14 februarie 2017 – Sesiune de acomodare cu votul electronic.

Nicolae-Liviu Dragnea Am înţeles că unele grupuri parlamentare au solicitat să începem mai devreme de ora 15,00 plenul de astăzi, drept pentru care am început la ora 14,00, crezând că într-adevăr sunteţi grăbiţi. În aceste condiţii, declar deschisă şedinţa de astăzi şi vă informez că, din totalul celor 328 de deputaţi validaţi până în acest moment, şi-au exprimat prezenţa la lucrări 260. În conformitate cu hotărârile Biroului permanent al Camerei Deputaţilor, în cadrul şedinţei de plen de astăzi este programată o sesiune de votare, 8 voturi test, pentru a se asigura acomodarea noilor, dar şi a vechilor deputaţi, cu sistemul de vot electronic. După sesiunea de vot, am rugămintea ca liderii grupurilor parlamentare să valideze sub semnătură conformitatea datelor referitoare la înregistrarea electronică a reprezentanţilor grupurilor parlamentare, pe baza listelor ce le vor primi. Ca urmare a modificării Regulamentului Camerei Deputaţilor, sistemul de vot electronic a fost supus unei operaţiuni de update şi a fost auditat de către o terţă parte, din punctul de vedere al conformităţii cu Standardul ISO 27.001, sistem de management al securităţii informaţiei. Ca urmare a acestor operaţiuni, următoarele aspecte au fost implementate: 1. Pe ecranul consolei, în timpul votului vor fi afişate patru taste digitale inscripţionate: "prezent", "pentru", "contra", "abţinere", reprezentând opţiunile "prezent, nu votez", "vot pentru", "vot împotrivă", "abţinere"; 2. În conformitate cu aprobarea Biroului permanent al Camerei Deputaţilor, nu se mai eliberează duplicate ale cardului de vot în timpul şedinţei de plen. În mod excepţional, duplicatele se pot elibera doar înainte sau după şedinţă. Acum vă rog să introduceţi cardul în consolă, cu SIM-ul metalic în jos, şi să apăsaţi tasta "acces". Din acest moment, cardul nu va mai fi extras din consolă. Odată introdus şi autentificarea făcută, nu îl mai extrageţi din consolă. Introducerea ordinii de zi în sistem, în server şi pe consolele deputaţilor necesită o perioadă de timp de minimum 10 minute, din momentul în care datele necesare au fost comunicate către Direcţia pentru organizarea lucrărilor în plen. Stimaţi colegi, După expunerea acestor aspecte teoretice, vă propun să începem procedurile de vot propriu-zise. În acest moment, înainte de a începe efectiv procedura, vă rog să-mi spuneţi dacă sistemul indică vreo eroare în modul de introducere al cardurilor de vot, dacă există vreun coleg deputat care nu şi-a introdus corect cartela sau orice altă imperfecţiune? Dacă totul este în regulă, începem prin iniţierea unei sesiuni de verificare a cvorumului, prin intermediul votului de control. În baza art. 123 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, la acest vot trebuie să apăsaţi o singură tastă, tasta "prezent". Să înceapă votul. Prezenţi: 259. Încă o dată, vă rog să semnalaţi dacă vreunul dintre colegi a întâmpinat vreo problemă în folosirea consolei? Rog şi liderii de grup să verifice acest lucru. Se pare că nu este nicio problemă. Repetăm încă o dată votul de control, până când reuşim să ne validăm toţi prezenţa. Încă o dată, să înceapă votul. Vă spun, intervalul de timp acordat pentru exercitarea votului este de 15 secunde. Am propus aceasta, cel puţin o perioadă, până când toţi deputaţii se familiarizează cu acest sistem. Să înceapă votul. Ne-am înmulţit. 264. Dacă nu există obiecţii din partea liderilor de grup, rog stafful tehnic să transmită aceste rezultate în format tipărit, iar liderii de grup să şi le asume, sub semnătură proprie. Acum vom trece la folosirea opţiunilor de vot, tot ca test. Vă reamintesc că votul prin mijloace electronice se desfăşoară astfel: preşedintele de şedinţă explică obiectul votării şi iniţiază procedura de vot, exprimarea votului se face în intervalul de timp alocat votării, precedat de un semnal sonor. Încă o dată vă spun, aveţi următoarele posibilităţi: "pentru", "contra", abţinere". În cazul în care deputatul va apăsa exclusiv tasta "prezent", fără apăsarea unei alte opţiuni, acesta va fi înregistrat prezent, în categoria celor care nu exprimă vreo opţiune de vot. În cazul în care, în mod voluntar, nu apăsaţi nicio tastă, sunteţi considerat absent. Primul test. Supun votului dumneavoastră PL test 1/2017 cu privire la acomodarea noilor deputaţi cu sistemul de vot electronic. Recomand PSD-ului să voteze "pentru". Să înceapă votul. A fost adoptat. Eu am recomandat PSD-ului să voteze "pentru". Unii n-aţi votat! (Vociferări.) Testul 2. Supun votului dumneavoastră PL test 2/2017, tot cu privire la acomodarea noilor deputaţi cu sistemul de vot electronic. Votaţi cum doriţi! Să înceapă votul. 170 de voturi pentru, 60 contra, 29 abţineri, 10 prezenţi nu votează. Adoptat. Testul nr. 3. Să înceapă votul. Adoptat. Testul nr. 4. Să înceapă votul. Vă mulţumesc. Adoptat. Testul nr. 5. Să înceapă votul. Următorul test, testul nr. 6. Următorul test, să înceapă votul. Adoptat. Ultimul test. Să înceapă votul. Din totalul de 267, 145 pentru, 52 contra, 40 de abţineri, 30 prezenţi nu votează. Adoptat. S-au încheiat cele opt teste. În cazul în care nu mai există sau nu există alte întrebări sau observaţii din partea liderilor de grup, consider finalizată operaţiunea de acomodare a noilor deputaţi cu sistemul de vot electronic. Vă precizez că am dat dispoziţii Secretariatului General al Camerei Deputaţilor să asigure permanent asistenţă tehnică de specialitate, pe toată durata sesiunilor de vot electronic. În acest sens, vă informez că în zona dedicată staffului tehnic se află în permanenţă un reprezentant al Departamentului Tehnic care, la cerere, vă poate asista. În aceste condiţii, în sfârşit, după o lungă perioadă şi o istorie zbuciumată, votul electronic a fost reintrodus în Camera Deputaţilor. Începând din acest moment, îl rog pe domnul vicepreşedinte Gabriel Vlase să preia conducerea lucrărilor. (În continuare, conducerea şedinţei a fost preluată de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor.)