Florin Iordache 8. Următorul, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2015 privind stabilirea unor măsuri în domeniul cercetării-dezvoltării şi inovării în vederea asigurării protecţiei intereselor esenţiale ale siguranţei stării de sănătate a populaţiei - PL-x 627/2015. Comisia pentru învăţământ sau Comisia pentru sănătate? Cine prezintă? Procedură. Domnul Dobre. Vă rog.
Victor Paul Dobre Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Este vorba de reorganizarea Institutului Cantacuzino, este vorba de o ordonanţă dată în 2015, lucrurile nu au evoluat. Eu v-aş propune să-l retrimitem, pentru o săptămână, comisiei, pentru clarificare. Mulţumesc.
Florin Iordache Da. Să înceapă votul. Se propune retrimiterea la comisie. (Rumoare.) OK. Reluăm votul. Se solicită reluarea votului. Repet, a fost solicitată retrimiterea la cele două comisii, de către Grupul PNL. Se reia votul. Să înceapă votul acum. Pentru - 62 de voturi, împotrivă - 96 de voturi, abţineri - două voturi - propunerea de retrimitere nu a fost adoptată. Procedură, vă rog, domnule... Domnule Movilă, mai aveţi procedură? Bun. Îl invit pe domnul preşedinte Florin Buicu, preşedintele Comisiei pentru sănătate, să prezinte raportul comun - Comisia pentru sănătate şi Comisia pentru învăţământ.
Corneliu-Florin Buicu Mulţumesc, domnule preşedinte. Înainte de a citi raportul, daţi-mi voie să fac şi explicaţia votului. Este vorba de o ordonanţă dată în 2015, prin care Institutul Cantacuzino a trecut de la Ministerul Sănătăţii la Ministerul Educaţiei. După cum bine ştiţi, ulterior, în anul 2016, a trecut înapoi de la Ministerul Educaţiei la Ministerul Sănătăţii. Acest proiect de ordonanţă, care a fost supus dezbaterii, practic, a avut efecte la acel moment. Lucrurile sunt foarte clare. Nu era necesară retrimiterea la comisie. Dacă-mi permiteţi, voi citi raportul. În baza prevederilor art. 95 şi art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport şi Comisia pentru sănătate şi familie au fost sesizate cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2015. Pentru întocmirea raportului comun, comisiile au analizat avizul favorabil primit de la Comisia juridică, avizul favorabil al Comisiei pentru muncă, avizul favorabil al Comisiei pentru buget, avizul favorabil al Consiliului Legislativ şi punctul de vedere favorabil al Guvernului. Proiectul de Lege are ca obiect de reglementare, după cum am explicat mai înainte, înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare "Cantacuzino", prin reorganizarea Institutului de Cercetare, care se desfiinţează, şi trecerea lui, practic, la Ministerul Educaţiei Naţionale. La lucrări, Comisia pentru sănătate şi Comisia pentru educaţiei au dezbătut în şedinţe separate. În urma dezbaterilor, vă propunem şi vă solicităm adoptarea proiectului de lege în forma prezentată de Senat. Mulţumesc. (Rumoare.) Aprobarea în forma prezentată de Senat...
Florin Iordache Da. Raportul celor două comisii nu are niciun fel de amendament. La dezbateri generale, domnul Petru Movilă. Vă rog.
Petru Movilă Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Povestea Institutului Cantacuzino ţine foarte puţin de normalitatea deciziilor politice, pentru că tot plimbând acest institut de la Ministerul Sănătăţii la Ministerul Cercetării şi Dezvoltării, acum la Ministerul Apărării, nu vom face decât să îl distrugem. Ordonanţa despre care vorbim acum şi care a fost dată în 2015, a avut ca scop trecerea la Ministerul Cercetării-Dezvoltării, alocarea de fonduri şi stabilirea unei strategii prin care Institutul Cantacuzino să fie revitalizat. Vorbim de activitate de cercetare, vorbim de activitate de producţie. Din nefericire, doar juridic această ordonanţă şi-a produs efectele, în sensul că Ministerul Sănătăţii, incapabil să gestioneze o asemenea activitate strategică naţională, foarte importantă pentru siguranţa naţională, pentru sistemul de sănătate - deci Ministerul Sănătăţii nu a putut face absolut nimic pentru Institutul Cantacuzino. L-am dus la Cercetare unde nu s-a întâmplat, cum spuneam, absolut nimic. Putem vota orice cu această ordonanţă. Efectele sunt realizate. Dar suntem în pragul unei mari decizii - trecerea Institutului Cantacuzino la un alt minister - sigur, sunt argumente mult mai mici de a se trece la Ministerul Apărării, decât să rămână la Ministerul Sănătăţii - pentru că este un institut de cercetare ale căror rezultate şi producţie, sigur, sunt necesare în sistemul de sănătate, şi activitatea acestui Institut trebuie corelată cu nevoile sistemului de sănătate, cu strategia pe care dorim să o avem în sistemul de sănătate, privind vaccinurile şi siguranţa naţională, sănătatea cetăţenilor. Trag un semnal de alarmă că, dacă vom mai plimba mult Institutul Cantacuzino, dacă nu vom aloca banii corect şi nu vom face managementul sănătos, dacă nu vom vedea de ce avem nevoie acolo, de producţie şi de cercetare, la următoarea ordonanţă de Guvern nu vom mai avea decât să constatăm falimentul acestui institut şi bucuria samsarilor imobiliari care-şi doresc terenurile Institutului Cantacuzino. Este un lucru trist, este un lucru grav şi, mai ales, cer ministrului sănătăţii sau premierului să ne spună şi nouă cine sunt vinovaţii pentru haosul şi aproape falimentul în care a ajuns Institutul Cantacuzino, cine este vinovat de faptul că filiala de la Iaşi a Institutului Cantacuzino a fost în faliment şi nu a răspuns nimeni de aceste lucruri... Pompăm bani într-o mulţime de structuri, de instituţii, dăm bani în sistemul de sănătate, nu răspunde nimeni, vedem falsuri, delapidări de milioane de euro din banii asiguraţilor. Partidul Mişcarea Populară, sigur, a votat retrimiterea la comisie. Pentru că am cerut pe procedură dreptul la cuvânt, domnule preşedinte, pe viitor, vă rog, ca să nu interferăm cu procesul de vot şi să respectăm Regulamentul, să ne daţi dreptul la cuvânt în timpul regulamentar. Dar, indiferent ce se votează astăzi, ordonanţa şi-a produs efectele. Semnalul de alarmă clar, responsabil şi sănătos pentru România este ca viitoarea decizie să fie una în interesul sănătăţii, a Institutului Cantacuzino, şi nu fuga de responsabilitate sau capacitatea de a fi manager a ministrului sănătăţii, pentru că în ritmul acesta va trebui să mutăm Casa de Sănătate de la Ministerul Sănătăţii, va trebui să mutăm spitalele oncologice de la Ministerul Sănătăţii, va trebui să mutăm Proiectul marilor spitale regionale de urgenţă de la Ministerul Sănătăţii şi poate să-l dăm Ministerului Dezvoltării sau mai ştiu eu unde. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Da. Vă mulţumesc. Grupul PNL, doamna Florica Cherecheş. Vă rog.
Florica Cherecheş Ordonanţa nr. 23, pe care o discutăm acum, se referă la Institutul Cantacuzino, aşa cum s-a spus, un institut care, zeci de ani, a produs milioane de doze de vaccinuri şi care se pare că acum este în situaţia în care el însuşi are nevoie de vaccinare, să supravieţuiască... Pentru că vorbim despre un institut care, în ultimii ani, a fost plimbat dintr-o parte în alta, de la un minister la altul, ca şi cum nimănui nu-i trebuie, ca şi cum ar fi o minge de ping-pong. Acest lucru dovedeşte incapacitatea Guvernului de a asigura un management performant, pentru că altfel nu pot să-mi explic de ce acest institut trece de la Ministerul Sănătăţii la Educaţie, apoi înapoi la Sănătate, pentru ca acum să-l militarizăm. Şi, aşa cum spunea şi colegul meu înainte, atunci, haideţi să facem un singur minister care să se ocupe de tot ceea ce este important şi care nu poate să fie administrat corect în această ţară. Şi probabil că dacă le militarizăm pe toate, vor funcţiona mai bine. Ideea este că Grupul Partidului Naţional Liberal a cerut retrimiterea la comisie, pentru că ni se pare absolut ridicol ca, acum, în 2017, să votăm trecerea Institutului Cantacuzino în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare, entitate care nu mai există, s-a desfiinţat între timp. Este adevărat că această ordonanţă a fost deja votată în Senat, în 2015, şi nu înţeleg de ce, de doi ani, stă în sertarele Camerei Deputaţilor şi abia acum, după doi ani, după ce Institutul a schimbat doi stăpâni, revine la noi. Cu siguranţă vom vota împotrivă şi cerem totuşi să luăm în serios această instituţie emblematică pentru România, de care avem atât de mare nevoie, mai ales că trecem printr-o criză semnificativă a vaccinurilor.
Florin Iordache Da. Mulţumesc. Doamna Camelia Gavrilă, Grupul PSD. Vă rog.
Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Doamnelor şi domnilor, Subiect important, subiect delicat şi complex, tocmai faptul că se află pe agenda publică a Guvernului, la acest moment, demonstrează responsabilitatea şi preocuparea pentru această temă, proiectarea unei viitoare legi a vaccinului şi o încercare de revitalizare şi reorganizare a Institutului. Trebuie subliniat, vizavi de criticile colegilor noştri, faptul că aceste proiecte de lege au stat în sertare de-a lungul timpului. Există un flux legislativ, care constatăm de multe ori că este prea încărcat şi prea de durată, că trebuie reglementate, din punct de vedere juridic, şi încheiate nişte etape, înainte de a configura alte etape. Indiferent dacă acest Institut va trece mai departe la Ministerul Apărării Naţionale, din dorinţa de rigoare, de seriozitate, de protecţie din toate punctele de vedere şi de relansare a managementului instituţiei, nu trebuie să uităm faptul că domeniul, subiectul acestui Institut înseamnă o abordare cel puţin tripartită: pe de o parte - probleme de sănătate, care ţin de Ministerul Sănătăţii; probleme de cercetare - deci Ministerul Cercetării care a absorbit fosta entitate, Autoritatea Naţională de Cercetare, pe care o regăsim în proiectul de faţă, deci Ministerul Cercetării, de asemenea, va fi implicat prin colaborări şi proiecte; şi, evident, dacă Ministerul Apărării Naţionale, în etapa următoare, va prelua coordonarea, se va ocupa mai ales de organizare, de probleme de administrare, şi nu de problemele de substanţă. Rămâne însă vitală problema vaccinului, rămâne vitală recunoaşterea valorii Institutului şi refacerea acesteia, pentru că anii de agonie şi de derută din ultima perioadă - sigur că vor presupune o altă abordare şi un timp de refacere - şi, de asemenea, rămâne importantă finanţarea - este o chestiune pe care şi Guvernul trebuie să o asume - în aşa fel încât problemele acute pe care le discutăm să se regăsească. Dar, dincolo de toate, problema Institutului este acum o chestiune care trebuie reglată legislativ, încheiate etapele, pentru a putea merge pe celelalte etape legislative. Mulţumim.
Florin Iordache Da. Mulţumesc. În continuare, Grupul USR, domnul Ungureanu.
Emanuel-Dumitru Ungureanu Stimaţi colegi, Ar trebui să ne respectăm şi ar trebui să respectăm ideea de viaţă. 33 de copii care au decedat până la această oră şi nu avem o lege a vaccinării în dezbatere. Ce este foarte trist legat de Institutul Cantacuzino este că s-a vorbit de foarte multe ori şi, atunci când vorbim de foarte multe ori despre un lucru, este clar că nu vrem să-l facem. Stimaţi colegi din majoritatea parlamentară, Am susţinut inclusiv un proiect de lege al unui coleg de-al dumneavoastră, care se referă la acelaşi Institut. Timp de doi ani au fost plătiţi oameni, într-un institut falimentar, să facă nimic. Noi, astăzi, de fapt, legalizăm un lucru la limita legii. Grupul USR va vota împotrivă. Două săptămâni de reflecţie la comisie ar fi foarte utile, să ne uităm cu atenţie în inima noastră şi în bugetul statului, dumneavoastră, majoritatea, şi să răspundeţi cu sinceritate, poporului român, dacă vreţi cu adevărat să finanţaţi acest Institut. Restul sunt vorbe goale, şi cine vorbeşte mult munceşte puţin.
Florin Iordache În ordinea înscrierii, domnul Bacalbaşa. Urmează domnul Tinel.
Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa Este un punct de vedere pe care vreau să mi-l exprim, poate nu atât politic, cât ca medic şi român. Ce am auzit până acum, în bună parte, a fost o demonstraţie de fariseism, prostie şi antiromânism. Institutul Cantacuzino produce vaccinuri. Vaccinurile sunt, în cadrul unui război biologic care poate fi activ sau pasiv, o componentă vitală a unei naţiuni, pentru că vizează baza sa biologică. În plus, Institutul Cantacuzino are ghinionul să fie situat pe malul Dâmboviţei, pe o suprafaţă de teren râvnită de toţi nefericiţii şi nenorociţii afacerişti din România, care şi-ar omorî şi mama, nu numai sursa de vaccinuri a României, ca să se îmbogăţească. Ceea ce se face acum este o măsură poate tardivă, dar absolut salutară, pentru că este vorba despre sănătatea naţiei, despre apărarea naţiei şi nu mă miră că cei de la "Salvaţi România" vor vota contra, pentru că am ajuns să trăiesc, spre marea mea amăreală, apariţia unor partide în România, care sunt filiala vânzătorilor străini de ţară. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Alte intervenţii? (Vociferări.) Nu a făcut referire la dumneavoastră. Alte intervenţii? Nu mai sunt alte intervenţii. Rămâne la votul final; are caracter ordinar.