Petru Gabriel Vlase 10. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 65/2016 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Naţionale a Uraniului - S.A.. Guvernul? Vă rog.
Petru Gabriel Vlase Comisia pentru buget. Domnul Badea.
Leonardo Badea Mulţumesc, domnule preşedinte. Raport asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 65/2016 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Naţionale a Uraniului - S.A. Comisia pentru buget, finanţe a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgenţă, asupra proiectului de lege mai sus menţionat. Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ şi Comisia pentru industrii şi servicii. Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare crearea unui cadru legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual, pentru salvarea Companiei Naţionale a Uraniului. La solicitarea Companiei Naţionale a Uraniului, care se confruntă cu dificultăţi economico-financiare majore, Ministerul Energiei este autorizat să acorde un ajutor pentru salvare, sub formă de împrumut, în două tranşe, în limita sumei de 62.000 de lei, pe o perioadă de 6 luni. Prin acordarea ajutorului de salvare se urmăreşte asigurarea lichidităţii necesare pentru desfăşurarea activităţii curente specifice în condiţii de siguranţă, care să asigure respectarea obligaţiilor de securitate nucleară şi de mediu. În urma examinării proiectului de lege, deputaţii prezenţi la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună spre dezbatere şi adoptare, plenului Camerei Deputaţilor, proiectul de lege, cu amendamentele admise prezentate în anexă. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Dezbateri generale? Domnul Neagu?
Nicolae Neagu Vă mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Grupul Partidului Naţional Liberal susţine această ordonanţă, acest proiect de lege. Dar de ce am venit eu la microfon astăzi este pentru a încerca şi a vă sensibiliza pe dumneavoastră, pe toţi, şi, bineînţeles, acest Guvern. Pornind de la premisa că, stimaţi colegi PSD-ALDE, aveţi o majoritate confortabilă şi un Guvern pe care dumneavoastră nu doar că îl susţineţi, dar spuneţi că are stabilitate, şi Grupul minorităţilor este lângă el, am văzut o susţinere pe faţă a UDRM, dar eu, ca şi dumneavoastră, marea majoritate, am întrebarea: Guvernul României face strategii pentru România? Şi dacă da, energia este o strategie de interes naţional? Noi credem că da, Grupul PNL. Eu cred că da. Şi atunci poate că ar fi bine ca într-un timp scurt să ne stabilim priorităţile şi în acest domeniu. Eu zic că economia românească, ca orice economie, nu poate funcţiona, ca orice motor fără un sistem energetic valid şi pus la punct. Oare ce ne lipseşte să îndrăznim mai mult? Fixând un plan strategic naţional pe energie corect, predictibil şi în care să avem o resursă energetică viabilă. Pentru că situaţia nuclearelor 1-2 şi ceea ce ar trebui investit în continuare pe 3-4 eu cred că trebuie serios abordată, aşa cum probabil coşul energetic în acest moment trebuie corect abordat, de aşa natură, încât să nu ne trezim de fiecare dată fie în situaţie de infringement, fie în situaţie în care se pune extrem de mare presiune pe noi, în definitiv, şi pe ANRE, prin noi, de către cei care sunt în finalul sistemului energetic şi care, bineînţeles, stabilesc sau îndrăznesc să stabilească preţuri, inclusiv pentru populaţie. Deci rugămintea mea pentru acest Guvern este să vină cât de curând cu o strategie, cu atât mai mult cu cât şi noi credem că din punctul de vedere al siguranţei energetice pe nucleare stăm bine, tehnologia canadiană fiind cea care în acest moment nu are rateu. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Doamna Bîzgan. Oana Bîzgan.
Oana-Mioara Bîzgan-Gayral Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Compania Naţională a Uraniului, la fel ca multe companii de stat din România, a acumulat timp de ani de zile aceste datorii, nemaiputând să plătească salariile angajaţilor şi reprezentând pericole serioase pentru natură şi pentru oameni. Grupul parlamentar al USR susţine această ordonanţă. Această ordonanţă este rezultatul muncii de echipă din mai multe ministere, de anul trecut, din Guvernul Cioloş, care a dovedit că poate şi se poate să acordăm un ajutor de stat, cu acordul Uniunii Europene şi în condiţii legale. Această ordonanţă de urgenţă cred că poate fi o sursă de inspiraţie şi pentru alte companii de stat care necesită exact acelaşi lucru, în condiţiile în care oamenii care lucrează acolo trebuie să continue să-şi hrănească familia şi să aibă dreptul la demnitate. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Mohaci?
