16 mai 2017 – Prezentarea Raportului privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii pe semestrul II al anului 2016.

Petru Gabriel Vlase Asta făceam, domnule deputat. Asta urma să fac. 20. Raportul privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii pe semestrul II al anului 2016. Vă rog, domnule preşedinte al comisiei, dacă... Dar câteva consideraţii mai importante din raport...

Ioan Balan Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Prezint Raportul privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii pe semestrul II al anului 2016. În perioada de raportare, 1 iulie - 31 decembrie 2016, respectiv ultimul semestru al legislaturii precedente, Comisia şi-a desfăşurat activitatea în cadrul celor 44 de şedinţe în plen, stabilite conform programului de lucru hotărât de Biroul permanent al Camerei Deputaţilor, cât şi în cadrul subcomisiilor sale de analiză. Membrii comisiei au asigurat săptămânal audienţe cetăţenilor. Audienţele au fost acordate de fiecare dată de un deputat, asistat de un funcţionar public parlamentar din cadrul secretariatului tehnic. În cel de-al II-lea semestru al anului 2016 s-au înregistrat în evidenţa comisiei 195 de petiţii şi au fost primiţi în audienţă 13 cetăţeni. Din totalul petiţiilor transmise în cursul semestrului II al anului 2016 Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii, cele mai multe, respectiv 52 de memorii, au fost formulate de persoane private de libertate, încarcerate în diferite unităţi din sistemul naţional de penitenciare. Obiectul majorităţii petiţiilor vizează nerespectarea drepturilor persoanelor care execută o pedeapsă privativă de libertate prevăzută în legislaţia din acest domeniu. Un număr de 11 petiţii formulate de persoane private de libertate au detaliat nemulţumiri privitoare la desfăşurarea procedurii de cercetare şi urmărire penală sau de judecată. În consecinţă, aceste petiţii au fost transmise spre competentă analiză autorităţilor aparţinând puterii judecătoreşti competente în cauză. Majoritatea memoriilor vizând executarea pedepselor privative de libertate, respectiv 46 de petiţii, au fost transmise spre competentă soluţionare conducerilor Ministerului Justiţiei şi Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. Petiţiile au reclamat o paletă largă de disfuncţionalităţi şi lipsuri prezumtive în sistem, după cum urmează: aspecte ale executării pedepselor privative de libertate; condiţiile dificile de detenţie; încălcarea drepturilor persoanelor condamnate; modul de realizare a activităţilor educative, încălcarea codului deontologic de către personalul de supraveghere a executării pedepselor sau al altor cadre din conducerea unităţilor de penitenciar. Comisia observă că mai mulţi deţinuţi nemulţumiţi de nerespectarea drepturilor au afirmat că au făcut sau urmează să facă plângeri la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului, ştiut fiind că în perioada anterioară multe din aceste plângeri au fost admise în favoarea contestatarilor. Din totalul petiţiilor înregistrate în cursul semestrului II 2016, un număr de 11 petiţii au vizat activitatea desfăşurată de Inspectoratul General al Poliţiei Române şi de structurile teritoriale din subordine sau a căror soluţionare cade în sarcina acestora. Acestea au fost transmise, spre competentă verificare, Ministerului de Interne şi unităţilor centrale şi teritoriale din subordine. Din totalul memoriilor adresate comisiei, un număr de 38 vizează domeniul justiţiei. În consecinţă, comisia urmăreşte cu interes eforturile depuse de Consiliul Superior al Magistraturii şi de celelalte instituţii cu responsabilităţi din domeniul justiţiei în direcţia aplicării reformelor structurale şi a creşterii calităţii actului de justiţie. Cei mai mulţi petiţionari au sesizat comisiei faptul că procesele, atât penale, cât şi cele civile, durează foarte mult timp, atât la organele de urmărire penală, cât şi pe rolul instanţelor de judecată. Un alt aspect sesizat în mod recurent de către petenţi vizează refuzul organelor judiciare de a admite şi a administra probele în apărare. Petiţiile privind domeniul justiţiei au fost remise, pentru analiză şi soluţionare, în proporţie de 90%, Inspecţiei