaţie românesc. În plus, este necesar un sistem transparent de organizare a concursurilor pentru posturile de directori. Am asistat la o făcătură de concursuri de directori, adică de manageri de instituţii de educaţie, care au avut ca unic scop politizarea sistemului de educaţie. Am încercat prin această ordonanţă să redeschidem - prin amendamentele la această ordonanţă -, să redeschidem sistemul de organizare a concursurilor, astfel încât să fie şi reprezentanţii autorităţilor locale prezenţi la concursurile de directori, tocmai pentru că un contract de management de şcoală presupune parteneriat între instituţia de educaţie şi autoritatea publică locală. Ca atare, susţinem şi vom vota cererea de reexaminare, dar vom avea în continuare amendamente la această...

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc.

Raluca Turcan ... lege.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Domnul Seidler.

Cristian-Gabriel Seidler Mulţumesc, domnule preşedinte. Vedeţi, doamnelor şi domnilor, are şi opoziţia un rol. Şi ar fi bine câteodată să ne mai şi ascultaţi. Astăzi avem în faţă din nou această lege, pentru că domnul preşedinte a cerut să fie reexaminată. De ce? Pentru că - vă aduc aminte -, data trecută când am discutat acelaşi proiect de lege, v-am atras atenţia că există zeci de pagini de amendamente care au fost depuse de Guvern în ultima secundă, care au fost votate în bloc de către comisiile reunite, Comisia pentru muncă şi Comisia pentru învăţământ, fără să fi fost măcar citite. Accentuez: fără să fi citit măcar amendamentele pe care noi le-am votat în bloc în comisiile reunite. Am atras atunci atenţia că practica este total lipsită de orice spirit parlamentar democratic, dar mi-aţi dat cu degetul, mi-aţi spus că nu este aşa. Ei, iată, reuşim să corectăm astăzi măcar o parte din această eroare. E bine să mai învăţăm din ceea ce ni se întâmplă şi data viitoare să nu votăm în bloc şi în orb, fără să ştim şi fără să dezbatem, mai ales. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Domnul Anton.

Anton Anton Doamnelor şi domnilor colegi, Vreau să vă spun de la bun început că ALDE va vota "Da". Va vota "Da", pentru că s-au corectat o serie întreagă de aberaţii şi, aşa cum a spus şi doamna preşedinte a comisiei, am avut discuţii lungi pe tema acestei ordonanţe. Va vota "Da", pentru că această ordonanţă va aduce, sperăm noi, ceva îmbunătăţiri în sistemul de învăţământ. Destul de mici, dar îmbunătăţiri. Vreau să vă spun că acest tip de ordonanţă sper să nu mai apară în Parlament. Este aşa, un fel de amestec în care punem câte un pic din fiecare. Şi nu cred că vom reuşi vreodată să coroborăm şi să coordonăm toate aceste mici ajustări. Şi nu cred că aceste mici ajustări fac bine unei legi. Aş vrea să comentez un pic faptul că tot timpul cerem ierarhizarea universităţilor. Puneţi-vă în situaţia celor din universităţi! În momentul în care vorbim despre ierarhizare, vorbim despre aşezarea lor într-o anumită ordine şi, implicit, finanţarea după această ordine. Cred că ar trebui universităţile să fie clasificate în alt fel şi să nu ameninţăm neapărat finanţarea, ci să finanţăm alte lucruri specifice, pentru un anumit gen de universităţi. Mulţumesc frumos.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc şi eu. Dacă mai sunt intervenţii la dezbateri generale? Nu sunt. La articole? Ca să ne uşurăm munca, întreb: este cineva care susţine amendamente admise? Nu. Atunci, mergem pe amendamente respinse, că acolo înţeleg că e discuţia. Începem cu... dacă aveţi acelaşi raport ca şi mine, în faţă, cu nr. crt. 64, art. 1, de aici încolo. Vă rog. Calm, domnule Munteanu, îl am pe domnul Buican aici, lângă mine, suntem oameni cu experienţă. 65? 68? Vă rog. Doamna Cherecheş.

Florica Cherecheş Mulţumesc. La art. 258 alin. (1) şi (3), Partidul Naţional Liberal a susţinut amendamentul prin care practic se revine la introducerea autorităţilor publice locale în comisiile de organizare a concursului pentru postul de director. Având în vedere că directorul unei unităţi şcolare este şi managerul şi administratorul acelui patrimoniu, este important ca şi primarul sau reprezentantul primarului, al Administraţiei Publice Locale, să aibă un cuvânt de spus. Ordonanţa nr. 96 elimină reprezentantul administraţiei locale, şi noi am solicitat, prin amendamentul nostru, revenirea la textul legii. Aşa că v-aş ruga frumos să îl supuneţi la vot.

Petru Gabriel Vlase Vot, vă rog. 63 de voturi pentru, 94 de voturi împotrivă, 9 abţineri, un coleg care n-a vrut să voteze. A rămas aşa, respins. Vă rog, mai departe. 69. Vrea cineva la 69? Nr. crt. 69. 70? Doamnă Turcan, vă rog. Îmi pare rău că aveţi alte preocupări în timpul şedinţei de plen.

Raluca Turcan Punctul 17 din lege, art. 1. Articolul, de fapt, 340 alin. (2). Partidul Naţional Liberal propune să se elimine textul din modificările făcute la Senat şi să rămânem pe textul Ordonanţei de urgenţă, întrucât Autoritatea Naţională de Calificări este o instituţie care trebuie să fie luată în parteneriat, deopotrivă, cu Ministerul Educaţiei şi cu Ministerul Muncii, întrucât dacă realizăm o diagramă perfectă a necesarului de calificări pe piaţa muncii, şi specializările pe care le urmează studenţii pot fi adaptate la piaţa muncii. Ca atare, Autoritatea Naţională de Calificări să nu fie o instituţie separată, cu un rol doar de oferire de informaţii, ci să fie parte la strategia Ministerului Educaţiei, ca tot ceea ce înseamnă program de licenţă, şcoală doctorală să fie corelat cu aşteptările care există, fie pe plan internaţional, fie pe plan intern, din punctul de vedere al calificărilor.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Deci nr. crt. 69, punctul 17. Vă rog, vot. 62 de voturi pentru, 99 de voturi împotrivă, 9 abţineri. Amendamentul a rămas respins. Mai departe. 70? Nu. Gata? Nu mai sunt intervenţii. Mulţumesc. Legea merge la votul final.