13 septembrie 2017 – Dezbateri asupra Proiectului de Hotărâre privind completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor (PHCD 70/2017). ( retrimis comisiei )

Petru Gabriel Vlase 4. Avem raportul la proiectul de hotărâre cerut de liderul Grupului PSD şi votat de plen pentru completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor; PH CD 70/2017. Comisia? Domnul preşedinte Nicolicea.

Eugen Nicolicea Raport privind completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor. În data de 13 septembrie Comisia pentru regulament s-a întrunit pentru a discuta Proiectul de Hotărâre privind completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor. Proiectul de hotărâre şi prezentul raport au fost aprobate cu 5 voturi pentru şi două abţineri. În esenţă, se referă la modificarea Regulamentului Camerei Deputaţilor, astfel art. 46, după alin. (8), se introduce un alineat nou, alin. (8 1 ), cu următorul cuprins: "Membrii comisiei pot respinge o singură dată motivat propunerea grupului parlamentar căruia i-a revenit funcţia, situaţie în care liderul grupului parlamentar respectiv nominalizează o altă persoană, alegerea candidatului urmând procedura prevăzută la alin. (4)". Este vorba de o procedură, practic inspirată din Decizia Curţii Constituţionale cu privire la dreptul preşedintelui de a respinge o singură dată o propunere de ministru.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri? Doamna Turcan. Domnul Roman.

Florin-Claudiu Roman Bună ziua, doamnelor şi domnilor colegi. Asistăm astăzi la o premieră în ceea ce înseamnă democraţia românească. Liderul deputaţilor PSD propune modificarea Regulamentului, pentru că un deputat a îndrăznit să-l critice pe domnul Liviu Dragnea în Parlamentul României. Este un reflex de partid-stat. Este un reflex antidemocratic. Este un reflex care întoarce România cu foarte mult timp în urmă. Eu înţeleg demersul dumneavoastră pentru un om. Vă spun însă că, din păcate pentru dumneavoastră, nu veţi reuşi să-mi închideţi gura. În curând urmează ca la Comisia pentru administraţie publică să intre pentru discuţii pe fond modificările la Legea nr. 215, Legea administraţiei publice locale, în care liderul PSD, Liviu Dragnea, pune pe tavă privilegii pentru o minoritate. În toate localităţile româneşti, unde există 2% etnici maghiari, nu 10%, limba maghiară devine limbă oficială în instituţiile publice centrale şi în deconcentrate, devin obligatorii arborarea steagului secuiesc, inscripţiile bilingve pe străzi, drumuri naţionale, drumuri comunale, drumuri judeţene. Stimaţi colegi, fac apel la responsabilitate. Aici nu e vorba de un deputat. Aici e vorba de o cutumă, care se încalcă după 27 de ani de parlamentarism. Şi, ştiţi, e o vorbă: "Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face". Pentru că roata se mai învârte. Fac apel la majoritatea PSD-ALDE, să nu pună România în prag de federalizare paşnică, cu puţin timp înaintea sărbătoririi Centenarului. Oricât de mult l-aţi urî dumneavoastră pe Florin Roman, care are dreptul să facă declaraţii politice, cred că încă n-am ajuns să fim arestaţi pentru că avem îndrăzneala să-l criticăm pe marele dictator. Voi continua să fac acelaşi lucru. Acesta este rolul opoziţiei. Şi cred că şi rolul puterii este să înţeleagă că, la 27 de ani de la Revoluţie, nişte oameni întorc România în perioada lui Ceauşescu. În vremea lui Ceauşescu, disidenţii erau prezentaţi ca fiind mici hoţi. Li se făceau dosare că fură din magazine, că nu stau pe acasă, că au alte probleme. Dumneavoastră aţi dus această politică la un rang mai sofisticat. Vă cer, stimaţi colegi, să daţi dovadă că ceea ce spuneţi în declaraţiile publice faceţi şi în realitate, şi să votaţi împotriva modificărilor la 215. România este garant al respectării drepturilor tuturor minorităţilor. Partidul Naţional Liberal susţine drepturile tuturor minorităţilor, dar nu putem susţine privilegii pentru o singură minoritate, pentru că dumneavoastră nu vă puteţi trece legile organice în Parlament, decât cu votul colegilor de la UDMR. Vă rog să chibzuiţi ce este bine pentru democraţie, nu pentru o persoană! Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Domnul Pambuccian.