Mihai Mohaci Bună ziua, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Fac parte din Comisia pentru industrii şi servicii, unde acest act normativ a intrat la dezbatere. Vreau să vă spun că toţi colegii, indiferent de culoarea politică, au votat pentru acordarea acestui ajutor de stat. Dar am cerut suplimentar un plan de reorganizare pentru ceea ce înseamnă Compania Naţională a Uraniului, până la 31 martie. De ce? Pentru că în România avem nevoie de această industrie. Dacă la ora actuală preţurile pe piaţă sunt de dumping, sigur că niciodată nu vei putea să concurezi legal cu aceste preţuri, indiferent că te-ai restructura sau ai veni cu planuri de reorganizare. Este foarte bine că am aprobat - şi v-aş ruga să aprobăm în totalitate -, pentru că aceia de la Feldioara, fabrică aflată pe teritoriul judeţului Braşov, vreau să vă spun sincer că aşteptau cu nerăbdare acest ajutor de stat. Au nevoie de acest ajutor de stat, cum au nevoie şi de reorganizarea a ceea ce înseamnă Compania Naţională a Uraniului. Nu putem să lăsăm România fără acest ajutor şi aport energetic pe care trebuie să-l aducă, în condiţiile actuale, în care avem presiuni atât pe Legea gazelor, cât şi pe partea de energie. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Domnul Borza.
Remus-Adrian Borza Domnule preşedinte, Dragi colegi, Într-adevăr, la nivelul Comisiei pentru industrii, servicii, Energiei i-am dat un aviz favorabil, pentru Comisia pentru buget, finanţe. Dar acest aviz a fost condiţionat de punerea în practică şi implementarea, în regim de urgenţă, de managementul Companiei Naţionale a Uraniului, a unui program de restructurare şi eficientizare a companiei. În aceste condiţii, de altminteri, şi Guvernul Cioloş, anul trecut, a emis acea Ordonanţă nr. 65. A condiţionat acest ajutor de stat, care înseamnă vreo 15 milioane de euro, de un plan viabil, concret, de eficientizare. Pentru că trebuie să înţeleagă şi companiile statului că ele activează într-o economie globalizată, în care prevalează principiul competitivităţii economice. Noi, sigur, în nota de fundamentare am făcut... reprezentantul Guvernului, domnul secretar de stat Tudorache, a făcut trimitere la buna funcţionare a celor două Grupuri de la "Nuclearelectrica", 1 şi 2, dar a omis să spună că anul trecut, "Nuclearelectrica" a făcut import de uraniu în detrimentul propriei noastre companii naţionale. E bine sau e rău? E bine, câtă vreme preţul de import a fost de 3 ori mai mic decât preţul la care propria noastră companie furnizează către "Nuclearelectrica". Deci, în această paradigmă, trebuie să se restructureze şi Compania Naţională a Uraniului. Şi trebuie să înţeleagă odată pentru totdeauna toate companiile statului că nu mai pot să stea la infinit cu mâna întinsă la pomana statului şi că trebuie să pună mâna pe o restructurare, astfel încât în urma acestui proces, chiar dacă dureros din punct de vedere social, o astfel de entitate economică să stea pe picioarele ei în piaţă. Spunea antevorbitorul meu de la PNL, e nevoie de o strategie, indiscutabil, dar România doar de legi şi de strategii nu duce lipsă. În 2007, a fost aprobată, tot prin hotărâre de Guvern, Strategia naţională în domeniul energiei pe perioada 2007-2020. Probabil terminaţia mai şugubeaţă de la Hotărârea nr. 1069, aceasta e terminaţia, a făcut ca foarte puţin din acea hotărâre de Guvern - şi, iată, s-au împlinit aproape 10 ani - să fie pusă în practică. Într-adevăr, Ministerul Energiei a moştenit, în actuala componenţă, foarte multe dosare sensibile. Fie că vorbim de Compania Naţională a Uraniului, fie că vorbim de tergiversarea înfiinţării Autorităţii de management al stocului strategic de apă grea, care este în custodia RAAN-ului, o societate a statului român, în faliment şi care nu mai are capacitatea financiară să conserve în bune condiţii şi să menţină acele proprietăţi fizico-chimice ale unui stoc evaluat la 5,3 miliarde de lei şi care este vital, că este materie primă pentru "Nuclearelectrica". Fie că vorbim de eşuarea negocierilor cu "Chinas Nuclear Power" pe construcţia Grupului 3 şi 4 de la "Nuclearelectrica", o investiţie de vreo 6 miliarde de euro. Fie că vorbim de insolvenţa RADET-ului sau de insolvenţa "Elcen"-ului, fie că vorbim de 3 insolvenţe ratate anul trecut, pe Complexul Energetic Hunedoara, o entitate...
Petru Gabriel Vlase Încheiaţi, domnule deputat.
Remus-Adrian Borza ... iarăşi strategică pentru echilibrul sistemului energetic naţional... (Discuţii suprapuse.)
