20 iunie 2017 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.29/2017 pentru modificarea art.1 alin.(1) lit.g) din Ordonanţa Guvernului nr.64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, şi pentru modificarea art.1 alin.(2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice (PL-x 214/2017). ( rămas pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase 6. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2017 pentru modificarea art. 1 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, şi pentru modificarea art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Comisia pentru buget? Domnul Badea.

Leonardo Badea Mulţumesc, domnule preşedinte. Raport asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2017. Comisia pentru buget, finanţe şi bănci a fost sesizată, spre dezbatere în fond, în procedură de urgenţă, cu proiectul de lege mai sus menţionat. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege. La dezbaterea proiectului s-au avut în vedere avizul favorabil al Comisiei pentru politică economică şi avizul favorabil al Consiliului Legislativ. Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare două puncte esenţiale. Primul - crearea cadrului legal pentru redistribuirea ca dividende suplimentare sau, în cazul regiilor autonome, ca vărsăminte la bugetul de stat sau local, a profitului repartizat la alte rezerve în anii anteriori, ca sursă proprie de finanţare şi care nu a fost utilizat conform destinaţiilor iniţiale, precum şi pentru repartizarea sumelor existente în soldul rezultatului raportat care au rămas nerepartizate. Şi al doilea punct - prin modificările aduse Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 se scot de sub incidenţa acestui act normativ instituţiile de credit, acestea urmând să fie supuse în continuare legislaţiei specifice care reglementează activitatea bancară. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, Comisia pentru buget, finanţe a hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaţilor, spre dezbatere şi adoptare, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă, în forma adoptată de Senat. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri generale? Domnul Năsui.

Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Mulţumesc, domnule preşedinte. Partea cea mai nocivă din acest act normativ este sustragerea companiilor de credit de la prevederile OUG nr. 109 care încerca să introducă nişte ordine în guvernanţa corporativă a companiilor. De curiozitate, ştiţi când au fost introduse companiile de credit în cadrul 109? Anul trecut. Dacă vă uitaţi în comisiile parlamentare care au votat anul trecut introducerea acestor companii de credit, sub prevederile 109, veţi vedea că avem aceleaşi majorităţi ca şi acum. Deci tot dumneavoastră, anul trecut, aţi spus aceste instituţii de credit sub guvernanţa corporativă, şi acum le scoateţi. Şi motivul pentru care le scoateţi este ca să fie căpuşate mai uşor şi mai bine două instituţii mari de credit ale statului român - CEC şi EximBank. Dacă vă uitaţi puţin la performanţele economice ale CEC-ului, o mare bancă a României, una dintre singurele două bănci de stat ale României, ce o să observaţi? O să observaţi un profit în jur de 10 milioane de lei, asta pe rulaje de miliarde - deci practic aproape zero, da -, un profit cât să justifice salariile şi - cel mai grav - nişte rapoarte de audit calificate. Adică aceste cifre contabile de fapt nu sunt decât nişte profituri pe hârtie. Este foarte grav, în contextul acesta, să votăm un act normativ care va creşte salariile, de fapt le va menţine la nivelul de sus, ale celor din conducerile acestor companii, ale acestor bănci. În prezent, membrii CA-urilor acestor companii, membrii executivi, au în jur de 30.000 de euro. Acest act normativ, nr. 109, dacă se aplică, le-ar scădea remuneraţiile la 5.000-6.000 de euro. Asta este miza pentru care vă luptaţi astăzi. Sfatul nostru este să daţi un mesaj bun către poporul român şi către economia românească, să nu lăsaţi aceste companii să fie căpuşate şi să încurajăm profesionalizarea lor, şi să votăm contra acestui act normativ foarte dăunător. Mulţumesc. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Domnul Vîlceanu.