Varujan Pambuccian Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, În 21 de ani, de când sunt în Parlament, este prima dată când se întâmplă ca un coleg nominalizat de un partid să nu fie votat de colegii din comisie. OK, se întâmplă, am mai avut... (Vociferări.) ... am mai avut situaţii de genul acesta, neacoperite de Regulament, le-am rezolvat de fiecare dată. Asta nu încurcă cu nimic alocările de locuri în comisii, către diversele grupuri parlamentare, aşa cum rezultă din algoritm. Problema pe care vreau s-o ridic nu este legată nici de persoane, nici de situaţia în sine, ci de textul acestui amendament, pentru că aici apar nişte lucruri care pot crea un precedent periculos. Şi o să vă rog să retrimitem la comisie - pentru asta am ieşit - acest text. Şi o să vă spun care sunt ele. În primul rând, eu vreau să înţeleg cum poate comisia să respingă motivat un vot care este secret, adică, ce scrie în motivarea respectivă. E un vot pe care îl dau nişte oameni, un vot secret, din care ar trebui să rezulte o motivare, pe care nu prea ai cum s-o scrii, în condiţiile acestea. Asta este o primă chestiune. Pe urmă, ideea cu respingere o singură dată am înţeles-o. Ea se referă la o persoană, dar textul este ambiguu şi poate să rezulte de aici că se referă la o situaţie, ceea ce ar duce - şi lucruri din acestea s-au mai întâmplat, pe ambiguităţi de text - la o situaţie chiar neconstituţională, în care votul ar deveni imperativ, adică, a doua oară trebuie să votezi, sau nu ştiu cum, sau există două tipuri de preşedinţi de comisii, unii care sunt votaţi şi alţii care sunt impuşi de articolul acesta. Din nou, trebuie cu mare grijă văzut cum sună textul. Faptul că liderul grupului parlamentar respectiv nominalizează o altă persoană e de înţeles, ca să nu ajungem într-o iteraţie infinită, aşa, să cuplăm. Dar faptul că textul acesta a fost luat prin simetrie cu felul în care preşedintele poate să refuze nominalizarea unui ministru, de exemplu... păi, vorbim de două situaţii care n-au nicio legătură una cu cealaltă. Şi atunci, nu putem să mergem prin simetrie, în condiţiile în care situaţiile sunt, în esenţă, diferite. De aceea, ideea este în ordine, suntem de acord cu ea, dar formularea, credem că trebuie revizuită. Şi vă propunem o retrimitere la comisie. Vă mulţumesc. Cu termen o săptămână.

Petru Gabriel Vlase Propunere de retrimitere la comisie, o săptămână. Comisia? Domnul preşedinte.

Eugen Nicolicea Prima chestiune, că votul ar deveni imperativ. Acest lucru este negat de ultima propoziţie: "...alegerea candidatului urmând procedura prevăzută la alin. (4)". (Vociferări.) Nu fac comentarii cu sala. Din moment ce se reia procedura, este evident că votul nu este imperativ. Şi acest lucru e bine înţeles. Problema a pornit de la faptul că adevărata cutumă, şi aceea că o propunere care nu a fost aprobată nu se mai reia, a trebuit s-o facem text de lege, de regulament, pentru că unii insistă să reluăm la infinit această propunere. Bun. Şi atunci, când unii oameni nu înţeleg normalul, normalul trebuie scris. Cu privire la propunerea de motivare. Această propunere să ştiţi că a venit şi de undeva mai de sus. Spre exemplu, respingerile cererilor ale nu ştiu cui trebuie să fie motivate, la votul secret. Am avut acelaşi punct de vedere, întrucât organismele internaţionale, MCV-ul, ne-au solicitat în continuare să motivăm hotărâri secrete, luate la secret, am găsit următoarea soluţie. Din dezbaterea problemei respective, au existat argumente pro şi argumente contra. Când a biruit curentul de contra, argumentele pozitive au fost cele care înseamnă motivarea pentru votul pozitiv şi argumentele contra au fost cele care erau opuse acestuia. Deci, fiind respingerea motivată, înseamnă că în cadrul comisiei există o dezbatere de-adevăratelea, în care se spun argumente pro şi contra. Dacă nu se spun, este alt subiect, da? (Vociferări.) Bun. Nu poţi să obligi pe cineva să motiveze, dacă n-are chef, da, domnule Pambuccian? Bun. Deci eu propun respingerea acestei solicitări, ţinând cont că nu există o eroare de regulament, înţelegându-se greşit. Revenind. Trimiterea la alin. (4), la reluarea procedurii, nu e greşită, decât dacă procedura de la alin. (4), cea obişnuită de atâţia ani de zile, ar fi greşită, da?

