3 iunie 2020 – Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii pentru modificarea art.260 alin.(1) lit.i) din Legea nr.53/2003 - Codul muncii (Pl-x 399/2018/2020). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache 5. Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii pentru modificarea art. 260 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii; Pl-x 399/2018/2020. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Da. Şi domnul Dohotaru. Vă rog.

Petre-Florin Manole Bună ziua, stimaţi colegi! Acest proiect, care vine astăzi în faţa Camerei Deputaţilor pentru reexaminare, este un proiect pe care l-am iniţiat împreună cu colegi de la Partidul Social Democrat, de la Uniunea Salvaţi România, chiar, şi colegi parlamentari independenţi, care se referă la creşterea amenzilor, deja existente, atunci când se încalcă normele referitoare la munca suplimentară. Cine este pentru aşa ceva? Sunt pentru asta sindicatele, pentru că se încalcă legea pe ore suplimentare, de la şantierele navale până la corporaţiile din Pipera, în multe cazuri, sunt partidele despre care v-am spus mai devreme şi a existat o majoritate care a votat acest proiect. Cine s-a opus acestui proiect? În primul rând, preşedintele României, care l-a trimis la reexaminare. De ce s-a opus unui proiect care se referă la creşterea amenzilor pentru cei care deja încalcă legea? E greu de înţeles. În acelaşi timp, e greu de înţeles cum poţi să creşti amenzile pentru cetăţeni atunci când spui tu că ei încalcă dreptul la sănătate al celorlalţi, dar te opui să creşti amenzi atunci când se încalcă dreptul la muncă şi dreptul la viaţă decentă. Aşadar, să fii împotriva înăspririi pedepselor pentru cei care încalcă legea în domeniul muncii nu este deloc coerent cu a fi, în acelaşi timp, Guvernul care dă 400.000 de amenzi şi, în acelaşi timp, eşti Guvernul care nu respectă propriile reglementări în legătură cu aceste amenzi, conform unor fotografii publice deja. Mulţumesc.

Florin Iordache Tot din partea iniţiatorilor, domnul Dohotaru, vă rog.

Adrian-Octavian Dohotaru Mitul e că românii ar fi leneşi, dar, dacă ne uităm pe statistici, suntem pe locul trei în Uniunea Europeană, ca număr de ore suplimentare. 35% dintre angajaţii din România prestează ore suplimentare. O parte prestează şi ore suplimentare ilegale. Şi proiectul acesta legislativ spune o chestiune foarte simplă. Dacă eşti o companie cu 1.000 de angajaţi care prestează ore suplimentare ilegale, aşa cum am constatat pe teren, vedem că este mult mai simplu pentru o companie să plătească o amendă între 1.500 şi 3.000 de lei. Iar noi ce spunem? Pentru o astfel de companii mari, în special, să avem aceste amenzi per angajaţi, pentru a descuraja o astfel de practică, în care în corporaţii, pe şantiere navale şi în alte zone să avem angajaţi care sunt puşi să lucreze peste limita legală de ore suplimentare. Sunt sute de mii de români într-o astfel de situaţie care vă vor mulţumi pentru acest proiect legislativ, dacă-l votaţi, proiect legislativ care vine tot dinspre Campania pentru viaţă şi muncă decentă, în care sunt angrenaţi politicieni din mai multe partide, confederaţii sindicale, experţi din universităţi. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Vă rog. Vreţi să interveniţi pe procedură? Pe procedură, da. Faceţi legătura cu domnul Drulă. Solicită o intervenţie pe procedură. (Vociferări.) Numai puţin, că poate solicită retrimiterea.

