Carmen-Ileana Mihălcescu Punctul 44, Propunerea legislativă privind medicina şcolară, Pl-x 254/2014. Dacă iniţiatorul doreşte să ia cuvântul? Domnul deputat Movilă.
Petru Movilă Sigur că sunt multe propuneri de respingere, pentru că aceste propuneri legislative au stat în sertarele majorităţii parlamentare ani de zile. Despre reţeaua de medicină şcolară toate guvernele au vorbit şi toţi miniştrii sănătăţii au spus membrilor comisiilor pentru sănătate că este o necesitate, că este o filosofie nouă în sistem, care poate face educaţie pentru sănătate, monitorizarea stării de sănătate a copiilor, însă, ca sistem, medicina şcolară este reglementată printr-un ordin de ministru care poate fi schimbat ori de câte ori are chef ministrul în aceeaşi zi. Din nefericire, nici acest ordin nu este pus în aplicare, pentru că numărul cabinetelor de medicină şcolară a scăzut de la an la an. De asemenea, vedem foarte clar că medicina şcolară este o Cenuşăreasă a sistemului de sănătate, iar acest proiect de lege, clar, este o necesitate, şi rog colegii din coaliţia... din majoritatea parlamentară să-l voteze, pentru că este un proiect de lege chiar în concordanţă cu toate declaraţiile politice, cu Programul de guvernare, cu Planul de lucru... cum vreţi... cu bugetul Ministerului Sănătăţii. Nu văd de ce se respinge acest proiect de lege, în condiţiile în care nu este niciun coleg parlamentar care să spună că nu este necesar. Argumentul final al Ministerului Sănătăţii, indiferent ce ministru a fost, că va avea în vedere un act normativ, este o minciună. 90% dintre miniştrii României au respins legile parlamentarilor, pentru că au spus că vor face, vor drege, vor veni cu completări şi noi acte normative. La fel, şi acest proiect de lege, gândiţi-vă, are punctul de vedere al Guvernului Ponta de doi ani de zile, trei ani de zile, şi în trei ani de zile niciun ministru al sănătăţii nu a venit cu o soluţie. De aceea, eu vă rog să votaţi împotriva respingerii, şi într-adevăr... sănătatea copiilor, reţeaua de medicină şcolară să fie o prioritate a Guvernului României. Vă mulţumesc. Grupul PMP va vota împotriva respingerii.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Din partea comisiei sesizate în fond, domnul deputat Florin Buicu, preşedintele Comisiei pentru sănătate şi familie. Vă rog.
Corneliu-Florin Buicu Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Voi citi un raport tehnic asupra proiectului de lege şi nu voi face declaraţii politice. Am avut în vedere, la examinarea proiectului, avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul negativ al Comisiei juridice, al Comisiei pentru administraţie publică, avizul negativ al Comisiei pentru învăţământ, avizul negativ al Comisiei pentru drepturile omului şi punctul de vedere al Ministerului Sănătăţii, emis în 2016, în perioada în care ministerul era condus... de cine era condus. În urma dezbaterilor, Comisia pentru sănătate şi familie a hotărât, cu majoritate de voturi, am avut o singură abţinere, respingerea propunerii legislative, din următoarele considerente. În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b) şi ale alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii către autorităţile administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, asistenţa medicală desfăşurată în unităţile de învăţământ a fost transferată de la Ministerul Sănătăţii către consiliile locale, concomitent cu asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare necesare exercitării sale. Art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008, stipulează modalitatea de finanţare a activităţii de asistenţă medicală desfăşurată în unităţile de învăţământ, transferată către autorităţile administraţiei publice locale. Potrivit art. 77 lit. c) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările ulterioare, activităţile medicale curative revin cabinetelor medicale individuale ale medicilor de familie. Prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 653/2001 privind asistenţa medicală a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, cu modificările şi completările ulterioare, este reglementată asistenţa medicală a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor. Mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Dacă la dezbateri generale doreşte cineva să intervină? Vă rog, doamnă deputat.
Camelia Gavrilă Deşi asistăm la un final de dezbatere legislativă, vreau totuşi să atrag atenţia şi să semnalez, ca profesor şi ca fost inspector general, importanţa cabinetelor de medicină şcolară, rolul acestora, dubla valoare a lor, atât din perspectivă terapeutică, de tratament, de intervenţie, dar şi din perspectivă educaţională. Cred că motivele respingerii, aşa cum apar şi în raport, ţin şi de un aspect bugetar, de faptul că se întâlnesc două mandate - s-a finalizat o legislatură, a început alta - eu cred legea trebuie să se întoarcă într-o anume formă, să fie regândită, pentru că în comunităţile urbane există aglomeraţii mari de elevi, energia, şi agitaţia, şi spiritul ludic al copiilor sunt cunoscute. Deci, pe de o parte, e nevoie de finanţare şi de susţinere a acestor cabinete, iar în zona rurală este foarte important să existe cabinete bine susţinute, dincolo de posibilităţile comunităţilor locale, întrucât şi salvările ajung mai greu, şi intervenţia medicală de specialitate este mai dificilă. Deci cred că este o problemă care trebuie să se afle la interferenţa de abordare medicală şi abordare educaţională responsabilă. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Dacă nu mai sunt alte intervenţii, propunerea de respingere rămâne pentru şedinţa de vot final.