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Propunere de retrimitere la comisie, o săptămână. Vot, vă rog. (Doamna deputat Raluca Turcan solicită să ia cuvântul.) 78 de voturi pentru, 90 de voturi împotrivă, 2 colegi care nu votează. Propunerea a fost respinsă. Vă rog.

Raluca Turcan În primul rând, v-aş solicita reluarea votului, întrucât aparatul de vot, al meu, chiar nu a funcţionat, lucru care poate fi demonstrat. Domnule preşedinte de şedinţă, şi, de asemenea, un mesaj către domnul Dragnea, Ceea ce se întâmplă astăzi, aici, este abuz cu premeditare. Dincolo de faptul că am ajuns în situaţia în care se face o iniţiativă legislativă împotriva unui om, creaţi un precedent extrem de periculos pentru toată activitatea parlamentară de-acum încolo. O să vă înşirui lista de abuzuri şi forţări pe care dumneavoastră le-aţi făcut. Înainte de toate, votul în comisie a fost unul complet neregulamentar. Există art. 44 cu alin. (4) şi (7), din care reiese foarte clar că votul nu se dă pentru o persoană care este propusă pentru o funcţie vacantată, ci se dă pentru întregul birou al comisiei. Este încălcarea Regulamentului. 2. Aţi fost atât de grăbiţi să rezolvaţi această problemă pentru a bloca lucrările uneia dintre cele mai importante comisii parlamentare, încât azi-dimineaţă, la ora 8.00, aţi convocat această comisie. Au venit colegii parlamentari şi nu au ştiut ce ordine de zi există. Pur şi simplu, v-aţi pus în funcţiune maşinăria de vot, sfidând tot ceea ce înseamnă dezbatere parlamentară, transparenţă, echitate în privinţa legilor pe care dumneavoastră, prin majoritatea parlamentară, puteţi să le votaţi în Parlament. Noi ne opunem, dar n-o să putem să oprim această maşinărie de abuz şi de infracţiuni pe care aţi început să o declanşaţi. Vă solicităm, domnule preşedinte, reluaţi votul! Probabil că vor fi câteva voturi în plus la maşinăria de vot pe care aţi declanşat-o. Dar nu creaţi asemenea precedente. Nu consfinţiţi, prin vot în Parlamentul României, încălcarea legii, legi făcute împotriva unei persoane şi nu legi făcute pentru o bună funcţionare, fie a unei instituţii, fie pentru viaţa de zi cu zi a cetăţenilor acestei ţări. E un apel, dacă vreţi, de suflet. E un apel de morală, pe care îl facem la adresa dumneavoastră. Am ajuns ca Parlamentul să fie arma domnului Liviu Dragnea. Este o declaraţie pe care Domnia Sa a făcut-o aseară şi este în tot spaţiul public prezentă. Am ajuns ca Parlamentul să fie folosit pentru satisfacerea unor interese şi a unor orgolii pe care o persoană le are. Pur şi simplu, subjugă întregul partid, subjugă o instituţie, întreaga ţară şi în curând intenţionaţi să subjugaţi întreaga Românie.

Petru Gabriel Vlase Da. Mulţumesc. Domnul Movilă.

Petru Movilă Domnule preşedinte, Vă rog frumos, după ce voi finaliza intervenţia mea, să-i daţi dreptul la cuvânt domnului lider Ioan Munteanu, care e supărat că nu... era înscris, aşa este. Putem ceda din timpul PMP-ului, dacă...

Petru Gabriel Vlase Am greşit eu, domnule Movilă, mai terminaţi cu băşcălia.

Petru Movilă Da, domnule preşedinte.

Petru Gabriel Vlase Am greşit eu, îmi asum. Vă rog să mă reclamaţi.