Cătălin Drulă Domnule preşedinte de şedinţă. Regulamentul, aşa cum l-am modificat în luna martie, este clar, la art. 114 lit. b): "În cadrul dezbaterilor generale pot lua cuvântul doi reprezentanţi ai fiecărui grup parlamentar, respectiv maximum 6 minute pentru fiecare grup parlamentar". Este vorba de desfăşurarea şedinţelor de plen, în situaţiile excepţionale propuse la art. 129, aşa cum este cazul şedinţei de astăzi. La nivelul liderilor am avut o discuţie şi am convenit să încercăm, pe parcursul şedinţei, să limităm numărul de intervenţii, în interesul eficienţei, ceea ce s-a şi întâmplat, după părerea mea, din partea tuturor grupurilor parlamentare, în ultimele şedinţe, dar asta este o chestiune cutumiară. Aşa că vă rog, pe subiectele care sunt importante pentru şedinţă, unde dezbaterile contează, să lăsaţi colegii să ia cuvântul, conform cu Regulamentul, în limita, dacă e cazul, a celor şase minute - preferăm să nu fie, pentru eficienţa acestei şedinţe -, dacă e cazul, două intervenţii. Deci, ceea ce aţi spus dumneavoastră, că se aplică Regulamentul normal, nu este cazul pentru şedinţele care se desfăşoară conform art. 129. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Domnule coleg, Regulamentul îl respectăm şi înainte, şi după! Şi chiar dacă acum discutăm prin mijloace electronice. Repet. Termenul acesta de cinci minute, care a fost, trebuie respectat şi atunci, şi acum. În momentul în care deja a fost epuizat acest timp de cinci minute, nu mai avem ce discuta. Raportul comisiei, şi apoi începem dezbaterile generale. Comisia pentru muncă, domnul preşedinte Solomon.

Adrian Solomon Legea are ca obiect de reglementare modificarea art. 260 alin. (1) lit. i) din Codul muncii, propunându-se ca nerespectarea dispoziţiilor privind munca suplimentară să fie sancţionată contravenţional cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei pentru fiecare persoană identificată. Preşedintele României a trimis, în conformitate cu art. 77 alin. (2) din Constituţia României, legea la reexaminare, pentru următoarele considerente. Ar trebui să se clarifice dacă înăsprirea sancţiunii pentru încălcarea dispoziţiilor privind munca suplimentară vizează doar situaţia urmărită de iniţiatori - cea a prestării orelor suplimentare dincolo de limita legală prevăzută de art. 114 din Codul muncii - sau se referă/se aplică şi altor situaţii ce pot reprezenta încălcări ale Codului muncii. Ar fi necesar ca sintagma "pentru fiecare persoană identificată ca prestând muncă suplimentară", din cuprinsul legii transmise la promulgare, să fie circumstanţiată la persoanele pentru care nu s-au respectat dispoziţiile privind munca suplimentară, în caz contrar putându-se înţelege că amenda ar fi aplicată tuturor persoanelor care prestează muncă suplimentară într-o companie, deşi dispoziţiile legii se aplică numai în cazul unor angajaţi. Ar fi utilă reanalizarea legii şi sub aspectul stabilirii unei valori maxime cumulate, soluţie legislativă care ar fi în acord cu viziunea de ansamblu a legiuitorului în ceea ce priveşte regimul sancţionator din cadrul Codului muncii. Senatul a respins cererea de reexaminare şi a adoptat legea în şedinţa din 3 februarie 2020. În legătură cu obiecţiile formulate în cererea de reexaminare, membrii Comisiei pentru muncă, întruniţi în şedinţa din 4 martie 2020, reanalizând textul legii, au considerat că textul este acoperitor, este clar şi predictibil, întrucât angajatorul are la dispoziţie instrumente privind compensarea orelor suplimentare, prin acordarea de timp liber corespunzător sau, dacă acest lucru nu este posibil, prin plata orelor suplimentare. Angajatorul este sancţionat abia după ce se constată că nu şi-a îndeplinit obligaţiile prevăzute de lege şi este justificată sancţionarea pentru fiecare angajat faţă de care nu şi-a îndeplinit aceste obligaţii. De asemenea, membrii comisiei au considerat că nu se impune stabilirea unei limite maximale cumulate a amenzii. Astfel, în temeiul art. 136 alin. (3), membrii comisiei au respins obiecţiile formulate de Preşedintele României şi au respins cererea de reexaminare. Legea face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Membrii comisiei au hotărât să supună plenului prezentul raport asupra cererii de reexaminare formulată de Preşedintele României, prin care se propune adoptarea legii în forma adoptată iniţial de Parlament. Mulţumesc.

