Petru Gabriel Vlase Punctul 4. Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal - lege cu caracter ordinar. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte să ia cineva cuvântul? Nu. Comisia sesizată, Comisia pentru buget? Vă rog, domnule vicepreşedinte Leonardo Badea.
Leonardo Badea Mulţumesc, domnule preşedinte. Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Comisia pentru buget, finanţe şi bănci a fost sesizată spre dezbatere pe fond cu Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin adresa trimisă, PL-x 335 din 19 septembrie 2016. Camera Deputaţilor este Cameră decizională pentru acest proiect. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în şedinţa din data de 6 septembrie 2016. Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi şi Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare. Comisia pentru muncă şi protecţie socială a transmis un aviz negativ. Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015, în sensul eliminării veniturilor din pensii din categoria veniturilor supuse impozitului pe venit, precum şi modificarea bazei de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din pensii şi a indemnizaţiei de incapacitate temporară de muncă, sumele urmând să fie prevăzute şi suportate de bugetul de stat. Membrii comisiei au examinat proiectul de lege menţionat mai sus în şedinţa din 4 ianuarie 2017. La lucrările comisiei şi-au înregistrat prezenţa un număr de 25 de deputaţi, din totalul de 25 de membri. La dezbaterea acestui proiect de lege au fost prezenţi, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice şi ai Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, deputaţii prezenţi la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună spre dezbatere şi adoptare plenului Camerei Deputaţilor Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu amendamente prevăzute în Anexa nr. 1. În cursul dezbaterii... ... amendamentele admise prevăzute în Anexa nr. 1. În cursul dezbaterii, Comisia a respins amendamentele care se găsesc în Anexa nr. 2. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Dezbateri generale? Nu sunt. Avem amendamente admise, de la punctul... Vă rog, nu v-am văzut. Domnii secretari...?
Bogdan-Iulian Huţucă Domnule preşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Acest Proiect de Lege de modificare a Codului fiscal îşi propune reducerea poverii fiscale asupra unei categorii de contribuabili, persoanele care obţin venituri din pensii, cu scopul de a le asigura un nivel de trai mai decent. Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal susţine eliminarea impozitării la nivelul tuturor veniturilor din pensii, respectiv, a sumelor primite din fonduri constituite din contribuţii la sisteme de asigurări sociale şi a pensiilor facultative. Aceasta este şi forma în care a fost adoptat proiectul de Senatul României. De asemenea, tot în această formă, noi, în campania electorală, am propus această măsură, cu intenţia ca munca să nu fie impozitată de două ori. Nu putem fi de acord cu instituirea unui plafon, a unui prag arbitrar. Autorii acestui amendament n-au reuşit să prezinte Comisiei pentru buget, finanţe un studiu, o analiză din care să rezulte care este impactul social al acestui proiect, câţi pensionari şi între ce niveluri de pensii se află sub acest prag şi peste acest prag, ce reprezintă acest plafon, cum a fost el fundamentat. Simt nevoia să aduc aminte că sistemul de pensii publice în România respectă un set de principii foarte clare, menţionate în legea specială, printre care principiul egalităţii, care prevede şi asigură tuturor participanţilor la sistemul de pensii în România un tratament nediscriminatoriu. Trebuie să înţelegem că introducerea unui sistem de impozitare diferenţiat, progresiv, afectează modul cum este determinată pensia în România pentru majoritatea pensionarilor, în funcţie de contributivitate şi în funcţie de stagiu, de vârstă, creează o disproporţionalitate în modul cum pensionarii beneficiază de aceste venituri. Doamnelor şi domnilor, Principiul egalităţii în domeniul fiscal se traduce printr-o exigenţă extrem de simplă. În cadrul aceleiaşi categorii de contribuabili sunt interzise şi privilegiile şi discriminările. Din aceste considerente şi pentru a asigura un tratament egal tuturor beneficiarilor de venituri din pensii din România, susţinem eliminarea acestei impozitări la nivelul tuturor veniturilor din pensii, în acelaşi mod cum aceeaşi lege prevede pentru contribuţiile de asigurări sociale de sănătate să fie suportate de la buget, pentru toţi pensionarii. Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal a depus astăzi un proiect de lege prin care se susţine eliminarea impozitării pentru toate veniturile din pensii din România. Totuşi, ţinând cont că PL-x 335 poate reprezenta un prim pas în atingerea acestui deziderat, susţinem acest proiect de lege. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Domnul...? Doamna Cătăniciu? Nu. Hotărâţi-vă, că sunteţi... Domnul Borza, din partea Grupului... din partea ALDE.
