3 iulie 2019 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei mediului (PL-x 315/2019). ( rămas pentru votul final )

Ion-Marcel Ciolacu Poziţia 4, caracter ordinar; procedură de urgenţă; amendamente admise - 23, respinse - 1; Proiectul de Lege privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei mediului; PL-x 315/2019. Dacă dintre iniţiatori doreşte cineva să ia cuvântul? Nu. Reprezentantul comisiei sesizate în fond, Comisia pentru mediu şi echilibru ecologic, pentru prezentarea raportului. Vă rog, domnule deputat. Iar, la sfârşit, să propuneţi şi timpul de dezbateri...

Ion Cupă Da.

Ion-Marcel Ciolacu ... fiind procedură de urgenţă.

Ion Cupă Mulţumesc, domnule preşedinte. Doamnelor şi domnilor deputaţi, Comisia pentru mediu şi echilibru ecologic a fost sesizată spre dezbatere pe fond, în procedură de urgenţă, cu Proiectul de Lege privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei mediului, transmis cu adresa PL-x 315/2019 din 2 iulie 2019. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 şi a Legii nr. 95/2016. Potrivit expunerii de motive, demersul legislativ vizează eliminarea blocajelor în implementarea proiectelor de infrastructură şi asigurarea unei comunicări instituţionale eficiente la nivel central. Senatul a adoptat proiectul de lege în şedinţa din data de 26 iunie 2019. La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ. În urma examinării proiectului de lege, a punctelor de vedere transmise, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - un vot împotrivă şi două abţineri - să propună plenului Camerei Deputaţilor adoptarea Proiectului de Lege privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei mediului, cu amendamente admise redate în Anexa 1 şi amendamente respinse redate în Anexa 2 la prezentul raport. Prin obiectul de reglementare şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Timp pentru amendamente - două minute.

Ion-Marcel Ciolacu Mulţumesc. Supun votului dumneavoastră propunerea comisiei - două minute, timpii de dezbatere. 98 de voturi pentru, 58 de voturi contra. Deci rămân două minute - dezbaterile. Dacă avem intervenţii din partea grupurilor parlamentare? Domnul Zainea, vă rog.

Cornel Zainea Deci, am înţeles bine, două minute - timp total? Pentru toate grupurile?

Ion-Marcel Ciolacu Aceasta este propunerea. Vă rog.

Cornel Zainea În anul 2018, Guvernul a emis Ordonanţa nr. 75, care înfiinţa Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate sau ANANP, ca unic administrator al ariilor naturale din România. Cu această ocazie, ANANP urma să-şi creeze infrastructura necesară acestei activităţi. La momentul respectiv, 16% din suprafaţa ariilor naturale din România se afla în administrarea sau custodia unor ONG-uri. Acestea îşi exercitau activitatea pe baza unor contracte încheiate cu Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, care le evalua activitatea anual. Acesta a fost modul de operare în ultimii 10 ani. Tot la acel moment, când s-a emis ordonanţa de urgenţă, peste 90% dintre evaluările efectuate activităţii custozilor erau de "bine" şi "foarte bine". În lipsa finanţărilor venite de la stat, au trebuit să-şi dezvolte capacitatea administrativă, să angajeze oameni - aproximativ 700 de specialişti - şi să-şi găsească propriile resurse de finanţare, inclusiv din bani europeni. Peste noapte, aşa cum ne-a obişnuit, Guvernul a lăsat ariile naturale fără administratori, iar pe aceşti oameni i-a pus pe drumuri. Discuţiile au fost sterile. Vocea societăţii civile nu a contat. Legea de adoptare a ordonanţei a trecut în regim de urgenţă prin Parlament. USR şi PNL au depus la Curtea Constituţională o sesizare de neconstituţionalitate şi, în 4 iunie a.c., CCR decidea, bazându-se doar pe motivele extrinseci, că Ordonanţa nr. 75 este neconstituţională în integralitatea sa, pentru că urgenţa nu se justifica, pentru că nu existau decizii tranzitorii şi pentru că ordonanţa amesteca în cuprinsul său două domenii complet diferite. Din dorinţa guvernanţilor de a impune o lege, fără a ţine cont de nimeni şi nimic, au fost aşadar puşi în faţa situaţiei în care Curtea Constituţională a declarat ordonanţa de urgenţă neconstituţională, iar peste 100 de arii au rămas fără custozi. Între timp, aceste arii au suferit calamitate după calamitate, pentru că de ele nu se mai ocupă nimeni. Ele sunt jefuite, ciopârţite, arate, defrişate parţial. Cui îi pasă? Nu ministerului, nu Guvernului, nu ANANP. Ce ar fi făcut o guvernare responsabilă după decizia CCR? Şi ce a preferat Coaliţia PSD-ALDE să facă? Să-şi bată joc de ariile protejate şi de custozi, care au muncit 10 ani de zile pentru protejarea lor, trecând pe repede-înainte acest proiect de lege, în mai puţin de o săptămână. Noi, USR, am întrebat, unde e graba? ANANP nu are încă specialişti suficienţi, dar insistă că rezolvă problema cu celeritate. Actuala Guvernare nu încetează să repete că doreşte descentralizarea. ANANP nu are structură şi specialişti cu care să gestioneze toate ariile protejate şi nici nu va avea, pentru mult timp de-acum încolo. Da, birourile sunt uşor de închiriat şi mobilat, dar ce te faci cu specialiştii? Adică fix oamenii aceia pe care i-ai umilit, pe care i-ai lăsat pe drumuri, peste noapte. După OUG 75, astăzi suntem aici să votăm aceste două noi proiecte de lege. Ca balaurului din poveste, îi tai un cap şi răsar două. Noi, USR, suntem pregătiţi să atacăm ambele proiecte de lege la CCR şi sperăm ca partidele de opoziţie să ni se alăture. Mulţumesc. (Aplauze.)

Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc. Vă rog, domnul Cupşa Ioan. Aveţi 5 minute, normal.

Ioan Cupşa Mulţumesc, domnule preşedinte. Doamnelor şi domnilor, Nu o să insist asupra Deciziei Curţii Constituţionale nr. 214 din 9 aprilie 2019, însă trebuie să precizăm un fapt. Deşi Curtea a desfiinţat, ca fiind neconstituţională, pentru motive extrinseci, Ordonanţa nr. 75, în motive s-a aplecat şi asupra argumentelor pe care noi, Partidul Naţional Liberal şi respectiv USR, le-am susţinut în sesizarea de neconstituţionalitate. S-a vorbit şi despre unicitatea reglementării, în sensul în care încălcaţi Legea nr. 24/2000. S-a vorbit şi despre neclaritate, despre imprevizibilitate, încălcarea principiului predictibilităţii. S-a vorbit şi despre încălcarea principiului securităţii juridice, în sensul în care, prin felul în care veţi pune capăt contractelor de administrare, contractelor cu aceşti custozi, veţi încălca principiul neretroactivităţii legii civile. Dar, trecând peste toate acestea şi, desigur, dacă această lege va trece în această formă, dacă o veţi adopta, pe controlul a priori de neconstituţionalitate, şi noi, Partidul Naţional Liberal, vom sesiza Curtea. Eu vreau să o întreb pe doamna preşedinte Croitoru, aici prezentă, în sală, pentru a putea vota în cunoştinţă de cauză, fiecare dintre noi, membrii acestei Camere, dacă în legătură cu preluarea atribuţiilor custozilor a 264 de arii protejate, de către structuri ale Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate, sunt pregătite? Şi încă o dată, pentru preluarea acestor atribuţii ale custozilor, e pregătită Agenţia Naţională, cu oameni? Şi încă o dată, să ne precizeze, în ce filă bugetară au fost aşezate sumele de bani necesare pentru preluarea acestor atribuţii ale custozilor? Să ne spună, de asemenea, dacă au creat acele structuri judeţene, dacă ele sunt funcţionale peste tot? Şi să ne spună, de asemenea, ce vor face cu proiectele care acum - proiecte ale custozilor acestor arii protejate, în număr de 264 sunt aceste arii protejate care sunt în custodia organizaţiilor neguvernamentale -, deci ce vor face cu proiectele care sunt acum aflate în evaluare şi sunt proiecte care au atras fonduri ale Uniunii Europene? Eu vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnul Olar Corneliu, vă rog. (Vociferări.) Nu-l pot refuza pe domnul Olar. Niciodată.

Corneliu Olar Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Am lucrat cu asemenea custozi. Am fost în zonă şi ies în zona ariilor protejate, doamna Croitoru ştie. Domnilor colegi, oare ce vrem să facem? Să apărăm gonjile, să apărăm animalele şi să uităm de oameni? Să ştiţi că ariile protejate s-au desenat nu din teren, din birou. Şi ştie doamna preşedinte Croitoru. Toate aceste arii protejate trebuie revizuite şi redesenate în teren. Să întrebăm de proprietari, în primul rând. N-a întrebat nimeni de proprietari. N-a întrebat nimeni de autorităţile locale. S-au instalat acolo, bine-mersi, pe suprafeţe foarte mari. (Vociferări.) Proprietarii de drept nu-şi mai primesc nici subvenţiile, deci... Autorizaţiile de construcţii nu se pot elibera - am avut cazuri, chiar în intravilan, din cauza acestor arii protejate. Vă rog să reflectaţi, să retrimitem la comisie, să analizăm aceste aspecte. Pentru că nu e de joacă, vă spun. O votaţi şi nu este bună, nu e pregătită doamna Croitoru să preia custozii acum. Nu e pregătită. (Vociferări.) Cu cine ia? Unde sunt oamenii? Oameni în domeniu şi oameni pregătiţi. Şi nu cred că are bani pentru salarizare. Mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnul Dohotaru, vă rog.