Florin Iordache Începem dezbaterile generale. Domnul Năsui, vă rog. Şi domnul Andronache apoi. Domnule deputat Claudiu Năsui, v-aţi înscris! Doriţi să interveniţi la dezbateri generale, aici? (Vociferări.) Bun. Mergem mai departe. Domnul Seidler, din partea Grupului USR.

Cristian-Gabriel Seidler Da, domnule preşedinte. Voi începe cu un citat: "Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine", spunea Ion Raţiu, citându-l pe Voltaire, asta apropo de ceea ce îmi reproşa doamna Lia Olguţa Vasilescu mai înainte. Puteţi vorbi! Chiar vă rog! Dar vă rog să o faceţi în aşa fel, încât să fi citit înainte, pentru că altfel riscaţi să vorbiţi despre un proiect al USR pe care dovediţi că nu l-aţi citit sau nu l-aţi înţeles. Va reveni colegul meu, Claudiu Năsui, cu detalii despre asta. Pe proiectul acesta de lege, întrebarea care se pune este dacă tratăm cauza sau efectul? Pentru că se fac ore suplimentare, aşa cum s-a afirmat aici, din cauza lipsei de forţă de muncă, pentru că cetăţenii României sunt plecaţi cu milioanele din ţară. Dacă veţi amenda, dacă veţi supraamenda, fără niciun fel de plafon, fără nicio corelare cu alte prevederi similare din Codul muncii, acest lucru, nu faceţi altceva decât să duceţi munca suplimentară care este înregistrată, conform legii, pe care se plătesc contribuţii, taxe şi impozite, o duceţi înspre munca la gri sau chiar la negru. Veţi obţine, exact cum vă spuneam la punctul anterior, exact efectul advers a ceea ce urmăriţi de fapt. Şi veţi face acest lucru tocmai acum, când economia începe să-şi revină, când oamenii revin la muncă. Aţi găsit un moment total neprielnic pentru a amenda munca suplimentară. Încă o dată, acea muncă suplimentară înregistrată corect. Sigur că da, în anumite situaţii economice, aşa cum sunt reglementate, de altfel, la nivelul Uniunii Europene, în alte ţări, în care e necesară flexibilitatea în raporturile de muncă, se depăşesc numărul de ore suplimentare maximale, aşa cum prevede, de altfel, Codul muncii din România şi în conformitate cu normele de securitate şi sănătate în muncă. Dar încă o dată, nu amendaţi orele suplimentare, pentru că în felul acesta trimiteţi angajaţii şi angajatorii spre muncă la negru. Domnule preşedinte, Voi avea un amendament care apare în raportul comisiei la "respinse". Vă rog să-mi daţi cuvântul ulterior pentru a-l susţine în plen. Mulţumesc.

Florin Iordache Domnul Andronache, Grupul PNL. Şi apoi se pregăteşte domnul Solomon.

