28 februarie 2017 – Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (PL-x 423/2016). ( retrimis comisiei )

Petru Gabriel Vlase 37. Proiectul de Lege privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi. Din partea iniţiatorilor? Domnul Bode.

Lucian Nicolae Bode Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor deputaţi, În calitate de iniţiator, alături de alţi 4 colegi, vreau să-mi permiteţi, pe scurt, să susţin în faţa dumneavoastră această iniţiativă legislativă. Odată cu adoptarea prezentei iniţiative legislative, România va intra în rândul ţărilor care îşi stabilesc foarte clar ţintele privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi. Prezenta iniţiativă legislativă defineşte, în primul rând, combustibilii alternativi: energia electrică, hidrogenul, biocombustibilul, gazul natural ş.a.m.d. Defineşte punctele de încărcare-reîncărcare, folosind combustibili alternativi. Şi - ce este foarte important, cred eu - prezenta iniţiativă legislativă defineşte politica naţională a României pentru dezvoltarea pieţei de combustibili alternativi. Ţintele şi obiectivele naţionale pentru instalarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi sunt obligatorii, sunt necesare şi, aş îndrăzni să spun, îndrăzneţe. Vă dau doar un singur exemplu: până la 31 decembrie 2020, România îşi propune înfiinţarea unui număr corespunzător de puncte de încărcare a vehiculelor cu energie electrică, accesibile publicului. De asemenea, uitându-mă în Programul de guvernare, aprobat aici, în Parlament, vedem, la capitolul "Politică în domeniul energiei", că dumneavoastră consideraţi această lege o prioritate, ceea ce este foarte bine. Şi mai vedem un lucru: până în anul 2020, vă propuneţi să avem în România peste 100.000 de maşini electrice. Aici, sigur, eu am mari rezerve, având în vedere că tocmai ce s-a amputat Programul "Rabla", anulând timbrul de mediu. Revenind. La prima vedere, aceste ţinte pot fi considerate extrem de ambiţioase. Ultimele evoluţii şi decizii la nivel mondial ne conduc către concluzia, spre exemplu, că autovehiculele electrice reprezintă viitorul. În aceste condiţii, Guvernul, noi, Legislativul, industria energetică avem obligaţia să începem din timp această tranziţie. Tranziţie care, în opinia mea, va dura cel puţin 15-20 de ani. Acest subiect nu poate fi tratat haotic. Avem cu toţii obligaţia să contribuim la o tranziţie de succes. Şi să nu uităm, dragi colegi, niciodată, că Timişoara a fost primul oraş european cu străzi iluminate electric. Vă rog, aşadar, doamnelor şi domnilor deputaţi, să susţineţi această iniţiativă legislativă, a mea, alături de alţi 4 colegi, uitându-ne puţin şi peste graniţele României, văzând că, de exemplu, landurile germane nu vor mai permite noi înmatriculări de automobile pe benzină şi motorină începând cu anul 2030, sau, uitându-ne la gigantul francez în petrol şi gaze naturale, "Total", cu o capitalizare de piaţă de peste 100 de miliarde de euro, care şi-a propus să achiziţioneze, şi a achiziţionat recent, un producător de baterii, cu peste un miliard de euro. Cu aceste argumente, vă rog să susţineţi această iniţiativă legislativă. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Comisia? Domnul Iancu.

