8 mai 2017 – Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea avizului motivat referitor la Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind piaţa internă a energiei electrice (reformare) COM (2016) 861 (PHCD 38/2017). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache 2. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea avizului motivat referitor la Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind piaţa internă a energiei electrice (reformare) COM (2016) 861 (PHCD 38/2017). Este vorba de COM 861. Vicepreşedintele Comisiei pentru afaceri europene. Vă rog. Domnul Gelu Tîlvăr.

Angel Tîlvăr Vă mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Raport privind Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind piaţa internă a energiei electrice COM (2016) 861. Comisia pentru afaceri europene şi-a întemeiat opinia pe: Proiectul de opinie al Comisiei pentru industrii şi servicii, nota Ministerului Afacerilor Externe, fişa de informare a Direcţiei pentru Uniunea Europeană, Camera Deputaţilor, precum şi pe analiza şi contribuţiile secretariatului propriu. Comisia pentru afaceri europene a constatat că stabilirea centrelor operaţionale regionale, ca structuri decizionale ce combină operatorii de transport naţionali, nu prezintă valoare adăugată, faţă de mecanismul actual de cooperare între operatorii naţionali, mecanism ce nu implică transferul puterii de decizie. Acest mecanism s-a dovedit eficient şi în situaţii de criză a furnizării de energie, astfel încât modificarea sa, prin stabilirea unor centre decizionale regionale, nu apare ca justificată. Comisia pentru afaceri europene a constatat că introducerea dreptului centrelor operaţionale regionale de a emite acte cu putere obligatorie este incompatibilă cu responsabilităţile statelor membre, în ceea ce priveşte securitatea în aprovizionarea cu energie, iar împărţirea responsabilităţilor între operatorii naţionali şi cei regionali induce un risc de conflict normativ, cu efecte asupra funcţionării operative a sistemelor naţionale de electricitate, fără ca prin acest drept nou introdus să genereze un avans în convergenţa pieţei unice a energiei. Totodată, Comisia pentru afaceri europene a constatat că obligaţia introdusă prin propunerea de Regulament pentru autorităţile de reglementare naţionale, de a înainta spre aprobare propunerile de cooperare regională Agenţiei pentru cooperarea autorităţilor de reglementare din domeniul energiei, ACER, reprezintă o încălcare directă a principiului subsidiarităţii. Comisia pentru afaceri europene a semnalat dificultăţile de asigurare a coerenţei şi coordonării autorităţilor naţionale, în cadrul mecanismului de decizie, întrucât prezintă mai multe centre decizionale, cu orizonturi de analiză diferite, şi în mecanisme de transfer a puterii de decizie discreţionare sau excesive, o multitudine de condiţii de circumstanţiere şi un grad ridicat de birocratizare, aspecte ce sunt de natură să afecteze puterea de decizie a statelor membre, fără ca prin aceasta să fie obţinută o valoare adăugată la nivelul Uniunii. În concluzie, Comisia pentru afaceri europene a hotărât că se impune emiterea unui aviz motivat pentru încălcarea principiului subsidiarităţii, întrucât propunerea de Regulament transferă nejustificat unor organisme ale Uniunii puteri de decizie a căror exercitare apar ca fiind mai eficiente la nivelul statelor membre, iar sub aspectul atingerii obiectivelor declarate nu au suficientă valoare adăugată. În concluzie, avizul motivat a fost supus dezbaterii în şedinţa Comisiei pentru afaceri europene din data de 3 mai 2017, în prezenţa a 15 dintre cei 21 de membrii fiind adoptată în unanimitate. Domnule preşedinte, Supunem aprobării Camerei Deputaţilor avizul motivat, în forma prezentată. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dacă din partea grupurilor parlamentare sunt observaţii sau dezbateri? Nu sunt. Rămâne la votul final. Următorul.