Judiciare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii. Referitor la aspectele sesizate în domeniul social, comisia recomandă Guvernului României şi altor autorităţi publice centrale şi locale o atenţie specială în privinţa respectării prevederilor şi procedurilor legale în raport cu angajaţii şi cu alte categorii de cetăţeni, având interese legitime raportat la respectivele autorităţi publice. În privinţa petiţiilor care reclamă probleme şi aspecte din domeniul pensiilor publice, Comisia constată scăderea numărului petenţilor care reclamă casele teritoriale de pensii că nu ar fi acceptat valorificarea tuturor adeverinţelor depuse în vederea revizuirii pensiilor. Se menţin încă nemulţumirile pensionarilor în privinţa modului în care activitatea lor în diferite grupe de muncă superioare este luată în considerare la calculul punctajului mediu anual. Dat fiind numărul petiţiilor vizând acordarea de locuinţe sociale, comisia consideră ca fiind necesară o evaluare exhaustivă a situaţiei stocului naţional de locuinţe sociale, cu precizarea calităţii acestora. De asemenea, cunoaşterea situaţiei actuale, economice şi sociale, a persoanelor şi familiilor care ocupă aceste locuinţe ar fi de natură să ajute la stabilirea gradului în care aceste locuinţe sociale mai servesc scopului social propus. Chiar dacă administrarea locuinţelor sociale este şi trebuie să rămână printre atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale, politica privind locuinţele sociale ar trebui să fie de rang naţional, după cum şi criteriile de acces/de ieşire ar trebui să fie profilate la acelaşi nivel. Recomandăm Guvernului o amplă revizuire a acestei politici şi elaborarea unui Plan naţional privind locuinţele sociale. Comisiei i s-au adresat în semestrul al II-lea al anului 2016 un număr de 15 memorii vizând presupuse conduite abuzive ale reprezentanţilor administraţiei publice locale, respectiv primari, prefecţi şi funcţionari publici, aparţinând diferitelor unităţi administrative. În acelaşi registru au fost incluse şi petiţiile prin care se sesizau presupuse nereguli în activitatea comisiilor locale şi judeţene cu atribuţii pe linia aplicării legilor speciale în materia proprietăţii. În domeniul recunoaşterii şi acordării unor drepturi reparatorii, s-au evidenţiat tendinţa de scădere a numărului petiţiilor având ca obiect acordarea drepturilor reparatorii, precum şi al celor vizând desfăşurarea procesului de reconstituire a dreptului de proprietate, conform legilor fondului funciar, situaţie generată de aplicarea Legii nr. 165/2013 şi, în mod special, de prorogarea termenelor pentru soluţionarea administrativă efectivă a dosarelor în cauză. În perioada de referinţă s-au înregistrat în evidenţa comisiei mai multe memorii privind aspecte din domeniul economic. Cazuistica sesizată vizează nemulţumiri privind: activitatea unor societăţi financiar-bancare, soluţii ale unor organisme de control din domeniu - Garda de mediu, organe de impunere - şi neacordarea despăgubirilor conform contractului de asigurare. Considerăm că în tendinţa generală de a asigura, în limitele legii, transparentizarea, inclusiv a procesului legislativ desfăşurat la nivelul organismelor de lucru ale Camerei Deputaţilor, implicarea cetăţenească este salutară, iar propunerile astfel formulate pot fi eventual reţinute şi valorificate de membrii Parlamentului şi comisiilor permanente sesizate pe fond la momentul dezbaterii şi adoptării respectivului act normativ. În ceea ce priveşte relaţia comisiei noastre cu autorităţile competente cu analiza pe fond a aspectelor sesizate în petiţii, s-a constatat că există un număr mare de petiţii la care nu s-a primit răspuns în termenul de 30 zile prevăzut de Regulamentul Camerei Deputaţilor şi de Legea nr. 233/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor. Din totalul celor 195 de petiţii înregistrate la comisie în semestrul al II-lea al anului 2016, un număr de 21 mai sunt pe rol la această dată, urmând să se acţioneze pentru rezolvarea acestora. Mulţumesc. (Aplauze.)

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. Iniţiatori? Comisia pentru muncă. Comisia pentru muncă, raportul! Amânăm, nu avem raportul. Proiectul de Lege privind pensiile ocupaţionale. E tot la Comisia pentru muncă.