Raluca Turcan Domnilor preşedinţi ai celor două Camere, Stimaţi colegi, Pe procedură, constatăm încălcarea art. 86 alin. (2) din Regulamentul şedinţelor comune, şi anume lipsa audierii şi avizului consultativ pentru un membru propus al Guvernului, domnul Marcel Ciolacu. Această încălcare a Regulamentului şedinţelor comune conduce, în primul rând, la o necunoaştere exactă a atribuţiilor unui membru propus al Guvernului, plătit din bani publici, şi, de asemenea, aminteşte şi de o veche practică bolşevică prin care partidul strecura un comisar politic trimis special să-i controleze pe miniştri. (Rumoare, discuţii în sală.) Ca urmare, vă solicităm... (Aplauze în sală.) Evident că ne exprimăm speranţa că domnul Ciolacu nu va deveni un fel de responsabil cu ideologia PSD şi interesele politice în Guvernul României şi, ca atare, vă solicităm amânarea, suspendarea acestor dezbateri, audierea propunerii de ministru, vicepremier în acest Guvern şi reluarea şedinţei de plen. De altfel, acest punct este pe poziţia 2 a ordinii de zi şi cred că am avea timp până dezbatem primul punct de pe ordinea de zi să se întâmple aceste audieri. Nu este o chestiune politicianistă. Dimpotrivă, este o chestiune care ţine de lege şi democraţie. Regulamentul şi Constituţia României nu sunt paleative. Regulamentul, Constituţia României trebuie să fie repere pentru orice dezbatere în Parlamentul României. Evident că s-ar putea să invocaţi şi situaţii precedente, însă, spre dezamăgirea dumneavoastră, trebuie să vă menţionez că este pentru prima dată la învestirea unui Guvern când premierul desemnat vine cu o listă de miniştri şi când Biroul permanent reunit transmite comisiilor şi plenului o listă fără un ministru propus. Aşadar, majoritatea parlamentară din Biroul permanent reunit a consfinţit faptul că din Cabinetul propus lipseşte un ministru şi cred că veţi fi dornici să remediaţi această situaţie. Puteţi să-l audiaţi pe domnul vicepremier Ciolacu şi apoi să reluăm şedinţa de vot. Vă mulţumim.
Raluca Turcan Art. 86 alin. (2) şi, de asemenea, alin. (3). În plus, o decizie a Curţii Constituţionale prin care, într-adevăr, avizul este consultativ. De aceea, am spus că este firesc să-l audiem pe ministrul propus pentru a fi vicepremier şi, ulterior, să revenim în plen. În alin. (2) aţi făcut referire la posibilitatea sau la avizul consultativ acordat în funcţie de competenţe. Şi aici interpretarea pe care sunt nevoită să v-o dau, domnule preşedinte de şedinţă, este că fie domnul Ciolacu nu are competenţe în acest Guvern, fie aţi eludat comisii care ar putea să discute, în mod transparent şi asumat, mandatul domnului Ciolacu în Guvernul României. De aceea, am spus la începutul acestei şedinţe că orice ministru într-un guvern trebuie să ştie exact de ceea ce se ocupă. Au mai fost situaţii de vicepremieri. Domnul Markó Belá nu a fost audiat, într-adevăr, în comisii de specialitate. Domnul Oprea a fost audiat în comisii de specialitate. Au avut, de asemenea, mandate de vicepremieri. Însă niciodată în şedinţele de învestire nu a lipsit de pe lista de miniştri transmisă plenului un ministru propus în acest Guvern. Or, acesta este precedentul pe care dumneavoastră îl creaţi şi pe care vă încăpăţânaţi să-l urmaţi, de a nu transmite plenului reunit un ministru dintr-un Cabinet. Chiar dacă nu are... decideţi că nu are competenţe care să fie evaluate în comisiile de specialitate, însă e inadmisibil să existe o disonanţă între lista transmisă de candidatul de prim-ministru şi lista de miniştri transmisă plenului de către Biroul permanent reunit. Vă rugăm să intraţi în legalitate. Nu este o chestiune foarte dificilă, şi sunt convinsă că, astăzi, colegii vor sta în plenul Parlamentului să dea votul de învestitură acestui Guvern. (Aplauze.)