Iulian Iancu Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Avem în dezbatere o iniţiativă legislativă transpartinică, care aparţine unor iniţiatori, şi de la PSD, şi de la PNL, şi care îşi propune să reglementeze printr-un cadru normativ special instalarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi, cu scopul de a reduce la minimum dependenţa de petrol şi de a atenua impactul transporturilor asupra mediului, ca urmare a necesităţii alinierii legislaţiei naţionale de profil la normele şi exigenţele europene incidente în domeniu, prin transpunerea Directivei 94/2014. Membrii comisiei, după dezbateri, propun plenului, cu unanimitate de voturi, adoptarea proiectului de lege. Aş vrea să vă spun, domnule preşedinte, dacă îmi permiteţi, că, întrucât dezbaterea a avut loc în sesiunea Parlamentului anterior, anumite termene prevăzute de iniţiatori şi acceptate de comisii au fost depăşite. Şi, prin urmare, vă rog să-mi permiteţi să precizez că la art. 6, termenul de "până în 18 noiembrie" se transformă în "termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi". De asemenea, la art. 11 alin. (1), termenul de "18 noiembrie 2016" devine "1 mai 2017", iar la alin. (2) al aceluiaşi articol, termenul "18 noiembrie 2016" devine "1 mai 2017". Iar la art. 12 alin. (1), data de "18 noiembrie 2016" se transformă în "60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I". Iar în prezentarea noastră, în raport, dintr-o eroare, colegii au trecut că legea este organică. De fapt este o lege ordinară. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Înţeleg că propunerile acestea sunt în amendamentele admise, votate, în raport, da? Mulţumesc. Dezbateri generale? Vă rog, domnule Iancu.

Iulian Iancu Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Sunt unul dintre iniţiatorii acestei propuneri legislative şi, sperăm, lege. Noi am avut în atenţie, ca membri ai comisiei din Parlamentul anterior, două decizii extrem de importante ale Uniunii Europene. Prima: cea legată de adoptarea la Paris a noului Tratat post Kyoto şi care practic transformă Europa într-un lider mondial al tehnologiilor de înaltă eficienţă şi pentru utilizarea combustibililor alternativi şi a energiei regenerabile, Uniunea Europeană propunându-şi ca începând cu anul 2025 să urce la 28%, iar în 2030 chiar la 30%, procentul de energie regenerabilă din totalul consumului de energie al Uniunii Europene. Dar, de asemenea, îşi mai propune să-şi reducă dependenţa de produsele petroliere cu 60%, până în 2050. Pentru aceasta, Uniunea Europeană a luat decizia să redeseneze toate politicile energetice. Şi, în conformitate cu acest lucru, toate statele membre sunt obligate să reia politicile pe 3 paliere: securitate, schimbări climatice şi cele cu impact direct asupra inegalităţii sociale, care este un flagel la nivel european, la nivel mondial şi care a generat nivelul atât de ridicat de sărăcie extremă cu care ne confruntăm astăzi. Prin urmare, această propunere a noastră atinge 4 paliere. 1. Redesenează politicile la nivelul României şi pune un accent deosebit pe combustibilii alternativi. Ce înseamnă aceasta? În ordine: utilizarea în transport a energiei electrice, hidrogenului, gazului natural, gazului natural lichefiat, gazului-petrol lichefiat. 2. De asemenea, realizarea unei infrastructuri care să permită consumatorului să aibă acces de la punctul de încărcare la cel de realimentare sau de reîncărcare, printr-o infrastructură uniform distribuită pe tot teritoriul României. 3. Permite practic autorităţii locale să devină un actor-cheie în noile politici energetice, respectiv transportul în comun local să poată utiliza atât energie electrică, cât şi gaz natural lichefiat. 4. De asemenea, îşi mai propune o informare corectă a consumatorului român, astăzi oarecum vitregit de informaţiile necesare pentru a putea şti, să fie în cunoştinţă de cauză cu noile tehnologii, noile instrumente, pentru reducerea propriului lui consum de materie primă energetică, cu emisii, iată, de dioxid de carbon, şi a ne reaşeza cu toţii într-un palier informativ care să ne permită accesul la aceste tehnologii de înaltă eficienţă. De asemenea, propunem o standardizare. Practic, toate echipamentele care vor fi folosite pe teritoriul României trebuie să fie standardizate, pentru a evita contrafacerea şi falsificarea, care sunt masive astăzi, din păcate, în toate domeniile şi care reprezintă un flagel la nivelul României. Şi, în încheiere, aş vrea să vă spun că această iniţiativă este, dacă vreţi, o mare şansă pe care România o valorifică prin consumul propriu, din producţia domestică, producţia indigenă de gaze naturale. Pentru aceasta, vreau să vă aduc la cunoştinţă, stimaţi colegi, că suntem într-un pericol, în momentul de faţă, să ne creăm singuri un handicap, tocmai când avem, iată, un avantaj uriaş să folosim gazele naturale din producţia internă. Pe de-o parte, avem pe masă, în dezbatere, Ordonanţa Guvernului Cioloş care aduce, din 2021, la 1 aprilie 2017, liberalizarea totală a preţului gazelor naturale, ceea ce înseamnă o creştere în cursul acestui an cu 41% a preţului gazelor naturale din producţia internă - şoc pentru toată industria care foloseşte gaze şi pentru producătorii de apă caldă, căldură, dar şi consumatorul casnic din această ţară -, dar, totodată, aduce o atingere directă şi acestei industrii. Noi punem la cale acum o infrastructură, un adevărat business, care relansează practic utilizarea, din producţia internă, a gazelor naturale, şi prin exagerarea şi extrapolarea, cu 4 ani mai repede, a preţurilor, putem pune sub semnul întrebării această oportunitate de business. De aceea, vă rog, stimaţi colegi, toţi cei care sunteţi implicaţi, la comisiile de specialitate, în analiza Ordonanţei nr. 64, să ne uităm cu foarte mare atenţie, pentru a nu ne crea singuri un handicap în valorificarea materiei prime energetice româneşti. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Domnul Korodi.