Adrian-Octavian Dohotaru Am coiniţiat o petiţie semnată de peste 30 de ONG-uri, în calitate de director executiv al Asociaţiei "Societate Organizată Sustenabil" şi, până acum, 4.000 de cetăţeni - ar fi şi mai mulţi, poate zeci de mii, dacă am fi avut timp - am cerut amânarea acestui vot şi dezbateri, astfel încât să ajungem la o soluţie pozitivă, prin care custozii din ONG-uri să-şi exercite în continuare drepturile, alături de stat, să fie o custodie comună. Este o miză majoră, pentru că vorbim despre două sute şi ceva de astfel de areale care sunt protejate, vorbim de 1,6 milioane de hectare. Ascultaţi-i pe aceşti cetăţeni care au semnat petiţia! Haideţi să amânăm votul, pentru a ajunge la dezbateri de substanţă şi să ascultăm astfel de vocea societăţii civile! Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnul Márton Árpád.

Árpád-Francisc Márton Domnule preşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Era vorba despre o ordonanţă de urgenţă. După cum ştim cu toţii, ordonanţele de urgenţă intră în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial. Ea a fost dezbătută în Parlament, în cele două Camere, după care, fiind atacată, Curtea Constituţională, la un moment dat, a găsit că în integralitate este neconstituţională. Deci a trecut o vreme destul de îndelungată în care ordonanţa era în vigoare, iar Autoritatea trebuia să o pună în aplicare. Chiar din spusele reprezentantului Autorităţii reiese că, pe tot întinsul acestei ţări, unde sunt 42 de judeţe, în total 34 funcţionează. Având în vedere că avem şi judeţe mari, unde sunt mult mai multe astfel de arii protejate, decât una-două, în mod evident - şi din spusele reprezentantului - reiese că în acel interval nu s-a făcut mai nimic. Şi eu, care am fost în anumite locuri - arii protejate, am constatat că de atunci statul n-a investit nimic în refacerea acestor arii, în care, într-adevăr, am avut inundaţii, am avut vijelii, şi ar fi trebuit să fie reconstruite ici-colo. Există locuri unde de bunăvoie mai fac ceva cei din societatea civilă, în alte locuri nu se întâmplă nimic. Ca atare, în ipostaza în care va trece această lege, această Autoritate, dacă într-adevăr vrea să preia întreaga protecţie, atunci să se mişte repede şi să încheie acele contracte despre care se vorbeşte în această lege, cât mai urgent, ca într-adevăr să fie protejate aceste arii. Că deocamdată sunt lăsate de izbelişte. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnule Bacalbaşa, doriţi? Poftiţi, domnule doctor.

Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa Problema în dispută e, fără îndoială, extrem de complexă şi gravă. Sigur că elementele subiective nu ar trebui să intre în discuţie şi o experienţă nu poate fi generalizată, însă am trăit experienţa Prutului inferior, care a fost dat în administrare pe mâna unui ONG, şi care a fost un act de tâlhărie şi de banditism. Sper că un control de stat va reuşi să grupeze şi feedback-ul societăţii civile, care trebuie să se exercite, şi ONG-urile de bună-credinţă, că sunt şi de felul acesta. Dar, în materie de cheltuieli, nimic nu se face gratis. Deci, de la bun început, ce s-a cheltuit se va cheltui în continuare. Asta este o falsă problemă, banul, că nu e.

Ion-Marcel Ciolacu Mulţumesc mult, domnule deputat. Intrăm la dezbaterea pe articole. Dacă la titlu? Intervenţii? Nu. Adoptat. Preambul. Intervenţii? Nu. Adoptat. Avem 23 de amendamente admise. De la 1 la 5. Dacă sunt intervenţii? Nu. Adoptate. De la 5 la 10. Intervenţii? Nu. Adoptate. De la 10 la 15? Nu. Adoptate. 15-20? Nu. Adoptate. 20-23? Nu. Adoptate. Legea rămâne la votul final.