Petru Gabriel Vlase Vă rog să încheiaţi.
Remus-Adrian Borza ... dar nici Complexul Energetic Oltenia nu se simte prea bine, cel mai mare producător de energie termo din România, care a acumulat, în ultimii 4 ani sau în ultimele 4 exerciţii financiare, 2,2 miliarde de lei. Şi, în fine, închei. La fel, o provocare...
Petru Gabriel Vlase Vă rog să încheiaţi, domnule deputat.
Remus-Adrian Borza Închei în 30 de secunde. Listarea "Hidroelectrica" care, dacă s-ar schimba metodologia de privatizare, ar aduce statului român, anul acesta, un miliard de euro. Ar fi de departe cea mai de succes listare derulată în România, după 1990. Deci, iată câte provocări are echipa managerială de la Ministerul Energiei. Da, e nevoie, într-adevăr, de o strategie articulată care să fie cauţionată şi aici, în forul decizional suprem al României, în Parlament, şi îi îndemn şi îi încurajez pe domnii miniştri să se apuce de treabă. (Aplauze.)
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Alte intervenţii? Domnul Turcescu.
Robert-Nicolae Turcescu Bună ziua, stimaţi colegi. Da, vom susţine acest ajutor pentru Compania Naţională a Uraniului, pentru că, aşa cum a spus-o şi preşedintele Partidului Mişcarea Populară, domnul Traian Băsescu, a fost o ticăloşie ceea ce s-a întâmplat de-a lungul anilor, şi anume decizia "Nuclearelectrica" de a achiziţiona combustibil nuclear de la canadieni. Şi poate chiar în viitor ar fi vrut de la ruşi. Sigur, justificarea, fiindcă e mai ieftin decât să achiziţioneze de la Compania Naţională a Uraniului. Dar în acelaşi timp aş dori pe unii dintre colegii aflaţi astăzi în sală să-i întreb dacă regretă acum că în perioada USL au pus-o la şefia "Nuclearelectrica" pe celebra Daniela Lulache. Poate v-o mai aduceţi aminte. Pentru că decizia de a îngropa practic Compania Naţională a Uraniului a fost luată atunci, când la şefia Consiliului de administraţie al "Nuclearelectrica" se afla celebra Daniela Lulache, poate v-o mai aduceţi aminte. În rest, aşa cum spuneam, noi vom susţine salvarea Companiei Naţionale a Uraniului. Mulţumesc foarte mult.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Domnule Vîlceanu, a vorbit de la dumneavoastră de la grup cineva. Poftim? Procedură de urgenţă. Mulţumesc. Domnule Nicolăescu, sunteţi de acord să încălcăm Regulamentul, să dăm la doi... la cuvânt de la Grupul PNL? Mulţumesc. E cu acordul domnului Nicolăescu.
Dan Vîlceanu Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Şi domnului Nicolăescu. Doamnelor şi domnilor, Am vrut să iau astăzi cuvântul, pentru că atunci când vorbim de companii naţionale - şi Compania Naţională a Uraniului este una dintre ele - cu mari probleme, şi antevorbitorii mei au făcut, aşa, un expozeu al problemelor cu care se confruntă companiile de stat, trebuie să recunoaştem un lucru: companiile de stat... sau blocajul financiar al companiilor de stat este generat tocmai de ele, adică o companie de stat sau o firmă de stat generează blocaj financiar pentru o altă firmă de stat. Sau dacă dorim să fim eficienţi, companiile de stat să fie eficiente, trebuie să se întâmple ceea ce se întâmplă şi în mediul privat, adică acţionarul să investească în aceste companii. Pentru că altfel nu o să fim niciodată eficienţi. Este uşor să venim să spunem haideţi să facem... companiile de stat să facă ceva să fie eficiente. Păi, fără investiţii, fără sumele necesare investiţiilor nu pot să fie niciodată eficiente. Deci, din punctul acesta de vedere, practic, acţionarul, care este statul român, ar trebui să găsească sumele necesare şi să investească în aceste companii ca să le facă eficiente, pentru că altfel, singure, nu vor fi niciodată. V-am spus, se blochează una pe alta, financiar. De exemplu, la Complexul Energetic Oltenia sunt sume de încasat de la RAAN, de la CET Govora, de la alte companii şi alte CET-uri din ţară. Nu vor găsi niciodată sumele necesare. Timişoara este blocată din punct de vedere financiar, "Comterm"-ul. Deci acţionarul, care este statul român, trebuie să vină şi să rezolve aceste probleme, pentru că altfel vom continua aşa la nesfârşit. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Şi eu vă mulţumesc. Încheiem aici dezbaterile generale. Cu amendamentele admise, legea merge la votul final.