Remus-Adrian Borza Mulţumesc, domnule preşedinte. Doamnelor, Domnilor colegi, Grupul ALDE, evident, va susţine acest proiect de modificare a Codului fiscal, câtă vreme chiar ne aparţine această iniţiativă legislativă. Trebuie să plecăm de la o realitate cruntă, din păcate. În România, astăzi, sunt 5,2 milioane de pensionari, evident, la 4,7 milioane de salariaţi. De aici şi acel dezechilibru major şi deficit al Fondului naţional de pensii, de 85 de miliarde de lei, altfel spus, de 2,6% din PIB-ul României sau 4 miliarde de euro, anual, ca deficit. Trebuie să mai ştim un lucru, că în România sunt peste 500.000 de pensionari cu o pensie minimă de 400 de lei şi sunt peste 2,5 milioane de pensionari cu o pensie până în 1.000 de lei. Şi sigur că ne întrebăm: chiar oare se poate trăi din astfel de sume? Evident, eu nu pot decât să fiu de acord, în principiu, cu propunerea colegilor de la PNL. Toate pensiile ar trebui până la urmă să fie scutite de CAS şi de impozit pe venit, dar, totodată, lucrăm cu materialul clientului, şi anume, cu bugetul de stat. Din păcate, bugetul României, astăzi, nu permite să fim atât de generoşi. Evident, evident în România sunt şi pensii de peste 5.000 sau peste 10.000 de lei, acele pensii speciale pe care cu toţii le ştim. N-ar fi echitabil, nu ar fi moral să operăm cu astfel de beneficii la aceste pensii. Iniţiatorii au avut în vedere acele categorii, şi nu sunt puţine, vorbim de peste 3 milioane de români care au venituri mici, ce înseamnă 400 de lei sau până în 1.000 de lei, pensie. Din punctul acesta de vedere... da, aşa este, domnule coleg..., din punctul acesta de vedere, iarăşi, salut iniţiativa alianţei de guvernare PSD-ALDE de a creşte punctul de pensie de la 871 de lei la 1.000 de lei. Dar aceste creşteri de venituri înseamnă... înseamnă un efort bugetar suplimentar de aproape 5 miliarde de lei. Şi, evident, noul ministru al finanţelor, pe care l-am încurajat şi l-am felicitat ieri, domnul Ştefan Viorel, va avea o mare provocare şi o mare răspundere totodată, să poată să acopere aceste deficite - 5 miliarde de lei la majorarea punctului de pensie şi alte 9 miliarde de lei la majorarea, anul acesta, cu 15% a salariilor profesorilor şi medicilor şi cu 20% a bugetarilor, în condiţiile în care, după cum bine ştiţi, anul trecut am avut cel mai mic grad de colectare a veniturilor bugetare din ultimii 5 ani de zile, doar 30%, faţă de 2015, pe vremea Guvernului Ponta... domnule deputat, să trăiţi... cu un record al gradului de colectare... (Aplauze.)... de 32,8. Deşi anul trecut s-a relaxat fiscalitatea, o scădere a TVA-ului de la 24% la 20%, din păcate, ANAF-ul, anul trecut, cu acest Guvern tehnocrat, a reuşit performanţa, evident, negativă, de a colecta cu 6 miliarde de lei mai puţin, de la 233 de miliarde de lei, în Guvernul Ponta, la 227 de miliarde de lei, anul trecut. Deci, iată care sunt constrângerile pentru care nu putem fi atât de generoşi. E un prim pas pentru care evident că felicit iniţiatorii...
Petru Gabriel Vlase Vă rog să încheiaţi, domnule deputat.
Remus-Adrian Borza Poftim?
Petru Gabriel Vlase Vă rog să încheiaţi. Sunt timpii limitaţi aici, nu ca la Uzina Electrică...
Remus-Adrian Borza Mulţumesc. În concluzie, sigur că vom vota. Vom vota pentru. Atât.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc, domnule deputat.
Remus-Adrian Borza Dragilor...
Petru Gabriel Vlase Vă mulţumesc, domnule deputat.
Remus-Adrian Borza ... cred că o să trebuiască să vin la voi, la liberali...
Petru Gabriel Vlase Domnule deputat, vă rog frumos...
Remus-Adrian Borza ... că la ALDE, aţi văzut, noi avem doar 4 minute...