Gabriel Andronache Mulţumesc, domnule preşedinte. Înainte de procedură, fac încă o dată un apel către toţi colegii, să se încadreze în timpul regulamentar, astfel încât să putem desfăşura în cele mai bune condiţii această şedinţă. Revenind la proiectul supus dezbaterii, pentru a da, în primul rând, replica unui coleg. Trebuie să reamintesc Grupului PSD că foarte multe proiecte de-ale dumneavoastră au fost declarate neconstituţionale din cauza modului greşit de reglementare. Preşedintele României nu a avut nimic pe fond cu privire la obiectul de reglementare, ci cu modul absurd în care aţi înţeles să reglementaţi. Toate obiecţiile preşedintelui vizează aspecte de claritate ale legii. Aţi considerat să nu supuneţi dezbaterii şi să aprobaţi cererea preşedintelui. Totuşi, în raportul comisiei, faceţi precizări exact în sensul celor arătate de preşedinte în cererea de reexaminare. Or, o astfel de modalitate, stimaţi colegi, este total greşită. Ar fi trebuit să luaţi în considerare obiecţiile preşedintelui şi să aprobaţi cererea de reexaminare. O ultimă observaţie. A nu stabili un cuantum maxim al amenzii înseamnă să vă încadraţi exact în ceea ce a spus Curtea Constituţională în ultimele sale decizii, şi anume că reglementarea cu privire la amenzi trebuie să fie predictibilă. Or, exact lucrul acesta dumneavoastră nu îl faceţi. Şi, ca atare, persistă toate elementele pe care preşedintele le-a arătat în cererea de reexaminare. Procedaţi greşit, asta este. Este, până la urmă, decizia dumneavoastră, a majorităţii parlamentare, să procedaţi în felul acesta. Nu putem însă susţine modul greşit în care dumneavoastră reglementaţi, astfel încât vă spunem de pe acum că nu vom vota această reglementare în forma pe care o doriţi dumneavoastră. Mulţumesc.

Florin Iordache Da. Vă mulţumesc. Domnul Solomon, ultimul vorbitor.

Adrian Solomon Stimaţi colegi, Ce-ar fi de răspuns antevorbitorului meu, când toate ordonanţele Guvernului, votate într-o noapte şi scrise peste încă o săptămână, sunt respinse pe bandă rulantă de Curtea Constituţională? Aceeaşi Curte Constituţională la care faceţi dumneavoastră apel astăzi, care v-a anulat amenzile din timpul "pandeliei" pe care o guvernaţi dumneavoastră în biroul domnului Orban, cu whisky, bere şi trabuc. (Vociferări.) Ce să spui astăzi... (Vociferări.) Ce să spui astăzi, să-i răspunzi antevorbitorului meu, când în lege ai un cuantum minim şi unul maxim pentru fiecare om supus sclaviei moderne de către multinaţionalele din ţara noastră? (Vociferări.) Ce să spui unor indivizi care apără astfel de exploatatori? Şi o să ziceţi că, vai, ce cuvinte grele foloseşte marxistul de Solomon! (Vociferări.) Păi, asta este, dragii mei. Duceţi-vă la toate multinaţionalele şi vedeţi cum muncesc oamenii respectivi, câte 14 ore pe zi, sub pretextul că se odihnesc vreo două, pe undeva, printr-un vestiar. Poate că n-aţi cumpărat niciodată de la multinaţionalele acestea marfă şi cumpăraţi de la buticul din colţul străzii. Duceţi-vă, mai staţi de vorbă cu vânzătorii de la respectivele hipermarketuri şi o să vă spună despre ce este vorba, dragii mei. Nu interzicem munca suplimentară. Nu interzicem munca suplimentară legală, aceea care este compensată la timp, care este plătită suplimentar de către angajatori.

Florin Iordache Vă mulţumesc.

Adrian Solomon Noi interzicem tocmai exploatarea cu încălcarea legii de către nişte indivizi pe care dumneavoastră îi apăraţi cu mare... (Vociferări.) ... cu mare grijă. (Vociferări.) Spre deosebire de cei pe care i-aţi amendat în timpul pandemiei...

Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule deputat.

Adrian Solomon ... 300.000 de români. Pentru că n-aveau o hârtie la ei, pentru că greşiseră data, pentru că nu scriseseră corect destinaţia. Sunteţi nişte ticăloşi pe care sper ca istoria să vă trimită acolo unde vă este locul. Cât despre domnul Seidler, ferească Dumnezeu de astfel de oameni să conducă România! (Vociferări. Gălăgie.)

Florin Iordache Da. Faceţi legătura cu domnul Năsui, al doilea vorbitor de la Grupul USR.

Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Bună ziua! În primul rând, cred că ar trebui să menţinem o decenţă a limbajului, mai ales în Parlament. Legat de proiectul acesta şi de proiectele acestea, care sunt referitoare la legislaţia muncii, care sunt astăzi pe ordinea de zi. Facem o mare greşeală. Spunem că vrem să-i ajutăm pe cei cu salariile mai mici, de exemplu, pe cei cu salariul minim, dar nu-i ajutăm deloc. Exact aşa cum au spus şi antevorbitorii mei. O să îi punem fie în situaţia de a-i obliga să muncească la negru, fie îi vom pune în şomaj, involuntar, direct. Dualităţile acestea, de a interveni cu amenzi, cu represiune, coercitive, pe piaţa muncii, nu au funcţionat nicăieri şi nu o să funcţioneze nici la noi. Nu e de mirare că majoritatea celor care au vorbit - şi judeţele din care proveniţi sunt judeţe fruntaşe în sărăcie. Tocmai pentru că genul acesta de politici socialiste au fost aplicate şi sunt aplicate şi duc sistematic la acelaşi rezultat, adică la mai multă populaţie în sărăcie, şi nu la prosperitate, şi nu la bogăţie. Dacă am vrea să-i ajutăm pe oamenii aceia cu adevărat, dacă chiar îi plângeţi pe oamenii din multinaţionale, atunci ar trebui să flexibilizaţi dreptul muncii, ar trebui să faceţi în aşa fel încât ei să aibă cât mai multe opţiuni. Şi, da, neimpozitarea sau o impozitare mai mică pe salariul minim este cheia. Multe ţări din Europa practică lucrul acesta - impozite foarte mici sau chiar zero sub anumite cote. Şi asta nu sporeşte munca la negru, asta nu sporeşte numărul de salarii mici, ba dimpotrivă, în momentul în care scade impozitarea, în momentul în care scade povara fiscală, creşte conformarea. Dacă ar fi să ne luăm după logica dumneavoastră, dacă mâine am dubla taxele pe salarii, deodată ar creşte conformarea. Nu este deloc aşa. Deci, noi ce-ar trebui să facem, dacă chiar ne interesează soarta oamenilor acestora? Este să reducem povara asupra lor, să creştem salariul minim net, acela care contează. Şi aici trebuie şi noi să facem un efort, să nu mai creştem cheltuielile statului în halul în care au fost crescute până acum şi să lăsăm mai mulţi bani oamenilor acestora. Mulţumesc frumos.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul deputat Gabriel Petrea, de la Grupul PRO Europa. Domnul Petrea? Da. Vă mulţumesc, domnul Petrea. Continuăm. Avem un singur amendament respins. Da, domnul Seidler, vă rog.

Cristian-Gabriel Seidler Mulţumesc, domnule preşedinte. Da, într-adevăr, amendamentul meu priveşte, textual, "fără a depăşi suma de 3.000 de lei". Practic este o plafonare la 10 de ori maximul amenzii prevăzute, aşa cum figurează la alte puncte din art. 260 din Codul muncii, referitor la răspunderea contravenţională, aşa cum au fost introduse aceste amenzi şi această plafonare, la de 10 ori maximul amenzii, printr-o lege iniţiată şi aprobată de PSD. Deci vă rog doar să fim consecvenţi atunci când reglementăm în materie contravenţională. Sunt sigur că veţi susţine acest amendament. Mulţumesc.

Florin Iordache Da. Procedural, sunt obligat să-l supun votului. Invit liderii de grup să prezinte poziţia grupurilor vizavi de acest amendament. Şi apoi vom face votul.

Vasile-Daniel Suciu Grupul PSD nu susţine acest amendament. Va vota împotrivă. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. PNL?

Laurenţiu-Dan Leoreanu Grupul PNL va vota pentru susţinerea acestui amendament.

Florin Iordache Vă mulţumesc. UDMR?

Zacharie Benedek Grupul UDMR nu susţine amendamentul.

Florin Iordache Şi PMP.

Petru Movilă Vom susţine acest amendament.

Florin Iordache Mulţumesc. Supun votului dumneavoastră amendamentul respins în Comisia pentru muncă. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) Pentru - 63, împotrivă - 123, abţineri - 8. Nu a fost adoptat. Rămâne la votul final. Mergem mai departe.