Petru Movilă Nu cred. Veţi primi muştruluiala de la PSD, nu de la mine. Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Toţi cunoaştem cum funcţionează Parlamentul şi cum se constituie comisiile, funcţiile, de la Biroul permanent până la comisii, pe algoritm, ca urmare a unor discuţii şi negocieri avute între grupurile parlamentare. Din acest punct de vedere, lucrurile sunt clare, şi reglementate, şi cutumă. Mai departe, fiecare grup parlamentar are dreptul să-şi nominalizeze, după propria filozofie, reprezentanţi în toate structurile unde a negociat, unde îi revine, conform algoritmului şi cutumei, funcţia respectivă. Şi în grupurile parlamentare se fac prin vot această nominalizare şi desemnare, deci este o procedură normală. Articolul, amendamentul despre care vorbim vine şi creează un conflict major între majoritate şi autonomia, independenţa politică a grupurilor parlamentare. Are dreptul o majoritate să decidă asupra propunerii unui grup parlamentar, când îşi nominalizează un om? Pentru că aici, în textul despre care vorbim, se spune foarte clar că membrul unei comisii poate fi respins motivat - şi nu văd ce motivaţie poate să aibă majoritatea dintr-o comisie, în condiţiile în care grupul parlamentar din care face parte l-a votat şi îl susţine. Un alt lucru important - se spune că noi revenim la procedura prevăzută la alin. (4), dar procedura spune şi precizează situaţia iniţială: "Lista candidaţilor pentru Biroul comisiei se supune în întregime votului membrilor acesteia şi se aprobă cu majoritatea voturilor deputaţilor prezenţi". Practic, se reia integral toată procedura de validare a biroului unei comisii, atunci când un membru din Biroul comisiei, ajuns acolo ca urmare a negocierilor, a algoritmului, a ponderii grupului parlamentar respectiv, în Cameră sau în Senat, îşi pierde funcţia. De aceea, eu vă rog să analizaţi cât se poate de serios conflictul între decizia grupului parlamentar şi decizia arbitrară a unei majorităţi, lucru care s-a reflectat, din nefericire, de-a lungul timpului... în situaţii mai mult sau mai puţin punctuale... care s-a reflectat la începutul acestei sesiuni, când Grupul parlamentar al Partidului Mişcarea Populară, din Camera Deputaţilor, grup având un număr de reprezentanţi mai mare decât alte formaţiuni politice şi, conform algoritmului, ar fi avut dreptul la un membru în Biroul Camerei Deputaţilor, printr-o decizie a unei majorităţi...

Petru Gabriel Vlase Vă rog să încheiaţi, domnule deputat.

Petru Movilă Am o rugăminte, domnule preşedinte. Nu m-am referit nici la domnul Dragnea, nici la altcineva, vorbesc tehnic, procedural şi vă rog respectuos, cum eu am promis că nu vă reclam, daţi-mi voie să-mi termin expunerea.

Petru Gabriel Vlase Vă rog să încheiaţi.

Petru Movilă O să termin în două minute. Deci vă spun foarte clar că aceste abuzuri nu trebuie să aibă loc. Şi noi trebuie să vedem corect conflictul între grupurile parlamentare şi majoritate. Şi vreau, dacă poate, să-mi explice cineva care se pricepe, de ce nu s-a respectat algoritmul politic la constituirea Biroului permanent al Camerei, când Partidul Mişcarea Populară avea mai mulţi reprezentanţi decât alte formaţiuni care au acces în Birou. Şi tabela de ieri, de la moţiune...

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc, domnule deputat.

Petru Movilă ... arăta foarte clar...

Petru Gabriel Vlase Vă mulţumesc...

Petru Movilă ... că avem mai multe...

Petru Gabriel Vlase Domnul Munteanu.

Ioan Munteanu Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Iniţiativa nu a venit să blocheze o negociere dintre liderii grupurilor parlamentare. Nici vorbă de aşa ceva, din contră. Cred că e foarte corect ce îmi spunea un coleg, aici, că în Germania este această prevedere şi nu l-au votat pe unul, până grupul acela... a durat vreun an de zile, până nu s-a retras propunerea. N-au vrut. Era o chestie s-o rezolvăm altfel, mai frumos. Să nu spuneţi, doamnă Turcan, aşa cum vă este obiceiul, că suntem obligaţi să votăm, noi, ceilalţi - şi vorbesc de Grupul PSD şi de nimeni altcineva - persoana pe care o vreţi dumneavoastră, obligatoriu. Valabil şi pentru celelalte comisii, unde suntem noi. V-am explicat că, la toate comisiile... la toate comisiile... Domnule deputat, şi dumneavoastră, săptămâna trecută, aţi votat împotriva preşedintelui propus de noi, la Comisia pentru agricultură. Lăsaţi-o aşa, vorbesc eu, nu dialoghez cu dumneavoastră. Am dorit să rezolvăm această problemă. Faptul că folosiţi abuzuri premeditate, cuvinte grele, care credeţi că ţin undeva... (Vociferări.) Mergem pe procedura actuală, doamnă... Sunt de acord să retrimitem comisiei. Şi, uitaţi, o să cer eu retrimiterea la comisie, pentru o săptămână... Vom merge pe procedura actuală. O s-o ţinem la comisie, până o să vedem dacă vă place. Că văd că ne impuneţi nişte lucruri. Am încercat să le deznod. Nu s-a putut. E perfect. Nu, dacă nu vreţi, atunci rămâne, dacă nu vreţi, nu sunteţi de acord să cer retrimiterea la comisie. Eu cred că asta doriţi. A cerut-o şi domnul Pambuccian şi... Corect. Eu am spus care sunt motivele. Şi sunt întemeiate. Nu puteţi să cereţi deputaţilor din comisii să voteze cum vreţi dumneavoastră. N-aveţi cum. Nu există procedura aceasta, să votez cum vreau eu. Votez cum cred eu de cuviinţă, pe cel pe care îl vrem în fruntea comisiei. Vă aparţine comisia. Şi e corect. Vine din negocieri şi e corect, că este a grupului dumneavoastră. Domnule preşedinte, Vă solicit retrimiterea la comisie, pentru două săptămâni.