Petru Gabriel Vlase Domnul deputat Manuel Costescu, din partea Grupului USR. Domnul Manuel Costescu, vă rog.
Manuel Costescu Doamnelor şi domnilor, Este un moment dificil în care trebuie să luăm o decizie dificilă, de a vota "da" sau "nu". Reprezint USR-ul, care va vota "nu" în această situaţie şi vă voi explica şi motivele pentru care vom face acest lucru. Există multe priorităţi, în funcţie de programul de guvernare, care a fost expus ieri. În aceste priorităţi intră Legea salarizării unitare, intră scăderea de taxe şi impozite, pe mai multe categorii, inclusiv pentru salariile sub 2.000 RON, intră 2% pentru apărare, intră multe alte priorităţi, pe termen scurt şi mediu. Fără o discuţie generală a impactului bugetar a tuturor acestor priorităţi, nu avem siguranţa că nu vom periclita într-un mod fundamental şi semnificativ impactul bugetar. De aceea... în plus de asta, aceste măsuri, de a creşte pragul de la 1.050 la 2.000, afectează un număr relativ redus de pensionari şi nu e... fără doar şi poate este încă un număr important de pensionari care este afectat şi cărora bineînţeles că toată lumea ar vrea să le crească pensiile. Cu toate acestea, impactul în izolare este de 2,2 miliarde RON, la care trebuie să se înţeleagă şi impactul pe celelalte măsuri prioritare. Este important ca aceşti pensionari să câştige mai mult, fără doar şi poate. Răspunsul este, fără doar şi poate, "da". Întrebarea mea este: ne putem permite? Până când nu ne asigurăm că răspunsul este "da", nu vom putea vota "da" pentru această iniţiativă. De aceea, suntem foarte interesaţi să avem această discuţie. Când reuşim să avem o discuţie integrală asupra sistemului de pensii, în general, şi asupra priorităţilor pe termen scurt şi mediu pe care acest Guvern ni le-a propus? Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Grupul UDMR?
István Erdei Dolóczki Domnule preşedinte, Eu voi fi foarte scurt. Din partea UDMR-ului, noi am venit cu o anumită propunere, şi anume, suntem de acord cu scutirea totală a tuturor pensiilor care sunt finanţate din Fondul Naţional de Asigurări Sociale, adică din fondul public de pensii, dar propunem menţinerea impozitării peste 2.000 de lei a tuturor pensiilor care se acordă pe baza unor legi speciale. În acest sens, am depus nişte amendamente şi, la momentul respectiv... bineînţeles, amendamentele noastre au fost respinse... la momentul respectiv, o să vă rog să-mi permiteţi să susţin aceste amendamente. Mulţumesc mult.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Mai e cineva la dezbateri generale? Domnul Movilă, Grupul PMP.
Petru Movilă Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Sigur că România este aceeaşi, şi cea din sala de şedinţe şi cea din campania electorală, unde PSD-ALDE a promis că este posibil integral scutirea de impozite pentru pensii. Programul de campanie a fost diminuat de programul de guvernare, unde s-au mai redus din promisiuni şi, sigur, acum venim să plângem la microfon că este greu, că nu ştim ce am vorbit. Este un lucru pe care românii trebuie să-l vadă şi poate pe viitor vor fi atenţi la aceste lucruri. Sigur că în precampanie, la Senat, Grupul majoritar PSD-ALDE a votat reducerea tuturor impozitelor, în sensul că a fost eliminat impozitul pe venituri la pensii, cota de impozit, venitul impozabil, reţinerea impozitului pe venituri de pensii. Imediat după, adică în aceste zile, în comisiile de specialitate s-a modificat art. 100 din Codul fiscal, după cum urmează: venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin deducerea din venitul de pensie a unei sume neimpozabile lunare de 2.000 de lei. Vedem o grijă foarte mare pentru păstrarea deficitului bugetar. Însă PMP consideră că pentru a asigura o viaţă decentă pensionarilor, sistemul legal de impunere trebuie să asigure o justă repartizare a sarcinilor fiscale. Prin urmare, Partidul Mişcarea Populară va vota proiectul de lege care vine în sprijinul pensionarilor cu pensii mai mici de 2.000 de lei, dar vă solicităm majorităţii PSD-ALDE să vă respectaţi promisiunile de campanie şi în timpul cel mai scurt să veniţi cu această corecţie. Şi vă solicităm acest lucru dumneavoastră, pentru a nu lansa un concurs de iniţiative legislative pe modificarea sistemului de pensii, pentru că datoria morală este a dumneavoastră. Vă mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, doamna Rovana Plumb. Vă rog.