Attila Korodi Domnului preşedinte Iancu o să-i dau minute din partea mea, pentru că... cred că au fost importante cele ce au fost precizate. Aş dori ca, din partea UDMR, să felicit iniţiatorii. Este un proiect de lege care este binevenit şi aduce un aport semnificativ asupra standardizării, asupra deschiderii accesului către noi resurse energetice. Ştim foarte bine cu ce se confruntă transportul din România. Ştim foarte bine cu ce se confruntă industria. Aşa că vom susţine la votul final proiectul de lege. Şi este bine, şi asta arată şi proiectul de astăzi, că pot fi iniţiative foarte bine închegate, care să vină din partea Parlamentului, şi să nu aşteptăm Guvernul ca să reacţioneze şi să acţioneze, ci să avem dezbateri destule în Parlament, ca să ştim să apreciem şi să luăm decizia optimă. Felicitări, din nou. Şi vom susţine. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Mai sunt intervenţii? Nu. Deci...

Virgil-Daniel Popescu Domnule preşedinte, Dragi colegi, Vreau să felicit iniţiatorii pentru acest proiect de lege. Era şi momentul ca în România să existe cadrul legislativ pentru instalarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi. Cred că anumiţi agenţi economici privaţi - MOL, OMV - au luat-o deja înaintea legislaţiei şi au început instalarea. Am văzut, de exemplu, în Drobeta Turnu-Severin, la "Taverna Sârbului", instalată deja o instalaţie de alimentare cu energie electrică. Cred că e momentul ca şi Parla... (Rumoare.) Cred că era momentul ca şi Parlamentul să se ocupe şi să aprobe acest lucru. Îi mulţumesc domnului preşedinte Iancu, că a sesizat, observasem şi eu că sunt nişte inadvertenţe vizavi de termenele de punere în aplicare. Şi aş dori să întreb dacă le supunem la vot. Sau cumva, să le facem, pentru că în comisie nu s-au discutat. Dar cert este că nu putem aproba astăzi o lege cu intrare în vigoare la 18 noiembrie, anul trecut. Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal va vota pentru aprobarea acestei legi. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Liderii, la prezidiu. (Consultări.) După o scurtă pauză

Petru Gabriel Vlase Deci... liderii propun retrimiterea la comisie, pentru un sfert de oră, pentru modificarea acelor termene care erau neclare, după care întoarceţi legea la plen. Vot. Pregătiţi-vă cartelele. Unanimitate.