22 mai 2017 – Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind eficientizarea politicii de returnare a Uniunii Europene - Un plan de acţiune reînnoit, COM(2017)200, însoţită de Recomandarea Comisiei din 7.03.2017 cu privire la eficientizarea returnărilor în cadrul punerii în aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, C(2017)1600 (PH CD 45/2017). ( rămas pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase 5. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind eficientizarea politicii de returnare a Uniunii Europene - Un plan de acţiune reînnoit, COM(2017)200, însoţită de Recomandarea Comisiei din 7 martie 2017 cu privire la eficientizarea returnărilor în cadrul punerii în aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, C(2017)1600. Vă rog, Comisia. Domnul Tîlvăr. După care vă rog să veniţi până la prezidiu, domnule deputat.

Angel Tîlvăr Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Vă recunosc. Raport privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind eficientizarea politicii de returnare a Uniunii Europene - Un plan de acţiune reînnoit, COM(2017)200, însoţită de Recomandarea Comisiei din 7.03.2017 cu privire la eficientizarea returnărilor în cadrul punerii în aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, C(2017)1600. Comisia pentru afaceri europene şi-a întemeiat opinia pe: proiectul de opinie al Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, pe proiectul de opinie al Comisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, pe proiectul de opinie al Comisiei pentru politică externă, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Interne, pe opinia Camerei Deputaţilor privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu, pe Planul de acţiune al Uniunii Europene privind returnarea COM(2015) 453, Rezoluţia Parlamentului European din 25 octombrie 2016 referitoare la drepturile omului şi migraţia în ţările terţe, pe fişa de informare a Direcţiei pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaţilor, ca şi pe analiza realizată de Secretariatul Comisiei noastre. Astfel, Comisia pentru afaceri europene a subliniat că de succesul politicii de returnare depinde credibilitatea politicii de migraţie a Uniunii Europene, întrucât returnarea constituie principalul instrument de descurajare a imigraţiei ilegale. De aceea, tendinţa actuală a scăderii ratei de returnare până la un nivel mediu de 27% ar trebui inversată. Comisia pentru afaceri europene a reamintit că cetăţenii Uniunii îşi manifestă din ce în ce mai puternic nemulţumirea faţă de incapacitatea Uniunii Europene de a-şi atinge obiectivele şi că aceasta alimentează curentele populiste şi antieuropene. Comisia noastră a salutat intenţia Comisiei de a realiza corelarea într-un mod raţionalizat şi eficient a procedurilor de azil cu cele de returnare. Totodată, Comisia pentru afaceri europene a salutat măsurile pentru consolidarea capacităţii de acţiune în materie de returnare a Agenţiei Europene pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă, solicitând totuşi clarificări privind mandatul extins al Agenţiei, de a organiza operaţiuni de returnare forţată în state membre. Comisia noastră a salutat iniţiativa privind acordul asupra unui pachet global, în scopul de a pregăti negocierile privind readmisia şi returnările, pe baza principiului "mai mult pentru mai mult", precum şi intenţia Comisiei de a fructifica efectul de levier al asistenţei financiare, relaţiilor comerciale, politicii vizelor, afacerilor maritime şi pescuitului, agriculturii, educaţiei etc. Comisia pentru afaceri europene a subliniat că statele de origine a migraţiei, care se află în relaţii de parteneriat cu Uniunea Europeană, ar trebui să accepte imediat şi fără condiţii forma acordurilor de readmisie propusă de către Comisie şi, întrucât asistenţa financiară rămâne principalul instrument de recompensare a statelor terţe necooperante, a încurajat Înaltul Reprezentant şi Comisia Europeană să aplice riguros principiul "mai mult pentru mai mult" în relaţia cu aceste state, mergând până la reducerea sau sistarea sprijinului financiar oferit de Uniune. În ceea ce priveşte obligaţia imigranţilor de a coopera cu autorităţile statelor gazdă, Comisia a propus ca declaraţiile nereale să aibă consecinţe asupra acordării dreptului de protecţie internaţională sau asupra regimului de returnare. În legătură cu dispariţia minorilor după înregistrarea lor, a subliniat că aplicarea principiului privind interesul superior al copilului se referă şi la protecţia sa faţă de organizaţiile de criminalitate organizată şi a solicitat Comisiei Europene să propună măsuri decisive pentru stoparea operaţiunilor acestor organizaţii. Comisia noastră a recomandat Comisiei Europene să completeze planul de acţiune reînnoit cu măsuri operative pentru eliminarea posibilităţii ca ciclul de imigraţie ilegală să fie repetat de către persoanele returnate. Domnule preşedinte, Opinia noastră a fost supusă dezbaterii în şedinţa Comisiei pentru afaceri europene din data de 16 mai 2017 şi a fost adoptată în unanimitate. Supunem aprobării Camerei Deputaţilor opinia, în forma prezentată. Vă mulţumesc, domnule preşedinte.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri? La articole, la titlu? Adoptat. La preambul? Adoptat. La articolul unic? Adoptat. Vot final. La punctul 6 n-avem raport.