28 martie 2017 – Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Pl-x 871/2015). ( rămasă pentru votul final )

Petru Gabriel Vlase 22. Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Domnul Bode.

Lucian Nicolae Bode Altă propunere legislativă care vizează O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, Camera Deputaţilor fiind Cameră decizională. Propunerea legislativă a fost respinsă de Senat. A fost avizată favorabil de Consiliul Legislativ. Guvernul României, prin punctul său de vedere, nu susţine adoptarea acestei propuneri legislative. Propunerea a fost avizată negativ de Comisia pentru administraţie publică şi de Comisia pentru apărare. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, în scopul unei mai bune reglementări a condiţiilor privind sistemele de iluminat ale autovehiculelor. În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, respingerea propunerii legislative, întrucât modificările propuse de iniţiator se regăsesc în legislaţia rutieră în vigoare, respectiv la art. 44 alin. (1) din Ordonanţa nr. 195/2002, art. 10 din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei nr. 195/2002, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1.391/2006, fiind stabilite şi sancţiuni pentru încălcarea acestor norme, la art. 101 alin. (1) din Ordonanţa nr. 195/2002. În raport cu obiectul şi conţinutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Dezbateri? Domnul Cîtea.

Vasile Cîtea Mulţumesc, domnule preşedinte. Propunerea legislativă are ca obiect modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, în scopul unei mai bune reglementări privind sistemele de iluminat ale autovehiculelor. Cu alte cuvinte, iniţiatorii suspectează faptul că una dintre principalele cauze care stau la baza accidentelor rutiere ale tirurilor, tractoarelor de transport marfă ar fi modificările pe care le au aceste tiruri la sistemul de iluminare, în sensul în care sistemele neautorizate pot declanşa anumite reacţii care duc la pierderea de sub control a autovehiculelor care se întâlnesc pe aceste drumuri, aceste tiruri sau tractoare de marfă. Înţelegem atât motivaţia, cât şi argumentaţia iniţiatorilor şi o considerăm a fi aproape de adevăr, însă modificarea legislativă nu aduce nimic nou, de vreme ce există deja în legislaţie o interdicţie de a folosi mijloace sonore şi luminoase neomologate, respectiv art. 44 din aceeaşi ordonanţă. Or, în situaţia în care ele sunt omologate, există deja prevederi legale, iar dacă sunt omologate nu putem interveni pentru a stabili şi numărul acestor sisteme, forma şi, eventual, intensitatea lor, deoarece tocmai în aceasta constă operaţiunea de omologare. Regulamentul de aplicare a ordonanţei de urgenţă este şi mai clar şi acesta se poate vedea printr-o simplă lectură, aşa încât considerăm că existenţa instituţiei omologării mijloacelor instalaţiilor luminoase lasă fără obiect iniţiativa legislativă. Având în vedere cele prezentate, Grupul PSD din Cameră consideră că ceea ce era urmărit de iniţiatorii propunerii legislative se găseşte deja în legislaţia de profil. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Alte intervenţii? Nu sunt. Vot final.