Dan Vîlceanu Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Acesta este practic primul act normativ care ajunge în Parlament şi care devoalează intenţiile pe care actuala guvernare şi dumneavoastră, toţi care o susţineţi şi aţi votat-o, o are în legătură cu instituţiile şi cu companiile de stat. Astăzi votăm în plen scoaterea de sub Ordonanţa nr. 109, adică de sub management privat, a CEC-ului şi a EximBank-ului. Tot astăzi intră în comisie o altă iniţiativă a dumneavoastră, în legătură cu alte companii de stat sau la care statul este acţionar. Ceea ce putem toţi înţelege din aceste acte normative este că aveţi nevoie să vă puneţi oamenii, directori sau administratori la aceste companii. În momentul acesta, nu-i mai aveţi, trebuie să-i aduceţi acolo, aţi făcut promisiuni în campanie, oamenii trebuie răsplătiţi şi vreţi să vi-i duceţi pe salarii mari şi cu incompetenţă crasă. Pentru că eu vreau să vă aduc aminte ce-aţi făcut, de exemplu, la Complexul Energetic Oltenia, câtă vreme aţi condus dumneavoastră cu omul dumneavoastră, Ciurel - 1,6 miliarde de lei noi pierderi. Asta aţi făcut la una dintre companiile de stat. Şi vreţi să le aduceţi înapoi. Să vă puneţi oamenii, da..., să mai facem nişte afaceri cu ele, nu..., şi să meargă treaba. Eu cred că trebuie să vă opriţi. Trebuie să vă opriţi pentru că aceste companii nu sunt ale PSD, sunt ale ţării, sunt ale românilor. Şi procedura de numire a managementului competent, care e prevăzut în 109, trebuie să continue. Oamenii ăia dau examen acolo, da? Mai mult decât atât, în faţa tuturor instituţiilor financiare internaţionale v-aţi angajat să respectaţi Ordonanţa aceasta, nr. 109! Acum câteva luni a veni FMI la Parlament, în Comisia pentru buget, finanţe, şi unul dintre punctele discutate a fost acesta. Colegii mei din Comisia pentru buget, finanţe s-au angajat că majoritatea parlamentară susţine numirea de management privat, iar acum facem exact invers. Eu cred că trebuie să terminăm cu ipocrizia asta, eu cred că trebuie să ne gândim la ţară atunci când votăm şi, mai mult decât atât, nu puteţi să ne serviţi argumente de genul "Domnule, la instituţiile de credit Banca Naţională trebuie să dea un punct de vedere şi poate să respingă managementul recrutat", pentru că, până la urmă, legile se fac aici, la Parlament, nu în altă parte. Mulţumesc. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Vă rog, preşedintele comisiei.

Leonardo Badea Este un roman celebru "A trăi pentru a-ţi povesti viaţa". De multe ori şi noi vorbim la microfon despre lucruri pe care nu le cunoaştem - şi mă refer aici la un lucru foarte simplu: această scoatere de sub excepţie era obligatorie, fiindcă peste tot în Uniunea Europeană, peste tot în lumea asta instituţiile de credit au nevoie, atunci când numesc membri în Consiliul de administraţie, sau este nevoie, de un aviz din partea Băncii Centrale Naţionale. Banca Centrală Europeană a solicitat României expres acest lucru şi noi nu putem să facem acest lucru altfel decât este peste tot în lume, dar, în schimb, putem vorbi aici despre acest subiect. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Domnul Bota.

Marius Sorin-Ovidiu Bota Mulţumesc. Numirea managementului privat nu este neapărat invenţia Ordonanţei nr. 109. Se poate face şi după altă legislaţie. Nu spune nimeni că selecţia viitorului management al celor două instituţii financiar-bancare ale României nu vor respecta principiile managementului privat şi acesta nu va fi respectat. Faptul că peste tot în lumea internaţională există o separaţie între partea executivă, bancară şi partea de reprezentare a acţionariatului, doar la noi, în cele două instituţii, a rămas nemodificată această structură instituţională financiar-bancară. Acest lucru încercăm să-l facem acum. Nu spune nimeni că nu vom respecta acest principiu. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Alte intervenţii? Păi aţi vorbit, domnule deputat!

Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Răspuns!

Petru Gabriel Vlase La ce? Păi nu avem răspuns la răspuns! Procedură nu avem! Haideţi, o jumătate de minut, vă rog! Pentru dezbatere şi pentru echilibru parlamentar! (Aplauze.)

Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Mulţumesc, domnule preşedinte. Voiam doar să menţionez faptul că reglementatorul, în cazul acesta BNR-ul, trebuie să aibă şi el un cuvânt de spus în alegerea managementului, nu este un motiv suficient pentru exceptarea acestor companii de la Ordonanţa nr. 109. Foarte bine poate să se desfăşoare selecţia pe Ordonanţa nr. 109, aşa cum a început anul trecut. A început şi a fost oprită anul acesta şi, în momentul în care s-a definitivat selecţia, se prezintă o listă cu nume la BNR, şi BNR-ul poate să selecteze din ele, să scoată unul sau altul, după care intră următorul de pe listă. Deci acesta nu este un motiv suficient pentru exceptarea acestor companii de la prevederile Ordonanţei nr. 109. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc, domnule deputat. Fără amendamente, legea merge la votul final.