Rovana Plumb Mulţumesc, domnule preşedinte. Dragi colege şi colegi, Mă bucur că astăzi facem primul pas în implementarea programului şi viziunii pe care Partidul Social Democrat, împreună cu aliaţii noştri, cu ALDE... program care a fost votat ieri în Parlament, facem primul pas, astfel încât, într-adevăr, creşterea economică să se resimtă în buzunarul românilor şi începem astăzi cu eliminarea impozitului pentru toţi pensionarii care au o pensie până în 2.000 de lei şi reducerea contribuţiilor de asigurări de sănătate. Asta înseamnă că 5.200.000 de pensionari nu vor mai plăti contribuţiile de asigurări de sănătate şi, de asemenea, faptul că peste 4 milioane de pensionari nu vor mai plăti acel impozit de 16%. Doamne ajută ca în continuare să avem o creştere economică sănătoasă şi o creştere a veniturilor pentru toţi românii! Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Încheiem dezbaterile... Vă rog, domnul Ignat din Grupul minorităţilor, vă rog.
Miron Ignat Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Se vede că anul 2017 a venit cu o rază de speranţă, o rază de bucurie, o rază de soare pentru populaţia României. Alături de eliminarea celor 102 taxe, acum discutăm şi eliminarea impozitului şi a CASS-ului pentru pensionari. Mergând în teritoriu, discutând cu alegătorii, mai ales cu cei în vârstă, aşteptau cu mare bucurie să simtă o creştere cât de mică pentru pensiile lor, prin reducerea acestui impozit de 16% şi a CASS-ului. Noi, Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale, susţinem, în unanimitate, acest proiect de lege. Mulţumesc.
Petru Gabriel Vlase Înţeleg că domnul Costescu mai are o corecţie de făcut la... sau... domnul Stanciu. Domnul Stanciu. Vă rog, un minut.
Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu Bună ziua! Aş vrea să corectez câteva afirmaţii făcute înainte. Deci această lege este făcută să ajute nişte oameni. Dacă cineva avea răbdarea să facă calculele, vedea următoarele lucruri: 66% dintre pensionari, cei care ar avea cea mai mare nevoie, nu vor beneficia cu nimic de această lege. Aceştia sunt oamenii cu cele mai mici venituri din pensii. Şi pentru ei legea nu face nimic. Legea va oferi câţiva bani în plus celor cu venituri între 1.000 şi 2.000 şi mult mai mult celor cu venituri peste 2.000 de lei, pensia brută. Deci 66% din pensionarii ţării, adică 3 milioane, nu vor face nimic. (Aplauze.)
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Trecem la dezbaterea pe articole. Sunt amendamente admise, de la punctul 1 la 23, şi respinse, de la 1 la 14. O să le iau pe rând. Vă rog, la marginal 1. Intervenţii? Nu. Marginal 2. Intervenţii? Vă rog.
István Erdei Dolóczki La capitolul Amendamente respinse, marginal 2, art. (1) pct. 1, la art. 61, lit. e) se abrogă. Noi spunem că se elimină, adică rămâne. Acesta este amendamentul nostru. Scopul propunerii este de a scuti de la plata impozitului pe venit numai pensiile provenite din sistemul asigurărilor sociale de stat, drepturi stabilite potrivit principiului contributivităţii.
Petru Gabriel Vlase Mulţumesc, domnule deputat. Mai aveţi şi la altele? Am înţeles. Alte intervenţii la acest articol? Nu. Voturi pentru? Voturi pentru amendamentul propus. 56. Voturi împotrivă? 172. Abţineri? Nu. Deci amendamentul a fost... Abţineri? Mă scuzaţi, nu vă văd din cauza monitorului. 40 de abţineri. Amendamentul a fost respins. Supunem la vot amendamentul... poziţia iniţială din raport. Voturi pentru? 172. Împotrivă? 57. Abţineri? Mulţumesc. Marginal 3. Intervenţii? Nu. Marginal 4. Intervenţii? Nu. Marginal 5. Intervenţii? Nu. Marginal 6. Intervenţii? Nu. Marginal 7? Nu. Marginal 8? Nu. Marginal 9? Nu. Marginal 10? Nu. Marginal 11? Nu. Marginal 12? Nu. Marginal 13? Nu. Marginal 14? Nu. Legea merge la votul final. Mulţumesc.