Petru Gabriel Vlase Vot. (Doamna deputat Raluca Turcan solicită să ia cuvântul.) Doamnă deputat, am încheiat dezbaterile pe acest subiect. 173 de voturi pentru, patru voturi împotrivă, o abţinere. Retrimitere la comisie, două săptămâni. Aveţi un minut.

Raluca Turcan Mi-aş dori să ajungeţi să înţelegeţi că votul şi textul unei legi nu sunt chestiuni de a plăcea cuiva sau a conveni cuiva. Sunt lucruri care se respectă. Legea, pur şi simplu, nu este opţională. Primul vot a fost unul neregulamentar. Textul legii a fost făcut în spiritul în care o majoritate abuzivă ar îndrăzni să aleagă cu penseta oameni de la opoziţie. Acesta a fost scopul acestui text, să se voteze tot Biroul. În plus, dumneavoastră credeţi că noi l-am fi votat pe domnul Nicolicea? Credeţi că l-am fi votat pe domnul Iordache, autorul Ordonanţei nr. 13? Sunt oameni cu care suntem în dezacord principial, nu că am avea o problemă personală, cu toate că dumneavoastră abordaţi problema personal. Sunt lucruri care ne despart principial. Dar, cu toate acestea, în momentul în care este parafat un acord, l-am respectat, pentru că aşa este firesc să funcţioneze instituţia Parlamentului.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Procedură, domnul Munteanu.

Ioan Munteanu Citim din cărticica aceasta, să nu mai spuneţi că interpretez eu.

Petru Gabriel Vlase Cu rugămintea să nu mai acordaţi un drept la replică, nimănui.

Ioan Munteanu La art.7 spune clar: "În situaţia în care o funcţie din Biroul comisiei devine vacantă în timpul sesiunii parlamentare, propunerea nominală pentru ocuparea acesteia se face de grupul parlamentar căruia i-a revenit funcţia, alegerea urmând procedura prevăzută la alin. (4)". Ce scrie? "Procedura" - atenţie, nu citiţi tot... - că se face, "se aprobă cu majoritatea voturilor deputaţilor prezenţi", adică jumătate plus unu. Dacă procedura te trimite unde s-a ales Biroul... (Vociferări.) Domnule, nu mai vorbiţi... (Rumoare.)

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. (Rumoare.) (Domnul deputat Cătălin Drulă solicită să ia cuvântul.)

Cătălin Drulă Stimaţi colegi, Domnul Nicolicea îmbracă un abuz în vorbe frumoase şi comite un act absolut revoltător. Nu a întrunit comisia de patru luni, dar astăzi, cu două ore înainte de ora şedinţei, a trimis SMS că trebuie această comisie convocată. Soluţia corectă este să fie eliminată prevederea privind votul membrilor comisiei, pentru preşedinte. Deci acel alin. (4)... domnule Munteanu, dacă sunteţi un pic atent... soluţia corectă este să eliminăm votul membrilor comisiei, pentru preşedinte...

Petru Gabriel Vlase Domnule Drulă...

Cătălin Drulă ... pentru că acesta este făcut...

Petru Gabriel Vlase Domnule Drulă... domnule deputat.... domnule Drulă...

Cătălin Drulă Se retrimite comisiei...

Petru Gabriel Vlase Domnule deputat...

Cătălin Drulă Este o modificare... Haideţi, că vorbim şi ceva serios, domnule Vlase... Vă mulţumesc pentru...

Petru Gabriel Vlase Invocaţi-mi şi mie procedura pe care aţi spus-o acum... După ce am trimis comisiei? După ce am retrimis comisiei, aveaţi o procedură, cu ce s-a întâmplat la comisie? Am înţeles, pentru data viitoare. Mulţumesc. Am încheiat dezbaterile. Plenul a votat retrimiterea la comisie, două săptămâni.